Puolustusvoimat tilaamassa neljä alusta Rauman telakalta
Http://www.kauppalehti.fi/uutiset/p...kalta/wrcXXBTk?ref=ampparit:a1cf&ext=ampparit
Http://www.kauppalehti.fi/uutiset/p...kalta/wrcXXBTk?ref=ampparit:a1cf&ext=ampparit
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Puolustusvoimat tilaamassa neljä alusta Rauman telakalta
Http://www.kauppalehti.fi/uutiset/p...kalta/wrcXXBTk?ref=ampparit:a1cf&ext=ampparit
Varmaa on siis että Hämeenmaa-luokan alukset peruskorjataan/modernisoidaan yhdessä Hamina-luokan kanssa.
Kerro lisää. Tähän saakka on aina linjattu ettei niitä enää toista kertaa kannatta remontoida.
Se on se kokonaisuus.Hieno uutinen!
Tollasen laivan rungon rakentamiseen teräksestä ei kyl tarvii ulkomaalaisvshvistuksia, ennemmin täältä sitä voidaan antaa ulkomaille. Runkoja on turha tuijottaa, ne on ne aseet ja järjestelmät.
Puolustusvoimien viimeisen ilmoituksen mukaan ei enää rempata.
"Laivue 2020:n alukset suunnitellaan kotimaan puolustuksen tarpeisiin. Taistelujärjestelmän tarkka kokoonpano selviää suunnittelun edetessä. Pääasejärjestelmiksi on suunniteltu ainakin merimiinoja ja ohjuksia. Suunnitteluperuste on neljän jäissä operointiin kykenevän aluksen rakentaminen. Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän Rauma-luokan ohjusveneen ja kahden Hämeenmaa-luokan miinalaivan elinkaari päättyy 2020-luvun puolivälissä. Näiden alusten elinkaarta ei voida jatkaa enää kustannustehokkaasti."
http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...arine-constructions-oy-solmivat-aiesopimuksen
Hieno uutinen!
Tollasen laivan rungon rakentamiseen teräksestä ei kyl tarvii ulkomaalaisvshvistuksia, ennemmin täältä sitä voidaan antaa ulkomaille. Runkoja on turha tuijottaa, ne on ne aseet ja järjestelmät.
Näkemykseni perustuu Patrian estykseen Puolustusvaliokunnalle:
"Laivue 2000 MLU (Hamina- ja Hämeenmaa-luokkien modernisointi) sekä Laivue 2020 Varmistaa ja kehittää Merivoimien torjuntakykyä sekä meriliikenteen suojauskykyä. Aidosti kotimainen hankkeiden teollinen päätoimittaja varmistaa kyvyn alusten tukemiseen ja jatkomuutoksiin Suomessa. Patrialla referenssinä erittäin onnistunut Rauma-luokan modernisointi 2010-13. Laivue 2000 ja Laivue 2020 hankkeet luovat mahdollisuuden kasvattaa kotimaista järjestelmä- ja integrointiosaamista sekä telakkateollisuuden osaamista. Työllisyysvaikutuksiksi on arvioitu: - Laivue 2000 (Hamina) 460 htv - Laivue 2020 (uudet alukset) 2800 htv"
ja YLEn uutiseen:
"Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän elinkaari päättyy Puolustusvoimien logistiikkakeskuksen mukaan 2020-luvun puolivälissä. Neljän uuden, jäissä operointiin kykenevän aluksen pitäisi olla valmiudessa vuosina 2026-2027."
NELJÄN elinkaari päättyy ei kuuden.
"Vain miinalaivoja?" On niissäkin ollut miinoitustietojärjestelmän lisäksi alusta alkaen tykit, tulenjohto-, merivalvonta- ja ilmavalvontatutkat, sonarit ja monenmoista muuta sensoria ja järjestelmää kiinni integroidussa taistelunjohtojärjestelmässä. Ja niiden tehtäviin on alusta asti kuulunut miinoituksen lisäksi ainakin merivalvontaa ja sukellusveneentorjuntaa. Eivät miinalaivat ole mitään harmaita autolauttoja vaikka niissä onkin iso kansi ja luukku perässä! Monimutkaisuudessaan ovat paljon lähempänä ohjusfregattia kuin autolauttaa.Varmasti runko osataan tehdä, ei siinä mitään.
Mutta mikähän lienee ammattitaito nimenomaisesti sotalaivan suunnitteluun? Edellinen projekti oli Hamina-luokka jonka proto tilattiin 1996, eli käytännössä suunnittelutyö lienee tehty 1990-luvun alkuvuosina. Edellisen kerran isompi varsinainen taistelualus on tilattu 1963 kun hankittiin Surunmaa ja Kurjala. Pohjanmaa, Hämeenmaa ja Uusimaa ovat olleet vain miinalaivoja. Uskon ja toivon että suomalainen suunnitteluosuus liittyy lähinnä jääominaisuuksien optimointiin ym. juttuihin ja varsinaisessa suunnittelussa hyödynnetään ulkomaista ammattitaitoa, tulipa se sitten vaikkapa Tanskasta, Ranskasta tai Saksasta.
On myös asiaa tuntevia lehtijuttuja joiden mukaan Pohjanmaan lisäksi poistoon menee neljä ohjusvenettä ja kolme Hämeenmaa-luokan miinalaivaa. Jotain kaavailuja miinalaivojen edelleen säilömiseksi voi ollakin mutta varmaa se ei todellakaan ole. Tärkeintä lienee se että Merivoimat ei ole moista esittänyt vaan Patria jolla on vahvasti oma lehjä ojassa.
Hämeenmaa-luokka otetaan jokatapauksessa vielä kerran telakalle. Muuten eivät kyllä jaksa ensi vuosikymmenen puoliväliin.
Pistää kyllä epäilemään lehden asiantuntevuutta jos siinä puhutaan kolmen Hämeenmaa-luokan aluksen poistosta, Pohjanmaan lisäksi.