Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toimiiko laser veden alla? Olisiko mahdollista käyttää laseretäisyysmittaria sukellusveneiden etsimiseen?
 
JOKO kirjoitti:
Toimiiko laser veden alla? Olisiko mahdollista käyttää laseretäisyysmittaria sukellusveneiden etsimiseen?

Kai se toimii - vähän matkaa. Näkyvän valon kantama vedessä on vain aika heikko. Kirkkaassakin vedessä auringonvalo näkyy kai maksimissaan jotain 120-200 metriä. Itämeren sameissa vesissä varmaan vieläkin vähemmän.
 
laser perustuu valonsäteisiin joiden aaltopituus on synkassa, toisin kuin normaalin valon säteet joiden aaltopituus ei ole synkassa.

hieman pidän epätodennäköisenä, että vesi varsinkin meressä, jossa on eri virtauksia eri syvyyksissä, olisi kovin hyvä aine laserille.
 
fulcrum kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Toimiiko laser veden alla? Olisiko mahdollista käyttää laseretäisyysmittaria sukellusveneiden etsimiseen?

Kai se toimii - vähän matkaa. Näkyvän valon kantama vedessä on vain aika heikko. Kirkkaassakin vedessä auringonvalo näkyy kai maksimissaan jotain 120-200 metriä. Itämeren sameissa vesissä varmaan vieläkin vähemmän.

Heikomminhan se tietysti vedessä toimii, mutta toimisiko riittävän hyvin poijuihin, jotka keilaisivat allaan olevaa vettä? Ajattelin sukellusveneiden torjuntaan mallia, jossa laserilla varustetut poijut mittaisivat kantamansa puitteissa. Poiju hälyttäisi, kun etäisyysmittaus antaisi poikkeuksellisia tuloksia verrattuna poijun muistissa olevaan syvyyskarttaan. Laserilla toimivat mittapoijut eivät paljastaisi asemaansa äänellä. Sukellusvene ei osaisi niitä varoa, eikä myöskään tietäisi asemansa paljastuneen. Sukellusveneen hiljainen käynti ja akustinen verhous olisivat merkityksettömiä.
 
JOKO kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Toimiiko laser veden alla? Olisiko mahdollista käyttää laseretäisyysmittaria sukellusveneiden etsimiseen?

Kai se toimii - vähän matkaa. Näkyvän valon kantama vedessä on vain aika heikko. Kirkkaassakin vedessä auringonvalo näkyy kai maksimissaan jotain 120-200 metriä. Itämeren sameissa vesissä varmaan vieläkin vähemmän.

Heikomminhan se tietysti vedessä toimii, mutta toimisiko riittävän hyvin poijuihin, jotka keilaisivat allaan olevaa vettä? Ajattelin sukellusveneiden torjuntaan mallia, jossa laserilla varustetut poijut mittaisivat kantamansa puitteissa. Poiju hälyttäisi, kun etäisyysmittaus antaisi poikkeuksellisia tuloksia verrattuna poijun muistissa olevaan syvyyskarttaan. Laserilla toimivat mittapoijut eivät paljastaisi asemaansa äänellä. Sukellusvene ei osaisi niitä varoa, eikä myöskään tietäisi asemansa paljastuneen. Sukellusveneen hiljainen käynti ja akustinen verhous olisivat merkityksettömiä.

Vielä vuosina 1939-1945 monet sukelluksissa olevat veneet havaittiin lentokoneesta ihan vain tähystämällä. Vesi oli Itämerellä huomattavasti kirkkaampaa kuin nykyisin. Nykyisin vedet on niin sameita ettei esim. taistelusukeltajille ole hommattu mitään harppuunoita tai veden alla toimivia ampuma-aseita. Vaikka vihulaisen sukeltaja olisi lähettyvillä niin näköhavainto on epätodennäköinen.

Vielä 80-luvulla amerikkalaiset suunnitteli, että satelliiteista olisi viestitty laserilla sukelluksissa olleisiin veneisiin. Idea joko hylättiin toimimattomana tai sitten järjestelmä on vaivihkaa otettu käyttöön- on melko epätodennäköistä, että kukaan huomaisi tuollaista laser morsetusta esim. Atlantin valtavilla aavoilla.
 
JOKO kirjoitti:
Heikomminhan se tietysti vedessä toimii, mutta toimisiko riittävän hyvin poijuihin, jotka keilaisivat allaan olevaa vettä? Ajattelin sukellusveneiden torjuntaan mallia, jossa laserilla varustetut poijut mittaisivat kantamansa puitteissa. Poiju hälyttäisi, kun etäisyysmittaus antaisi poikkeuksellisia tuloksia verrattuna poijun muistissa olevaan syvyyskarttaan. Laserilla toimivat mittapoijut eivät paljastaisi asemaansa äänellä. Sukellusvene ei osaisi niitä varoa, eikä myöskään tietäisi asemansa paljastuneen. Sukellusveneen hiljainen käynti ja akustinen verhous olisivat merkityksettömiä.

Näkisin tuossa ongelmana että laserin pitäisi olla aika voimakas, ja poiju tarvitsee jostain virtaa. Lisäksi poijuja pitäisi olla aika paljon että saataisiin minkäänlaista rajoitettuakaan peittoa.

Kyllähän sinänsä joku ei-akustinen sensori olisi mahdollinen sekin. Joissakin venäläisissä veneissä on muistaakseni jonkunlainen infrapunasensorisysteemi, joka tarkkailee lämmön muutoksia ympäristöstä. Kantama on vaan hyvin lyhyt.
 
En tunne asiaa muutoin kuin, että olen katsonut Punaisen lokakuun metsästyksen.

Jostain syystä sukellusveneistä on haluttu tehdä mahdollisimman hiljaisia. Jospa nuo menetelmät ovat kovastikin akustiikka-painotteisia? Veikkaan, että näin se on.
 
Nyt kun ketju on taas hyvässä vauhdissa, niin onko Pohjanmaan uusinnasta kuulunut mitään uutta? Paattihan on jo selkeästi yli 30v jonka merivoimat määrittelee "taistelualuksen keskimääräiseksi elinkaareksi". 'Monitoimialus' -projekti tuottaa tuloksia vasta 2020 jälkeen. Onko tarkoitus sinnitellä jollain purkka & erkkari-korjauksella siihen asti, vai siirretäänkö toinen uudemmista miinalaivoista koulutuskäyttöön vai miten.
 
fulcrum kirjoitti:
Nyt kun ketju on taas hyvässä vauhdissa, niin onko Pohjanmaan uusinnasta kuulunut mitään uutta? Paattihan on jo selkeästi yli 30v jonka merivoimat määrittelee "taistelualuksen keskimääräiseksi elinkaareksi". 'Monitoimialus' -projekti tuottaa tuloksia vasta 2020 jälkeen. Onko tarkoitus sinnitellä jollain purkka & erkkari-korjauksella siihen asti, vai siirretäänkö toinen uudemmista miinalaivoista koulutuskäyttöön vai miten.

Eipä ole näkynyt edes vihjauksia siihen suuntaan, että uutta koululaivaa oltaisiin suunnittelemassa. Pohjanmaan pikaisesta poistumisesta kylläkin. Niin Hämeenmaa kuin Uusimaakin soveltuu jollain tasolla pitkiin reissuihin, joten siinä taitaa olla ratkaisu. Peruskorjauksessahan lisättiin mm. mahdollisuus sijoittaa majoituskontteja miinakannelle. Koulutuspurjehduksiin käytettäneen jatkossa toista tai molempia? Hämeenmaahan tuurasi Pohjanmaata Somalia-seikkailun aikana ja Uusimaa heitti taannoin jonkun harjoitusreissun Afrikkaan ja Välimerelle.
 
Mitä tuohon valon käyttöön sutohommissa tulee, niin pitäisin ajatusta mahdottomana. Kirkkaissakin vesissä tapahtuu merkillisiä asioita esim. valon taittumisen ja joidenkin värien suodattumisen takia. Kotimaisissa vesissä taas tulee helposti samanlainen reaktio kuin minkä autossa voi kokea lyömällä pitkät päälle sumussa tai tiheässä lumisateessa. Kylmässä vedessä partikkelien määrä on pienempi, mutta Suomessa niitä on merivedessä aina runsaasti. Joillain Puruveden kaltaisilla järvillä sutovalo voisi toimiakin :a-grin:

Ja tämä ihan sillä kokemuksella, minkä olen muutaman sadan sukelluksen aikana kotimaisissa pintavesissä saanut. Vähimmäisvaatimus olisi värkkien syvyyttäminen ja hyvin tiheä asennus. Saattaisi siis onnistua mittavalla järjestelmällä kapealla väylällä, mutta tuskin pintapoijuina. Asennusvälin pitäisi käytännössä olla ehkä 10 metrin luokkaa?
 
Hande kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Nyt kun ketju on taas hyvässä vauhdissa, niin onko Pohjanmaan uusinnasta kuulunut mitään uutta? Paattihan on jo selkeästi yli 30v jonka merivoimat määrittelee "taistelualuksen keskimääräiseksi elinkaareksi". 'Monitoimialus' -projekti tuottaa tuloksia vasta 2020 jälkeen. Onko tarkoitus sinnitellä jollain purkka & erkkari-korjauksella siihen asti, vai siirretäänkö toinen uudemmista miinalaivoista koulutuskäyttöön vai miten.

Eipä ole näkynyt edes vihjauksia siihen suuntaan, että uutta koululaivaa oltaisiin suunnittelemassa. Pohjanmaan pikaisesta poistumisesta kylläkin. Niin Hämeenmaa kuin Uusimaakin soveltuu jollain tasolla pitkiin reissuihin, joten siinä taitaa olla ratkaisu. Peruskorjauksessahan lisättiin mm. mahdollisuus sijoittaa majoituskontteja miinakannelle. Koulutuspurjehduksiin käytettäneen jatkossa toista tai molempia? Hämeenmaahan tuurasi Pohjanmaata Somalia-seikkailun aikana ja Uusimaa heitti taannoin jonkun harjoitusreissun Afrikkaan ja Välimerelle.

Onko koululaivalle todellista käyttöä? Miksi koulutuksen aikana pitää seikkailla ympäri meriä? Eikö miehet voisi majoittua kasarmille ja työpäivän aikana käytäisiin harjoittelemassa välineiden käyttöä satamassa tai lyhyellä purjehduksella.
 
Jonkunlaisia pitempiä, oikeita avomerimatkoja pitää merikadettien päästä tekemään, jotta voivat kutsua itseään merenkulkijoiksi. Muuta virkaa koululaivalla ei oikein ole. Tuonkin vuosittaisen reissun voi tehdä jollain muulla aluksella, mutta sen pitää olla riittävän iso, jotta pärjää Atlantilla. Satamassa ja oppitunneilla ei opi merenkulkijaksi. Lyhyet rannikkopurjehdukset eivät myöskään tee kenestäkään merenkulkijaa. Eria asia sitten on, tarvitsevatko merivoimat merenkulkijoita vai riittääkö saaristolaivurin taso.
 
Bodyguard kirjoitti:
Tuonkin vuosittaisen reissun voi tehdä jollain muulla aluksella, mutta sen pitää olla riittävän iso, jotta pärjää Atlantilla.

Moottorialuksen kohdalla varmaankin lähellä totuutta, mutta Atlantilla voi hyvin seilata alle 20-metrisellä purjeveneelläkin. Eniten haasteita aluksen koolle kai aiheuttaa se, että siihen pitää mahtua tarpeeksi ihmisiä. Harvemmin kai noilla koulupurjehduksilla on tusinan verran väkeä vaan kaiketi useampi kymmenen oppilasta runkomiehistöineen?
 
vm78 kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Tuonkin vuosittaisen reissun voi tehdä jollain muulla aluksella, mutta sen pitää olla riittävän iso, jotta pärjää Atlantilla.

Moottorialuksen kohdalla varmaankin lähellä totuutta, mutta Atlantilla voi hyvin seilata alle 20-metrisellä purjeveneelläkin. Eniten haasteita aluksen koolle kai aiheuttaa se, että siihen pitää mahtua tarpeeksi ihmisiä. Harvemmin kai noilla koulupurjehduksilla on tusinan verran väkeä vaan kaiketi useampi kymmenen oppilasta runkomiehistöineen?

Jos halutaan harjoitella edes vähän operatiivisen aluksen tuntua niin kyllä sen täytyy olla pakostakin jonkunkokoinen. Kyllähän pikkupurkkikin pääsee eteenpäin säässä mutta ei se kovin mukavaa ryskytystä ole. Näin maallikkona kuvittelisi että kun jägsterin täytyy mennä maastoon ja leireille harjoittelemaan niin ihan yhtä lailla merimiehen pitää päästä merelle, edes joksikin aikaa. Suomen Joutsenen kanssahan oli se konsepti että Joutsenella harjoiteltiin sitä merenkulkua ja merimiehenä oloa, ase- ja järjestelmäharjoitus tehtiin muilla aluksilla. Mutta jo aikaa sitten on päädytty siihen että parasta on että koululaivalla voidaan tehdä nuo kaikki samassa paketissa.

Jossain on väläytelty jonkun käytetyn aluksen hankintaa ulkomailta 'väliaikaiseksi' koululaivaksi niinkuin tehtiin Matti Kurjen kanssa aikoinaan, mutta tuskin merivoimat nyt siihen alkaa.
 
fulcrum kirjoitti:
Nyt kun ketju on taas hyvässä vauhdissa, niin onko Pohjanmaan uusinnasta kuulunut mitään uutta? Paattihan on jo selkeästi yli 30v jonka merivoimat määrittelee "taistelualuksen keskimääräiseksi elinkaareksi". 'Monitoimialus' -projekti tuottaa tuloksia vasta 2020 jälkeen. Onko tarkoitus sinnitellä jollain purkka & erkkari-korjauksella siihen asti, vai siirretäänkö toinen uudemmista miinalaivoista koulutuskäyttöön vai miten.

En tiedä liittyykö tämä ihan suoraan Pohjanmaan korvaamiseen, mutta tuosta MTA2020 jutusta on näissä linkeissä juttua:

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100012

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=2330.msg126654#msg126654
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15367.msg122499#msg122499

Noissa linkeissä olevat Ruotuväen linkit ovat kuolleet, mutta ilmeisesti 10/08 Ruotuväessä on ollut jotain juttua Merivoimien Materiaaliliatoksesta ja uusista tuulista. (pun intended)

http://yle.fi/alueet/lappi/2010/03/eduskunta_kinasteli_ita-lapin_lennokkitesteista_1535520.html
(ihan lopussa juttua miten aihe oli eduskuntakeskustelussa)
 
Onhan siitä ollut juttua mutta koko 'Monitoimialus' on niin alkutekijöissään että tuskin on edes päätetty millaista ja minkäkokoista alusta ollaan haluamassa. Eikä varmaan päätetäkään ennen 2020, koska kestänee vielä 10 vuotta ennenkuin Raumat ja muut miinalaivat alkavat oikeasti olla korvaajan tarpeessa. Pohjanmaa on kuitenkin em. aluksia 10 vuotta vanhempi joten korvaajakysymys on akuutti, mutta mitään vihjettä ei ole että tällaista oltaisiin nyt suunnittelemassa eikä taida olla rahaakaan. Eli kyllä tässä ainoat vaihtoehdot varmaan on että jollain rautalankakorjauksella mennään vielä se 10 vuotta, tai sitten paatti pistetään naulatehtaalle (elleivät virolaiset tai egyptiläiset sitä halua) ja toinen uudemmista miinalaivoista ottaa koulutustehtävät haltuunsa.
 
Laitan se tänne, tässä on ruotsin tiedustelubaati :)

800px-HMS_Orion_%28A201%29.jpg
 
JOKO kirjoitti:
Toimiiko laser veden alla? Olisiko mahdollista käyttää laseretäisyysmittaria sukellusveneiden etsimiseen?

Tuon mainitun sameuden ja muiden seikkojen lisäksi vesi myös taittaa valoa, joten sekin hankaloittaisi tuollaista mittaustapaa vedessä.
 
Ensimmäinen Merivoimien tilaamasta kolmesta miinantorjunta-aluksesta, MHC (Mine Hunter Costal) Katanpää on luovutettu Merivoimille.

Aluksen vastaanotti Merivoimien komentaja, kontra-amiraali Veli-Jukka Pennala Intermarinen telakalta La Speziassa Italiassa.

Alus rahdataan kotisatamaansa Turkuun, johon se saapuu toukokuun lopulla.

Yleisölle alusta esitellään ensimmäisen kerran Merivoimien vuosipäivänä 9. heinäkuuta Helsingissä.

Uusi alusluokka

Katanpää-luokka edustaa merivoimille uutta miinantorjuntakykyä, jolla kyetään miinanetsintään ja -tuhoamiseen merivoimilla jo käytössä olevan miinojen kosketus- ja heräteraivauskyvyn lisäksi.

Katanpää-luokan alukset on hankittu ensisijaisesti kotimaan tehtäviä varten.

Alusten järjestelmiä voidaan hyödyntää myös viranomaisyhteistyössä, kuten merenpohjan kartoittamisessa, vedenalaisissa etsintä- ja tunnistustehtävissä sekä vedenalaisten räjähteiden vaarattomaksi tekemisessä.

Alukset parantavat Suomen mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin EU- ja Nato -yhteensopivana.











 
"alukset parantavat Suomen kykyä osallistua ....."....pankaa nyt hyvät miehet sinivalkoiset vuoden -39 lasit piirongin laatikkoon ja katsokaa, miten avoimesti nämä asiat itseasiassa jo esitetään.
 
Back
Top