Paino sanalla "tod. nak." ja olen samaa mielta. Budjetti on tiukka, eika siita riita(?) lisa-pennosia joustavuuden sisalle-heti-alusta suunnitteluun.Voidaan pitää todennäköisenä että korveteillekin tulee luonnosten mukainen asennus yläkannelle.
Tottakai JSM tulee kayttoon ( ja itse ohjus on sama myos pintalaukaisuissa). Siiloja toki pitaa olla sen verran, etta salvolaukaus-hyokkayksiin (tavoitteena saturaatio) pystytaan vastaamaan, se on selva prioriteetti ja varmasti vaikuttaa myos ohjustyypinkin valintaan. Olen pitanyt esilla SeaCeptor (CAMM) ratkaisua, joka ei ole millaan tavalla tutkan kayttoa rajoittava tai rasittava, kunhan maalit ja niihin laukaisut on jaettu.os JSM tulee joskus jossain käyttöön niin se antanee myös tuon VLS-mahdollisuuden. Itse en tuhlaisi vähiä siiloja pintaohjuksiin.
- jos naita juttuja, joissa on jo jonkinverran paallekkaisyytta, katsotaan kokonaisuutena, tulee selvaksi etta olen painottanut joustavuutta koko elinkaaren mittaan ottamalla VLS-METO vaihtoehdon muiden rinnalle
- onko Umkhonto "siilo", vai onko se vain reika, jossa on roiskekansi ja pohjalla "blast" -suojaus/ -vahvistus?Voi toki olla teoriaa muutenkin jos siilot ovat mallia Umkhonto.
- toisaalta, jos se on kovin valja, niin saahan sinne sitten siilon myohemmin... ja sitten viela, toisaalta: jos palokaasujen jalkihoito on kovin alkeellista luokkaa, niin silloinhan siilojen valiin tulee lisaa etaisyytta ja talla "valjyydella, ei siis halkaisijalla" niita mahtuu kaikkiaan vahemman. Enpa ole tuota Umkhontoa tarkemmin tutkaillut.