Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Asiaan liittyen, niin ei kai olisi haitaksi, jos olisi jokin miina joka olisi suunniteltu joenylityksiä vastaan. Telamiinan voi toki asettaa rantaveteen, mutta jokin parempi keino olisi hyvä.
 
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä, joka on askarruttanut pienen tanteretaisteljan mieltä,

Mikä on (sota)laivaston rooli nykysodankäynnissä?
nykyisillä tutka-/tiedustelumenetelmillä ja hakeutuvilla
ammuksilla luulisi, että aavalla, aukealla, merellä seilaava alus on naurettavan
helppo maali löydettäväksi ja tuhottavaksi. Lisäksi Suuri sotalaiva on
taloudellisesti merkittävä menetys ml. sadat merisotilaat.

Maallikkona, nykysodankäyntimenetelmien valossa, merisota-alus
näyttää järjettömältä laitteelta.

Ilmeisesti näin ei ole koska merivoimiin investoidaan kaikkialla.
Miksi (merimaali ei olekaan niin helppo)?
 
Aika monessa sotalaivassa on laitteistoa pyritty tekemään ns. "shock absorbent" erilaisilla jousituksilla tms. Mutta rajansa tietysti sillä mitä moisella pystytään suojaamaan.

Kuten aiemmin tässä ketjussa totesin, Turunmaa-lk:n tykkiveneiden kaasuturbiinikoneistot ( kaasugeneraattori+varsinainen turbiini+vaihteisto ) oli asennettu hydrauliselle vaimennuspedille juurikin suojaamaan lähistöllä ( en muista etäisyyttä ) tapahtuvien räjähdysten aiheuttamilta paineiskuilta yms. Nykyään esim. dieselmoottorit asennetaan joustaville ( vaimentaville ) alustoille värähtelyjen aiheuttamien vaurioiden välttämiseksi. En tiedä miten paljon sellainen vaimentaa paineiskuja, mutta varmaan sotalaivoissa on tänäkin päivänä jonkinlaiset vaimentimet koneille. Jos laiva menettää koneensa, se menettää liikkumiskykynsä lisäksi myös ohjailtavuutensa ja käytännössä mahdollisuuden toimia.
 
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä, joka on askarruttanut pienen tanteretaisteljan mieltä,

Mikä on (sota)laivaston rooli nykysodankäynnissä?
nykyisillä tutka-/tiedustelumenetelmillä ja hakeutuvilla
ammuksilla luulisi, että aavalla, aukealla, merellä seilaava alus on naurettavan
helppo maali löydettäväksi ja tuhottavaksi. Lisäksi Suuri sotalaiva on
taloudellisesti merkittävä menetys ml. sadat merisotilaat.

Maallikkona, nykysodankäyntimenetelmien valossa, merisota-alus
näyttää järjettömältä laitteelta.

Ilmeisesti näin ei ole koska merivoimiin investoidaan kaikkialla.
Miksi (merimaali ei olekaan niin helppo)?

Merenkulkua on äärettömän vaikea suojata ilman sotalaivoja. Merivoimilla voidaan luoda nopeahkosti painopiste esim. ilma-aseen osalta ( lentotukialusosastot ). Tässä nyt pari heti mieleen tullutta roolia.
 
Kuten aiemmin tässä ketjussa totesin, Turunmaa-lk:n tykkiveneiden kaasuturbiinikoneistot ( kaasugeneraattori+varsinainen turbiini+vaihteisto ) oli asennettu hydrauliselle vaimennuspedille juurikin suojaamaan lähistöllä ( en muista etäisyyttä ) tapahtuvien räjähdysten aiheuttamilta paineiskuilta yms. Nykyään esim. dieselmoottorit asennetaan joustaville ( vaimentaville ) alustoille värähtelyjen aiheuttamien vaurioiden välttämiseksi. En tiedä miten paljon sellainen vaimentaa paineiskuja, mutta varmaan sotalaivoissa on tänäkin päivänä jonkinlaiset vaimentimet koneille. Jos laiva menettää koneensa, se menettää liikkumiskykynsä lisäksi myös ohjailtavuutensa ja käytännössä mahdollisuuden toimia.

Ääriesimerkki on varmaan Kuha-luokan raivaaja jossa on hydraulinen voimansiirto ja konehuone vaimentimien päällä kontissa kannella. Tämä on tietysti aluksen käyttötarkoitukseen liittyvä erityisratkaisu eikä mitenkään siirrettävissä nopeakulkuisiin taistelualuksiin.
 
Voisi kuvitella, että Suomi kykenee sulkemaan suomenlahden pintaaluksilta miinoilla ja maalta ammutuilla ohjuksilla. Tällä voidaan estää Venäläisen maihinnousut, mutta...
Sukellusveneiden osalta tämä ei liene yhtä helppoa.
Lisäksi ongelmana on Kalingrad, josta vihollinen pääsee liikkeelle.
 
Suomen miina-aseesta kiinnostuneille pitää suositella tätä kirjaa. Loistava teos josta löytyvät myös torpedot ja ohjukset ja rantapyssyt ja va-kuuntelulaitteet ja ja ja...
 
Voisi kuvitella, että Suomi kykenee sulkemaan suomenlahden pintaaluksilta miinoilla ja maalta ammutuilla ohjuksilla. Tällä voidaan estää Venäläisen maihinnousut, mutta...
Sukellusveneiden osalta tämä ei liene yhtä helppoa.
Lisäksi ongelmana on Kalingrad, josta vihollinen pääsee liikkeelle.

Venäläisillä on Itämerellä tasan 3 sukellusvenettä ja niitä on hieman vaikea tuoda järkevästi lisää mitään kautta ainakaan huomaamatta.
 
Eihän se määrä, vaan miten voisimme tehokkaasti estää niitä operoimasta.
Koska emme voi lähteä siitä, että ne suljetaan Suomenlahden pohjukkaan, pitäisi olla joku keino suojella kauppalaivoja.

Siksi siis pintatorjunta ei ehkä ole ihan ykkös ominaisuus, vaan sukellusvene- ja ilmatorjunta ovat se ykkösvaatimukset kun haetaan ominaisuuksia.
 
Pinta-alusten tehtäväkenttä meillä on tosiaan varmaan enemmän siirtynyt sinne suojauksen ja varmistuksen puolelle: jos ja kun haluamme liikutella joukkoja tai materiaalia niin meillä pitää olla alukset jotka suojaavat toimintaa. Se edellyttää pitempää toiminta-aikaa ja tehokkaita puolustuksellisia asejärjestelmiä. Pintamaalitorjunta on tämän tyypin aluksilla ehkä enemmän sellaista omasuojaa - että on kyky taistella samantyyppisiä aluksia vastaan JOS tulee tarve. Ohjussyöksyt maihinnousuarmadaa vastaan ovat melko epätodennäköinen skenaario.

Mitä miinoittamiseen tulee, niin näkisin että merimiinankin merkitys on meillä hiukan pienentynyt. Pinta-alusten ja sukellusveneiden ei tarvitse enää tulla rannikon näköpiiriin vaan risteilyohjuksia voi laukaista kauempaakin, maihinnousutkin ovat osin siirtyneet ilmatyynyaluksiin ja helikoptereihin joita vastaan miinoitus on tehotonta. Miinoitus tulee uusilla aluksilla olemaan varmasti tertiäärinen kyky.
 
kolme sukellusvenettä?!? Elkee tuijotelko mitä naapurilla tänään on tällä pienellä lätäköllä vaan mitä se voi sinne tuoda... Jotenkin kummallinen tapa vertailla kun katsotaan, että naapurilla on läntisellä sotilaspiirillä sitä ja sitä kalustoa sen ja sen verran... Kyllä se tavara liikkuu huomattuna tai huomaamatta... Sitä uusitaan ja uutta ostetaan.
 
Jos tilanne on sellainen että venäläisiä sukellusveneitä liikkuu pahoissa aikeissa meidän vesillä niin kyllä silloin ovat liikkeellä myös ystävälliset suklarit, kuten Ruotsin ja Saksan.
 
Jos tilanne on sellainen että venäläisiä sukellusveneitä liikkuu pahoissa aikeissa meidän vesillä niin kyllä silloin ovat liikkeellä myös ystävälliset suklarit, kuten Ruotsin ja Saksan.
Meinaatko, että ne ehdontahdoin haluavat viedä kriisin itselleen? Että haluavat osallistua...
 
Meinaan että silloin on sota eikä Suomi yksin ole uhattuna. En usko sellaiseen sotaan jossa vain Venäjä vastaan Suomi ja muu Eurooppa ei ole mukana.
 
Meinaan että silloin on sota eikä Suomi yksin ole uhattuna. En usko sellaiseen sotaan jossa vain Venäjä vastaan Suomi ja muu Eurooppa ei ole mukana.
Onneksi se ei ole uskon asia... Voi olla että venäjä sotii koko läntistä maailmaa vastaan tai voi olla että vain suomea vastaan... Hitto voi olla että isis hyökkää tänne tai jenkit... Sotia tulee ja menee ja varmaa on vain niiden tuleminen...

Jos naapuri päättää lähteä taas vapauttaa suomen työläisiä tai vaikka venäläistä vähemmistöä niin varmasti länsi asiaa protestoi... Tapahtuuko muuta vaikka EU:n rajalla räjähtelee? Jää nähtäväksi... Puolustusta en lähtisi kuitenkaan rakentamaan toivon ja uskon varaan... Vaikka tätä Suomessa harrastetaankin ja koko läntisessä maailmassa jenkkejä lukuunottamatta...
 
Pinta-alusten tehtäväkenttä meillä on tosiaan varmaan enemmän siirtynyt sinne suojauksen ja varmistuksen puolelle: jos ja kun haluamme liikutella joukkoja tai materiaalia niin meillä pitää olla alukset jotka suojaavat toimintaa. Se edellyttää pitempää toiminta-aikaa ja tehokkaita puolustuksellisia asejärjestelmiä. Pintamaalitorjunta on tämän tyypin aluksilla ehkä enemmän sellaista omasuojaa - että on kyky taistella samantyyppisiä aluksia vastaan JOS tulee tarve. Ohjussyöksyt maihinnousuarmadaa vastaan ovat melko epätodennäköinen skenaario.

Mitä miinoittamiseen tulee, niin näkisin että merimiinankin merkitys on meillä hiukan pienentynyt. Pinta-alusten ja sukellusveneiden ei tarvitse enää tulla rannikon näköpiiriin vaan risteilyohjuksia voi laukaista kauempaakin, maihinnousutkin ovat osin siirtyneet ilmatyynyaluksiin ja helikoptereihin joita vastaan miinoitus on tehotonta. Miinoitus tulee uusilla aluksilla olemaan varmasti tertiäärinen kyky.
Vieläkö ohjusveneitä jossain päin maailmaa rakennetaan vai ollaanko jo siirrytty korvettiluokkaan? Ohjusvene on kai siirtymässä omana luokkanaan torpedoveneiden seuraksi historiaan.

Samoin pelkästään miinanlaskuun tarkoitettu alus lienee auttamattomasti vanhanaikainen. Selviytyäkseen sellainen vaatii häivettä ja vahvan omasuoja-aseistuksen, joiden kustannus on liian korkea pelkälle miinanlaskijalle. Miinanlaskukyky on monitoimialukseen helpoimmin lisättävä ominaisuus: vaaditaan vain kansitilaa ja kantokykyä, joita kumpaakin voidaan käyttää muihin tarkoituksiin silloin kun miinat eivät ole mukana.
 
Vieläkö ohjusveneitä jossain päin maailmaa rakennetaan vai ollaanko jo siirrytty korvettiluokkaan? Ohjusvene on kai siirtymässä omana luokkanaan torpedoveneiden seuraksi historiaan.

Samoin pelkästään miinanlaskuun tarkoitettu alus lienee auttamattomasti vanhanaikainen. Selviytyäkseen sellainen vaatii häivettä ja vahvan omasuoja-aseistuksen, joiden kustannus on liian korkea pelkälle miinanlaskijalle. Miinanlaskukyky on monitoimialukseen helpoimmin lisättävä ominaisuus: vaaditaan vain kansitilaa ja kantokykyä, joita kumpaakin voidaan käyttää muihin tarkoituksiin silloin kun miinat eivät ole mukana.
Eipä kai nuo miinalaivat ole unholaan siirtymässä... Kyllähän miina tehokas ase on... Ja miksi se tarvitsisi raskaan omasuojan? Miinoitus on hoidettava ajoissa kun kriisi on vasta ovella eikä sitten kun se on astunut sisään. Tartkoittaa sanoa, että miinoitus voidaan estää jos se jätetään liian myöhäiseksi suorittaa sitä millainen alus tahansa... Mutta puolustus asehan se on ja jos sota voima on projisoitu vahvasti hyökkäykseen niin vähän turhan se on...
 
Vieläkö ohjusveneitä jossain päin maailmaa rakennetaan vai ollaanko jo siirrytty korvettiluokkaan? Ohjusvene on kai siirtymässä omana luokkanaan torpedoveneiden seuraksi historiaan.

Samoin pelkästään miinanlaskuun tarkoitettu alus lienee auttamattomasti vanhanaikainen. Selviytyäkseen sellainen vaatii häivettä ja vahvan omasuoja-aseistuksen, joiden kustannus on liian korkea pelkälle miinanlaskijalle. Miinanlaskukyky on monitoimialukseen helpoimmin lisättävä ominaisuus: vaaditaan vain kansitilaa ja kantokykyä, joita kumpaakin voidaan käyttää muihin tarkoituksiin silloin kun miinat eivät ole mukana.

Perinteisiä ohjusveneitä tehdään vielä Aasiassa (etenkin Taiwanissa) ja jonkun verran mm. Välimeren alueella. Mutta totta on että alustyypin suosio on hiipunut kun ilmasta laukaistavista merimaaliohjuksista tuli sekä kevyitä että tehokkaita. Miinalaivoja ei hirveästi ole maailmalla tehty Suomen ulkopuolella, ja täälläkin kyseessä on lähinnä omaperäinen luokitus. Miinalaivat ovat meillä aina olleet myös suto-aluksia, ja esimerkiksi Ruotsinsalmet olisi muualla maailmassa luokiteltu raivaajiksi.
Miinalautat ja ohjusveneistä muutetut nopeat miinoittajat sitten olivat oma juttunsa.
 
Back
Top