Sama syy miksi Saksalla ei ole hävittäjiä, vaan maailman suurimmat fregatit.
Japanissa taas lentotukialuksia kutsutaan havittajiksi... sattuneesta syysta.
Suomessa on ollut aikaisemmin käytössä termi 'saattaja' joka on sekä kotoperäinen että kuvaava, ja soveltuu
mut-ku ei sovellu (toki palstalla soveltuisi) johtuen siita, mita "escort" luokittelu muualla maailmassa (ei vain NATOssa) tarkoittaa
"Korvetti" on vierasperäinen sana jolla ei ole perinteitä Suomen merivoimissa. No en tiedä olisiko meriekipaasit ehkä joskus harjoitelleet korveteilla? Koko termi olisi varmaan poistunut käytöstä aikaa sitten ellei perinteisiin pitäytyvät britit olisi
2. maailmansodassa ottaneet nimitykset sluuppi, fregatti ja korvetti kuvaamaan erikokoisia saattoaluksia.[/QUOTE] taytta totta tuo alku, fulcrumilta. Alfabeetista olisi muuten aakkostettu C eika K kv. laivaluokituksiin.
- tuo vaan, lihavoitettu ei mennyt ihan noin. Ensin oli sluuppi. Toki Euroopan valtioiden valisissa merisodissa ihan oma luokkansa, mutta sittemmin briteilla "Colonial Sloop" eli kaikenlaisia muita merivaltoja (erityisesti merirosvoja vastaan) oli riittavan tulivoimainen alus, jonka suurin vihollinen (budjetin kautta laskettuna) oli kuitenkin Tin-tin kirjojen "blistering barnacles" eli yllapito, tositoimien puutteessa.
- sitten, kun 2MS paattyi, kasiin jai niin paljon ja niin sekavia luokkia aluksia, etta kaikki alle havittajan luokiteltiin sluupeiksi, tarkoituksella poistaa ne
- no, sitten jo piankin tultiin tilanteeseen, etta 2MS havittajat (ja niita isommat) olivat vanhanaikaisia ja uuttakin piti rakentaa. Sluupit ja korvetit havisivat (siirtomaiden myota; Tribal ja Peacock luokat ovat mielenkiintoisia valivaiheita, jos joitakuita laivastohistoria kiinnostaa) ja tuosta sekuli-joukosta jalostui fregatti laivaston tyohevos-luokaksi
nykyiset isoimmat korvatit ovat 1900-luvuin lopun fregattien kokoisia.
- juuri esim. tuo Intia esimerkki, kv. vertailuissa hyvana pidettya (ja ian mukana, tosin enemman vyotarolta kuin muuten)kasvanutta brittien T23 -luokkaa suurempi
sitten kansainvälisillä laivastopäivillä puhua protector tai defender aluksista.
- Puolan esimerkkia siteerattiin pariinkin kertaan. Ekayrityksesta tuli ulkovartiolaiva. mutta nyt on tilattu rannikkopuolustuslaivoja samalla konseptilla (ei siis korvetteja eika LCS, kuten esim. USN, Malesia - ranskalaisten lisenssoimia - tai Singapore, joissa taas Saab on ollut mukana... havittyaan aikanaan fregattikisan ranskalaisten Lafayette-luokalle, koska Visbyt eivat kasvaneet "gracefully" tuohon isompaan luokkaan).
todellinen tarve? Kovan sodan oloissa en yrittäisi kovinkaan kauas etelään neljän korvetin ja neljän ohjusveneen pintalaivastolla... paitsi jos NATO on mukana karkeloissa, mutta silloin FNS Pohjanmaa on tarpeeton.
- erittain hyva pointti; noiden (korvettien, ei ohjusveneiden) lisa-arvohan on harmaassa vaiheessa
Vanhaa tietoa, HN on nykyään monitoimihävittäjä.
- monitoimi-havittaja, monitoimi-korvetti... monitoimi"tankki"? ... anyone?
[/QUOTE]