Glory
@BarrelNut tuosta ESSM-kirjoituksesta!
Nähtävästi pitäisi aina lukea kaikki uudet viestit ketjussa ennen vastaamista...
8 - 16 soluinen MK41 VLS ja 32 kappaletta ESSM Block 2 ohjusta per alus olisi jees.
Olisiko mahdollista varustaa tuleva alusluokka 32 kennoisella VLS:llä? Vai tulisiko siitä liian kiikkerä? Ainakin Sachsen on varustettu 32 kennoisella, tosin se on kai vähän isompi kuin meille tuleva alusluokka.
Toisekseen minua kiinnostaisi tietää, onko meillä tarvetta pidemmän kantaman ohjukselle, kuten
SM2? Vai onko niin, että tarve kyllä löytyy, mutta rahaa ei?
Itse lähtisin ehkä kokoamaan MTO/IT-puolella sellaista pakettia, jossa tulisi vähintään 64 keskipitkän kantaman ilmatorjuntaohjusta ja 16 meritorjuntaohjusta. Päälle tietysti omasuoja- ja SUTO-aseistus, miinat sekä tykki. Tuleeko liian raskas kokonaisuus aluksen kokoon nähden? Rahapussi ainakin kevenee huomattavasti...
Entä mitä tiedämme LRASM:n hakupäästä/ohjausjärjestelmästä? Se vaikuttaa äkkiseltään tarkasteltuna varsin kehittyneeltä, mm. sisältää tutkavaroittimen, mutta itselleni on jäänyt vähän epäselväksi, että onko se hybridi vai pelkkä IR? Ainakin Wikipedia mainitsee, että ohjuksessa olisi myös tutkahakupää, mutta mutta...
Vaikka olen pesunkestävä maakrapu uskaltaudun kommentoimaan vahvennettua kohtaa.
Aluksen varustukseen ei välttämättä silti kuulu omaa helikopteria. Koptereiden käyttö esim. sukelluvene torjunnassa vaatii ihan itämeren olosuhteissa tankkaus- ja aseistuspaikan. On nopeampaa laskeutua laivalle ja saada täydennys ja jatkaa metsästystä, kun lentää pitkälle tankkaamaan. Uskoisin, että tästä voisi olla kyse.
Kyllä, +1 tälle!
Lisäksi kansainvälistä toimintaa silmällä pitäen kopterin olisi hyvä päästä laskeutumaan alukselle. Totuus on, piti siitä tai ei, että uutta alusluokkaa tullaan käyttämään Intian valtamerellä ja muissa maailman kriisipesäkkeissä. Sitä paitsi, jos aseistus suunnitellaan modulaariseksi, niin siitä helikopterikannesta ei ole edes mitään haittaa, kun sen paikalle voidaan tarvittaessa lykätä jokin tarpeellisempi moduli.