Ristikappalemoottori ( =hidaskäyntinen diesel ) voidaan kyllä unohtaa sotalaivassa. Polttoainetaloudellinen kylläkin, mutta vie liikaa tilaa ( = pois kaikelta muulta ). Jos dieseleitä mietitään, niin sotalaivoissa ( taistelualuksissa ) ainoa oikea on nopeakäyntinen diesel. Niillä päästään ihan mukavasti sinne 25-30 solmun nopeuksiin ( korvettiluokan alukset ). Jos halutaan kovia nopeuksia, eli 30 solmuaja enemmän, niin sitten se kaasuturbiini tulee kuvaan mukaan.
Dieselmoottorin edullisinta käyttöä on täysi kuorma, ts. sitä ajetaan noin 85-100% kuormalla. Osakuorma on sekä polttoainetaloudellisesti että huoltotarpeen kannalta huono vaihtoehto. Palaminen on epätäydellistä -> paljon likaantumista ja suhteellisesti suurempi pa-kulutus. CODAD koneiston hyöty perustuu juurikin em. asioihin. Risteilynopeudella käytössä vain osa moottoreista ja täydellä vauhdilla kaikki.
Sotalaivassa on aina puute tilasta, joten siksi niissä pyritään dimensioiltaan mahdollisimman pienikokoisiin koneistoratkaisuihin polttoainekulutuksen kustannuksella. Polttoainetaloudellisuus on toissijainen asia. Tietysti sitäkin mietitään jossain määrin, mutta se ei ole samalla tavalla määräävä tekijä kuin siviilipuolella.