Huhta
Greatest Leader
@Sardaukar itsekin tuota on tullut aikaisemmissa keskusteluissa todettua. Eli hangaarin tarve on kyseenalainen. Sen takia olisi hyvä nähdä mitä aluksen takakannelle on taiteilija taiteillut.
Jo nähdyissä kuvissa on hangaarin kohdalla molemmin puolin venekannet eli tilaa ei näyttäisi olevan hangaarille.
Niin on, mutta samalla tavalla jo nähdyissä kuvissa on nimenomaan hangaari, eli ainakin jossakin vaiheessa alukseen sitä lienee kaavailtu. Onko se sitten korvattu kahdella veneellä, sitä en tiedä.
Mikä into sille hangaarille on?
Kun samaan tilaan saa todella hyvän suto-kaluston ja paljon muuta.
Tietysti jos komppaa Olli Ainolaa, niin alusten oikea toimenkuva on kansainvälinen vierailu ja lipunnäyttö meriparaateissa.
Ei tässä kukaan minun nähdäkseni hangaaria ole halunnut. @HotShot pyrki ilmeisesti vain osoittamaan sen, että alukseen mahtuu hangaari ja vene vieretysten. Eli hangaarin olemassaoloa ei voi vielä poissulkea, vaikka veneitä tulisikin kyytiin.
Esimerkiksi Holland-luokassa on helikopterihangaari keskellä, RIB toisella sivulla ja toisella sivulla kai jotakin muuta. Mutta periaatteessa voitaisiin mahduttaa kaksikin venettä, etenkin jos tila on suunniteltu modulaariseksi, jolloin esimerkiksi helikopterin huoltoon tarvittavaa välineistöä voidaan sijoittaa toiselle venekannelle, jos kyytiin otetaan vain yksi vene.
Lisäksi jos katsoo tarkkaan sitä uusinta konseptikuvaa, niin "hangaarissa" näyttäisi olevan ovi, josta voisi mahdollisesti ampua SUTO-torpedot. Toki ne voivat olla jonkin toisenkin luukun takana.
Jos ilmalavetteihin päädytään niin veikkaan vahvasti että kymmenen vuoden päästä kypsässä vaiheessa on jo useampia eri miehittämättömiä malleja.
Epäilen, ettei meidän tarkoituksiin soveltuvaa välttämättä ole kovinkaan montaa. Tällä hetkellä en tiedä oikeastaan yhtään, joka olisi SUTO-kykyinen. MQ-8C on varmaan lähimpänä. Meritorjuntaohjuksia siihenkään ei välttämättä tule, mutta ennen kaikkea siitä ei olisi kuljetushelikopteriksi. NH90 on modulaarinen, ja tarvittaessa ruumasta voidaan irroittaa aseoperaattoreiden työpisteet sekä kuuntelupoijujen pudotusjärjestelmä ja konfiguroida kopteri vaikkapa kuljetuskäyttöön, evakuointikäyttöön tai meripelastushelikopteriksi.