Merivoimien kehitysnäkymät

Russian naval thinkers long thought that a well-designed canal system could help the Russian (or, later, Soviet) Navy overcome the geographic separation of the fleets based on Russia's Black Sea, Baltic, Arctic, Pacific, and Caspian coasts.[23] The White Sea Canal was also constructed with military use in mind,[24] and early in its history the canal was used to transfer the Northern Fleet's first warships to the White Sea from the Baltic.[25] [26]

According to historians, in the years between the canal's completion and the Soviet entry into World War II, the canal was used for the transfer of military vessels between the two seas on 17 occasions.[27]

During World War II, the canal was used to relocate unfinished submarines from Leningrad's Baltic Shipyard and Gorky's (Krasnoye Sormovo shipyard) to the new Sevmash shipyard in Severodvinsk.[28] Since then, the canal has been regularly used for delivering submarines, by transporter dock, from the Baltic Shipyard and Krasnoye Sormovo to Sevmash for completion.[29]

Niin toisen maailmansodan aikana. Voi olla vähän hankalampaa nykyään. Ei toki mahdotonta.
 
Miten nopeassa tahdissa rauma saa merimaaliohjuksensa matkaan? Mikäli "lähes samaan aikaan" lienee tukialuksen omasuoja kyllästetty (jos ei tässä leikissä ole saattajia mukana).

Tässä puhuttiin upottamisesta, mutta jo yksi merimaaliohjus saattaa saada aikaan sen ettei tukialuksella purjehdita kuukausiin. Toki yksi osunut mto voi myös upotttaa aluksen. Voinee tarvita aika onnekkaan osuman.
 
myös miinoiteet ovat pienillä alueilla varteenotettava riski.
 
Kylmän sodan aikana lentotukialuksen hävittäjät suorittivat ensimmäisen torjunnan lähestyviä ohjuksia vastaan. Tämän jälkeen vuorossa oli saattoalusten lähinnä ohjusristeilijöiden "täyslaidalliset". Jos vielä löytyy läpi päässeitä ohjuksia, niin lähitorjunta roiski kuulaa niiden eteen. Tämä kaikki siis jos lähestyviä ohjuksia on vähintään kymmenittäin plus harhamaalit päälle. Taitaa uhkakuvat hieman muuttuneet nykyään.
 
Suomen uuden sota-alustyypin on pystyttävä monipuolisesti kaikkiin merivoimien tehtäviin, kertoo Merivoimien komentaja, kontra-amiraali Kari Takanen.

Laivue 2020 -hankkeessa hankittavat uudet alukset korvaavat seitsemän hyvin erilaista laivaa. Korvattavien listalla ovat 2020-luvulla vanhenevat Hämeenmaa- ja Rauma -luokkien alukset sekä jo käytöstä poistunut miinalaiva Pohjanmaa.

Takasen mukaan uusien alusten on pystyttävä toimimaan niin saariston ahtaissa olosuhteissa kuin avomerelläkin. Myös sukellusveneiden torjuntakykyyn panostetaan: selvityksessä on uusien alusten varustaminen kevyttorpedoin, joiden kantama on noin 20 kilometriä.

Torpedohankintoja selvitetään myös Hamina-luokan ohjusveneisiin, joihin saatetaan tulevien peruskorjausten yhteydessä lisätä kevyttorpedojärjestelmä.

STT:n tietojen mukaan uuden alustyypin rakennustöiden on kaavailtu alkavan vuonna 2019. Poistuvien alusten tilalle haluttaisiin ainakin neljä uutta. Miljardiluokan laivatilaus on hyvin todennäköisesti tulossa suomalaisille telakoille.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/suomi-selvittaa-torpedojen-hankintaa/701707/
 
Saa nähdä millainen kompromissi sieltä on tulossa. "Osaa vähän kaikkea mutta ei ole oikein missään hyvä" Sellaisia ne kompromissit yleensä ovat kun yritetään halvalla tehdä hyvää ja liian monipuolista...
 
Suomen uuden sota-alustyypin on pystyttävä monipuolisesti kaikkiin merivoimien tehtäviin, kertoo Merivoimien komentaja, kontra-amiraali Kari Takanen.
Eli on tulossa alus, joka ei ole missään hyvä. Just juu.
 
Niin ja on muistettava ne kansainväliset operaatiot..!?
 
Minkä kokoista paattia Venäjä kykenee siirtämään Vienanmeren kanavaa pitkin Itämerelle?

Vienanmerelle menee kaksi kanavaa: Laatokan-Äänisen kanava, ja Vienanjoen kanava jota pitkin pääsee Arkangeliin. Näistä ensinmainittu on isompi ja enemmän käytetty, vaikka sekin turhan pieni nykyliikenteelle. Varmaan joku korvetin kokoinen alus menisi helposti, isomman kanssa tekisi vaikeuksia.
Volga-Donin-Itämeren kanavaverkosto on isompi ja mahdollistaa fregattiluokan aluksien siirtämisen kanavia pitkin. Moskovassa on Krivak-luokan fregatti joka on tuotu sinne kanavia pitkin.
 
Sutokyvyn lisääminen Hamina-luokkaan peruskorjauksen yhteydessä on ainakin todella hyvä uutinen. Pitihän ne miinalaivojen sonaritkin toisaalta uusia ja torpedotkin hankkia jo Rauma-luokan peruskorjauksen yhteydessä. Eipä sitten lopulta ollutkaan riittävästi rahaa käytössä.
 
Nyt on Helsingisssä mahdollisuus tutustua merivoimien kalustoon kun vuosipäivän kunniaksi on erilaisia paatteja tuotu
Eteläsatamaan näytille. Osaan pääsee myös "peremmälle"
================================================================================
Merivoimilla komea paraati Helsingissä – laivaston alukset lipuivat näyttävästi Eteläsatamaan
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1436260887208.html


Laivastoparaatiin osallistuivat merivoimien aluksista Fabian Wrede -luokan koulutusalukset, Jehu- ja Jurmo -luokkien veneet, Hamina- ja Rauma -luokkien ohjusveneet, Hämeenmaa-luokan miinalaiva, Katanpää-luokan miinantorjunta-alus, Pansio-luokan miiinalautta, öljyntorjunta-alus, Sinisen reservin kalustoa sekä miinalaiva Uusimaa.
 
Nyt saatiin jokin viite tulevan alusluokan koosta: pituus "runsaat 90 metriä". Eli jos tätä tulkitaan tarkasti niin fregattiluokkaan ei mennä mutta kuitenkin isompi kuin aiemmat alukset. Esimerkkejä:
-Turunmaa 74 metriä/880 tonnia
-Hämeenmaa 77.8m/1450t
-Kora-luokka (Intia) 91m/1500t
-Braunschweig (Saksa) 89m/1840t
-Sa'ar 5 (Israel) 85.6m/1275t
-Bung Tomo (Brunei) 89.9m/1940t
-Steregushij (Venäjä) 104.5m/2200t
 
Nyt on Helsingisssä mahdollisuus tutustua merivoimien kalustoon kun vuosipäivän kunniaksi on erilaisia paatteja tuotu
Eteläsatamaan näytille. Osaan pääsee myös "peremmälle"
================================================================================
Merivoimilla komea paraati Helsingissä – laivaston alukset lipuivat näyttävästi Eteläsatamaan
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1436260887208.html


Laivastoparaatiin osallistuivat merivoimien aluksista Fabian Wrede -luokan koulutusalukset, Jehu- ja Jurmo -luokkien veneet, Hamina- ja Rauma -luokkien ohjusveneet, Hämeenmaa-luokan miinalaiva, Katanpää-luokan miinantorjunta-alus, Pansio-luokan miiinalautta, öljyntorjunta-alus, Sinisen reservin kalustoa sekä miinalaiva Uusimaa.
Taisi Rauma jäädä Turkkuseen, kun pukkas jotain odottamatonta vikaa?
 
Mielenkiintoisinta tuossa oli se, että hankinnan (4 alusta) sanotaan olevan miljardiluokan investoiniti. Esimerkiksi Hamina-luokan ohjusveneet maksoivat 21 M€/kpl + aseistus.

Miljardiluokka viittaa siihen, että yhden aluksen hinta (aseistuksineen) liikkuu jossakin tuolla 300 miljoonan tienoilla. Netissä muuten mainitaan Braunschweig-luokan aluksen hinnaksi 309 M€, joten aikalailla lähellä sitä kokoluokkaa varmasti liikutaan.
 
Mielenkiintoisinta tuossa oli se, että hankinnan (4 alusta) sanotaan olevan miljardiluokan investoiniti. Esimerkiksi Hamina-luokan ohjusveneet maksoivat 21 M€/kpl + aseistus.

Miljardiluokka viittaa siihen, että yhden aluksen hinta (aseistuksineen) liikkuu jossakin tuolla 300 miljoonan tienoilla. Netissä muuten mainitaan Braunschweig-luokan aluksen hinnaksi 309 M€, joten aikalailla lähellä sitä kokoluokkaa varmasti liikutaan.

74 m€ per alus oli eduskunnalle annetun selvityksen mukaan Hamina-luokan hankintahinta ja kalleimmat aseet eli MTO:t kierrätettiin vanhoista aluksista. (eipä 16 MTO:ta kaiketi olisi hirveitä tuon päälle enää maksanut) Uudet rungot ovat kooltaan yli kaksinkertaisia ja kaikki kalut pitää hankkia uutena. Pitää hankkia myös sutovälineet jotka puuttuvat Hamina-luokasta kokonaan. Myös ilmatorjuntaohjusten on kaavailtu olevan luokkaa tehokkaampia kuin Umkhonto. 20 vuotta aikaakin on kulunut joten ei ihme mikäli hinta pompsahtaa. Miljardi on toisaalta suuruusluokka ja lopputulema voi olla yli tai alle tuon. Nykyisten miinalaivojen kokoluokkaahan uusien alusten on aiemmin kaavailtu olevan. Voi olla että pitää kuitenkin saada metriä pidempi kuin rajalle hiljan hommattu Turva. Olisi noloa jos kaverilla olisi isompi.
 
Mielenkiintoisinta tuossa oli se, että hankinnan (4 alusta) sanotaan olevan miljardiluokan investoiniti. Esimerkiksi Hamina-luokan ohjusveneet maksoivat 21 M€/kpl + aseistus.

Miljardiluokka viittaa siihen, että yhden aluksen hinta (aseistuksineen) liikkuu jossakin tuolla 300 miljoonan tienoilla. Netissä muuten mainitaan Braunschweig-luokan aluksen hinnaksi 309 M€, joten aikalailla lähellä sitä kokoluokkaa varmasti liikutaan.

Ei se koko vaan sen käyttö...kv. tehtäviin sopisi parhaiten suht kevyesti aseistettu laiva jossa tonnistoa olisi käytetty merikelpoisuuteen, toimintamatkaan ja asuttavuuteen. Kompakti ja raskaasti aseistettu alus ei soveltuisi sinne Intian valtamerelle niin hyvin.
Tulee kyllä olemaan kova työ saada hinta niin alas että aluksia saataisiin neljä miljardin raamirahalla.

Tulen kuitenkin olemaan pettynyt jos tuloksena on Braunschweigin tyyppinen hiukan hidas ja kevyesti aseistettu alus. Se ei toisi kovinkaan suurta suorituskykyparannusta nykyisiin miinalaivoihimme, ainoastaan se piraatin jahtaus ulkomailla luonnistuisi paremmin.
 
Komppaan fulcrumia... Nuo kv tehtävät mainittiin syyksi sille miksi aluksella täytyy olla kokoa. Ei se kotimaan puolustus mutta ne lämpimät vedet. Saaristo vähän rajoittaa koko niin pikkaisen joutuu navy tinkimään koosta :)
 
Back
Top