Merivoimien kehitysnäkymät

Valmistustekniikan osalta alumiinirunko oli suomen telakkateollisuudessa aivan uutta.
Lisäksi tykkivene Karjala toimi hesarien johtoaluksena joten senkin osalta nämä ansaitsisivat toimia museoaluksina molemat.
Toki ymmärrän, että laituritilaa ei turhia ole ja kenttäkään ei ole suurin suuri. Ilmatyynys veisi katoksineen liikaa tilaa.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Valmistustekniikan osalta alumiinirunko oli suomen telakkateollisuudessa aivan uutta.
Lisäksi tykkivene Karjala toimi hesarien johtoaluksena joten senkin osalta nämä ansaitsisivat toimia museoaluksina molemat.
Toki ymmärrän, että laituritilaa ei turhia ole ja kenttäkään ei ole suurin suuri. Ilmatyynys veisi katoksineen liikaa tilaa.

Kun jotain oikeasti erikoista on tarjolla, niin tilaakin tarvittaessa järjestyy. Olisihan Tuuli suorastaan ainutlaatuinen nähtävyys kansainvälisestikin.

Hesareitahan ei kaiketi ole vielä poistettu, mutta niiden palauttaminen esittelykuntoon nykyisten työtehtävien jälkeen saattaisi maksaa jotain :a-grin: (Sikäli kun eivät jo makaa meren pohjassa?)

Myös Vesikon siirto Suomenlinnasta takaisin kotiin Turkuun olisi harkitsemisen arvoinen liike.
 
kimmo.j kirjoitti:
Onko osa hesareista vielä käytössä?
Missä käytössä?

Joku vuosi sitten uutisoitiin kansainvälinen tutkimusohjelma, jossa yhtenä aiheena oli alumiinirakenteisten sota-alusten taistelunkestävyys (tai jotain?). Ainakin tuolloisten arvioiden mukaan Helsinki ja Turku olisivat päättäneet uransa maalialuksina.

Olisihan tuokin tietysti mielenkiintoinen museoitava, jos tarjolla olisi ohjusveneen runko vaikkapa kahden MTO85-osuman jälkeen.
 
Kotka ja Oulu ovat Kroatian merivoimien käytössä. Ainakin Wikipedian mukaan.

Current fleet status
Two former Helsinki class missile boats, FNS Oulu and FNS Kotka, were acquired from Finland. They were renamed Vukovar and Dubrovnik respectively, and entered service in December, 2008. They were acquired along with a considerable quantity of spare parts (most notably three MTU engines - to be installed on Kralj class vessels) from Finland due to a severe shortage of vessels at present. The price of these ships was €9 million and is considered rather symbolic, mostly because it was a part of the offset deal for the previous Croatian acquisition of Patria AMV armoured vehicles. The ships reached their full operational capability in June, 2009.
 
t2ykj.jpg


ZM5sG.jpg


The SMX-26 has the unique ability to "land" very quickly on all types of seabeds with its extendable wheels. It can then stay lurking in the bottom for up to 30 days.
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=699
 
Pohdintaa Suomen merivoimien sukellusveneiden tarpeelle:

http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2012/04/seuraavaksi-sukellusveneita.html
''Hornet-hävittäjien, uusien kuljetus- ja taisteluhelikopteridein sekä miljardilla hankittujen modernien CV-90-taisteluajoneuvojen jälkeen, sotilaat saattavat seuraavaksi lähetä shoppailemaan sukellusveneitä. Haave on vanha ja elänyt puolustusvoimissa siitä lähtien, kun Pariisin rauhansopimus viime sotein jälkeen ne kielsi. Uutta elonvoimaa se sai, kun Suomi yksipuolisesti sanoutui irti rauhansopimuksen sotilaallisista rajoituksista 1990. ”-Kyllä me voimme niitä hankkia”, innostui mm. puolutusministeri Elisabeth Rehn jo vuonna 1993.

Sukellusvene on tehokkain ase sukellusveneitä vastaan. Suomen rikkonaisen ja sokkeloisen saariston puolustamisessa varsinkin pienille ja ketterille sukellusveneille olisi sotilaiden mielestä käyttöä. On julkinen salaisuus, että vieraiden valtioiden vedenalaiset ovat loukanneet Suomen aluevesiä useasti. Nato-jäsenenä Suomen olisi todennäköisesti hankittava sukellusveneitä meripuolustuksen vahvistamiseksi, puhumattakaan tukikohdan perustamisesta paitsi omille myös Naton vedenalaisille.

Puolustusvoimien komentaja Gustav Hägglund väläytti vuonna 1995 käytettyjen sukellusveneiden hankkimista Ruotsista. Kenraalin mielestä vedenalaista valvontaa on kehitettävä muun muassa aluemerten laajennuksen vuoksi ja Ruotsi oli halukas myymään kolme 1960-luvulla valmistunutta Sjoarmen (Merikäärme)-luokan sukellusvenettä, joista se oli omien säästötoimiensa vuoksi luopumassa. Hägglund kiirehti asian ratkaisemista, koska tarjolla olevat veneet saattavat kenraalin mukaan mennä muihin maihin, jos Suomessa ei synny asiassa päätöstä. Hägglundin mukaan selvitykset asiassa jatkuvat.

”Tässä yhteydessä tutkitaan yhtenä vaihtoehtona sukellusveneen käyttöä liikkuvana valvonta-asemana”, sanoi Hägglund, jonka mukaan puolustusvoimilla ei kuitenkaan ollut tuolloin mahdollisuuksia sukellusvenaselajin luomiseen. ”Tätä eivät varat mahdollista nyt eikä näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Taloudellisista syistä voisivat tulla kysymykseen Ruotsista poistumassa olevat veneet.”
Puolustuministeriön kansliapäällikkö Pertti Nykänen ilmoitti heti seuraavana päivänä, ettei Suomeen olla hankkimassa sukellusveneitä. Niistä ei ole suunnitelmia eika rahoitusta. Sama kanta oli myös puolustusministeri Anneli Tainalla. Hän myösni kuitenkin selvityksiä tehtävän.

Sukelllusveneaseen luominen Suomelle oli myös merivoimien ulkoisen komentajan Sakari Visan lempipuheenaiheita. Esimerkiksi vuonna 1996 hän totesi sukellusveneen olevan tehokkain väline vedenalaiseen valvontaan ja vedenalaisten torjuntaan. Hänen mielestään pelkkä aseistamaton valvontavenekin riittäisi. Käytettyjä sukellusveneitä sai merivoimien komentajan mukaan halvalla.

Puolustusministeriä dementoi virallisesti myös hänen puheensa kerta toisensa jälkeen. Sukelusveneet haluttiin työntää toistaiseksi sivuun tärkeimmäksi katsottujen helikoptereiden tieltä. Sukellusveneet kuitenkin jatkavat etenemistään pinnan alla osana Suomen pohjoismaista asealan yhteistyötä. Myös Nato-yhteistyössä sukellusveneet on otettu huomioon.

Osana Naton ja Suomen yhteensovittamisohjelmaa RARP:n kolmatta vaihetta on tarkoitus kehittää mm. vedenalaista puhelinjärjestelmää, jolla pidettäisiin yhteyttä sukellusveneisiin. Ja kun Suomella ei – ainakaan toistaiseksi – ole omia, vaan yhteyttä pidettäsiin muiden maiden sukellusveneisiin.

Toinen aikaisempi hanke alkoi, kun Pohjoismaiden puolutusministerit päättivät marraskuussa 1992 Viborgissa Tanskassa pitämässään kokouksessa aloittaa selvitystyön keskinäisistä puolustusmateriaaliyhteistyöstä. Selvitystyöryhmään nimettiin kaksi edustajaa kustankin Pohjoismaasta. Puolutusministerinä oli silloin Elisabeth Rehn.

Visbyn puolustusministerikokous vuoden 1994 kesäkuussa hyväksyi puolustusmateriaaliyhteistyästä tehdyn selvityksen ja päätti aloittaa uudessa selvityksessa ehdotetut toimenpiteet. Puolustusministerikokouksen asettama työryhmä ehdotti puolustusmateriaaliyhteistyötä ohjaamaan kolmen sopimusta: puite-, yhteistyö- ja turvallisuussopimusta. Lisäksi se esitti projektiryhmien perustamista esiselvitysten tekemiseksi tykistöjärjestelmistä, panssaritorjunta-aseistuksesta, laivamoottorien huollosta ja ylläpidosta, taistelujohtojärjstelmän huollosta ja ylläpidosta, YK-joukkojen varustuksesta ja uuden sukellusvenesukupolven kehittämisestä ja tuotannosta. Sukellusveneet pimitettiin eduskunnalta.

Lähdeaineisto: Pekka Ervasti – Jaakko Laakso Karhun naapurista Naton kainaloon ISBN 951-0-25559-9''

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/politiikka/haavisto-suomi-tarvitsee-oman-sukellusveneen
''Kaasuputki muuttaa Itämeren turvallisuustilannetta niin, että kansanedustaja Pekka Haavisto suosittaa Suomelle sukellusveneyhteistyötä Ruotsin kanssa tai jopa oman vedenalaisen aluksen hankkimista.
pehaavisto.jpg

Teksti Matti Simula Kuva Petri Kaipiainen

Vihreiden kansanedustaja, entinen ympäristöministeri Pekka Haavisto ehdottaa, että Suomi aloittaisi sukellusvenemiehistön kouluttamisen yhteistyössä Ruotsin kanssa.

”Tässä voisi olla mahdollisuus Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyölle. Pidän täysin mahdollisena, että suomalaista sukellusvenemiehistöä alettaisiin kouluttaa Ruotsin merivoimissa. Ruotsalaisia sukellusveneitä voitaisiin käyttää silloin myös Suomen vesillä”, Haavisto sanoo SK:n haastattelussa.

Eduskunnan ulkoasiain- ja puolustusvaliokuntien jäsen perustelee ajatustaan Itämeren muuttuvalla strategisella asemalla. Saksalais-venäläinen yhtiö Nord Stream aikoo rakentaa 1 200 kilometrin mittaisen kaasuputken Viipurista Saksan Greifswaldiin. Putki kulkisi Suomen talousvesialueella 369 kilometrin matkan.

Venäjä on ilmoittanut aloittavansa partioinnin putken kulkureitillä kaasuntoimitusten turvaamiseksi. Maan tavoitteena on saada alueelle muun muassa kymmenen sukellusvenettä.

Haavisto korostaa, että Venäjän tarkoituksena on valvoa putken koskemattomuutta myös niiltä osin kuin se kulkee Suomen talousvesillä.

”On kysyttävä, riittääkö meillä tekniikkaa Itämerellä mahdollisesti kasvavan sotilaallisen aktiivisuuden valvomiseen. Onko Suomella esimerkiksi riittävä merikuuntelukalusto”, hän pohtii.

Haavisto ei torju edes merivoimien oman sukellusveneen hankkimista: ”Jollakin aikavälillä se voisi olla perusteltua. Se ei ehkä ole vielä ajankohtaista, mutta siitä olisi varmasti etua Itämeren alueen valvonnassa.

Lue lisää SK:sta 27/2008 (ilm. 4.7.2008).''
_______________________________________________________________

Taas kerran ihan omasta mielenkiinnostani haluaisin tietää miksei Suomi ole vieläkään ostanut omia sukellusveneitä, koska kylmäsota päättyi jo monta vuosikymmentä sitten, eikä nykyinen kalusto mitenkään kykene valvomaan Suomen merialueita riittävästi? Maavoimiin ja ilmavoimiin kyllä panostetaan reippaasti, mutta merivoimat on jotenkin jäänyt taka-alalle ja venäläiset kipot rikkovat Suomen valvomattomia aluevesirajoja tahallaan alituiseen. Sitten on tosiaan tuo Itämeren kaasuputkihanke, joka osaltaan lisää venäläisten aktiivisuutta itämerellä myös lähitulevaisuudessa. Onko ainoa syy tosiaan se, ettei haluta ärsyttää venäläisiä? Rahasta sen ei ainakaan pitäisi olla kiinni, koska täällähän jaetaan ilmaista rahaa viimeksi Kreikallekin, vaikka tiedetään ettei se ole kykeneväinen maksamaan velkaa takaisin. Suomella on joka tapauksessa merkittävät merialueet valvottavanaan ja nykyinen kalusto on suppeaa ja tehotonta. Puhumattakaan siitä että mahdollisen kriisin sattuessa ollaan muutaman ohjusveneen ja miinalaivan varassa. Vähän omituista puolustuspolitiikkaa, että sellaiset aseet uupuu lähes tyystin, jolla voitaisiin laittaa merkittävästi hanttiin.
 
Neljä sukellusvenettä, neljä monitoimikorvettia, kahdeksan ohjusvenettä... ja sitten minä heräsin.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Neljä sukellusvenettä, neljä monitoimikorvettia, kahdeksan ohjusvenettä... ja sitten minä heräsin.

Katos vaan. Me nähtiin viime yönä samaa unta.

:D
 
Hippialus Estellestä kaapparilaiva.
Venäjän uusi huippumoderni Mistral maihinnousualus lähestyy Suomea.
Tst keskuksessa maihinnousuosaston komentaja Vasili naureskelee paperossi suunpielessä. Siinä niitä Suomen poikia seilaa hippipaatilla vierellämme varmaankin kukinnoista tälläkin hetkellä nauttien.
10 sekunttia myöhemmin. 2 torpedoa laukaistu, ovat lukittautuneena meihin. Loppu.
 
Sori pojat,mejän rahoilla on ostettu saksasta sukellusveneet kreikalle.
 
crane kirjoitti:
Sori pojat,mejän rahoilla on ostettu saksasta sukellusveneet kreikalle.

Joo, meidän pitää vaan tyytyä siihen Rynnäkkökanootti m/2016:een, jota aiemmin esiteltiin muistaakseni jo perinnefoorumilla :confused:
 
Merivoimat voidaan korvata ottoteitse salaa otetuilla aluksilla, joihin isketään sitten Club-K kontit mukaan. Voidaan läsäyttää vaikka tusinan verran ohjuksia suoraan Lontooseen tai Washingtoniin jos tarve vaatii. :a-rolleyes:
 
Mitenkäs muuten tämmöinen systeemi? Voisiko olla hyödyllinen merivoimien aluksille passiiviseksi sensoriksi? Onko hinnasta tietoa?
 
Last edited by a moderator:
Passiivisissa sensoreissa ei ole erästä etua, joka nykyään pitkälti määrää tahdin: ne eivät sovellu kv-tarkoituksiin. (salaliitto)

Vastikään Merivoimien upseeri paljasti lehdessä, että "Merivoimat on lopultakin löydetty", kun pakinaa käytiin kansainvälisistä tehtävistä. Intoa niihin on enemmän kuin me foorumilla ikinä uskotaankaan. Hyvä vai huono? No hyvä se on, mutta kuinka hemmetissä rajallinen resurssi saadaan riittämään sekä vilkastuvaan kv-toimintaan että kotimaan puolustamiseen? Miten tuo yhtälö paketoituu siten, että molempi tulee hoidettua? Kumpi pää edellä mennään? Ruotsi ja Norja tekivät selkeän linjanvedon: kv-pää edellä mennään ja se resursoidaan kunnolla. Me julistamme hoitavamme samaa tonttia puolta pienemmällä rahoituksella. Uskoo ken tahtoo.
 
Mitä siitä KV toiminnan investoimisesta saadaan takaisin? En voi sanoa että kokemus on ainoa riittävä peruste siihen että veronmaksijien - eli (perus) suomalaisten - rahoja voidaan käyttää ihan mihin tahansa, samalla kun eduskunta leikkaa toisella kädellä ja säheltää toisella.
 
baikal kirjoitti:
Passiivisissa sensoreissa ei ole erästä etua, joka nykyään pitkälti määrää tahdin: ne eivät sovellu kv-tarkoituksiin. (salaliitto)

Vastikään Merivoimien upseeri paljasti lehdessä, että "Merivoimat on lopultakin löydetty", kun pakinaa käytiin kansainvälisistä tehtävistä. Intoa niihin on enemmän kuin me foorumilla ikinä uskotaankaan. Hyvä vai huono? No hyvä se on, mutta kuinka hemmetissä rajallinen resurssi saadaan riittämään sekä vilkastuvaan kv-toimintaan että kotimaan puolustamiseen? Miten tuo yhtälö paketoituu siten, että molempi tulee hoidettua? Kumpi pää edellä mennään? Ruotsi ja Norja tekivät selkeän linjanvedon: kv-pää edellä mennään ja se resursoidaan kunnolla. Me julistamme hoitavamme samaa tonttia puolta pienemmällä rahoituksella. Uskoo ken tahtoo.

KV-pää edellä mennään, piste. Asiasta ei tarvitse edes keskustella, näin oli jo vuonna 2010, ja siitä tahti on vain kiihtynyt. Lähes kaikki merivoimien tekemät uudet investoinnit tukevat nimenomaan kv-toimintaa. Jotain kertoo sekin, että varusmiehille opetettiin NATO-proseduurien mukaiset viestintäkäytännöt vilkkuviestityksineen kaikkineen, ja loppusotamme koostui kv-harjoituksesta (Northern Coasts 2010), jossa harjoiteltiin avustuslaivojen suojelemista merirosvoilta, pikaveneillä lähestyvien merirosvojen torjuntaa, maihinnousun tukemista ja merialueen valvontaa, polttoainetankkausta merellä jne... Upseerien puheissa pääasia tuntui koko ajan oleva Pohjanmaan Somalian-keikka ja siihen valmistautuminen, vaikka en palvellut edes Pohjanmaalla. Mieliala oli, että harmitti kun oma laiva ei päässyt kv-tehtäviin mukaan.

Johan Hagglund jo puuhasi Uusimalle Libanonin keikkaakin, vaikka kukaan ei vielä edes tiedä mistä voisi olla kyse ja suojausosastoa ollaan lähettämässä Somalian avustuslaivojen matkaan.
Miksiköhän Katanpää-luokka hankittiin, Pansiossa koulutetaan alustarkastusosastoa joka saapumiserästä, Uusimaa-luokan modernisoinnin yhteydessä luotiin kyky valtameripurjehduksiin, miinoituskapasiteettia pienennettiin, tehtiin mahdollisuus ottaa mukaan majoituskontteja, uusittiin taistelunjohtokeskus NATO-standardien mukaiseksi ja pintavalvontakykyä lisättiin? Mitäköhän varten aluksille on hankittu 40 mm KRKK:ita ja esim. Pohjanmaan ilmastoinnit uusittu? Jokaiselle merivoimissa palvelleille ja vieläkin palveleville on täysin selvää mikää pää edellä mennään, ja se ei ole kotimaan puolustus. Jotain kertoo sekin, että lähes kaikista rannikon linnakkeista on jo luovuttu.

Juhlapuheissa voidaan puhua mitä sylki suuhun tuo, mutta totuus on että satsaukset ovat jo nykyään laivaston osalta luokkaa ainakin (voi olla enemmänkin, todellisia lukuja kun ei ole käytössä) 60% kv-toiminta ja 40% kotimaan puolustus. Eivätkä pienevät resurssit tulevaisuudessa varmasti riitä molempien tehokkaaseen hoitamiseen.
 
Back
Top