Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jotenkin itse näen tuon miinoituksen lähinnä hyvänä kiusaamisena tai Ruotsin merireitin suojauksena, jossa tarvittaisiin kuitenkin Ruotsin apua. Venäjä tulee kuitenkin maa- ja ilmateitse Suomeen jos on tullakseen. Jos olisi kyky saada uskottava määrä miinaa merelle niin että Venäjä uskoisi mahdollisuuteen osua miinaan jo 10km Viron rannikosta, niin kyllähän se rajoittaisi operointia. Rantaviivaakin hirveästi. Monta saarten väliä miinoitettavaa..
 
Jotenkin itse näen tuon miinoituksen lähinnä hyvänä kiusaamisena tai Ruotsin merireitin suojauksena, jossa tarvittaisiin kuitenkin Ruotsin apua. Venäjä tulee kuitenkin maa- ja ilmateitse Suomeen jos on tullakseen. Jos olisi kyky saada uskottava määrä miinaa merelle niin että Venäjä uskoisi mahdollisuuteen osua miinaan jo 10km Viron rannikosta, niin kyllähän se rajoittaisi operointia. Rantaviivaakin hirveästi. Monta saarten väliä miinoitettavaa..

Niin, ja helikopterilla voi käydä täydentämässä niitä kenttiä. Mahdollisesti aiheuttaa harmia vaikkapa sukellusveneille. Jos havaitaan vihollisen suklari ja voidaan vähääkään arvata sen reittiä, niin käydä pudottamassa sinne miina (tai pari) odottamaan.
 
Ilmeisesti NH90 helikopteriin ei mene kuin muutaman miinan kerrallaan. Jos miinat kuitenkin on tuotu kuorma-autoilla lähelle, niin kopteri ehtii tehdä monta reissua tunnissa.
Esimerkiksi viisi kopteria ehtii miinoittaa reilun kahdenkymmenen miinan tuntivauhtia. NH90 koptereihin voidaan laittaa samanlaiset pudotus systeemit kuin laivoissa, ovat miinat
tällöin samoja kuin merivoimien käyttämä.
 
Ilmeisesti NH90 helikopteriin ei mene kuin muutaman miinan kerrallaan. Jos miinat kuitenkin on tuotu kuorma-autoilla lähelle, niin kopteri ehtii tehdä monta reissua tunnissa.
Esimerkiksi viisi kopteria ehtii miinoittaa reilun kahdenkymmenen miinan tuntivauhtia. NH90 koptereihin voidaan laittaa samanlaiset pudotus systeemit kuin laivoissa, ovat miinat
tällöin samoja kuin merivoimien käyttämä.

Mitenkähän se jalkamiehen painon alla notkuva matkustamon lattia kestää tonnin painavan miinan? Saattaisi mennä roikottamishommiksi yksi miina kerrallaan.
 
Mitenkähän se jalkamiehen painon alla notkuva matkustamon lattia kestää tonnin painavan miinan? Saattaisi mennä roikottamishommiksi yksi miina kerrallaan.

Ei voisi millään laittaa kiskoja siihen lattialle? Kai siellä on jossakin sen verran jotakin tukevampaa rakennetta, että ne kiskot saadaan kiinni? Tuossa roikottamisessa on tietenkin se etu, että lastausta varten ei tarvitse laskeutua, mutta mieluummin kantaisi useamman miinan.
 
Ei voisi millään laittaa kiskoja siihen lattialle? Kai siellä on jossakin sen verran jotakin tukevampaa rakennetta, että ne kiskot saadaan kiinni? Tuossa roikottamisessa on tietenkin se etu, että lastausta varten ei tarvitse laskeutua, mutta mieluummin kantaisi useamman miinan.

Mieluummin joku kuormaa jakava levy nettei tule taas koskojen kiinnityksistä pistekuormia. Mahtuuko miinan muuten pudottamaan perärampin aukosta? Onko aukko niin korkea että siitä pääsee kävellen ulos? Roikottaminen voisi kuitenkin olla se helpoin konsti.
 
Eiköhän neljän aluksen hankinta ole puhtaasti kustannuskysymys. Neljä suurempaa tulee hankinta- ja käyttökuluiltaan edullisemmaksi kuin 7 pienempää, koska jokainen laiva vaatii kuitenkin taistelunjohtojärjestelmän, omasuoja-aseistuksen, propulsion jne. Runkojen pienempää lukumäärää kompensoidaan rakentamalla niistä suurempia, jolloin saadaan mahdutettua enemmän suorituskykyjä yhteen laivaan.

Maallikkopohjalta arvioisin että korvetin suunnittelu saattaa olla helpompaa kuin todella nopean ja ahtaan alumiinista valmistetun ohjusveneen.
 
Mieluummin joku kuormaa jakava levy nettei tule taas koskojen kiinnityksistä pistekuormia. Mahtuuko miinan muuten pudottamaan perärampin aukosta? Onko aukko niin korkea että siitä pääsee kävellen ulos? Roikottaminen voisi kuitenkin olla se helpoin konsti.

Luulisi, että levy jossa valmiina kiskot miinoille olisi paras ratkaisu.
Tämän paketin voisi nopeasti ottaa kyytiin. Miinat sitten ulos peräluukun kautta.
 
Ilmeisesti NH90 helikopteriin ei mene kuin muutaman miinan kerrallaan. Jos miinat kuitenkin on tuotu kuorma-autoilla lähelle, niin kopteri ehtii tehdä monta reissua tunnissa.
Esimerkiksi viisi kopteria ehtii miinoittaa reilun kahdenkymmenen miinan tuntivauhtia. NH90 koptereihin voidaan laittaa samanlaiset pudotus systeemit kuin laivoissa, ovat miinat
tällöin samoja kuin merivoimien käyttämä.
Ripustimiin saanee pari pitkulaista herätemiinaa, ja alle koukkuun kolmas mitä vain lajia. Miinoja on merivoimien kalustokuvaston mukaan hyvin eri painoisia sadasta kilosta puoleentoista tonniin. Kevyimpiä voisi ehkä pudotellakin kuormatilasta, painavammat täytyy ripustaa ulos. Huomataan myös että NH-90:n kantokyky on 4200kg, mihin pitää mahtua miinat, polttoaine ja miehistö. (Luvut valmistajan sivuilta.) Kolme tuhannen kilon miinaa on siten jo iso kuorma, jos ei jo yli käytännön maksimin millä toiminta vielä jotenkin järkevästi onnistuisi.

Onko sinulla lähdettä tai laskelmia siitä, miten olet tuohon miinoittamisen tuntivauhtiin päätynyt? Kiinnostaisi kuulla kuinka monta ja minkä kokoista miinaa per lento ja mille etäisyydelle lastauspaikasta olet tuon ajatellut?
 
Ripustimiin saanee pari pitkulaista herätemiinaa, ja alle koukkuun kolmas mitä vain lajia. Miinoja on merivoimien kalustokuvaston mukaan hyvin eri painoisia sadasta kilosta puoleentoista tonniin. Kevyimpiä voisi ehkä pudotellakin kuormatilasta, painavammat täytyy ripustaa ulos. Huomataan myös että NH-90:n kantokyky on 4200kg, mihin pitää mahtua miinat, polttoaine ja miehistö. (Luvut valmistajan sivuilta.) Kolme tuhannen kilon miinaa on siten jo iso kuorma, jos ei jo yli käytännön maksimin millä toiminta vielä jotenkin järkevästi onnistuisi.

Onko sinulla lähdettä tai laskelmia siitä, miten olet tuohon miinoittamisen tuntivauhtiin päätynyt? Kiinnostaisi kuulla kuinka monta ja minkä kokoista miinaa per lento ja mille etäisyydelle lastauspaikasta olet tuon ajatellut?

Miinat tuodaan kuorma-autolla lähelle. Kopterilla edestakainen lentomatka olisi vaikka 20 minuuttia (miinoitus paikka noin 30 km päässä) ja lastaus 10 minuuttia.
Eli kaksi miinoitusreissua tunnissa. Kopterissa lastina olisi 2 kpl miinoja, tällöin miinoitusvauhti olisi viidellä kopterilla 20 kpl tunnissa.
 
Yhtäkään suomessa käytössä olevaa miinaa ei saa NH90 mahdollisiin ripustimiin (ulkomitat, paino). Ulkoisena kuormana "roikkumassa" pystyy toki kuljettamaan kaikki miinatyypit, mutta mukana kulkisi vain yksi miina. Sisällä ruumassa suurimmaksi ongelmaksi muodostuu paino ja erityisesti sen rampin osalta. Mikä on rampin kantavuus? Kosketusmiinojen ilmakuljetteisuus olisi kyllä täysin idioottimainen idea, herätemiinoilla jotenkin ymmärrettävä.
 
Yhtäkään suomessa käytössä olevaa miinaa ei saa NH90 mahdollisiin ripustimiin (ulkomitat, paino). Ulkoisena kuormana "roikkumassa" pystyy toki kuljettamaan kaikki miinatyypit, mutta mukana kulkisi vain yksi miina. Sisällä ruumassa suurimmaksi ongelmaksi muodostuu paino ja erityisesti sen rampin osalta. Mikä on rampin kantavuus? Kosketusmiinojen ilmakuljetteisuus olisi kyllä täysin idioottimainen idea, herätemiinoilla jotenkin ymmärrettävä.

Ja pienellä pähkäilyllä saattaa löytyä tehtäviä joissa helikopterit ovat jopa paremmin hyödyksi.
 
Kopterien käyttö merimiinoitukseen on turha ajatus, koska niille on parempaa käyttöä ja niiden miinojen kuskauskyky on hyvin vaatimaton. Ei 100 miinaa vielä kesää tee ja 100 miinan kuskaukseen tarvitaan todella monta ajoa koptereilta.

Kuinka monta neliötä on miinan käyttöalue? Kuinka monta neliötä on miinoitettavaa. Ei sen miinakauhun varaan voi kaikkea laskea.
 
Ei ne miinanlaskijat tarvi mitään autolauttoja tai isoja RORO-aluksia olla.

Täällä löytyy väylän miinoittamiseen kalustoa

https://www.google.fi/search?q=yhteysalus&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB4QsARqFQoTCILozZOhq8gCFUSMLAodWFwBIw

(Poislukien tämä)
img_5183.jpg
 
Juu, K130:lla on 4x RBS-15 Mk3. Jos tuohon saisi pultattua RBU-syvyyspommit ja sonarin, niin olisi oiva peli. Se on taas sitten eri asia, katsotaanko RAM-ohjuksen olevan riittävä muuhun kuin omasuojaan.
 
Juu, K130:lla on 4x RBS-15 Mk3. Jos tuohon saisi pultattua RBU-syvyyspommit ja sonarin, niin olisi oiva peli. Se on taas sitten eri asia, katsotaanko RAM-ohjuksen olevan riittävä muuhun kuin omasuojaan.

Tuota noin, mainitsemallasi varustuksella olisi huono kompromissi. Ts. huono kaikessa, 1x76mm + 2xtupla27mm + 4xMTO + 2xRAM + RBU + 34 miinaa...Eipä riitä. No, tuo 2xRAM on OK ( 42 ohjusta ), mutta kuten itsekin epäilit, riittää vain omasuojaan ( lähitorjuntaan ).
Ei tuolla varustuksella ole saattohommiin, eikä oikein kunnon miinoitukseenkaan. Ja lisäksi vain ohjusveneen meritorjuntakyky....
Mun mielestä tuo K130 voitaisiin unohtaa...
 
Finland begins Squadron 2020 OPV programme

Nicholas de Larrinaga, London
- IHS Jane's Defence Weekly
04 October 2015

1642892_-_main.jpg

Concept image of the Finnish Navy's planned new 'Laivue 2020' (Squadron 2020) vessels, four of which will replace the country's existing Rauma-class and Hämeenmaa-class vessels. Source: Finnish MoD
Finland has begun its 'Laivue 2020' (Squadron 2020) programme to build a new class of four multipurpose offshore patrol vessels (OPVs).

The new vessels are intended to replace the Finnish Navy's four Rauma-class fast-attack missile boats, and its two Hämeenmaa-class minelayers. Both of these classes are planned to be retired in the mid-2020s, as their service life "cannot be extended in a cost-efficient way", according to the Finnish Ministry of Defence (MoD).

Speaking to IHS Jane's on 1 October, a spokesperson for the MoD stated, "The exact timing of the different milestones will be determined in the course of the programme, but as the first stage, an RFI [request for information] is foreseen to be issued in 2015-2016. Construction of the ships is foreseen in the years 2019-2024."

The new Laivue 2020 vessels are intended to be truly multirole, with anti-surface, anti-submarine, anti-air, and mine-laying capabilities in the Baltic Sea. The vessels are also intended to be able to take part in international crisis management missions.

The MoD estimates that building the new vessels will cost EUR1.2 billion (USD1.34 billion).

http://www.janes.com/article/54985/finland-begins-squadron-2020-opv-programme

Huomatkaa laivojen OPV-luokittelu. Vapaasti käännettynä merkitsee Ulkomeri vartiovenettä, jollainen Suomella on jo entuudestaan ulkovartiolaiva Turvan muodossa. Ilmeisesti OPV:n ja korvetin raja on varsin häilyvä? Mitähän nimitystä itse tulemme käyttämään näistä?
 
Back
Top