Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mielenkiinnolla odotan, että hoidetaanko insinööri työ kotimmaisin voimin vai otetaanko mukaan ulkomailta sellaisia joilla on entuudestaan kokemusta tuollaisten rakentamisesta.
 
Hieno uutinen!

Tollasen laivan rungon rakentamiseen teräksestä ei kyl tarvii ulkomaalaisvshvistuksia, ennemmin täältä sitä voidaan antaa ulkomaille. Runkoja on turha tuijottaa, ne on ne aseet ja järjestelmät.
 
Kerro lisää. Tähän saakka on aina linjattu ettei niitä enää toista kertaa kannatta remontoida.

Puolustusvoimien viimeisen ilmoituksen mukaan ei enää rempata.

"Laivue 2020:n alukset suunnitellaan kotimaan puolustuksen tarpeisiin. Taistelujärjestelmän tarkka kokoonpano selviää suunnittelun edetessä. Pääasejärjestelmiksi on suunniteltu ainakin merimiinoja ja ohjuksia. Suunnitteluperuste on neljän jäissä operointiin kykenevän aluksen rakentaminen. Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän Rauma-luokan ohjusveneen ja kahden Hämeenmaa-luokan miinalaivan elinkaari päättyy 2020-luvun puolivälissä. Näiden alusten elinkaarta ei voida jatkaa enää kustannustehokkaasti."

http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...arine-constructions-oy-solmivat-aiesopimuksen
 
Hieno uutinen!

Tollasen laivan rungon rakentamiseen teräksestä ei kyl tarvii ulkomaalaisvshvistuksia, ennemmin täältä sitä voidaan antaa ulkomaille. Runkoja on turha tuijottaa, ne on ne aseet ja järjestelmät.
Se on se kokonaisuus.
 
Puolustusvoimien viimeisen ilmoituksen mukaan ei enää rempata.

"Laivue 2020:n alukset suunnitellaan kotimaan puolustuksen tarpeisiin. Taistelujärjestelmän tarkka kokoonpano selviää suunnittelun edetessä. Pääasejärjestelmiksi on suunniteltu ainakin merimiinoja ja ohjuksia. Suunnitteluperuste on neljän jäissä operointiin kykenevän aluksen rakentaminen. Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän Rauma-luokan ohjusveneen ja kahden Hämeenmaa-luokan miinalaivan elinkaari päättyy 2020-luvun puolivälissä. Näiden alusten elinkaarta ei voida jatkaa enää kustannustehokkaasti."

http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...arine-constructions-oy-solmivat-aiesopimuksen

Niinpä. suoja-asema tuolla edellä kuitenkin kirjoitti että miinalaivojen peruskorjaus onkin nyt peräti varma asia.
 
Hieno uutinen!

Tollasen laivan rungon rakentamiseen teräksestä ei kyl tarvii ulkomaalaisvshvistuksia, ennemmin täältä sitä voidaan antaa ulkomaille. Runkoja on turha tuijottaa, ne on ne aseet ja järjestelmät.

Varmasti runko osataan tehdä, ei siinä mitään.

Mutta mikähän lienee ammattitaito nimenomaisesti sotalaivan suunnitteluun? Edellinen projekti oli Hamina-luokka jonka proto tilattiin 1996, eli käytännössä suunnittelutyö lienee tehty 1990-luvun alkuvuosina. Edellisen kerran isompi varsinainen taistelualus on tilattu 1963 kun hankittiin Surunmaa ja Kurjala. Pohjanmaa, Hämeenmaa ja Uusimaa ovat olleet vain miinalaivoja. Uskon ja toivon että suomalainen suunnitteluosuus liittyy lähinnä jääominaisuuksien optimointiin ym. juttuihin ja varsinaisessa suunnittelussa hyödynnetään ulkomaista ammattitaitoa, tulipa se sitten vaikkapa Tanskasta, Ranskasta tai Saksasta.
 
Ei saa unohtaa kuuluisaa Tuuli-projektia :)
Siinä taisi kyllä tulla suunnittelu suurelta osin Jenkeistä.
 
Näkemykseni perustuu Patrian esitykseen puolustusvaliokunnalle:

"Laivue 2000 MLU (Hamina- ja Hämeenmaa-luokkien modernisointi) sekä Laivue 2020 Varmistaa ja kehittää Merivoimien torjuntakykyä sekä meriliikenteen suojauskykyä. Aidosti kotimainen hankkeiden teollinen päätoimittaja varmistaa kyvyn alusten tukemiseen ja jatkomuutoksiin Suomessa. Patrialla referenssinä erittäin onnistunut Rauma-luokan modernisointi 2010-13. Laivue 2000 ja Laivue 2020 hankkeet luovat mahdollisuuden kasvattaa kotimaista järjestelmä- ja integrointiosaamista sekä telakkateollisuuden osaamista. Työllisyysvaikutuksiksi on arvioitu: - Laivue 2000 (Hamina) 460 htv - Laivue 2020 (uudet alukset) 2800 htv"

ja YLEn uutiseen:

"Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän elinkaari päättyy Puolustusvoimien logistiikkakeskuksen mukaan 2020-luvun puolivälissä. Neljän uuden, jäissä operointiin kykenevän aluksen pitäisi olla valmiudessa vuosina 2026-2027."

NELJÄN elinkaari päättyy ei kuuden.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa huomioida, että kyse on Patrian esityksestä (eli markkinoinnista), ei siis Merivoimien kannasta. Merivoimat on asiasta toista mieltä, kuten ylempänä on PV:n sivuilta lainattu.

Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän Rauma-luokan ohjusveneen ja kahden Hämeenmaa-luokan miinalaivan elinkaari päättyy 2020-luvun puolivälissä. Näiden alusten elinkaarta ei voida jatkaa enää kustannustehokkaasti."
 
Näkemykseni perustuu Patrian estykseen Puolustusvaliokunnalle:

"Laivue 2000 MLU (Hamina- ja Hämeenmaa-luokkien modernisointi) sekä Laivue 2020 Varmistaa ja kehittää Merivoimien torjuntakykyä sekä meriliikenteen suojauskykyä. Aidosti kotimainen hankkeiden teollinen päätoimittaja varmistaa kyvyn alusten tukemiseen ja jatkomuutoksiin Suomessa. Patrialla referenssinä erittäin onnistunut Rauma-luokan modernisointi 2010-13. Laivue 2000 ja Laivue 2020 hankkeet luovat mahdollisuuden kasvattaa kotimaista järjestelmä- ja integrointiosaamista sekä telakkateollisuuden osaamista. Työllisyysvaikutuksiksi on arvioitu: - Laivue 2000 (Hamina) 460 htv - Laivue 2020 (uudet alukset) 2800 htv"

ja YLEn uutiseen:

"Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän elinkaari päättyy Puolustusvoimien logistiikkakeskuksen mukaan 2020-luvun puolivälissä. Neljän uuden, jäissä operointiin kykenevän aluksen pitäisi olla valmiudessa vuosina 2026-2027."

NELJÄN elinkaari päättyy ei kuuden.

On myös asiaa tuntevia lehtijuttuja joiden mukaan Pohjanmaan lisäksi poistoon menee neljä ohjusvenettä ja kolme Hämeenmaa-luokan miinalaivaa. Jotain kaavailuja miinalaivojen edelleen säilömiseksi voi ollakin mutta varmaa se ei todellakaan ole. Tärkeintä lienee se että Merivoimat ei ole moista esittänyt vaan Patria jolla on vahvasti oma lehjä ojassa.
 
Tuo ylen uutinen on oletettavasti kopioitu logistiikkalaitoksen iltapäivällä antamasta lehdistötiedotteesta. On toimittaja vaan copy pastennut tiedon huonosti.
Logistiikkalaitoksen tiedotteella ja YLE:n uutisella on noin 20min. eroa julkaisuajassa.

"Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän Rauma-luokan ohjusveneen ja kahden Hämeenmaa-luokan miinalaivan elinkaari päättyy 2020-luvun puolivälissä. Näiden alusten elinkaarta ei voida jatkaa enää kustannustehokkaasti."
vs.
"Merivoimien nykyisistä taistelualuksista neljän elinkaari päättyy Puolustusvoimien logistiikkakeskuksen mukaan 2020-luvun puolivälissä"

Ja tuo Patrian teksti taitaa olla business-mahdollisuuksien maalailua tms.
 
Varmasti runko osataan tehdä, ei siinä mitään.

Mutta mikähän lienee ammattitaito nimenomaisesti sotalaivan suunnitteluun? Edellinen projekti oli Hamina-luokka jonka proto tilattiin 1996, eli käytännössä suunnittelutyö lienee tehty 1990-luvun alkuvuosina. Edellisen kerran isompi varsinainen taistelualus on tilattu 1963 kun hankittiin Surunmaa ja Kurjala. Pohjanmaa, Hämeenmaa ja Uusimaa ovat olleet vain miinalaivoja. Uskon ja toivon että suomalainen suunnitteluosuus liittyy lähinnä jääominaisuuksien optimointiin ym. juttuihin ja varsinaisessa suunnittelussa hyödynnetään ulkomaista ammattitaitoa, tulipa se sitten vaikkapa Tanskasta, Ranskasta tai Saksasta.
"Vain miinalaivoja?" On niissäkin ollut miinoitustietojärjestelmän lisäksi alusta alkaen tykit, tulenjohto-, merivalvonta- ja ilmavalvontatutkat, sonarit ja monenmoista muuta sensoria ja järjestelmää kiinni integroidussa taistelunjohtojärjestelmässä. Ja niiden tehtäviin on alusta asti kuulunut miinoituksen lisäksi ainakin merivalvontaa ja sukellusveneentorjuntaa. Eivät miinalaivat ole mitään harmaita autolauttoja vaikka niissä onkin iso kansi ja luukku perässä! Monimutkaisuudessaan ovat paljon lähempänä ohjusfregattia kuin autolauttaa.

On myös asiaa tuntevia lehtijuttuja joiden mukaan Pohjanmaan lisäksi poistoon menee neljä ohjusvenettä ja kolme Hämeenmaa-luokan miinalaivaa. Jotain kaavailuja miinalaivojen edelleen säilömiseksi voi ollakin mutta varmaa se ei todellakaan ole. Tärkeintä lienee se että Merivoimat ei ole moista esittänyt vaan Patria jolla on vahvasti oma lehjä ojassa.

Pistää kyllä epäilemään lehden asiantuntevuutta jos siinä puhutaan kolmen Hämeenmaa-luokan aluksen poistosta, Pohjanmaan lisäksi. :p
 
Hämeenmaa-luokka otetaan jokatapauksessa vielä kerran telakalle. Muuten eivät kyllä jaksa ensi vuosikymmenen puoliväliin.

Laivoja nyt telakoidaan ihan säännöllisesti. Peruskorjaus tarkoittaa ihan eri mittaluokan käsittelyä.
 
Back
Top