Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suunnitelmien mukaan LV2020 rakennustyöt aloitetaan 2019 ja lopullinen operatiivinen valmius saavutetaan v 2027. Koska nykyisistä suorituskyvyistä miinoittaminen on mahdoton toteuttaa ohjusveneistä tai maalta käsin, pitää Hämeenmaat pitää rivissä vielä yli kymmenen vuotta, eli siihen asti, että kaikki korvetit on käytössä.Minä junailisin tuon niin että ensin Rauma-luokalta otetaan miehitys kahdelle ensimmäiselle korvetille. Sen jälkeen miinalaivat poistoon ja miinalaivoilta miehitys kahdelle viimeiselle korvetille. Näin toimien olisi koko ajan käytettävissä sekä jäissä kulkevia että miinoituskykyisiä aluksia. Ja miehitys pitää tässä kohdin ymmärtää virkoina. Ei niin että pursimies X kykkii neljä vuotta Pansion laiturilla ongella uutta paattia odottelemassa. Rauma-luokan poistaminen hyvissä ajoin tuo joka tapauksessa parhaimman pelivaran miehityksen puolelle.
Suunnitelmien mukaan LV2020 rakennustyöt aloitetaan 2019 ja lopullinen operatiivinen valmius saavutetaan v 2027. Koska nykyisistä suorituskyvyistä miinoittaminen on mahdoton toteuttaa ohjusveneistä tai maalta käsin, pitää Hämeenmaat pitää rivissä vielä yli kymmenen vuotta, eli siihen asti, että kaikki korvetit on käytössä.
Totta, ja koska koko laivueen valmistumisessa menee aikaa, tarvitaan siirtymävaiheessa Hämeenmaat vielä useiksi vuosiksi. Siksi Hämeenmaa-luokan päivitys on ihan perusteltua, vaikka poistumassa ovatkin.Ensimmäiset alukset voivat olla kykeneviä miinanlaskuun vaikka koko laivue ei olisikaan vielä joka suhteessa täysin valmis. Pieni porrastaminen on täysin mahdollista ja todennäköisesti myös välttämätöntä.
Totta, ja koska koko laivueen valmistumisessa menee aikaa, tarvitaan siirtymävaiheessa Hämeenmaat vielä useiksi vuosiksi. Siksi Hämeenmaa-luokan päivitys on ihan perusteltua, vaikka poistumassa ovatkin.
Viro oli kiinnostunut jo Pohjanmaasta, heille lahjoittaisin Hämeenmaat heti kun mahdollista jos heillä on varaa ne ottaa vastaan.
Raumat myös vaikka taitaa olla rungoiltaan valmiit mutta ehkä heillä menisivät vielä pitkäänkin.
Jos etukannelta poistetaan Bofors, riittääkö torpedot tasapainoittamaan painopisteen, se on kuitenkin 14 tonnin keulapaino? Koska muuten Haminasta tulee melko keuliva purkki asennoltaan. Kevyt jo valmiiksi ja kun 57 nostetaan pois, ja takana ei paino ainakaan vähene ilmatorjunnan päivittämisen myötä jne niin näen tuossa pienen ongelman.
Viron, ja muidenkin Baltian maiden, osalta on hyvä ymmärtää, että järkevän käyttöikänsä lopussa oleva kalusto ei ole heillekään mikään taivaanlahja. Miinalaiva Pohjanmaa myytiin lopulta 100 000 eurolla, joten hankintahinnasta se ei virolaisillakaan jäänyt kiinni. Mitä ilmeisimmin päivityskulut olisivat olleet niin kalliit, ettei alus olisi tarjonnut maalle paljoakaan suhteessa siihen.
Jos mietitään Viron tarpeita ylipäätään, niin heille maihinnousun estäminen on lipun näyttämisen ja kv-operaatioiden ohella ykkösprioriteetti. Viron resursseilla ei kauppamerenkulkua turvata koskaan, ja sitä myöten suuret sukellusvenejahdit ja yksittäiset ilmatorjuntafregatit ovat pelkkää haihattelua. Maihinnousun torjunta taas onnistuu luultavasti parhaiten maalta käsin, vaihtoehtoisesti ohjusveneillä. Viron rannikko on varsin yhtenäinen, Suomen kaltaista saaristoa ei ole olemassa, mikä heikentää esim. miinoitusten tehoa ja vaikeuttaa piiloutumista saariston suojiin.
Rauma-luokassa tuskin on paljoa annettavaa Virolle. Alukset ovat vanhahkoja, niiden rungoissa on ilmennyt ongelmia, ja aseistus on heikohko tämän päivän mittapuulla. Hamina-luokassa olisi jotakin järkeä, jos Suomi luopuisi aluksista osittain tai kokonaan MTA2020-hankinnan yhteydessä. Esimerkiksi kaksi alusta olisi varmasti sulautettavissa Viron merivoimiin suhteellisen pienellä panostuksella, eivätkä alukset vaatisi ikänsä puolesta suuria toimenpiteitä ollakseen käyttökelpoisia. Mahdollisesti FNS Hamina voitaisiin ostaa reserviin ja FNS Tornio sitten enemmän aktiivikäyttöön, jälkimmäinen kun on vuosia uudempi. Mutta onko Suomi sitten Hamina-luokasta luopumassa tai edes supistamassa sitä, tuskinpa.
Puolustusvoimilla on kuitenkin edelleen resurssit osaavaan ostamiseen.
Ehkä 57mm menee korvetteihin ja Haminoihin tulee pienemmät tykit tilalle.Mitenkäs se 57mm modernin Boforsin poistaminen sopii yhteen ohjustorjunnan kanssa ? Tuon A.Kolhemaisen gradun perusteella (linkki by Huhta) tykillä on kasvava rooli, kun kohtitulevan ohjuksen nopeus kasvaa ja erityisesti jos niitä tulee useampia. Yhtä hyökkäävää ohjusta on melkein pakko lähteä torjumaan ainakin kahdella IT-ohjuksella, vaikka ensimmäinen jo riittäisikin. Tämä kuluttaa nopeasti aluksen ohjustorjuntakyvyn ja ilman tykkiä ollaan tyhjä arpa kourassa.
Rälläkkä kouraan ja virittelemään pidennyspaloja, kuka keksi mennä hankkimaan kääpiökokoisia sotalaivoja.
Ehkä 57mm menee korvetteihin ja Haminoihin tulee pienemmät tykit tilalle.
Esim. Rheinmetall Oerlikon Millennium Gun? Tuo on ainakin reilusti kevyempi paketti, tosin ampumaetäisyys on myös selvästi lyhyempi.Ehkä 57mm menee korvetteihin ja Haminoihin tulee pienemmät tykit tilalle.
Tai inhorealistisesti nykyisten Raumojen 40 mm tykit... Nykyisiltä Hämeenmaalta, Uusimaalta ja Pohjanmaalta voisi kierrättää 3 kpl 57 mm tykkejä, mutta yksi jää uupumaan. Nämäkin taisivat olla Mk 1:ä.Esim. Rheinmetall Oerlikon Millennium Gun? Tuo on ainakin reilusti kevyempi paketti, tosin ampumaetäisyys on myös selvästi lyhyempi.
Sergei takaisin Haminalle.Maanpuolustus.net puoltaa 100%: Sergeit tilalle