Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaaha. No sitten aiemmin esitellyistä verrokeista 90m Sa'ar 6 on auttamatta liian lyhyt.Sain välikäden kautta tietoa
Ihan siitä, että tuollaiset alukset eivät yleensä ole tehty sitä varten että odottaisivat jossain vihollista... Eikä siihen sovi myöskään laivaliikenteen suojaaminen... Se jos mikä on aktiivista toimintaa...
Ja on hyvä, että Suomella on merivoimat olen vain siitä eri mieltä, että millaiset niiden tulisi olla...
Aloitan vastaamisen lopusta päin... Varmasti löytyy paljonkin pieniä satamia ja ankkuri paikkoja... En ole kiistänyt... Tosin 100m alus jonka leveys on kuuden? metrin luokkaa vaatii sitä tilaa muuallakin pohjan alla... Lisäksi se satama täytyy olla huollon saavutettavissa. Talvella voi olla myös omat ongelmat kun tuppaavat olemaan enempi ja vähemmän jäässä nuo pikku satamat...
Totta, meriliikenteen suojaaminen on muutakin kuin saattuetoimintaa... Se on vain se konkreettinen toimi jolla fyysisesti suojataan kohdetta. Kohdetta ei voi suojata ahvenan merellä jos suojaava laiva on ankkurissa raumalla... Täytyy olla liikkeessä...
Se onko jutuissani/kirjoituksissani konkretiaa riippuu varmaan lukijasta... Jos kirjoitan "tämän hoksaa kun katsoo karttaa" ja viittaan toimintaan ahvenanmaan eteläpuolella eli avomerellä niin on mielestäni aika konreettista että siellä toimiminen on toisenlaista kuin vähän enemmän omassa syvyydessä... Tuollainen iso 300milj€ maali on vihollisellekin tavoittelemisen arvoinen ja siihen varmasti käytetään resursseja... En tarkoita että istuttaisiin piilossa mutta omat riskinsä on lähteä kokeilemaan kepillä jäätäkin.
Toiveita, toiveita... Jos suomi on sodassa ns. yksin niin onko 100% varmaa että Ruotsi antaa käyttää rannikko reittejään? Meinaatko että venäjä ei sitä yrittäisi estää? Venäjä ilmoittaa ruotsille että se on simmoinen homma että se upottaa tarpeenvaatiessa laivat vaikka ruotsin aluevesille niin mitä ruotsi tekee? Lähettää pari visbyä ja sukellusvenettä?
Nuo kommentit länsimaisesta n. 25km kantaman IT-ohjuksesta joka sopii korvettiin viittaa vahvasti CAMMiin. Mitä muita vaihtoehtoja tuossa mittaluokassa on? Aster-15:kin menee vähän yli niin koon kuin kantamankin suhteen. Mica ja SeaRAM jää vajaaksi.
Se on lukuisten sensorien (myös vieraiden maiden, etunenässä Ruotsin) tuottaman tilannekuvan mukaista toimintaa, liikenteen johtamista ja rytmittämistä. Se oman satama- ja väyläverkoston puhtaana pitämistä jalkaväestä, samakkomiehistä kuin merimiinoista huolehtimista ja ilmapudotusten ihan jo aistinvaraista valvontaa. Mitä hyötyä olisi saada onnistuneesti iso laiva, (=tärkeä lasti) johonkin Suomen rannikolle, mutta sitä ei voisi purkaa jos esim. satama tai sinne johtava väylä on miinavaarallinen tai uhkana on väylän varrella piileksivä jalkaväen rannikko-ohjuspartio?
Alle 4 metrin syväydellä löytyy paljonkin pieniä satamia ja ankkuripaikkoja.
Eikö se nyt - hitto vieköön - ole hyvä, että Suomi saa uusi kykyjä tai takaisin sellaisia mitä ei hetkeen ole ollut. Sehän on edistystä! Välillä on vaikea uskoa, että tämä on tai, tai tämän kai pitäisi olla, maanpuolustushenkisten ihmisten palsta. Palsta, jossa luulisi iloittavan kun "sotavaltio" saa uusi kykyjä ja vehkeitä todelliseen tarpeeseen. Enemmin tuntuu, että tämä on SKP:n talouspalsta tai hommafoorumin sivukonttori.
Tuota itsekkin mietin... Ettei vaan jouduta maksamaan oppirahoja... Tuollainen on kuitenkin sen verran monen tekijän summa että siinä suunnittelun tärkeys korostuu...
Kannattaako tuota Flyvefiskeä tässä yhteydessä edes mainita kun on 54m ja 450tn? Se on pieni 110m ja 2500 tn verrattuna, mikä ei enää ole välttämättä pieni mitä tulee Itämeren käynteihin.Ei olehäntä NASAMSista meritoimintaversiota. ESSM taas on puoliaktiivinen ohjus, jota en pidä meille suositeltavana sillä se vaatii erillisen tulenjohtotutkan. Tosin en tiedä mahtaisiko SLAMRAAM-ER sitten sopia meritoimintakäyttöön, miksipä ei.
Tanskalaiset ovat kyllä laittaneet Sea Sparroweita Flyvefiskeneihin joten kyllä se sitten varmaan onnistuisi pienessäkin aluksessa. Kuulemani mukaan pienillä aluksilla kyllä voi tulla merenkäynnissä ongelmia tulenjohtotutkien kanssa joten aktiivinen tai IR-hakeutuminen on meille varmaan se sopivin tapa.
Kannattaako tuota Flyvefiskeä tässä yhteydessä edes mainita kun on 54m ja 450tn? Se on pieni 110m ja 2500 tn verrattuna, mikä ei enää ole välttämättä pieni mitä tulee Itämeren käynteihin.Ei olehäntä NASAMSista meritoimintaversiota. ESSM taas on puoliaktiivinen ohjus, jota en pidä meille suositeltavana sillä se vaatii erillisen tulenjohtotutkan. Tosin en tiedä mahtaisiko SLAMRAAM-ER sitten sopia meritoimintakäyttöön, miksipä ei.
Tanskalaiset ovat kyllä laittaneet Sea Sparroweita Flyvefiskeneihin joten kyllä se sitten varmaan onnistuisi pienessäkin aluksessa. Kuulemani mukaan pienillä aluksilla kyllä voi tulla merenkäynnissä ongelmia tulenjohtotutkien kanssa joten aktiivinen tai IR-hakeutuminen on meille varmaan se sopivin tapa.
Kaikki Sea Sparrowilla lastatut laivat näyttää jo poistetun käytöstä.
Sota-ajan saattotehtävät voitanee unohtaa, ei ole omia sukellusveneitä jolla torjutaan vihollisen sukellusveneet, eikä ole omia ohjusristeilijöitä, jotka suojaisivat ballistisia ohjuksia vastaan. Kyllä tuon kokoinen pinta-alus kerää mukavasti tulta puoleensa. Jossain harmaassa vaiheessa voi toki olla ihan kätevä laitos kun taistellaan Ahvenanmaan saaristossa tunnuslaatat hukanneita erikoisjoukkoja vastaan.