Hyökkäyksellinen miinoittaminen tarpeeseen en usko. Suomi ei ole hyökkäämässä mihinkään. Emme ole myöskään upottamassa summittaisesti kaikkea mikä liikkuu. Vaikka miina omaisi kyvyn valita maalinsa on riskit silti isot. Kriisin alkuvaiheen jälkeen Suomenlahden itäosan satamat eivät varmaankaan ole suuri uhka, vaan kyllä se toiminta kohdistuu jonnekin muualle. Venäjällä on muutenkin melkoisen ahtaat oltavat Itämerellä. Konseptitasolla muutaman miinan laukaiseminen vihollisen satamiin johtaville väylille on kyllä aivan selvä pelote, mutta käytännössä tällaisen hyödyn jäävät pieneksi.
Ilmasta tapahtuva miinoittaminen on tehotonta puolustuksellisessa toiminnassa, jossa määrällä on merkitystä. Lentokoneilla ei myöskään ole samanlaista jatkuvaa operointikykyä kuin miinalaivalla jonka toiminta-aika on viikon luokkaa tai ylikin.
Tein nopean miinoitusskenaarion COMMANDilla. Skenaariossa Miinalaiva Hämeenmaa oli lastannut merimiinoja Paraisten lähettyvillä ja lähtenyt liikkeelle satamasta klo 0245. Siirtyminen tapahtui 18 kts nopeudella. Hämeenmaa saapui tehtäväalueelle Hangon edustalla klo 0500 ja aloitti suojamiinoitteen rakentamisen Russarön eteläiselle merialueelle. Miinat (100 kpl) laskettiin kolmeen 10 km miinanauhaan, jolloin matkaa kertyi 40 km. 5 kts nopeudella miinoitukseen aikaa meni n. 4 tuntia. Klo 0900 alkoi siirtyminen satamaan Tammisaaren suunnalla, nopeus 18 kts ja perillä klo 1045. Satamassa suoritettiin miinojenlastaus ja alus lähti takaisin merelle klo 1230. Seuraava miinoitus suoritetaan Hankoniemen eteläpuoleisella alueella edellisestä idempänä. Hämeenmaa saapui klo 1315. Tehtävänä tällä kertaa laskea kaksi noin 8 km mittaista miinanauhaa (2x40 miinaa) ja kolmas miinoite laskettiin Jussarön edustalle (20 miinaa). Klo 1600 miinoitteet oli laskettu ja Hämeenmaa suuntasi kohti satamaa Inkoossa. Hämeenmaa kiinnittyi laituriin klo 1800.
HUOM lastausaika 100 miinalle n. 1 h 45 min on täysin oma arvio, voi kommentoida. Jos todellisuus menisi yhtään kuvaamani kaltaisesti kerkeää yksi Hämeenmaa-luokan miinalaiva laskemaan noin 300 miinaa vuorokaudessa ja kaikki 2+3 miina-alusta noin 1000 miinaa. Toki riippuen lastaussataman etäisyydestä ja siirtymisistä voi suoritteita olla enemmänkin. Tähän vielä lisättynä kuljetuslaukset/lautat ja öljyntorjunta-alukset on yhden vuorokauden miinoituskyky ilman liioitteluakin 1200-1400 miinaa. Nämä alukset pystyvät jatkamaan toimintaa useita päiviä melko pienellä huollolla. Tietenkin vastapuolen toimet tuovat oman lisänsä ja jos miinoitusta ei kyetä tekemään ennen täyttä taisteluvaihetta homma menee tietysti hankalaksi. LEKO-miinoituksella mielestäni ongelmat vain korostuvat.
Noilla laivoilla on toki se etu, että ne kykenevät kuskaamaan paljon miinoja merelle. Mutta jo tuosta sinun tekstistä keksii muutaman käyttötavan ilmasta laskettaville miinoille. Eli vaikka sen, että ilmavoimat hoitavat sellaiset kentät mitkä ovat pisimmän siirtymän takana ja siten säästävät laivaston pitkältä siirtymältä, etenkin jos vihollisen ilmatoiminta voi voimistua huomattavasti seuraavan 24 tunnin aikana. En tiedä miten nuo merimiinat lasketaan, mutta olettavasti kun ne tiputetaan laivan perästä, niin laiva ajelee suoraa linjaa miinoja tiputellen, koskapa se on nopein tapa saada kenttä aikaiseksi. Tässä avautuu tilaisuus ilmamiinoittamiselle, etenkin noille GPS ohjatuille miinoille, jotka voidaan pudottaa noiden nauhojen väliin/ympärille.