crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
HSS 1500
Capacity 1520 passengers + 375 cars, or 120 cars + 50 freight units (900 lane metres)
Gross Register Tonnage 19,638 tonnes
Length 126.6 m (411.45 ft)
Beam 40.0 m (130 ft)
Height 27.5 m
Draught 4.8 m (15.6 ft)
Machinery 68 MW (twin COGAG configuration of 2 × GE LM2500 + 2 × GE LM1600 gas turbines), 4 × KaMeWa (now Rolls-Royce) type S waterjets for propulsion
Speed 40 knots (service speed), 51 knots[citation needed] (unladen record)
Hull Aluminium (the hull design is a Stena patent combining lightweight flexibility for maximum strength and efficiency).
Generator 3440 kW electrical generation (4 × Cummins KTA38G3(M)/KV12)[2]
Builder Finnyards, Rauma, Finland, cost £65m
Melko lujaa kulkee
Okei kiitos...ton kun kannen vielä tasoittaa ja siirtää lähes kaikki miehistötilat ja moottorit noihin ponttooni/venemäisiin osiin ja ja tavallaan kaventaa/ohentaa lentokannen sen alaisen lentokonevaraston noin 4-5 m korkeaksi niin pitäis alkaa liikkua jopa kovempaa..onko noi knotsit n. 1852 m ( merimailia tunnissa ) ?
Eli se liikkuu jopa 94 km/t...jolloin tämä esittelemäni kone ikäänkuin irtoaa paikaltaan sen kannelta ..samoin laskeutuessaan voisi pysähtyä teoriassa sijoilleen ?
Mikäli sen saisi liikkumaan vaikka 120 km/t sillä voisi saada pyydystettyä myös Hornetteja arrester hookilla ja vaijereilla varustettuna.
Tämä olisi todellinen köyhän miehen aircraft carrier..ja antaisi aivan uutta liikkuvuutta mahdollisen uhan aikana.
4 Tunguskan tykkitornia aluksen kulmiin ja alkaisi olla puolustuskin optimaali vai mitä ?
:a-smiley:
Ei vaan toi 40solmua on 75km/h
Niin niin mutta ennätys tyhjänä on 94 km/t ( 51 solmua ) tokihan silloin koneita tulee ja lähtee sitä ajetaan täydellä höyryllä..jos vastaava tehdään tukialukseksi..tohon vielä 24 metriä lisää pituutta niin kansi olisi 150 m pitkä...Hornet voisi tarvita minimissään 25-30 m leveyttä. Jos ne nyt kulkee 68 mW teholla ( mikä on naurettavan pieni lekotukialukseksi...USA vastaavat on ydinkäyttöisiä. ) 75 km/t täydellä lastilla ( kuljettaen raskaita ajoneuvoja ) niin tokihan se kevyenä liikkuu sen 80-85 km/t jo nyt. Mieti vaikka 90 mW tehoa siihen..niin taitaa jo mennä 100 km/t rikki ?!
HSS 900 on vain 33 000 kW teholla liikkuva juuri 90 m pitkä ( alunperin speksaamani tavoite about ).
http://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_Sea_Service
STENA CARISMA;
Stena Carisma (#238), 1997–06–20, IMO #9127760
Capacity
900 passengers + 208 cars, or 151 cars + 10 coaches
Displacement 8,631 tonnes
Length 89.75 m
Beam 30.47 m
Draught 3.9 m draft
Machinery 33,500 kW (2 × ABB–STAL GT35)( Siemens SGT 500) Fuel Heavy oil fuel IF-100
Speed 40 knots (service speed),
Generator 2,080 kW electrical generation (4 × MTU 12V 183 TE52)
Capacityn painosta saa puolet muuttaa nopeudeksi..eli uskon että 80 metrinen kansi ( 80 x 20 m ) saadaan liikkumaan noin 90 km/t.
Täällä näitä "oikeita" lantotukialuksia; http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_carrier
Sitten on "kevyitä" lentotukialuksia; http://en.wikipedia.org/wiki/Light_aircraft_carrier
Thaimaan Chakri Naruebet liikkuu alle 26 solmun nopeudella; http://en.wikipedia.org/wiki/HTMS_Chakri_Naruebet
Thaimaan 11500 tonninen alus USS Kitty Hawkin rinnalla;
USS Kiityy Hawkin kannella on 42 lentolaitetta ( ainakin 2 awacsia ) ..ja hyvin näkyy kuinka paljon katapulttia tarvii Hornet lentoonlähtöön "hitaalta" alukselta.
USS Kitty Hawk kulkee jo 33 knotsin nopeudella ja kansi on 326 metriä pitkä; http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Kitty_Hawk_(CV-63
Eli nopeamalle alukselle ( esim 45-50 kts ) riittäisi alle 100 metrinen kansi Hornetin tuuppaamiseen taivaalle.
USS Kitty Hawkin etu on luonnollisesti kyky lähettää ja vastaanottaa suihkareita jatkuvalla syötöllä.
Chakrin kannelle aiotut Matadorit ovat melko tutun oloisia; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/DN-ST-87-06219.JPEG/800px-DN-ST-87-06219.JPEG
Chakri on 182 m pitkä ja liikkuu vain 20 000 kw teholla noin 25 solmua.