Merivoimien kehitysnäkymät

Huomasitteko muuten että artikkelissa "ainakin neljän" uuden aluksen hankinnasta. Aikaisemmin on puhuttu kolmesta. Onko speksit muuttuneet vai onko puheet neljästä aluksesta vain rahoitusneuvottelutaktiikkaa? "Jos me pyydetään kolmea alusta niin antavat rahat vain kahteen joten pyydetään neljää".
 
Toisaalta ehkä sielläkin on herätty todellisuuteen ja huomattu että tarkoitus on korvata 7 alusta ilman suorituskyky alenemaa... Ja koska fyysiikanlait vaikuttavat myös suomenlaivastoon siten että kolme alusta voi olla vain kolmessa paikassa ja seitsemän alusta voi olla seitsemässä paikassa samaan aikaan ja kolme alusta on kolme maalia ja seitsemän alusta on seitsemän maalia niin jos noista olisi ynnäilty että neljällä taso pysyisi kohtuullisena... Ja olisihan se mukavan parillinen lukukin ;)
 
Huomasitteko muuten että artikkelissa "ainakin neljän" uuden aluksen hankinnasta. Aikaisemmin on puhuttu kolmesta. Onko speksit muuttuneet vai onko puheet neljästä aluksesta vain rahoitusneuvottelutaktiikkaa? "Jos me pyydetään kolmea alusta niin antavat rahat vain kahteen joten pyydetään neljää".
Tämän päivän karjalaisessa (11.5.15) oli maininta "Poistuvien seitsemän aluksen tilalle haluttaisiin ainakin neljä uutta." Tiedon alkuperäksi mainittiin STT
 
Toisaalta ehkä sielläkin on herätty todellisuuteen ja huomattu että tarkoitus on korvata 7 alusta ilman suorituskyky alenemaa... Ja koska fyysiikanlait vaikuttavat myös suomenlaivastoon siten että kolme alusta voi olla vain kolmessa paikassa ja seitsemän alusta voi olla seitsemässä paikassa samaan aikaan ja kolme alusta on kolme maalia ja seitsemän alusta on seitsemän maalia niin jos noista olisi ynnäilty että neljällä taso pysyisi kohtuullisena... Ja olisihan se mukavan parillinen lukukin ;)

Toisaalta niistä alkuperäisestä seitsemästä Pohjanmaa on poistettu ja Hämeenmaa koulutuspurjehduksella. Silti Rauma-luokan käyttökielto ei kuulemma ole tehnyt aukkoa suorituskykyyn o_O
 
Jotenkin skeptisesti vain suhtaudun tuohon miljardin rahoitus kehykseen... Oma veikkaus on että ei tule riittämään kunnolla kolmeen saati neljään alukseen ja sitten tingitään järjestelmistä. Sitten harmaassa vaiheessa hankitaan puuttuva suto ja it...
 
Nuo Israelin alukset ovat enempi vartiolaiva-tyyppisiä, ainakin hintalappu ja mainitut tehtävät viittaavat siihen.

Saksan valtio maksaa neljänneksen kauppahinnasta telakkatukena. Eläköön vapaa kilpailu~!!
 
Helsingin telakalla ei välttämättä ole edes intressejä kilpailla sotalaivoista jos tilauskirjat pullistelevat jäänmurtajia.
 
Eikös nämä suomen laivaston tulevat lippulaivat ole tarkoituksena olla monitoimi aluksia... Hommataan jäänmurtokyvyllä ja voidaan vaikka "vuokrata" jäänmurtoaikaa samalla kun ollaan koulupurjehduksella jäämerellä. Loistava diili kuollettaa miljardi hankinta. Ei tehdäkkään koulupurjehduksia välimerelle tai käydä hätyyttämässä somalialaisia merirosvoja... Käydäänkin murtamassa jäätä jäämerellä maksua vastaan.
 
Eikös nämä suomen laivaston tulevat lippulaivat ole tarkoituksena olla monitoimi aluksia... Hommataan jäänmurtokyvyllä ja voidaan vaikka "vuokrata" jäänmurtoaikaa samalla kun ollaan koulupurjehduksella jäämerellä. Loistava diili kuollettaa miljardi hankinta. Ei tehdäkkään koulupurjehduksia välimerelle tai käydä hätyyttämässä somalialaisia merirosvoja... Käydäänkin murtamassa jäätä jäämerellä maksua vastaan.

Arvaan jäänmurtajien menevän lakkoon jo ennen toiminnan aloitusta :p
 
TS näköjään kirjoitti mahdollisista tilauksista kotimaisille telakoille erillisessä artikkelissa:

Merivoimien Laivue 2020 -hanke tuo mitä ilmeisimmin töitä myös suomalaisille telakoille. Konserniohjausyksikön johtaja Janne Kuusela puolustusministeriöstä on sitä mieltä, että lähtökohtaisesti alukset pitäisi tehdä mahdollisimman pitkälle kotimaisin voimin.

– Kyllähän tässä on jokaisella hallinnonalalla Suomessa vastuu tukea kotimaista työllisyyttä ja teollisuutta kaikin järkevin keinoin. Varmaan tullaan jokainen kivi kääntämään sen suhteen, että paljonko voidaan tehdä Suomessa.

Kuuselan mukaan monet taistelualuksen järjestelmistä on käytännössä hankittava ulkomailta, mutta laivan suunnittelu ja rungon rakentaminen sekä järjestelmien asennukset kyettäisiin tekemään kotimaassa.

Uudet Katanpää-luokan miinantorjunta-alukset rakennettiin Italiassa lähinnä sen takia, että siellä oli paras osaaminen miinanetsintään erikoistuneissa aluksissa, joita Suomessa ei ole aikaisemmin ollut.

Myös komentaja Jon von Weissenberg Maanpuolustuskorkeakoulusta sanoo, että työllisyyden ja huoltovarmuuden kannalta olisi järkevää säilyttää sota-alusten erikoisosaaminen Suomen telakoilla.

– Kunhan ne pysyvät kustannuksiltaan tolkullisissa mitoissa.

Perussuomalaisten Jussi Niinistön mukaan aluksia ei todennäköisesti voisi tehdä Helsingin telakalla sen venäläisomistuksen takia.

STT:n tietojen mukaan uuden alustyypin rakennustöiden on kaavailtu alkavan vuonna 2019. Poistuvien seitsemän aluksen tilalle haluttaisiin ainakin neljä uutta.

Elintärkeä ilmatorjunta

Sota-alustyypeissä on von Weissenbergin mukaan tällä hetkellä karkeasti kaksi trendiä. Maailmalla tehdään joko erittäin pitkälle erikoistuneita aluksia tai sitten monikäyttöisiä pintataistelualuksia.

Von Weissenbergin mukaan nykyaikainen merisodankäynti tapahtuu sekä pinnalla, veden alla että ilmassa. Uudetkin alustyypit tarvitsevat muiden puolustushaarojen kuten Ilmavoimien tukea esimerkiksi tilannekuvan luomiseen. Myös alusten oma ilmatorjuntakyky on sodankäynnissä yhä tärkeämpää.

– Amerikkalaisilla, hollantilaisilla ja saksalaisilla aluksilla on kyky torjua jopa ballistisia ohjuksia. Meillä ei nyt ihan sellaisia tarpeita ole.

Raveni, eivät ne uudet monitoimialukset todellakaan tule olemaan mitään jäänmurtajia, vaan korkeintaan jollain tasolla itsenäiseen jäissäkulkuun kykeneviä aluksia samalla tavalla kuin Turva (joka on tuon Turkkarin artikkelin kuvituskuvana).
 
Arvaan jäänmurtajien menevän lakkoon jo ennen toiminnan aloitusta :p
Juu ja merimiesunioni saartaa alukset kun pv:llä ei ole lakko oikeutta ja käyttävät vielä puoli-ilmaisia varusmiehiä ja polkevat hinnat ;)
 
TS näköjään kirjoitti mahdollisista tilauksista kotimaisille telakoille erillisessä artikkelissa:



Raveni, eivät ne uudet monitoimialukset todellakaan tule olemaan mitään jäänmurtajia, vaan korkeintaan jollain tasolla itsenäiseen jäissäkulkuun kykeneviä aluksia samalla tavalla kuin Turva (joka on tuon Turkkarin artikkelin kuvituskuvana).
Tää menee vähän JUKE osastolle ;) Ei mutta eikös olisi hyvä jos olisivat ;) saataisiin kuollettettua hankintaa ja ei tekis tiukkaa liikkua näissä erikoisolosuhteissa... Kantokykykin riittäisi? hyvälle aseistukselle ja heko kansikin löytyy...
 
Tää menee vähän JUKE osastolle ;) Ei mutta eikös olisi hyvä jos olisivat ;) saataisiin kuollettettua hankintaa ja ei tekis tiukkaa liikkua näissä erikoisolosuhteissa... Kantokykykin riittäisi? hyvälle aseistukselle ja heko kansikin löytyy...

Miksei saman tien laajennettaisi tätä ajattelutapaa ilmavoimiin ja hankittaisi uusien hävittäjien sijaan Airbusin laajarunkokoneita? Kantokykyä ohjuksille olisi aivan eri tavalla kuin noissa piskuisissa hävittäjiässä ja rauhan aikana voisi kuoletella hankintakustannuksia Aurinkomatkojen lomalennoilla...

Jos nyt ihan vakavia ollaan, niin on todella vaikeaa ellei jopa mahdotonta suunnitella sellainen alus, joka omaisi hyvät avovesiominaisuudet ja olisi samanaikaisesti hyvä jäänmurtaja. Runkomuoto on toki yksi asia, mutta kokeileppa hinata tukkilauttaa veneellä, jossa on Arnesonin pintavetolaitteet...
 
Toisaalta niistä alkuperäisestä seitsemästä Pohjanmaa on poistettu ja Hämeenmaa koulutuspurjehduksella. Silti Rauma-luokan käyttökielto ei kuulemma ole tehnyt aukkoa suorituskykyyn o_O

No tekihän se Rauma-luokan kokoisen loven rauhanajan valmiuteen. Julkisuudessa ei voi olla inhorealisti oman lafkan asioista.

Pitäisikö olla?

Olisiko ollut parempi, jos Merivoimat olisi virallisesti kertonut, että heidän kykynsä on nyt merkittävästi heikentynyt juuri tietyllä osa-alueella. Pitäisikö myös maavoimien kertoa puutteistaan avoimesti? Päteekö sama johdonmukaisuus Poliisiin? Pitääkö poliisin kertoa, että nyt emme pääse seuraavaan 14 tuntiin Multialle jos hälytys tulisi? Entä tiedustelu? Juuri nyt tutkamme/kuunteluasemamme (jota ei ole) on rikki, emme kykene valvontaan siinä ja siinä maankolkassa?

Nuo Israelin alukset ovat enempi vartiolaiva-tyyppisiä, ainakin hintalappu ja mainitut tehtävät viittaavat siihen.

Saksan valtio maksaa neljänneksen kauppahinnasta telakkatukena. Eläköön vapaa kilpailu~!!

Niinpä. Vapaan kilpailun maailmassa korkean kustannustason lännessä tuskin olisi yhtään puhtaasti kaupallisin perustein toimivaa telakkaa.
 
No tekihän se Rauma-luokan kokoisen loven rauhanajan valmiuteen. Julkisuudessa ei voi olla inhorealisti oman lafkan asioista.

Pitäisikö olla?

Olisiko ollut parempi, jos Merivoimat olisi virallisesti kertonut, että heidän kykynsä on nyt merkittävästi heikentynyt juuri tietyllä osa-alueella. Pitäisikö myös maavoimien kertoa puutteistaan avoimesti? Päteekö sama johdonmukaisuus Poliisiin? Pitääkö poliisin kertoa, että nyt emme pääse seuraavaan 14 tuntiin Multialle jos hälytys tulisi? Entä tiedustelu? Juuri nyt tutkamme/kuunteluasemamme (jota ei ole) on rikki, emme kykene valvontaan siinä ja siinä maankolkassa?

Jos hitaampikin huomaa virkamiehen valehtelevan niin silloin voisi olla vaikka hiljaa? Ei ole tavatonta että upseeri kieltäytyy kommentoimasta julkisesti operatiivisia asioita. Eikä Merivoimien tarvinnut tiedottaa kyvyn heikkenemisestä. Kyllä sen kaikki asiaan hiukankaan vihkiytyneet ymmärsivät muutenkin.
 
Kyse ei välttämättä ole telakkatuesta, vaan Saksalla on sattuneesta syystä tapana tukea Israelin hankintoja taloudellisesti. Saksalaiset veronmaksajat ovat aika isolla osuudella osallistuneet mm. Israelin sukellusveneiden hankintaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin-class_submarine

Kyllä!

Uusimmasta Suomen Sotilas -lehdestä (2/2015) lainaus artikkelista "Piilossa pinnan alla, pitkään...":

"Saksalaisella holokausti-itseruoskinnalla ei tunnu olevan määrää eikä takarajaa. Saksalaiset antoivat Israelille kolmesta ensimmäisestä vuosina 1998-2000 toimitetusta perinteisestä dieselsähköisestä Dolphin-luokan (Tyyppi 209:n evoluutio) sukellusveneestä reippaasti alennusta: INS Dolphin ja INS Leviathan toimitettiin korvauksetta, ja kolmas vene, INS Tekumah myytiin puoleen hintaan. Kolme seuraavaa Dolphin II -luokan (Tyyppi 212:n evoluutio) AIP-venettä, INS Tannin, INS Rahav ja vielä nimeämättä oleva vene, myydään 33 prosentin alennuksella. Saksan valtio maksaa tällä tavalla Israelille historiallista velkaansa natsi-Saksan juutalaisvainoista ja Israelia uhanneesta "rikollisesta" aseyhteistyöstään Saddam Husseinin Irakin kanssa 1980-luvulla."

Kyseessä on artikkelisarjan Sota pinnan alla kolmas osa, teksti on Aleksei Kettusen käsialaa.

vlad.
 
Back
Top