Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin, kannattaa tosiaan riiputtaa esillä rannikkotykistön luiskaaminen perspektiivittömänä lajina. Miksi se tehtiin? Jotta fyrkaa vapautui johonkin "millä on tarkoitus"?
 
baikal kirjoitti:
Niin, kannattaa tosiaan riiputtaa esillä rannikkotykistön luiskaaminen perspektiivittömänä lajina. Miksi se tehtiin? Jotta fyrkaa vapautui johonkin "millä on tarkoitus"?

Anekdoottina voidaan mainita, että merivoimat oli todennäköisesti suhteellisesti vahvimmillaan 1990-luvun alussa kuten koko puolustusvoimatkin. Tuolloin Venäjän laivasto oli heikossa jamassa Neuvostoliiton hajoamisen jäljiltä, rannikkotykistöstä ja -linnakkeista ei oltu vielä laajamittaisesti luovuttu ja Rauma-luokan ohjusveneet olivat juuri tulleet käyttöön. 1980-luvulla oli tehty merkittäviä satsauksia sensoreihin, viesti- ja johtamisjärjestelmiin sekä hankittu mm. MTO-patterit.
 
fulcrum kirjoitti:
Fregatille löytyy oma kannattajakuntansa mutta Perryt nyt ovat varmaan se huonoin vaihtoehto. Vanhaa, jopa 70-lukulaista teknologiaa, ahtaita, kömpelöitä, käyttöikä alkaa olla finaalissa, asejärjestelmät erilaisia loppulaivastoon verrattuna.
Käytetyn fregatin tai parin hankkiminen voisi olla kustannustehokas ratkaisu. Perryt olisivat puoli-ilmaisia, mutta reipasta modernisointia vaativia. Onko muita, parempia vaihtoehtoja? Bremen-luokka? Type-23?
 
baikal kirjoitti:
Niin, kannattaa tosiaan riiputtaa esillä rannikkotykistön luiskaaminen perspektiivittömänä lajina. Miksi se tehtiin? Jotta fyrkaa vapautui johonkin "millä on tarkoitus"?

Mielenkiintoinen aihe. Melkoisia muutoksia olisi joka tapauksessa ollut edessä, mutta....
 
Korsumajuri kirjoitti:
Käytetyn fregatin tai parin hankkiminen voisi olla kustannustehokas ratkaisu. Perryt olisivat puoli-ilmaisia, mutta reipasta modernisointia vaativia. Onko muita, parempia vaihtoehtoja? Bremen-luokka? Type-23?

Jonkun 80-tekniikaa sisältävän ison sotalaivan ylläpitokuluissa ei ole kyllä mitään kustannustehokasta varsinkin kun muistetaan kuinka paljon kyseiset paatit vaativat miehistöä.
 
Museo kirjoitti:
Jonkun 80-tekniikaa sisältävän ison sotalaivan ylläpitokuluissa ei ole kyllä mitään kustannustehokasta varsinkin kun muistetaan kuinka paljon kyseiset paatit vaativat miehistöä.
Jos vaihtoehtona on rakentaa miinalaiva Pohjanmaan kokoinen tai isompi alus omin voimin, sekään ei tule ilmaiseksi. Vanha alus - > halpa hinta, isommat käyttökustannukset. Uusi alus - >kallis hinta, matalammat käyttökustannukset.
 
Puola on menestyksellisesti operoinut Perry-luokan fregatteja jo kymmenisen vuotta. Kuulemma oli pula aluksi osaavista operaattoreista, mutta nekin ongelmat ovat takana päin. Nyt senkun seilaavat Somalian rannikolla Puolan lippu liehuen.
Näkisin fregatti hankinnan Suomessa 2010 luvun versiona Riga saattajien hankinnoille. Jos tämä EU konkurssi tästä vielä pahenee, niin minkäänlaista uutta alustyyppiä täällä tuskin tullaan näkemään. Ota tai jätä sanon minä.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Näkisin fregatti hankinnan Suomessa 2010 luvun versiona Riga saattajien hankinnoille. Jos tämä EU konkurssi tästä vielä pahenee, niin minkäänlaista uutta alustyyppiä täällä tuskin tullaan näkemään. Ota tai jätä sanon minä.
Kysymys on siitä, keskitytäänkö Suomen puolustamiseen vai kv-tehtäviin. Tällä hetkellä suuntaus on vahvasti jälkimmäisessä. Kotimaan puolustus ei tarvitse +100m fregatin kokoisia aluksia, Ruotsillekin riittää Visbyt.

Mutta jos halutaan näyttää lippua Adeninlahdella, Libanonin edustalla jne., käytetty fregatti on vaihtoehto. Perryt jättäisin, ehkä. Niiden hankintahinta lienee kylläkin lähellä nollaa, nyt kun viimeinenkin on poistettu. Mutta muitakin vaihtoehtoja on, esim. Saksa on luopumassa Bremen-luokan fregateista, ja Hollanti tuskin käyttää kahta jäljellä olevaa Karel Doormania loputtomasti. Niissä on sopivasti NH-90 hangaarin ja laskeutumisalustan modaus tekeillä. Italia on luopumassa Maestrale-luokasta jne.
 
Toisesta ketjusta omia radikaalejakin ehdotuksiani merivoimien tulevaisuuden rakenteeksi:

NH-90 -ketjusta

Kommentoikaa ihan vapaasti, saa tyrmätäkin ajatukseni täysin. Tarkoituksena oli ennen muuta herättää keskustelua merivoimien tulevaisuudesta, ja pohtia uusia radikaalejakin vaihtoehtoja toiminnan järjestämiseen. Tilanne on kuitenkin se, että: "jotain tarttis tehrä..."

En välttämättä itsekään ole täysin sitä mieltä, että ehdotukseni tulisi toteuttaa sellaisenaan lähitulevaisuudessa, mutta tuossa on yksi mahdollinen kehityssuunta. Jos jollakin on tarjota saman suorituskyvyn tarjoava kustannustehokkaampi vaihtoehto, niin siitä vain, jään mielenkiinnolla odottamaan... Areena on vapaa:
 
Itse olen sitä mieltä että Suomi häviää taistelun merellä aina (paitsi viroa vastaan ;)) jos alukset toisiaan vastaan käyvät. Itse en näe tarpeelliseksi että helikoptereita varustettaisiin meritorjunta ohjuksilla jos ei puhuta koko luokkaa spike... Tokko paljon raskaampaa noihin edes saisi laitettua tai ainakaan laukaistua ilman että myös vispilä menee siinä samalla...

Itse olen sen kannalla että siirretään "sissisota" merelle eli ei haetakaan laiva vs laiva yhteen ottoa. Vaan pyritään miinoittamaan väylät joka hidastaa alueellisesti vihollista, Tämän lisäksi tiedustelu sekä kauko maalinosoitus tehtäisiin ilmasta. Itse maaliin vaikuttaminen tehtäisiin kevyillä ja raskailla, maalta laukaistavilla ohjuksilla joiden kantama riittää tänä päivänä vaikka sulkemaan suomenlahden.

Suomen rannikko olisi ihanteellinen rikkonaisuutensa vuoksi kevyille rannikko sukellusveneille, mutta voinee olla 99% varma että niitä meille ei hankita.
 
Ravenin kanssa samoilla linjoilla. Harmi vain, että ajattelumme on niin Kylmän sodan aikaista eikä täten tue merivoimien kv-kehitystä.
 
Keskustelu kulkee nyt sellaisessa sfäärissä, että asiaa tuntematon luulisi Merivoimien koostuvan kv-tehtäviin suunnitellusta avomerilaivastosta ja taktiikan olevan idioottien käsialaa. Uutena ja ihmeellisenä ideana ehdotellaan jotain sellaista jonka mukaan toimitaan ja on jo toimittu öbaut jotain viime sodasta saakka ja sitä ennen. Kuten esim. merivoimien keskeisestä perustehtävästä väylien miinoittamista.

Käytössä oleva aluskalusto on Haminoita lukuunottamatta suunniteltu ja rakennettu Neuvostoliiton romahtamisen aikoihin tai heti sen jälkeen. Laivaston strategiset perusratkaisut, miinoitus ja ohjustuli ovat täsyin kylmän sodan aikaisia. Jos jonkun miinalaivan miinakiskokapasiteetti hiukan muuttuu ja alukseen on asennettu ilmastointi sellaisen remontin yhtedessä joka olisi tehty kuitenkin niin se ei kerro muuta kuin että remontista ei onneksi ole päättänyt idiootti. Totta kai kv-tehtävät otetaan huomioon. Koko laivaston konsepti on kuitenkin käytännössä ihan kylmän sodan aikainen ja sitä ei joku ilmastointilaitteen päivitys juuri muuta eli luulisi palstan ultrakyynisten herrojen kiljuvan riemusta. Toimisiko sama toisinpän: ostetaan sota-alus ulkomailta ja poistetaan siitä jääilmakone ja kas: Suomeen on saatu huippuvhyvä ja Suomeen sopiva sota-alus. Taitaa olla hiukan muutakin yhtälössä.
 
yrjö kirjoitti:
Keskustelu kulkee nyt sellaisessa sfäärissä, että asiaa tuntematon luulisi Merivoimien koostuvan kv-tehtäviin suunnitellusta avomerilaivastosta ja taktiikan olevan idioottien käsialaa.


No näinhän se on! Nyt olet asian ytimessä! :D
 
Korsumajuri kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Näkisin fregatti hankinnan Suomessa 2010 luvun versiona Riga saattajien hankinnoille. Jos tämä EU konkurssi tästä vielä pahenee, niin minkäänlaista uutta alustyyppiä täällä tuskin tullaan näkemään. Ota tai jätä sanon minä.
Kysymys on siitä, keskitytäänkö Suomen puolustamiseen vai kv-tehtäviin. Tällä hetkellä suuntaus on vahvasti jälkimmäisessä. Kotimaan puolustus ei tarvitse +100m fregatin kokoisia aluksia, Ruotsillekin riittää Visbyt.

Mutta jos halutaan näyttää lippua Adeninlahdella, Libanonin edustalla jne., käytetty fregatti on vaihtoehto. Perryt jättäisin, ehkä. Niiden hankintahinta lienee kylläkin lähellä nollaa, nyt kun viimeinenkin on poistettu. Mutta muitakin vaihtoehtoja on, esim. Saksa on luopumassa Bremen-luokan fregateista, ja Hollanti tuskin käyttää kahta jäljellä olevaa Karel Doormania loputtomasti. Niissä on sopivasti NH-90 hangaarin ja laskeutumisalustan modaus tekeillä. Italia on luopumassa Maestrale-luokasta jne.
Ruotsi on kehittelemässä seuraavan sukupolven alustyyppiä. Saas nähdä mitä sieltä tulee aikanaan ulos. Rahaa siellä on kehittääkkin toisin kuin täällä.
 
Ehkä tässä pitää kuitenkin ajatella, niin että emme ole yksin torjumassa mereltä käsin hyökkäystä. Itämeren rantavaltioiden merivoimat ovat nyt ja tulevat olemaankin Venäjän itämeren laivastoa voimakkaammat. Suomelle on osoitettu se miinanraivausosaston vetovastuu apunaan Baltian maat lahjoitettuine paatteineen. Libanon ja Adenmeri keikat hoidetaan sitten solidaarisuus syistä miinalaivoilla kun muutakaan ei ole antaa. Pääsee taas Alexander Stubbikin twiittaamaan mennen talven Lumiallaan Brysselin kabineteissa jossa päätökset valtameripurjehduksista varmaan tehdään.
Jos täällä olisi jollain munaa ja halua vaikuttaa isoihin maaleihin, niin ei muuta kuin pitkäkantoista RBS15 MK3 ohjusta Nuorgamin alueelle leveteissa. Hetken aikaa saattaa lentää Norjan ilmatilassa mutta kenties Norja olisi tositilanteessa liittolaisemme.
Saattaisi Venäjän laivaston ylpeys ja ainoa lentotukialus Admiral Kuznetsov olla nopeasti pohjassa.:a-cool::lanssi:
 
yrjö kirjoitti:
Keskustelu kulkee nyt sellaisessa sfäärissä, että asiaa tuntematon luulisi Merivoimien koostuvan kv-tehtäviin suunnitellusta avomerilaivastosta ja taktiikan olevan idioottien käsialaa.
Merivoimilla on hyvä marssisuunnitelma korvata miinalaiva Pohjanmaa, Hämeenmaa- ja Rauma-luokat monitoimialuksilla. Koska aluksen on tarkoitus kyetä toimimaan myös kv-tehtävissä, homma on täysin hanskassa myös siltä osin. Silti, tällä hetkellä Puolustusvoimissa vaikuttaa olevan (osin poliitikkojen kommenteista johtuen) vallalla "nyt kirpaisee, mutta 2015 jälkeen helpottaa"-ajattelutapa. MTA 2020-konsepti perustuu oletukseen, että merivoimilla on tulevaisuudessa varaa hankkia noita monitoimialuksia. Ajatus siitä, että hankinnat typistyisivät naurettavan pieniksi tai kariutuisivat kokonaan, vaikuttaa käsittämättömältä. Laivue 2000, anyone?

Suomen talouden kehityssuunta on ja varsinainen velkakuplan puhkeaminen todennäköisesti vasta edessä. En ole lainkaan vakuuttunut, että 2015 edessä olisi mitään muuta kuin lisäleikkauksia. Monitoimialusten hankinnalla ei ole valtavaa kiirettä johtuen Rauma- ja Hämeenmaa-luokan tuoreista modernisoinneista, joten siinä mielessä tilanne ei ole paha. Silti, niin kauan kuin muistan (ja muistan aika pitkälle) materiaalihankinnat ovat menneet tyyliin "kurkotetaan kuuseen, kapsahdetaan katajaan".

Mikä on vaihtoehto poistuvalle kalustolle, jos/kun tiskiin lyödään lisää säästövaateita?
 
Laivasto on käytännössä Katanpäät, (kuorkki-ohjuspatterit), Haminat, Raumat, miinalaivat ja näiden pääaseet (raivauskalusto, AUV:t, MTO, umkhonto, miinat) ja jos nyt haluaa niin myös jalkaväen kuskauspaatit. Nämä kaikki on siis hankittu tyylillä "kurkotetaan kuuseen, kapsahdetaan katajaan"? Miksi ja mitä vikaa noissa paateissa ja niiden systeemeissä on? Laivaston bulkki vaikuttaisi mitoitukseltaan järkevältä käytettyihin rahavaroihin nähden ja Suomen mataliin saaristovesiin suunnitellulta. Tuuli oli moka ja sillä selvä. Toivottavasti siitä on opittukin jotain.

Talous on surkeassa jamassa ja moni intin projekti lykkääntyy vuosilla ja olemassa olevan kaluston elinikää jatketaan konstilla jos toisellakin. Tämä on varmaan kaikille selvää ja jos ei ole fyrkkaa niin ei ole ja sit projektit lykkääntyy. On se toisaalta niinkin, että taloudessa on suhdanteet. Telakoilla olisi vapaata tilaa matalasuhdanteessa ja hinta on halvempi kuin sitten kun laivoja taas rakennetaan täysillä kun nousu taas alkaa. Ja se alkaa absoluuttisen varmasti. Niin kuin sen jälkeen taas varmasti tulee uusi lasku. Ja nousu ja lasku ja jne. jne. jne.
 
yrjö kirjoitti:
Miksi ja mitä vikaa noissa paateissa ja niiden systeemeissä on?... .. ... Tuuli oli moka ja sillä selvä.
Kyse ei ole pelkästä Tuulesta. Muistat varmaan, että koko Laivue 2000:n idea oli kyetä vastaamaan strategiseen iskuun. Kun rahat eivät riittäneet Tuuleen, tehtävä muutettiin kauppamerenkulun turvaamiseksi. Siinä mentiin mestaristrategikko Matti Vanhasen ajatuksella, että "uhkakuvat on valittava käytössä olevien resurssien mukaan". Et näe tässä mitään ongelmaa?

yrjö kirjoitti:
jos ei ole fyrkkaa niin ei ole ja sit projektit lykkääntyy.
Tuohon ei voi mitään lisätä. Hyvä että homma hallussa.
 
Nyt kun Pariisin rauhansopimus ei enää liene voimassa ( vai onko ) niin olisiko aika hankkia lentotukialus Suomeen ? Olisko se mahdollista olisiko siitä apua ?
 
Back
Top