Täällä joku kyseli perusteluita miksi saattotehtävät eivät onnistu? Kyllä ne onnistuvat kun ei yritetä liikoja... Voidaan saattaa pohjanlahdella mutta kyllä homma homma vaikeutuu ahvenanmaan etelä puolella aika tavalla. Tämän hoksaa kun katsoo puhtaasti karttaa... Toki jos myös merivoimien suhteen perustetaan homma toivotaan, toivotaan strategialle niin homma voi toimia... Täytyy toivoa, että jos homma joskus ajaa karille ja joku kriisin poikanen syttyy niin siinä on sitten koko eurooppa täysillä mukana eikä homma mene niin, että Suomi pääsee yksin kriisin toiseksi osapuoleksi... Muiden paheksuessa asiaa ja laittaessa pakotteita...
1,2mrd on sen kokoinen rekkalastillinen rahaa, että kyllä siinä vielä vääntöä käydään... Samalla hyvä tiedostaa, että ollaan hankkimassa neljä alusta jotka tarvitsevat releet ja rensselit toimintaan.... Varmasti tullaan näkemään sellaista "hankitaan sitten myöhemmin" juttua kun huomataan, että 300milj. On kuitenkin aika vähän täysin varustellusta korvetista jonka on pystyttävä toimimaan niin pinta-, ilma-, pinnanalaisiamaaleja vastaan kaikissa olosuhteissa, kaikkina vuoden aikoina. Sillä on käytännössä oltava hyökkäyskyky eli pelkkä puolustuskyky ei riitä. Sen on pystyttävä olemaan pitkiä aikoja irti laiturista joka vaatii isomman paatin, isomman miehistön, jne... Ehkä jopa huoltoaluksen. Iso paatti kun tarvitsee isot tukitoimet niin en näe, että sitä piilotellaan samalla tavalla kallion kylkeen tai jonnekin "korpi" laituriin... Huolto on saatava myös perille ja iso paatti vaatii enemmän polttoainetta ja kaikkea... Homma ei vaan mene niin että ostetaan 4 huippu korvettia 300milj/kpl ja toivotaan parasta....
1,2 mrd on paljon rahaa. Toisaalta kyseessä on koko puolustushaaran tulevaisuus. Aina muistetaan sanoa kuinka Suomella on n. 1340 km maarajaa Venäjän kansaa. Toisaalta merirajaakin on n. 1100 km. Suomi on merivaltio: meren takana rannassa erittäin riippuvainen meriyhteyksistä, pääkaupunki ja satamat rannikolla (missäpä muuallakaan...). Turvallisuuspoliittisen painoarvon ja jännitteen kasvaessa Itämeren piirissä ei mielestäni ole fiksu vaihtoehto pienentää ennestään Suomen merirajan, saariston ja Itämeren asemaan nähden vähäisiä merivoimia. 7 laivaa korvataan neljällä uudella 35 vuodeksi ja ne rakennetaan Suomessa. Ei toi mitenkään mahdottoman kuuloinen hanke ole. Siis jos hetken ajattelee muutakin kuin iltasanomat-tasoa. Pätevät sotakoneet ovat kalliita. Näin se vaan on. Ilmaisia lounaita ei ole. On todella hyvä, että tahtoa kantaa vastuuta löytyy, on kyky tehdä päätöksiä ja käynnistää sellaisiakin tarpeellisia hankkeita joita on helppo populistisesti vastustaa.
Avomerellä Suomi ei voi kissalippuisilla sotapaateillaan varmasti vapaasti ajella täydessä sodassa. Eikä Suomi voisi sodassa lentääkään omassa ilmatilassaan kuten rauhanaikana. Mutta tällaista ei kukaan kai ole esittänyt? Tää on väsynyt olkiukko.
Tilannekuvan niin salliessa rajoitetusti, myös täydessä sodassa. Vastustajakaan ei voi olla läsnä 24/7 kaikkialla kaiken aikaa odottamassa sormi liipasimella. Koko Itämeren alueella sen täydessä laajuudessa 24/7 voidaan operoida harmaassa vaiheessa, muussa kriisissä tai matalan intensiteetin sodassa. Tarvetta on.
Eikö se nyt - hitto vieköön - ole hyvä, että Suomi saa uusi kykyjä tai takaisin sellaisia mitä ei hetkeen ole ollut.
Sehän on edistystä! Välillä on vaikea uskoa, että tämä on tai, tai tämän kai pitäisi olla,
maanpuolustushenkisten ihmisten palsta. Palsta, jossa luulisi iloittavan kun "sotavaltio" saa uusi kykyjä ja vehkeitä
todelliseen tarpeeseen. Enemmin tuntuu, että tämä on SKP:n talouspalsta tai hommafoorumin sivukonttori.
Sehän riippuu mitä karttaa katsoo ja millä mielellä. Luulen, että näet yleiskartassa Itämeren ja ajattelet, että tarkoitus olisi ajaa keskellä Itämerta? Montako kertaa olet katsonut rannikkomerikarttaa Ruotsin rannikolta? Veikkaan ettet ikinä.
Se mitä näen nyt ihan konkreettisesti menee lyhyesti näin: liikenne voisi kulkea Suomeen Ruotsin rannikkoa pitkin. Tukholman saaristossa, Ruotsin mantereen ja Gotlannin sekä Öölannin välitse, siis sisäpuolelta. Saariston puuttuessa rannikon välittömässä läheisyydessä. Tästä matkasta suurin osa on Ruotsin tonttia jossa Ruotsi vastaa alueestaan, jossa kulkee myös Ruotsiin suuntautuvaa liikennettä ja jossa on lukuisia ystävällisiä satamia joihin voi pysähtyä päiviksi tai vaikka viikoiksi tilanteen niin vaatiessa. Samalla liikenne on maantieteellisesti niin etäällä uhasta ja uhkasuunnasta kuin mahdollista.
Mielestäni se voisi onnistua. Perustele konkreettisesti miksi tämä esitetty tapa järjestää liikenne ei onnistu?
Sen sijaan, että yleisellä tasolla kirjoitat tosi paljon, et sano oikeataan mitään konkreettista. Esim. "=tämän hoksaa kun katsoo puhtaasti karttaa..." Aijaa, hoksaako? No miten? Tietenkin se on vaarallista, kysehän on sodasta. Vaadin konkretiaa. Jos kirjoitellaan hyvin jyrkästi niin voisi samalla laittaa perusteluja mukaan jotta voidaan esittää argumentteja puolesta ja vastaan. On esitetty paljon tunnepitoista kirjoittelua sanoista ja alusten kokonaispituudesta. Onko tää suomi24/hommafoorumi vai mpnet? En ole ihan varma ollut viime aikoina.
Esitän siis, että liikenne voi hyvinkin kulkea Suomesta Suomen satamista Ruotsin rannikoa pitkin Tanskan salmiin =(Juutinrauma ja Beltit) ja sieltä eteenpäin vaikka world wide. Tällöin kulku Itämeren alueella tapahtuu Suomen jäädessä taakse etupäässä Ruotsin aluevesillä ja Ruotsin rannikon välittömässä läheisyydessä. Suomi toimii yhdessä muiden maiden kanssa, lähinnä erityisesti Ruotsin kanssa. Jaetaan sama tilannekuva.
Meriliikenteen suojaus on siis käsitteenä muutakin kuin toisen maailmansodan valtamerten saattamista. Se on lukuisten sensorien (myös vieraiden maiden, etunenässä Ruotsin) tuottaman tilannekuvan mukaista toimintaa, liikenteen johtamista ja rytmittämistä. Se oman satama- ja väyläverkoston puhtaana pitämistä jalkaväestä, samakkomiehistä kuin merimiinoista huolehtimista ja ilmapudotusten ihan jo aistinvaraista valvontaa. Mitä hyötyä olisi saada onnistuneesti iso laiva, (=tärkeä lasti) johonkin Suomen rannikolle, mutta sitä ei voisi purkaa jos esim. satama tai sinne johtava väylä on miinavaarallinen tai uhkana on väylän varrella piileksivä jalkaväen rannikko-ohjuspartio?
Alle 4 metrin syväydellä löytyy paljonkin pieniä satamia ja ankkuripaikkoja.