Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
baikal kirjoitti:Niin, kannattaa tosiaan riiputtaa esillä rannikkotykistön luiskaaminen perspektiivittömänä lajina. Miksi se tehtiin? Jotta fyrkaa vapautui johonkin "millä on tarkoitus"?
Käytetyn fregatin tai parin hankkiminen voisi olla kustannustehokas ratkaisu. Perryt olisivat puoli-ilmaisia, mutta reipasta modernisointia vaativia. Onko muita, parempia vaihtoehtoja? Bremen-luokka? Type-23?fulcrum kirjoitti:Fregatille löytyy oma kannattajakuntansa mutta Perryt nyt ovat varmaan se huonoin vaihtoehto. Vanhaa, jopa 70-lukulaista teknologiaa, ahtaita, kömpelöitä, käyttöikä alkaa olla finaalissa, asejärjestelmät erilaisia loppulaivastoon verrattuna.
baikal kirjoitti:Niin, kannattaa tosiaan riiputtaa esillä rannikkotykistön luiskaaminen perspektiivittömänä lajina. Miksi se tehtiin? Jotta fyrkaa vapautui johonkin "millä on tarkoitus"?
Korsumajuri kirjoitti:Käytetyn fregatin tai parin hankkiminen voisi olla kustannustehokas ratkaisu. Perryt olisivat puoli-ilmaisia, mutta reipasta modernisointia vaativia. Onko muita, parempia vaihtoehtoja? Bremen-luokka? Type-23?
Jos vaihtoehtona on rakentaa miinalaiva Pohjanmaan kokoinen tai isompi alus omin voimin, sekään ei tule ilmaiseksi. Vanha alus - > halpa hinta, isommat käyttökustannukset. Uusi alus - >kallis hinta, matalammat käyttökustannukset.Museo kirjoitti:Jonkun 80-tekniikaa sisältävän ison sotalaivan ylläpitokuluissa ei ole kyllä mitään kustannustehokasta varsinkin kun muistetaan kuinka paljon kyseiset paatit vaativat miehistöä.
Kysymys on siitä, keskitytäänkö Suomen puolustamiseen vai kv-tehtäviin. Tällä hetkellä suuntaus on vahvasti jälkimmäisessä. Kotimaan puolustus ei tarvitse +100m fregatin kokoisia aluksia, Ruotsillekin riittää Visbyt.Merten sheriffi kirjoitti:Näkisin fregatti hankinnan Suomessa 2010 luvun versiona Riga saattajien hankinnoille. Jos tämä EU konkurssi tästä vielä pahenee, niin minkäänlaista uutta alustyyppiä täällä tuskin tullaan näkemään. Ota tai jätä sanon minä.
yrjö kirjoitti:Keskustelu kulkee nyt sellaisessa sfäärissä, että asiaa tuntematon luulisi Merivoimien koostuvan kv-tehtäviin suunnitellusta avomerilaivastosta ja taktiikan olevan idioottien käsialaa.
Ruotsi on kehittelemässä seuraavan sukupolven alustyyppiä. Saas nähdä mitä sieltä tulee aikanaan ulos. Rahaa siellä on kehittääkkin toisin kuin täällä.Korsumajuri kirjoitti:Kysymys on siitä, keskitytäänkö Suomen puolustamiseen vai kv-tehtäviin. Tällä hetkellä suuntaus on vahvasti jälkimmäisessä. Kotimaan puolustus ei tarvitse +100m fregatin kokoisia aluksia, Ruotsillekin riittää Visbyt.Merten sheriffi kirjoitti:Näkisin fregatti hankinnan Suomessa 2010 luvun versiona Riga saattajien hankinnoille. Jos tämä EU konkurssi tästä vielä pahenee, niin minkäänlaista uutta alustyyppiä täällä tuskin tullaan näkemään. Ota tai jätä sanon minä.
Mutta jos halutaan näyttää lippua Adeninlahdella, Libanonin edustalla jne., käytetty fregatti on vaihtoehto. Perryt jättäisin, ehkä. Niiden hankintahinta lienee kylläkin lähellä nollaa, nyt kun viimeinenkin on poistettu. Mutta muitakin vaihtoehtoja on, esim. Saksa on luopumassa Bremen-luokan fregateista, ja Hollanti tuskin käyttää kahta jäljellä olevaa Karel Doormania loputtomasti. Niissä on sopivasti NH-90 hangaarin ja laskeutumisalustan modaus tekeillä. Italia on luopumassa Maestrale-luokasta jne.
Merivoimilla on hyvä marssisuunnitelma korvata miinalaiva Pohjanmaa, Hämeenmaa- ja Rauma-luokat monitoimialuksilla. Koska aluksen on tarkoitus kyetä toimimaan myös kv-tehtävissä, homma on täysin hanskassa myös siltä osin. Silti, tällä hetkellä Puolustusvoimissa vaikuttaa olevan (osin poliitikkojen kommenteista johtuen) vallalla "nyt kirpaisee, mutta 2015 jälkeen helpottaa"-ajattelutapa. MTA 2020-konsepti perustuu oletukseen, että merivoimilla on tulevaisuudessa varaa hankkia noita monitoimialuksia. Ajatus siitä, että hankinnat typistyisivät naurettavan pieniksi tai kariutuisivat kokonaan, vaikuttaa käsittämättömältä. Laivue 2000, anyone?yrjö kirjoitti:Keskustelu kulkee nyt sellaisessa sfäärissä, että asiaa tuntematon luulisi Merivoimien koostuvan kv-tehtäviin suunnitellusta avomerilaivastosta ja taktiikan olevan idioottien käsialaa.
Kyse ei ole pelkästä Tuulesta. Muistat varmaan, että koko Laivue 2000:n idea oli kyetä vastaamaan strategiseen iskuun. Kun rahat eivät riittäneet Tuuleen, tehtävä muutettiin kauppamerenkulun turvaamiseksi. Siinä mentiin mestaristrategikko Matti Vanhasen ajatuksella, että "uhkakuvat on valittava käytössä olevien resurssien mukaan". Et näe tässä mitään ongelmaa?yrjö kirjoitti:Miksi ja mitä vikaa noissa paateissa ja niiden systeemeissä on?... .. ... Tuuli oli moka ja sillä selvä.
Tuohon ei voi mitään lisätä. Hyvä että homma hallussa.yrjö kirjoitti:jos ei ole fyrkkaa niin ei ole ja sit projektit lykkääntyy.