Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@elso millä sinusta poistuvat suorituskyvyt pitäisi korvata, jos korvetit ovat liian kalliita mutta silti liian haavoittuvaisia?
Minusta koko kelluvan osan merivoimista voisi ajaa suosiolla luiskaan ja keskittyä rannikolta ja ilmasta tapahtuvaan vesialueiden puolustukseen.
Aseena RBS-15 tai vastaava ja lavetteina kuorma-auto sekä torjuntahävittäjä. SuTo-hommat helikopterilla (NH90).
@elso millä sinusta poistuvat suorituskyvyt pitäisi korvata, jos korvetit ovat liian kalliita mutta silti liian haavoittuvaisia?
Esimerkiksi Haminassa ei ole käsittääkseni minkäänlaista EW-kykyä meritorjuntaohjuksia vastaan.
Mistä se tuon yhtäläisyyden Littoral Combat Shippiin vetäisi? Maailma on MTA2020:n kaltaisia monitoimikorvetteja täynnä (poislukien jäävahvistus).
Mieleen tulee että vain muutamaa päivää aiemmin Venäjän suunnalta tuli väärää informaatiota Suomen hävittäjistä ja miten USA huijaa Suomea ostamaan sotilaskalustoaan ja haastamaan Venäjää.. ja nyt Suomi on hommaamassa LCS kopiota? Onkohan Ainolan tilit tarkistettu jo. En syytä mistään mutta erikoinen ajoitus. Kaksi hankintaa käynnissä oikeastikin mutta peräkkäin kummastakin erikoista tietoa/kansaan vaikuttamista liikkeelle.Mistä se tuon yhtäläisyyden Littoral Combat Shippiin vetäisi? Maailma on MTA2020:n kaltaisia monitoimikorvetteja täynnä (poislukien jäävahvistus).
Loogisin LCS yhtäläisyys mitä kirjoittaja on hakenut, olisi varmaankin ns. huonossa rahan käytössä.
Ainola avasi hieman ajatusmaailmaansa tästä tviitistä alaspäin
LCS:n ajatushan oli että se olisi lavetti kolmelle eri tehtävälle, kuitenkin niin, että vain yksi piti olla kerrallaan suoritettavissa. Ajatus oli, että tehtävää piti voida vaihtaa ajamalla satamaan, ja vaihtamallla modulit tunneissa toisen tehtävän moduleihin.Takavuosina oli joku yhteistyöohjelma jenkkien ja Saksan (?) kanssa. Siinä tutkittiin alumiinirunkoisten alusten suojaa ja kuritettiin mm. kahta Helsinki-luokan runkoa. Ehkä tuosta on tehty ikiomat jatkopäätelmät. Mitään niin mitätöntä kuin LCS ei meille kuitenkaan huolita
LCS:n ajatushan oli että se olisi lavetti kolmelle eri tehtävälle, kuitenkin niin, että vain yksi piti olla kerrallaan suoritettavissa. Ajatus oli, että tehtävää piti voida vaihtaa ajamalla satamaan, ja vaihtamallla modulit tunneissa toisen tehtävän moduleihin.
Tehtävät olivat
- sukellusvenetorjunta
- miinantorjunta
- pienten veneiden parvien torjunta
No, todellisuudessa tehtäcvän vaihto kestääkin viikkoja ja aluksesta ei ole merisodankäyntiin, koska sen rakenne ei kestä juuri osumia.
Väite että Laivue 2020 perustuisi LCS:ään onkin aivan perusteeton. Tuo jenkkien ja sakujen kanssa oleva yhteistyö ei tarkoita että LCS olisi suunniteltujen alusten perustana,
Ei, tässä suora lainaus il:n jutusta:Loogisin LCS yhtäläisyys mitä kirjoittaja on hakenut, olisi varmaankin ns. huonossa rahan käytössä.
Jos meille tulee jäätä murtava teräsrunko ja jenkeillä on liki 50 solmua huiteleva alumiinipaatti niin aika vaikea noihin on tosiaan vetää yhtäläisyysmerkkejä. Eikä noissa muutenkaan paljoa yhtenevää löydy. Mutta eihän hyvää propagandaa kannata faktoilla pilata.
Jostain syystä nuo pikavaihdettavat moduulit näyttävät epäonnistuvan lähestulkoon joka maassa. Tekniikka lienee todellisuudessa monimutkaista vaikka sitä voi hankesuunnittelussa kuvata Legoilla...
Venäjän oma kauppa on myös osin riippuvainen Pietarin satamista. Myös niiden päästävä ulos salmestaKiitti, luin.
Kylläpä tuo Tanskan salmien sulkeminen siltoja tuhoamalla on hiukan tyhmä juttu.
Tietenkin sillan tuhoaminen ohjuksella on mahdollista. Mutta ilo olisi Venäjälle onnistumisenkin seurauksena hetkellinen koska ei siinä kauaa mene kun tuhotun sillan rakenteet on raivattu. Siis siinä tapauksessa jos ne estävät merenkulkua, mikä sekään ei ole ollenkaan sanottua. Sitä paitsi Juutinrauman silta menee vain Flintrännanin yli mutta maayhteys kulkee Drodgenin reitin alitse tunnelia pitkin. Iso-Beltin kautta pääsee vain sillan ali ja tämä T-reitti on sikäli tärkeä, että se taitaa olla Tanskan salmista kulkusyväydeltään suurin eli n 15m kun taas Juutinrauma on n. 8 metriä syvä.
Pitää nyt muistaa silti pari juttua: Sillat ovat Nato-maan eli Tanskan valtion saaria yhdistäviä siltoja. Ei niitä niin vain ilman seuraamuksia voi vain siksi tuhota, että suomalaiset eivät saa mennä läpi. Ja toiseksi: Itämerelle pääsee myös Kielin kanavaa (9,5m) pitkin, mikä kulkee Saksan sisällä. Tuhoaako Venäjä sakemannien sulkuportitkin ohjuksilla vain siksi, että suomalaisten laivat ei saa sieltä kulkea?
Siinä on taas malliesimerkki asiasta johon ei vastausta taatusti mistään löydä. Ne jotka tietää ei puhu eikä pukahda. ( ja hyvä niin )
Noin yleisellä tasolla pitää todeta että olisi varsin erikoista jos ohjusveneillä ei olisi minkäänlaisia elso-kykyjä.
Hamina-luokan aluksella ei tällä hetkellä ole kykyä suorittaa elektronista häirintää meritorjuntaohjusta vastaan.
Jostain syystä nuo pikavaihdettavat moduulit näyttävät epäonnistuvan lähestulkoon joka maassa. Tekniikka lienee todellisuudessa monimutkaista vaikka sitä voi hankesuunnittelussa kuvata Legoilla...