Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistaakseni sellaistakin vaihtoehtoa on foorumilla esitetty, että Haminat luovuttavat tykkinsä MTA2020:n käyttöön ja Haminat perivät Raumojen wanhat tykit.

Tämä on todellinen odottettavissa oleva vaihtoehto valitettavasti. Aika käsittämätöntä kyllä silti jos tämä skenaario toteutuu, eikä hankita upouusia uusiin korvetteihin.
 
Öh, etkö ole toitottanut, ettei isoihin ohjuksiin ole varaa? Joten miksi huolehtia silloin siitäkään, ottaako laajennusvaraa sisältävä siilo vai ei?

Isompiin ohjuksiin ei ehkä ole varaa ihan heti, mutta 10v päästä tilanne voikin olla jo toinen. Jos kerran on mahdollisuus valita laukaisujärjestelmä jossa on potentiaalia pitempiinkin puikkoihin niin kyllä se minusta kannattaa käyttää hyväksi eikä ruunata alusta heti alkuunsa. Tietenkin joku SM-2ER/SM-3 on poissa laskuista anyways.
 
Jotenkin koomista lukea tuota vouhotusta "liian isosta" aluksesta. Jos 2020-luokan aluksella on parikymmentä metriä
mittaa enemmän, kuin Hämeenmaalla & Uusimaalla, niin ei tuo ole kuin neljä Busterin mittaa. Siihen parinkymmenen
metrin matkalle saa aika mukavasti ängettyä tavaraa.

Ne puheet on tyypillisestä suomalaisesta alemmuuskompleksista kärsivien tolvanoiden paskanjauhantaa. Omasta mielestäni nuo uudet alukset on liian pieniä ja mittaa saisi olla parikymmentä metriä vielä enemmän kuin mitä on suunniteltu. Fregattiluokkaa mieluusti ja pari kpl enemmän ja kunnon ohjusvarustuksella, eikä millään kompromissi-meiningillä. Rahaa löytyisi kyllä jos lopetettaisiin rahan täysin järjetön tuhlaaminen tässä valtiossa jonninjoutaviin pelleilyihin ja suoranaiseen idiotismiin.
 
Tiedän, mutta pointti joka tapauksessa tuo, että tällä hetkellä julkisella sektorilla tuhlataan aivan järkyttäviä summia rahaa tämän joka asian kilpailuttamispakon kanssa, josta on terve järki lähtenyt laukalle jo aikoja sitten. Turhat virkamiehet ja byrokraatit kiittävät...

Joskus olisi kyllä mielenkiintoista nähdä hankkeen kokonaiskustannuslaskelma jonkun tällaisen melko triviaalin asejärjestelmän osalta, ja miten suuri osuus hankkeen kokonaiskustannuksista menee tämän kilpailutusprosessin läpikäymiseen ja muiden viranomaismääräysten täyttämiseen. Veikkaan, että varsinkin kokoluokaltaan pienempien asejärjestelmien kohdalla tämän osuus voi prosenteissa olla melkoisen huima.

Tässä maassa on lähtenyt järki kaikessa mahdollisessa jo ajat sitten.
 
Täytyy kyllä sanoa, että Hämeenmaa-luokassa on kyllä ollut ennen modernisointia jopa 1990-luvun alkuun nähden harvinaisen muinaismuistotason aseistus. Samaan aikaan kun nämä tulivat meillä palveluskäyttöön niin liittouman helikopterit ja muut ilma-alukset upottivat irakilaisten vastaavalla aseistuksella varustettuja kevyitä aluksia Persianlahdella kuin kumiankkoja kylpyammeessa...

Tuota samaa ihmettelin jo kauan sitten. Muistutti enempi WW2:n aikaista aseistusta kuin nykyaikaiselle taistelukentälle soveltuvaa, eli pelkkiä tykistöaseita ja kevyitä sellaisia kaiken lisäksi.
 
Tuota samaa ihmettelin jo kauan sitten. Muistutti enempi WW2:n aikaista aseistusta kuin nykyaikaiselle taistelukentälle soveltuvaa, eli pelkkiä tykistöaseita ja kevyitä sellaisia kaiken lisäksi.

Olihan noilla heti alkuun sentään it-ohjukset. Se oli Suomessa tuolloin uutta ja ihmeellistä.
 
Isompiin ohjuksiin ei ehkä ole varaa ihan heti, mutta 10v päästä tilanne voikin olla jo toinen. Jos kerran on mahdollisuus valita laukaisujärjestelmä jossa on potentiaalia pitempiinkin puikkoihin niin kyllä se minusta kannattaa käyttää hyväksi eikä ruunata alusta heti alkuunsa. Tietenkin joku SM-2ER/SM-3 on poissa laskuista anyways.

Toivottavasti aluksille varataan sentään tila ja mahdollisuus isompien it-ohjusten käyttämiselle. Siitä ei paljoa kustannuksia synny.
 
Tämä on todellinen odottettavissa oleva vaihtoehto valitettavasti. Aika käsittämätöntä kyllä silti jos tämä skenaario toteutuu, eikä hankita upouusia uusiin korvetteihin.

Mikä tykeissä kuluu, jos malli on kurantti? Malli on tuotannossa, eli kaikkia kuluvia osia pitäisi saada uutena?
 
Kun MTA2020 -luokan suunnittelu on jo pitkälle, pohdiskellaanpa sitten millainen voisi olla seuraava MTA-luokka. Alustuksena, MTA2020 korvaa Raumat ja Hämeenmaat ja jo poistuneen Pohjanmaan. Ryhdytään pohtimaan millainen voisi olla MTA2035 tai järjestelmä joka korvaisi

- Pansio -luokan miinoitus- ja kuljetuskapasiteetin
- Hamina -luokan pinta- ja sutokyvyn
- Modulaarisesti MLU:n kautta Katainen -luokan raivauskyvyn noin 2040 alkaen

Lähtökohtana voisi olla 50-75% nykyisestä henkilöstötarpeesta.

Taustatietoa:

3x Pansio a 22 = 66 henkilöä
4x Hamina a 27 = 108 henkilöä
3x Katainen a 38 = 114 henkilöä

= 288 henkilöä
 
Viimeksi muokattu:
Kun MTA2020 -luokan suunnittelu on jo pitkälle, pohdiskellaanpa sitten millainen voisi olla seuraava MTA-luokka. Alustuksena, MTA2020 korvaa Raumat ja Hämeenmaat ja jo poistuneen Pohjanmaan. Ryhdytään pohtimaan millainen voisi olla MTA2035 tai järjestelmä joka korvaisi

- Pansio -luokan miinoitus- ja kuljetuskapasiteetin
- Hamina -luokan pinta- ja sutokyvyn
- Modulaarisesti MLU:n kautta Katainen -luokan raivauskyvyn noin 2040 alkaen

Lähtökohtana voisi olla 50-75% nykyisestä henkilöstötarpeesta.

Taustatietoa:

3x Pansio a 22 = 66 henkilöä
4x Hamina a 27 = 108 henkilöä
3x Katainen a 38 = 114 henkilöä

= 288 henkilöä
Tulee samoihin aikoihin kuin MTA2020 MLU joka on suunniteltu n.2040 vuoden tienoille. Odotettavissa samanlaisia yhteishankintoja kuin nyt Hamina MLU ja MTA2020
 
Mikä tykeissä kuluu, jos malli on kurantti? Malli on tuotannossa, eli kaikkia kuluvia osia pitäisi saada uutena?

Tarkoitin, että jos ei osteta uusia, niin Haminoihin joudutaan sitten vaihtamaan tykit, eli käytännössä ottamaan Rauma-luokasta pienemmät 40-milliset. Tällä hetkellä käytössä olevat 57mm tykit on selvästi paras vaihtoehto pitää Haminoissa.
 
No oli sentään Mistralit, mutta aika heikkotasoinen puolustus siitä huolimatta.

Kaiken kaikkian kyllä mm. ilmavalvontatutkan puutteen takia. Mistralia voi kuitenkin pitää asiallisena hankintana omana aikanaan. Eli jotain yritystäkin sentään oli.
 
Tarkoitin, että jos ei osteta uusia, niin Haminoihin joudutaan sitten vaihtamaan tykit, eli käytännössä ottamaan Rauma-luokasta pienemmät 40-milliset. Tällä hetkellä käytössä olevat 57mm tykit on selvästi paras vaihtoehto pitää Haminoissa.

Vaihtoa on suunniteltu ennen kaikkea siksi että aluksilta loppuu kantavuus ja jostain on todennäköisesti luovuttava. Haminathan vastaavat tulivoimaltaan ( ainakin saksalaista ) fregattia Mieluummin 40mm tykki ja sutoaseet kuin 57mm tykki ilman sutoaseita.
 
Kaiken kaikkian kyllä mm. ilmavalvontatutkan puutteen takia. Mistralia voi kuitenkin pitää asiallisena hankintana omana aikanaan. Eli jotain yritystäkin sentään oli.

Nimenomaan ja myös määrällisesti riittämätön. Tuplamäärä, eli 2 laukaisuyksikköä olisi ollut jo kohtuullinen määrä mielestäni. Ohjukset olisi voinut myös uusia nykyaikaisempiin ja tehokkaampiin jossain vaiheessa, eikä pitää niitä niin pitkään kuin ne pidettiin. Toki se oli aikanaan iso askel eteenpäin aikaisempaan verrattuna ja kai se raha on silloinkin ollut rajoittava tekijä.
 
Vaihtoa on suunniteltu ennen kaikkea siksi että aluksilta loppuu kantavuus ja jostain on todennäköisesti luovuttava. Haminathan vastaavat tulivoimaltaan ( ainakin saksalaista ) fregattia Mieluummin 40mm tykki ja sutoaseet kuin 57mm tykki ilman sutoaseita.

Toki, jos se tosiaan on tilanne.
 
Toivottavasti aluksille varataan sentään tila ja mahdollisuus isompien it-ohjusten käyttämiselle. Siitä ei paljoa kustannuksia synny.

Samaa mieltä.
Vaikka kustannussyistä asennettaisiin CAMM tai Umknonto omilla kennoilla niin tilavaraus pittä jättää vähintään 16 Aster tai Mark41 kennolle.
 
Vaihtoa on suunniteltu ennen kaikkea siksi että aluksilta loppuu kantavuus ja jostain on todennäköisesti luovuttava. Haminathan vastaavat tulivoimaltaan ( ainakin saksalaista ) fregattia Mieluummin 40mm tykki ja sutoaseet kuin 57mm tykki ilman sutoaseita.

Äläs nyt sentään isottele saksalaiselle sotilaskunnialle! Kun saksalainen sotilaskunnia on vaarassa, se pitää pelastaa. :salut:

Saksalaisten huonostikin aseistettujen alusten päätykki on yli tuplasti järeämpi kuin Haminassa, ja sitten löytyy vielä pari pienempää konetykkiä sekä liuta konekivääriejä. Ilmatorjunnassa on ohjuksia yli viisinkertaisesti Haminan Umhkontoihin nähden. Meritorjuntaohjuksia on kahdeksan Haminan neljän ohjuksen sijaan. Suto taas nojaa kahteen helikopteriin, ei ainoastaan johonkin hinattavaan sonariin ja alukselta laukaistaviin torpedoihin. Lisäksi kaksi vesitykkiä piraattien torjumiseen ja tulipalojen sammuttamiseen.

Baden-Württemberg-luokka:

1 x 127 mm tykki
2 x 27 mm tykki

5 x 12,7 mm RWS
2 x 12,7 mm KK

2 x 21 kpl RAM Block II (vaikutuskykyä pintaan ja ilmaan sekä ohjuksiin)

8 x RGM-84 Harpoon

2 x NH90

2 x Vesitykki
 
Äläs nyt sentään isottele saksalaiselle sotilaskunnialle! Kun saksalainen sotilaskunnia on vaarassa, se pitää pelastaa. :salut:

Saksalaisten huonostikin aseistettujen alusten päätykki on yli tuplasti järeämpi kuin Haminassa, ja sitten löytyy vielä pari pienempää konetykkiä sekä liuta konekivääriejä. Ilmatorjunnassa on ohjuksia yli viisinkertaisesti Haminan Umhkontoihin nähden. Meritorjuntaohjuksia on kahdeksan Haminan neljän ohjuksen sijaan. Suto taas nojaa kahteen helikopteriin, ei ainoastaan johonkin hinattavaan sonariin ja alukselta laukaistaviin torpedoihin. Lisäksi kaksi vesitykkiä piraattien torjumiseen ja tulipalojen sammuttamiseen.

Baden-Württemberg-luokka:

1 x 127 mm tykki
2 x 27 mm tykki

5 x 12,7 mm RWS
2 x 12,7 mm KK

2 x 21 kpl RAM Block II (vaikutuskykyä pintaan ja ilmaan sekä ohjuksiin)

8 x RGM-84 Harpoon

2 x NH90

2 x Vesitykki

Eikä niitä sutovehkeitä nykyisellään edes ole.

Viimeistään vesitykit kippaavat vaa'an saksalaisille. Myönnän tappioni, Menköön tällä kertaa vaihtoehtoisena faktana :p
 
Kun MTA2020 -luokan suunnittelu on jo pitkälle, pohdiskellaanpa sitten millainen voisi olla seuraava MTA-luokka. Alustuksena, MTA2020 korvaa Raumat ja Hämeenmaat ja jo poistuneen Pohjanmaan. Ryhdytään pohtimaan millainen voisi olla MTA2035 tai järjestelmä joka korvaisi

- Pansio -luokan miinoitus- ja kuljetuskapasiteetin
- Hamina -luokan pinta- ja sutokyvyn
- Modulaarisesti MLU:n kautta Katainen -luokan raivauskyvyn noin 2040 alkaen

Lähtökohtana voisi olla 50-75% nykyisestä henkilöstötarpeesta.

Taustatietoa:

3x Pansio a 22 = 66 henkilöä
4x Hamina a 27 = 108 henkilöä
3x Katainen a 38 = 114 henkilöä

= 288 henkilöä

Ah, aihe minun makuuni!

Tosin heti alkuun pitää ihmetellä henkilöstömääriä: suomenkielisen Wikipedian mukaan Pansio tarvitsee 12 miestä, englanninkielisen mukaan 19 - mistä 22?

"Kataisia" tuskin pistetään ennenaikaisesti pataan. Käyttöiän jatkaminen on lähtökohtaisesti edullisempaa kuin uusien alusten hankinta, ja miinanraivaus vaatii myös erikoistunutta osaamista, pelkän moduulin nostaminen kyytiin ei välttämättä riitä. Lisäksi miinanraivauskyky on jo kolmella siihen erikoistuneella aluksella huomattavan keskittynyt, joten en näe roolin siirtymistä monitoimialuksille, se olisi todellista munien sijoittamista yhteen koriin.

Ohjusveneiden rooli pienenee. Verkostokeskeiseen sodankäyntiin sopii valvonta ja vaikuttaminen ilmasta ja maalta käsin, samalla kun alusten kyky suojautua ilmauhalta korostuu entisestään. Ohjusvene on konseptina vanhentunut, kun Hamina on poistoiässä.

Pansio-luokan kuljetuskapasiteetti on varmasti korvattavissa pitkälti muillakin aluksilla, mutta entä kaikista raskaimmat/suurimmat lastit? Voidaanko miinalaiva-tyyppiseen alukseen ajaa esimerkiksi kuorma-auto kontti päällä? Osin voisi toki ajatella turvauduttavan tällaisissa kuljetustehtävissä siviilialuksiin, mutta se taas nojaa mielestäni liikaa oikea-aikaiseen toimivaltuuksien kasvattamiseen poliittisilla päätöksillä.


Mutta heitetään nyt ideaa, vaikka maakrapu olenkin:

1. Merivoimien valvonta- ja reagointikykyä pintamaaleja ja pinnanalaisia maaleja vastaan kehitetään hankkimalla kahdeksan kappaletta helikoptereita. Helikopterit aseistetaan merimaaliohjuksilla (esim. Sea Venom tai NSM) sekä SUTO-torpedoilla. NH90:n meritoimintaversio voisi olla hyvä valinta helikopteriksi, koska se omaa myös hyvän kuljetuskapasiteetin ja tarjoaa yhteneväisyyttä maavoimien helikoptereiden kanssa. Uudet helikopterit sijoitetaan Pansioon.

2. Merivoimien kykyä KV-operaatioihin, raskaisiin kuljetustehtäviin ja meriliikenteen saattoon kehitetään rakentamalla MTA2020:n pohjalta parannettu ja suurennettu alusluokka, MTA2035. Aluksia hankitaan kaksi. MTA2035:n suunnittelussa korostuvat kyky siirtää raskasta kalustoa miinoittamisen lisäksi sekä kyky toimia Pohjoisella jäämerellä. Aluksen ilmatorjunta on selvä hyppäys MTA2020:een nähden, koska MTA2020:een ei saatu riittävää ilmatorjuntakykyä ja koska uudet tehtävät sitä välttämättä edellyttävät.

Ominaisuuksia (mittasuhteet saa laatia joku koneinsinööri):

-Jäävahvisteinen runko
-Helikopterikopterikannen lisäksi hangaari yhdelle NH90-kokoiselle helikopterille
-Etenkin korkeussuunnassa riittävän tilava miinakansi kuljetustarpeita ajatellen
-Aseistus: 76 tai 127 mm tykki, 16-32 alueilmatorjuntaohjusta (esim. SM-6), 24-32 kohdeilmatorjuntaohjusta (esim. ESSM tai CAMM), 8-16 meritorjuntaohjusta, 4-6 SUTO-torpedoa, Laser-CIWS x 2

3. Näiden hankintojen jälkeen suljetaan loputkin maavoimien varuskuntaverkosta.
 
Back
Top