Merivoimien kehitysnäkymät

Toivottavasti RBS-15 säilytetään varastossa teknisen käyttöiän päähän asti. Sitähän voisi käyttää auttavana risteilyohjuksena myös maamaaleja vastaan ja ohjuksia on ilmeisesti aika suuri määrä. Toki ongelmana on tummansininen väri, eli jos järjestelmän pitämisestä varastossa tulee pienintäkään kustannusta Merivoimat ei halua tätä maksaa koska uusi pintatorjuntaohjus on jo olemassa, Ilmavoimille maalta laukaistava risteilyohjus on uhka ja Maavoimat tuskin koskisi pitkällä tikullaan koska akuankka.

Jos PV etsii jollekin kalustolle korvaajaa, niin tässä taloustilanteessa hankinnat tuskin ovat etupainotteisia. Eli pelkosi lienee turha.

Lisäksi ohjuksia on ostettu viimeksi joskus yli kymmenen vuotta sitten, jos Sipriin on luottamista, joten elinkaaren loppupuolella ollaan siinä vaiheessa, kun viimeistäkin alusta ja maalavettia koristaa uusi pintatorjuntaohjus. Lisää rahaa vanhentuviin järjestelmiin tuskin kannattaa pumpata, vaikka "20 miljoonalla saataisiin tähän maalavettitsydeemiin ja 50 ohjukseen vielä 10 vuotta elinikää". Jotakin maksaa myös henkilöstö, varastointi ja huoltaminen.
 
Jos PV etsii jollekin kalustolle korvaajaa, niin tässä taloustilanteessa hankinnat tuskin ovat etupainotteisia. Eli pelkosi lienee turha.

Lisäksi ohjuksia on ostettu viimeksi joskus yli kymmenen vuotta sitten, jos Sipriin on luottamista, joten elinkaaren loppupuolella ollaan siinä vaiheessa, kun viimeistäkin alusta ja maalavettia koristaa uusi pintatorjuntaohjus. Lisää rahaa vanhentuviin järjestelmiin tuskin kannattaa pumpata, vaikka "20 miljoonalla saataisiin tähän maalavettitsydeemiin ja 50 ohjukseen vielä 10 vuotta elinikää". Jotakin maksaa myös henkilöstö, varastointi ja huoltaminen.

Näin varmaan on eikä toki happamoituvaa järjestelmään kannata mahdottomia sijoittaa. Mitään RBS-15:sta tietämättä kuvittelisin että nopeiten tuossa happanee lähtörakettimoottori. Matkamoottorihan pyörii kerosiinilla ja taistelukärjet ovat nykyään ilmeisesti aika pitkäikäisiä. MTO-maalaukaisuyksiköt ovat jo olemassa.

Käyttävä joukko voisi olla MeriMakkaranPaistoPatteri (MMPPTRI). Jos hankinta toteutuu ja Niinistön tapainen puolustusministeri on remmissä pitäisi varmaan pistää postia :D
 
Viimeksi muokattu:
En ole ihan täysin varma, että onko missään Spike mallissa LOAL -kykyä, vaan kaikkien kuulemieni tietojen mukaan tuo epäsuora toiminta tapahtuu ihan yksinkertaisesti siten, että maalia vaihdetaan kesken lennon. Ohjus pitää siis lukita johonkin ennen laukausta ja sitten siirtää tähtäyspistettä haluttuun maaliin.

Ja olisin melkoisen varma, että tankin kansi ja tornin luukut ovat tarpeeksi ohuita, että tuo tst-kärki tehoaa siihen. Tietenkään läpäisyn jälkeinen vaikutus ei ole samaa luokkaa, mutta luulisi moottoritilassa riittävän.

Mainoksissa SPIKE-ER:n LOAL-kykyä mainostetaan. Tähtäyspiste laukaisua vartenhan voi olla virtuaalinen, pääasiahan on suunta ja etäisyys maaliin. Operaattori voi valita tarkan lukituspisteen lennon aikana kuten videoistakin näkyy. Liikkuvaa maalia tällöin tuskin voi ampua ellei ole Clint Eastwood.

http://www.rafael.co.il/marketing/SIP_STORAGE/FILES/3/923.pdf

The Spike ER System also has a Fire & Steer mode in which the operator can launch the missile without pre-locking onto the target and steer it manually towards the target (LOAL).
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti RBS-15 säilytetään varastossa teknisen käyttöiän päähän asti. Sitähän voisi käyttää auttavana risteilyohjuksena myös maamaaleja vastaan ja ohjuksia on ilmeisesti aika suuri määrä. Toki ongelmana on tummansininen väri, eli jos järjestelmän pitämisestä varastossa tulee pienintäkään kustannusta Merivoimat ei halua tätä maksaa koska uusi pintatorjuntaohjus on jo olemassa, Ilmavoimille maalta laukaistava risteilyohjus on uhka ja Maavoimat tuskin koskisi pitkällä tikullaan koska akuankka.

Oliko lehdessä mainintaa pintatorjuntaohjusehdokkaista?

Eiköhän se ole rannalla ja Rauma-luokalla joka tapauksessa käytössä sen aikaa kuin ohjukset ovat vielä käyttökelpoisia. Haminan MLU:n ja uusien alusten myötä siirtymä hoituu sitten ihan itsestään ja oikea-aikaisesti. Mielenkiintoista nähdä tuleeko uusia kuivan maan lavetteja? Luulisi noidenkin olevan hankintalistoilla.
 
Jos PV etsii jollekin kalustolle korvaajaa, niin tässä taloustilanteessa hankinnat tuskin ovat etupainotteisia. Eli pelkosi lienee turha.

Lisäksi ohjuksia on ostettu viimeksi joskus yli kymmenen vuotta sitten, jos Sipriin on luottamista, joten elinkaaren loppupuolella ollaan siinä vaiheessa, kun viimeistäkin alusta ja maalavettia koristaa uusi pintatorjuntaohjus. Lisää rahaa vanhentuviin järjestelmiin tuskin kannattaa pumpata, vaikka "20 miljoonalla saataisiin tähän maalavettitsydeemiin ja 50 ohjukseen vielä 10 vuotta elinikää". Jotakin maksaa myös henkilöstö, varastointi ja huoltaminen.

Todennäköisesti niitä ei ole ostettu kuin 80/90-luvuilla joten tunnit alkavat olla täynnä. Siprillä lienee mennyt puurot ja vellit sekaisin. Mikään muu lähde ei tue väittämää Mk3-hankinnasta tai muustakaan uushankinnasta vuosituhannen vaihteen tienoilla.
 
Eiköhän se ole rannalla ja Rauma-luokalla joka tapauksessa käytössä sen aikaa kuin ohjukset ovat vielä käyttökelpoisia. Haminan MLU:n ja uusien alusten myötä siirtymä hoituu sitten ihan itsestään ja oikea-aikaisesti. Mielenkiintoista nähdä tuleeko uusia kuivan maan lavetteja? Luulisi noidenkin olevan hankintalistoilla.

Mitähän voisi olla korvaajaehdokkaita rummutetun NSM:n lisäksi? Raskaampia ohjuksia voisivat olla LRASM ja Sea Scalp. NSM:n kantama toki riittäisi, niitä saataisiin enemmän ja pienemmällä ohjuksella olisi ehkä parempi häivepotentiaali. LRASM on toisaalta tuttu peli JASSM:n kautta eli siitä pv:llä on kokemusta jos eri siniset puhuvat keskenään. Niin Sea Scalp kuin LRASM palvelisivat paremmin kokonaismaanpuolustusta kun saataisiin pidempi kantama myös maamaaleja vastaan.

RBS-15 ja Exocet lienevät jo pois pelistä ikänsä vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän voisi olla korvaajaehdokkaita rummutetun NSM:n lisäksi? Raskaampia ohjuksia voisivat olla LRASM ja Sea Scalp. NSM:n kantama toki riittäisi, niitä saataisiin enemmän ja pienemmällä ohjuksella olisi ehkä parempi häivepotentiaali. LRASM on toisaalta tuttu peli JASSM:n kautta eli siitä pv:llä on kokemusta jos eri siniset puhuvat keskenään. Niin Sea Scalp kuin LRASM palvelisivat paremmin kokonaismaanpuolustusta kun saataisiin pidempi kantama myös maamaaleja vastaan.

RBS-15 ja Exocet lienevät jo pois pelistä ikänsä vuoksi.

Eiköhän uusin RBS-15 ole tiukasti mukana kuvioissa. Ruotsikin tarvitsee pian uuden ohjukseen kun hekään eivät ole Mk3-versiota hankkineet.

Sitäkin voi miettiä miksi tyypitys lavenee meritorjunnasta pintatorjuntaan?
 
Eiköhän uusin RBS-15 ole tiukasti mukana kuvioissa. Ruotsikin tarvitsee pian uuden ohjukseen kun hekään eivät ole Mk3-versiota hankkineet.

Sitäkin voi miettiä miksi tyypitys lavenee meritorjunnasta pintatorjuntaan?

Uuden polven ohjukset on tehty lähtökohtaisesti niin alus- kuin maakohteiden tuhoamiseen. Olen Ahti Lapin kanssa samaa mieltä siitä, että risteilyohjuksia on sinänsä turhanpäiväistä laittaa hävittäjien lauottaviksi. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Ruotsi on kiinnostunut LRASM:sta. Ongelmana RBS-15:ssa on aseen pohjautuminen 1950-luvun RB-04 ohjukseen jonka kehittäminen aloitettiin 1949. Sen muoto on itsessään jo "epähäiveinen", siitä ilmeisesti puuttuu myös kehittynyt liikehtimiskyky. Eiköhän tuo konstruktio ole tiensä päässä.
 
Voitaisiko nämä kuljettaa vaikka sisävesimurtajalla joka troolaa samalla kalaa huollolle? Voisiko nämä aseistaa vaikka karttaruutupommeilla?
Ehdotan myös strategisten ilmalaivojen hankkimista tusinoittain joilla rannarit voidaan kuljettaa jopa lapin tuntureille pikana. Kun kerran kelpo rannari pärjää missä vaan niin eikös kannattaisi vaan kouluttaa niitä joka paikkaan? Samalla ylläpidettäisiin pakollista ruotsinkieltä ja kuunnellaan historian haikuja Ruotsi-suomesta. Eikun ruotsinkieltä opiskelemaan mars!
 
8km kantamasta ja ilmeisesti kyvystä ampua epäsuorasti olisi varmasti hyötyä. Ellei sitten maavoimilta ole liikaa pst:tä mitä epäilen. Epäilisin myös että kyvystä iskeä rannikkojääkäreillä järvikannasten sivustaan ja kyvystä tehdä nopeita liikkeitä voisi olla hyötyä. Tai, joka tapauksessa hyvin varustetusta jv:stä voisi olla iloa. Ei niitä joukkoja liikaa ole.
8 km kantama ei ole mikään ihme verrattuna 25 km kantamaan jota Spike-NLOS tarjoaisi. Se tosin vaatii kevyen ajoneuvon kuljettamaan mutta olisi silti hyvin liikkuva maali mantereella. Sitäpaitsi kyllä maavoimiin olisi hankittu ER-versioita jos niitä olisi katsottu tarpeellisiksi, kyllä nämä asiat siellä tunnetaan. ER-jalusta ei ole kyllä mikään nopeasti liikuteltava jalkaväen PST-lavetti.

NLOS toisi kyllä syvyyttä ja kantamaa maalle ja rannikolle mutta hintakin lienee suolainen. Maavoimien haasteet lienevät tosin muualla samoin kuin rahoituksen tarve. ER-lienee katsottu taas riittäväksi kapeiden väylien ja pienten saarten suojaamiseen.
 
nmies1, post: 330156, member: 221"]8 km kantama ei ole mikään ihme verrattuna 25 km kantamaan jota Spike-NLOS tarjoaisi. Se tosin vaatii kevyen ajoneuvon kuljettamaan mutta olisi silti hyvin liikkuva maali mantereella. Sitäpaitsi kyllä maavoimiin olisi hankittu ER-versioita jos niitä olisi katsottu tarpeellisiksi, kyllä nämä asiat siellä tunnetaan. ER-jalusta ei ole kyllä mikään nopeasti liikuteltava jalkaväen PST-lavetti.

NLOS toisi kyllä syvyyttä ja kantamaa maalle ja rannikolle mutta hintakin lienee suolainen. Maavoimien haasteet lienevät tosin muualla samoin kuin rahoituksen tarve. ER-lienee katsottu taas riittäväksi kapeiden väylien ja pienten saarten suojaamiseen.[/QUOTE]

Tuossahan viittasin että ohjukset ovat olemassa ja niitä on suhteessa aika paljon. Mutta kai ne vain sotkisivat maavoimien voittokulkua.

Toimivalla maalinosoituksella veikkaisin ER:n tehokkuuslukujen olevan reippaasti LR:ään parempien. ER voi kantamansa vuoksi olla myös kauempana jolloin liikuteltavavuus ei ole niin kriittinen tekijä. Epäilisin hinnan kompensoitoituvan suuremman potentiaalisen maalimäärän myötä. Mutta tämä menee jo ihan eri threadiin.
 
Ensinnäkin Suomella ei edes ole nykyään realistista kykyä hyökkäykselliseen miinoitukseen mikä edellä mainituilla Quickstrike ER:llä ja UUV:llä voidaan saavuttaa. Puolustuksellisten miinoitustenkin osalta, vaikka sinänsä miinakiskoja on turha nykykalustosta poistaa ja jatkossakin miinoituskyky tulee halvalla koska monitoimikantta tarvitaan, kuljetuskonein voidaan miinoittaa riittävän tarkasti ja ennen kaikkea nopeammin kuin aluksin. Kuljetuskoneen liikkuminen on aika lailla nopeampaa kuin miinoittavan aluksen, se voi noutaa uuden lastin nopeasti joten miinoitussuoritteet syntyvät paljon nopeammin kuin aluksin. Lisäksi tuohon voisi käyttää myös Ilmavoimien harjoituskonekalustoa, jopa alkeiskoulukoneita jos kyseessä on riittävän tehokas peli.
Reality check:
- Merimiina on puolustuase, niitä ei lingota vastapuolen laivaston eteen ritsoilla tai kuljetuskoneilla (suomella 2-3kpl kevyttä CASAa) kuin harhaisissa päiväunissa.
- Suomenlahti on pieni ja kapea alue. Meillä tunnetaan oma rikkonainen ja vaikeakulkuinen saaristo niin hyvin että ne miinat saadaan kyllä paikoilleen melko pian luulisin. Lopusta huolehtii torjunta-aseistus ja karikkoinen alue.
- Kevyellä kuljetuskoneella saadaan max. 8-9 kpl herätemiinaa kuljetettua lyhyelle kantamalle mutta kuka suojaa kuljetuskonetta jos paska on jo lentänyt tuulettimeen? Suomenlahden ilmatila on silloin jo hyvin vaarallinen paikka mille tahansa koneelle saati sitten suojaamattomalle kuljetuskoneelle joka vie muutamaa tonnia räjähteitä.
- Suojattavia väyliä ja alueita on Haminasta Eckerön saakka vaikkakin pienillä alueilla. Miten saadaan miinoitteet riittävän nopeasti ja tarkasti paikoilleen parilla kevyellä kuljetuskoneella vs. 3 miinalauttaa+2 miinalaivaa/2 monitoimialusta jotka vievät kerralla 100-120 miinaa/alus 5-7 kohteeseen kerralla? Kapasiteettiero kyvyssä on melkoinen.
- Alkeiskoulutuskone merimiinan kuljetukseen?! o_O. Kuullostaisi mielenkiintoiselta Ilmavoimien harjoituskoneiden tarjouspyynnössä.." Haetaan alkeiskoulutuskonetta jonka pitää soveltua min. 1 merimiinan (200kg-500kg) kuljettamiseen ja taktiseen pudottamiseen". Tuolla speksillä Ilmavoimat voi vetää uuden rastin historiaan koska uusi alkeiskone tulee olemaan.... CASA..! :)
Lisäksi tuolloin monitoimialus ei sitoudu miinoitustehtävään. Tottahan toki aluksiakin voi käyttää miinoitustehtävään jos niitä siihen liikenee. Kuvittelisin kuitenkin etenkin konfliktin alkuvaiheessa aluksilla olevan muitakin tehtäviä kuin laskeskella laulellen miinarivejä.
Siksihän aluksen nimi on "Monitoimialus" kun sen pitää pystyä siihen miinanlaskuun muun ohessa. Koko helevatan alusprojektin idea on ollut tehdä se kotimaassa koska muulla ei ole saatavissa sitä miinoituskykyä korveteissa! Nyt sinun mielestäsi alusta ei voikkaan käyttää miinanlaskuun sitoutuneena? Jostain syystä Merivoimat pitää tätä kykyä olennaisen tärkeänä projektissa.

Epäilisin vahvasti että meritiedustelijoiden tähystyspaikat korvataan vuoteen 2030 mennessä automaattisilla tarkkailulaitteilla jotka ovat helpompia naamioida ja sijoittaa (vaikka merimerkin nokkaan) kuin tähypaikka. AUV:t ja UUV:t tuovat tähän sitten uuden ulottuvuuden liikkuvuuden suhteen. Tälläkin hetkellä meritiedustelijoiden kyky uida keskelle Suomenlahtea tai vaikka Kronstadtin edustalle kuuntelemaan potkuriääniä on sangen heikko.
Miten meinaat saada ne "automaattiset tarkkailulaitteet" sinne Kronstadtin edustalle muilutettua? Varmaan sillä samalla AUV:llä? ;)

Ahvenamaan ja saarten osalta tarvitaan helpommin kuljettavaa kalustoa ja ilmakuljetuksella saadaan nopein liikkuvuus. Täsmäammusten aikan a-tarvikket eivät paina yhtä paljon kuin aiemmin.
Kun meillä ei ole sitä ilmakuljetuskykyä niin sitä ei ole. Mikään pari kevyttä kuljetuskonetta ei riitä mihinkään olennaiseen. Ahvenanmaa on niin lähellä mannerta ja saariston sisällä että aluskuljetukset riittävät aivan hyvin. Sitäpaitsi pieni lentokenttä Maarianhaminassa on helppo pistää murusiksi niin että sinne ei pääse mikään kuljetuskone 24-48 h ajanjaksona. Miten sitten kävisi meidän ilmakuljetukseen perustuvalle joukkojen siirrolle? Vai luotetaanko että vihollinen on aina umpityhmä ei ymmärrä meidän taktiikkaa ollenkaan kuten Talvisodassa?
AUV tai UAV on parempi laukaisualusta.
Näytäpä nyt sellainen AUV ja UAV jotka kantavat merimiinoja. Jokatapauksessa raskas UAV (johon meillä ei ole rahaa tulevaisuudessakaan) kantaisi max. 2-4 kpl kevyttä miinaa jotka eivät riitä mihinkään väylän suojaamiseen.
RBU-6000/RPK-8 on suunniteltu myös torpedotorjuntaan. Nähdäkseni fiksu kyky saattajille.
Miten se toimii ylipäätään moderneja torpedoja vastaan?
Uuden polven ohjukset on tehty lähtökohtaisesti niin alus- kuin maakohteiden tuhoamiseen. Olen Ahti Lapin kanssa samaa mieltä siitä, että risteilyohjuksia on sinänsä turhanpäiväistä laittaa hävittäjien lauottaviksi. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Ruotsi on kiinnostunut LRASM:sta. Ongelmana RBS-15:ssa on aseen pohjautuminen 1950-luvun RB-04 ohjukseen jonka kehittäminen aloitettiin 1949. Sen muoto on itsessään jo "epähäiveinen", siitä ilmeisesti puuttuu myös kehittynyt liikehtimiskyky. Eiköhän tuo konstruktio ole tiensä päässä.
No niin on se RBS-15 ollut kyvykäs myös maamalien tuhoamiseen jo aikapäivät sitten. Ei se mikään uusi kyky ole!

Sitäpaitsi RBS-15 Mk3 on liikehtimiskykyinen ja jos katsot ohjuksesta tehtyä esittelyä Tubessa, siinä sanotaan että ohjus mm. lisää työntövoimaansa loppulähestymisessä ja aloittaa harhautusliikkeet. RBS-15 on edelleen iskukykyinen modernisoituna ja se on suunniteltu rannikoille. Ohjus kykenee lentämään saarten katveissa yli/ohi käyttämällä 3D-lentoreittiä. Ohjuksilla on myös ryhmähyökkäyskyky ja useampi ohjus voi hyökätä koordinoidusti samaa kohdetta vastaan eri suunnista samanaikaisesti.

Varovaisuutta nyt Ahti Lapin kanssa, mies on tunnettu katkeruudestaan ilmavoimille ja syynä on hänen rakkaan lempilapsensa, ilmatorjunnan koulutuksen siirtäminen ilmavaivojen alaisuuteen. Lappi jaksaa vielä joka kirjoituksessaan nostaa myös vanhan kaunan ja katkeruuden siitä että ilmavoimat sai "kalliit Hornetit" ja ilmatorjunta ei saanut tarpeeksi Crotaleita.

Eläkeläisvaari on jo vieraantunut ilmapuolustuksen nykytilasta ja toistaa kultaisia muistoja vuosilta jolloin hän sai hienon lelun venäjältä eli BUK-M1 järjestelmän! Se se on vaarin mielestä edelleen paras, hienoin ja ainakin tuplasti parempi kuin mikään länsijärjestelmä koskaan. BUKi pystyy tuhoamaan mitä vaan ja missä vaan! Samaa rotua Väyrysen kanssa: ei ymmärrä lopettaa huipulla.

Kyllähän ne vaarit aina muistelevat ja vaalivat vanhoja autojaan samanlailla joten sinänsä tämä on ihan ymmärrettävää. Meille käy vielä samalla lailla.
.
 
Uuden polven ohjukset on tehty lähtökohtaisesti niin alus- kuin maakohteiden tuhoamiseen. Olen Ahti Lapin kanssa samaa mieltä siitä, että risteilyohjuksia on sinänsä turhanpäiväistä laittaa hävittäjien lauottaviksi. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Ruotsi on kiinnostunut LRASM:sta. Ongelmana RBS-15:ssa on aseen pohjautuminen 1950-luvun RB-04 ohjukseen jonka kehittäminen aloitettiin 1949. Sen muoto on itsessään jo "epähäiveinen", siitä ilmeisesti puuttuu myös kehittynyt liikehtimiskyky. Eiköhän tuo konstruktio ole tiensä päässä.

Totta kai ohjuksen pitää olla kaikin puolin ajan tasalla myös tekniikan osalta. Ei ole mitään syytä miksi RBS15:n kehitysversio ei voisi sitä olla. Yksi tärkeä juttu tulee olemaan päätös siitä millainen laite voidaan katsoa jokasään järjestelmäksi. Onko tutka välttämättömyys?
 
Reality check:
Varovaisuutta nyt Ahti Lapin kanssa, mies on tunnettu katkeruudestaan ilmavoimille ja syynä on hänen rakkaan lempilapsensa, ilmatorjunnan koulutuksen siirtäminen ilmavaivojen alaisuuteen. Lappi jaksaa vielä joka kirjoituksessaan nostaa myös vanhan kaunan ja katkeruuden siitä että ilmavoimat sai "kalliit Hornetit" ja ilmatorjunta ei saanut tarpeeksi Crotaleita.

Eläkeläisvaari on jo vieraantunut ilmapuolustuksen nykytilasta ja toistaa kultaisia muistoja vuosilta jolloin hän sai hienon lelun venäjältä eli BUK-M1 järjestelmän! Se se on vaarin mielestä edelleen paras, hienoin ja ainakin tuplasti parempi kuin mikään länsijärjestelmä koskaan. BUKi pystyy tuhoamaan mitä vaan ja missä vaan! Samaa rotua Väyrysen kanssa: ei ymmärrä lopettaa.
Tämä.
 
Reality check:
- Merimiina on puolustuase, niitä ei lingota vastapuolen laivaston eteen ritsoilla tai kuljetuskoneilla (suomella 2-3kpl kevyttä CASAa) kuin harhaisissa päiväunissa.
- Suomenlahti on pieni ja kapea alue. Meillä tunnetaan oma rikkonainen ja vaikeakulkuinen saaristo niin hyvin että ne miinat saadaan kyllä paikoilleen melko pian luulisin. Lopusta huolehtii torjunta-aseistus ja karikkoinen alue.
- Kevyellä kuljetuskoneella saadaan max. 8-9 kpl herätemiinaa kuljetettua lyhyelle kantamalle mutta kuka suojaa kuljetuskonetta jos paska on jo lentänyt tuulettimeen? Suomenlahden ilmatila on silloin jo hyvin vaarallinen paikka mille tahansa koneelle saati sitten suojaamattomalle kuljetuskoneelle joka vie muutamaa tonnia räjähteitä.

Merimiina on puolustuksellinen tai hyökkäyksellinen ase riippuen käyttötavasta. Hyökkäyksellisyys on tehokkuutta, kapasiteetti on saatavissa Horneteihin saman tien. Mikä haitta olisi käyttää, sanotaan nyt 3mE, Quickstrike ER-miinoihin joita saataisiin kolmisenkymmentä? Jo yksin hankintailmoituksille luodaan Venäjälle tarve ottaa miinoituskyky huomioon. Hornet, vaikka koneessa on ikää ja vikoja, ei ole ritsa.

Monitoimialuksilla ja miinalautoilla on aika paljon hommaa nimenomaisesti kriisin alussa kun Ahvenanmaa pitäisi suojata, joukkoja ja kalustoa siirtää saaristoon ja mahdollisesti saattueitakin suojata. Mikäli tulevaisuudessa meillä on esim. 3 miinalauttaa + 4 monitoimialusta, kullakin sata miinaa kyseessä on vasta 700 miinaa. Esim. C-130 pystyisi kantamaan parikymment miinaa kerrallaan. Koko merivoimien kertalastin kuljetus, olettaen että kaikki miinat olisivat painavimpia miinoja, vaatisi 35 lentosuoritetta. Miinalaiva, tulevaisuuden monitoimialuskin, liikkuu hitaasti ja väyliä pitkin ja matka-aika huomioiden lentokoneiden tehokkuus tulee vielä paremmin esille.

Tottahan toki kyseessä on konsepti ja riippuu mitä muutakin tarvitaan. Esimerkiksi kuljetuskonetta voi käyttää muihin ilmakuljetuksiin ja ilmatankkaukseen.

Merimiinan painosta riippuen Hawkiin mahtuu 1-3 miinaa esim. 3kpl Quickstrike Mk-82, esim. Ilmavoimien alkeiskoulukonekandidaatti KT-1 todennäköisesti yhden Quickstrike Mk-82:n tms.

Suomi on pieni maa ja puolustushaarojen ja aselajien kapasiteettiä pitää voida käyttää ristiin. Saataisiinko hankkimalla esim. 4 C-130-kokoluokan kuljetuskonetta samalla bang for buck muihin tehtäviin?

Koko helevatan alusprojektin idea on ollut tehdä se kotimaassa koska muulla ei ole saatavissa sitä miinoituskykyä korveteissa! Nyt sinun mielestäsi alusta ei voikkaan käyttää miinanlaskuun sitoutuneena? Jostain syystä Merivoimat pitää tätä kykyä olennaisen tärkeänä projektissa.

Miinoituskyky tulee nykyaikaiselle alukselle helppona bonuksena joka tapauksessa koska alus tarvitsee monitoimikannen jossa voi olla tiedustelukontteja, USV/AUV/UUV:tä, RIB:ejä jne. Kotimaisuudessa on kyse niin telakkateollisuuden tukemisesta kuin myös jäissäkulkuominaisuuksista.

Miten meinaat saada ne "automaattiset tarkkailulaitteet" sinne Kronstadtin edustalle muilutettua? Varmaan sillä samalla AUV:llä? ;)

Automaattisia tarkkailulaitteita on Merivoimilla ollut jo vapaussodasta lähtien, nimettäin hydrofoneja ja ilmeisesti myös induktiosilmukoita. Merivoimien rauhanajan alusvalvonta on myös automatisoitu jo vuosia sitten. AUV:tä on merivoimilla jo käytössä, esim Katainen-luokan HUGIN:t. Epäilisin että Huginin voisi itse asiassa helposti laittaa kuljettamaan tarkkailulaitteen Kronstadin väylän sivuun.

Kun meillä ei ole sitä ilmakuljetuskykyä niin sitä ei ole. Mikään pari kevyttä kuljetuskonetta ei riitä mihinkään olennaiseen. Ahvenanmaa on niin lähellä mannerta ja saariston sisällä että aluskuljetukset riittävät aivan hyvin. Sitäpaitsi pieni lentokenttä Maarianhaminassa on helppo pistää murusiksi niin että sinne ei pääse mikään kuljetuskone 24-48 h ajanjaksona. Miten sitten kävisi meidän ilmakuljetukseen perustuvalle joukkojen siirrolle? Vai luotetaanko että vihollinen on aina umpityhmä ei ymmärrä meidän taktiikkaa ollenkaan kuten Talvisodassa?

Ilmakuljetteisuus tarkoittaa pienempää painoa ja tätä kautta myös laajempaa mahdollisuutta aluskaluston käyttöön. Tuohan oli toivelista.

nyt sellainen AUV ja UAV jotka kantavat merimiinoja. Jokatapauksessa raskas UAV (johon meillä ei ole rahaa tulevaisuudessakaan) kantaisi max. 2-4 kpl kevyttä miinaa jotka eivät riitä mihinkään väylän suojaamiseen.

SUTO-torpedoja tai syvyyspommeja, kirjoitin. Ensimmäinen UAV joka kantoi torpedoa tai ydinsyvyyspommia oli DASH joka tuli käyttöön jo 1960-luvulla. MQ-8 Fire Scout tulee kuljetuskyvyltään tuollaisena mieleen. AUV:n osalta kirjoitusirhe, tarkoitin USV:tä. USV:stä esim. LCS:n ASW-module käyttää USV:tä apunaan.

Mitä taas tulee UUV-miinoihin niin ensimmäinen taisi olla Mk 67 SLMM joka tuli USN:n käyttöön 1983. Tällä hetkellä USN kehittää RAN:n kanssa ISLMM-miinaa joka pystyy jättämään yhden panoksen yhteen paikkaan ja ui sitten toiseen. Suomi ja Ruotsi kehittelivät myös yhteistyössä TMS (Torped, Min, Sensor) -miinaa/torpedoa/auv:tä mutta projekti keskeytettiin.

Miten se toimii ylipäätään moderneja torpedoja vastaan?

Räjähtämällä torpedon vieressä tai osumalla torpedoon suoraan saadaan ehkä jotain aikaiseksi.

No niin on se RBS-15 ollut kyvykäs myös maamalien tuhoamiseen jo aikapäivät sitten. Ei se mikään uusi kyky ole!

Ei ilmeisesti riittävän hyvä, sillä iskukykytutkimuksessa vuosituhannen alussa Merivoimien merimaaliohjuksia tai ko. kyvyn kehittämistä ei edes harkittu. Tai sitten, kuten epäilen, Ilmavoimat olivat varanneet risteilyohjuksen itselleen.

Sitäpaitsi RBS-15 Mk3 on liikehtimiskykyinen ja jos katsot ohjuksesta tehtyä esittelyä Tubessa, siinä sanotaan että ohjus mm. lisää työntövoimaansa loppulähestymisessä ja aloittaa harhautusliikkeet. RBS-15 on edelleen iskukykyinen modernisoituna ja se on suunniteltu rannikoille. Ohjus kykenee lentämään saarten katveissa yli/ohi käyttämällä 3D-lentoreittiä. Ohjuksilla on myös ryhmähyökkäyskyky ja useampi ohjus voi hyökätä koordinoidusti samaa kohdetta vastaan eri suunnista samanaikaisesti.

Tottahan toki hyvä peli on kyseessä. Ohjuksen aerodynamiikka ja perusratkaisut perustuvat kuitenkin 1950-luvun alun parhaaseen tietämykseen. Häiveominaisuuksia ei ole ja epäilisin että aerodynamiikan osalta on tapahtunut kehitystä viimeisen 65 vuoden aikana. Epäilisin vahvasti niin NSM:n, LRASM:n ja SCALP NAvalen pesevän monelta osalta RBS-15:n 10-0. Toki brosyyrien ulkopuolella on paljon eri faktoja, mm. hinta.

Mitä tulee Ahti Lappiin, niin toki hänellä on sokea BUK-pisteensä ja monta muutakin mutta risteilyohjusten suhteen hän on oikeassa. Ei Suomen etäisyyksillä ole tarvetta laittaa risteilyohjuksia lentokoneisiin. Tätä kautta ei synny myöskään mahdollisuutta massamaiseen tulenkäyttöön samaan tapaan kuin maalta laukaistaessa, ellei sitten sidota suunnilleen kaikkia käytettävissä olevia Horneteja yhteen tehtävään. Toki molempi parempi ja JASSM:t on jo ostettu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä haitta olisi käyttää, sanotaan nyt 3mE, Quickstrike ER-miinoihin joita saataisiin kolmisenkymmentä? Jo yksin hankintailmoituksille luodaan Venäjälle tarve ottaa miinoituskyky huomioon. Hornet, vaikka koneessa on ikää ja vikoja, ei ole ritsa.
Ei varmaan haittaa olisi mutta ei hyötyäkään. 30 ilmakuljetteista merimiinaa ei tee paskaan kokonaisuudessa eikä niitä kannata hankkia "varmuuden vuoksi". Venäjä joutuu jo nyt ottamaan huomioon meidän miinat joten mitä uutta nuo toisivat? Mihin vikoihin viittaat HN-kalustossa? En ole väittänyt sitä ritsaksi.
Esim. C-130 pystyisi kantamaan parikymment miinaa kerrallaan. Koko merivoimien kertalastin kuljetus, olettaen että kaikki miinat olisivat painavimpia miinoja, vaatisi 35 lentosuoritetta. Miinalaiva, tulevaisuuden monitoimialuskin, liikkuu hitaasti ja väyliä pitkin ja matka-aika huomioiden lentokoneiden tehokkuus tulee vielä paremmin esille.
Tuota 35 lennon suoritetta ei tehdä yhdessä päivässä se on selvä. Alukset sentään veisivät sen 700-800 miinaa paikoilleen yhden vuorokauden aikana. Edelleen 4 kuljetuskonetta olisi haavoittuvaisempia kriisin aikana kuin merivoimien alukset suojattuna. Luuletko että Hornetteja riittäisi kriisissä sitten suojaamaan kömpelöitä Herculeksia suomenlahdella?

Laivastotukikohtien edustat olisi aluksilla nopeasti tukossa ja samoin osa kaupunkien saaristosta. Ei ne matkat niin pitkät ole meillä.

Merimiinan painosta riippuen Hawkiin mahtuu 1-3 miinaa esim. 3kpl Quickstrike Mk-82, esim. Ilmavoimien alkeiskoulukonekandidaatti KT-1 todennäköisesti yhden Quickstrike Mk-82:n tms.
Älä viitsi naurattaa enempää. Oletko ottanut selvää tuosta jenkkimiinasta ja sen soveltuvuudesta Suomenlahden olosuhteisiin? Meidän olot eivät ole 1:1 valtamerten kanssa.
uomi on pieni maa ja puolustushaarojen ja aselajien kapasiteettiä pitää voida käyttää ristiin. Saataisiinko hankkimalla esim. 4 C-130-kokoluokan kuljetuskonetta samalla bang for buck muihin tehtäviin?
Isoilla kuljetuskoneilla ei ole todellista käyttöä kriisissä suomessa. Se on jo todettu kun tyydyttiin CASAan. Vain KV-tehtävien kannalta ne voisivat olla hyödyllisiä.
Miinoituskyky tulee nykyaikaiselle alukselle helppona bonuksena joka tapauksessa koska alus tarvitsee monitoimikannen jossa voi olla tiedustelukontteja, USV/AUV/UUV:tä, RIB:ejä jne. Kotimaisuudessa on kyse niin telakkateollisuuden tukemisesta kuin myös jäissäkulkuominaisuuksista.
Höpönlöpöä! Mitään kontteja ei sodanaikana kansille laitella koska alusten häive pitää maksimoida sekä asejärjestelmien suorituskyky. RIB:t voidaan laittaa esim. miinakiskoille kun miinoja ei tarvita. Meillä on Hylje ja Louhi jotka voivat ottaa kontteja mutta taistelualukset on eri asia.
Epäilisin että Huginin voisi itse asiassa helposti laittaa kuljettamaan tarkkailulaitteen Kronstadin väylän sivuun.
Onnea vaan!

Ilmakuljetteisuus tarkoittaa pienempää painoa ja tätä kautta myös laajempaa mahdollisuutta aluskaluston käyttöön. Tuohan oli toivelista.
Et vastannut kysymykseeni.

Räjähtämällä torpedon vieressä tai osumalla torpedoon suoraan saadaan ehkä jotain aikaiseksi.
Oho luulin että ne hypnotisoidaan!
 
Hyökkäyksellinen miinoittaminen tarpeeseen en usko. Suomi ei ole hyökkäämässä mihinkään. Emme ole myöskään upottamassa summittaisesti kaikkea mikä liikkuu. Vaikka miina omaisi kyvyn valita maalinsa on riskit silti isot. Kriisin alkuvaiheen jälkeen Suomenlahden itäosan satamat eivät varmaankaan ole suuri uhka, vaan kyllä se toiminta kohdistuu jonnekin muualle. Venäjällä on muutenkin melkoisen ahtaat oltavat Itämerellä. Konseptitasolla muutaman miinan laukaiseminen vihollisen satamiin johtaville väylille on kyllä aivan selvä pelote, mutta käytännössä tällaisen hyödyn jäävät pieneksi.

Ilmasta tapahtuva miinoittaminen on tehotonta puolustuksellisessa toiminnassa, jossa määrällä on merkitystä. Lentokoneilla ei myöskään ole samanlaista jatkuvaa operointikykyä kuin miinalaivalla jonka toiminta-aika on viikon luokkaa tai ylikin.




Tein nopean miinoitusskenaarion COMMANDilla. Skenaariossa Miinalaiva Hämeenmaa oli lastannut merimiinoja Paraisten lähettyvillä ja lähtenyt liikkeelle satamasta klo 0245. Siirtyminen tapahtui 18 kts nopeudella. Hämeenmaa saapui tehtäväalueelle Hangon edustalla klo 0500 ja aloitti suojamiinoitteen rakentamisen Russarön eteläiselle merialueelle. Miinat (100 kpl) laskettiin kolmeen 10 km miinanauhaan, jolloin matkaa kertyi 40 km. 5 kts nopeudella miinoitukseen aikaa meni n. 4 tuntia. Klo 0900 alkoi siirtyminen satamaan Tammisaaren suunnalla, nopeus 18 kts ja perillä klo 1045. Satamassa suoritettiin miinojenlastaus ja alus lähti takaisin merelle klo 1230. Seuraava miinoitus suoritetaan Hankoniemen eteläpuoleisella alueella edellisestä idempänä. Hämeenmaa saapui klo 1315. Tehtävänä tällä kertaa laskea kaksi noin 8 km mittaista miinanauhaa (2x40 miinaa) ja kolmas miinoite laskettiin Jussarön edustalle (20 miinaa). Klo 1600 miinoitteet oli laskettu ja Hämeenmaa suuntasi kohti satamaa Inkoossa. Hämeenmaa kiinnittyi laituriin klo 1800.

HUOM lastausaika 100 miinalle n. 1 h 45 min on täysin oma arvio, voi kommentoida. Jos todellisuus menisi yhtään kuvaamani kaltaisesti kerkeää yksi Hämeenmaa-luokan miinalaiva laskemaan noin 300 miinaa vuorokaudessa ja kaikki 2+3 miina-alusta noin 1000 miinaa. Toki riippuen lastaussataman etäisyydestä ja siirtymisistä voi suoritteita olla enemmänkin. Tähän vielä lisättynä kuljetuslaukset/lautat ja öljyntorjunta-alukset on yhden vuorokauden miinoituskyky ilman liioitteluakin 1200-1400 miinaa. Nämä alukset pystyvät jatkamaan toimintaa useita päiviä melko pienellä huollolla. Tietenkin vastapuolen toimet tuovat oman lisänsä ja jos miinoitusta ei kyetä tekemään ennen täyttä taisteluvaihetta homma menee tietysti hankalaksi. LEKO-miinoituksella mielestäni ongelmat vain korostuvat.
 
Back
Top