Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Bodyguard kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä vielä fantasiaan kuvitusta !

Eli 17 V-trike-aeroa aka. Mäkärää kannella ja 7 kannen alla odottamassa hissillä ylöstuontia !

:a-cool:

Annetaanpas sun fantasiallesi vähän "lisäpotkua". Pienillä muutoksilla jo olemassa oleviin suomen kauppalaivastoon kuuluvista aluksista saataisiin jotain tollaista. Nimittäin proomuista ja ns. kansilastiponttooneista voitaisiin modifioida tuollaisia. Suomen lentotukialuslaivaston "lippulaivana" voisi toimia esim. työntöproomu Kalla, pituus 159,1 m, leveys 27,2m ja syväys 6,7m. Ei sovellu järville ( ei taida mahtua saimaan kanavasta ), mutta merialueelle "pelotteeksi". Sisävesilläkin on pituudeltaan 50-60 m proomuja useita, tosin niiden leveys pyörii jossain 12-15 m tienoilla.
Vauhtihan ei päätä huimais tosin, kun käyttövoimana olisi puskija.

Kallan päälle laskeutuisi jo tollanen pikkukone ilman koukkuakin..jos se saadaan levyksi.

Tuo mun pieni flat top olisi melko stealth myös ( torninhan voi siloittaa siitä pois tai minimoida )..kannen ollessa ohut ei siitä juurikaan kimpoo tutkasäteet takaisin jos tutka maanpinnalla..ja kohti tutkaa menossa. Kannen alle mahtuisi varmaan 2 pataljoonaa ukkoja tarvikkeineen.ja kannelle koneet tai lennettynä kentälle jos operaatio vaatii.

Ainut ongelma ton pikkufaitterin kanssa voisi olla huoltoväli..tbo olisi 300 tuntia 1000 tunnin sijaan ( siis täyshuolto ). Mutta tohon hintaan varmaan moottoreiden vaihtokin 300 tunnin välein tulisi huokeemmaksi kuin Hawkilla tms vastaavalla laitteella lentotunnit. Concordesta vaihdettiin muutaman lennon välein moottorit.

Kanavista tää flat top tarvinnee kannen purkun 5-6 siivuun/osaan ja venemäiset katamaraanin ponttoonit ajetaan omina osinaan läpi ja kannella aina yksi siivu kerrallaan viedään laite läpi...kätevää...self propelled device..koneet taas lennetään kannelle kun se on uudelleen asennettu määräpaikkaansa.

Laite voisi toimia myös jalkaväen lossina...sillan korvikkeena. Pienellä tutkalla se voisi myös päivittää tilannekuvaa omalta osaltaan..ja antaa muonitus ja majoituspalveluita sekä toimia kenttäsairaalana..josta hekot hakee potilaita ja tuo haavoittuneita jne.
 
baikal kirjoitti:
Olen monta kertaa herkutellut aikeella aloittaa topikki, jossa arvioitaisiin sisävesien tarjoamia mahdollisuuksia liikkuviin sotatoimiin, eräänlainen uudistetun taistelutavan vääntäminen seuraavaan momenttiin: olisi kanoottisissiä, jokirottia, ulappaohjustimia, järvitykistöä, raketinheitinlauttoja, kranaatinheitinveneitä jne. tiedä miten pirullinen kukistettava tuollainen sisävesiarmeijakin olisi?

Eipä tuo uusi keksintö ole. Eikös välirauhan aikana maavoimiin kuulunut sisävesilaivasto, jonka esikunta taisi sijaita Varkaudessa. Sitä en kyllä muista, millaisia paatteja niillä oli, kaipa jonkun sortin aputykkiveneitä, hinaajia yms.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Talvi ja jäät, anyone? Ilmatyynyaluksista ei sitten kannata puhua mitään.

Talveksi laite pitää ajaa avomerelle..esim Intian Valtamerelle taistelemaan merirosvoja vastaan.
 
Unelmoidaan: Sisävesilaivaston etu on, että hyökkääjältä kestää tuoda paikalle minilaivaston juurimiseen kykenevää kalustoa. Etenkin jos valmistelujen laajuus onnistutaan pitämään salassa. Koko vesisissi-toiminnan laajempana tarkoituksena sitoa mahdollisimman paljon vihollisen joukkoja toisarvoiselle alueelle, vaikeuttaa huoltoa, tuottaa viholliselle tappioita ja turhautumista.

Saimaan syvimmät kohdat ovat yli 80m, joten minikokoiset sukellusveneet olisivat mahdollisia. Torpedojen sijaan aseistus olisi esim. nemo tai 155mm tykki. Tulitoiminta uppeluksista niin, että vain piippu veden pinnalla. Ammukset suurelta osin laserohjattuja, koska epävakaan alustan vuoksi tarkkuus on muuten huono.

Tukeutumispaikoiksi kallion sisään koverrettuja tukikohtia, sisäänkäynnit pääosin veden alla. Kätköjä, varikkoja ja varastoja riittävästi, koska todennäköisesti alue jäisi nopeasti vihollisen selustaan. Muutamia kauko-ohjattuja linnakkeita, jotta viholliselle saadaan tekemistä. Paras tilanne olisi, jos vihollinen saataisiin luulemaan miehittämätöntä tukikohtaa miehitetyksi ja keskittämään ison määrän voimia tuhoamiseen/valtaamiseen. Näitä joukkoja voidaan kiusata selustasta, antaa heidän vallata tukikohta/saari ja sen jälkeen räjäyttää paikka h-vettiin jne. jne.

Liikkuvia rannikkojääkäri- tai tst-sukeltajaosastoja maalien laservalaisuun, ilmatorjuntaan, räjähteiden kaukolaukaisuun jne. Taistelutapana yllättävät tuli-iskut, häirintä, vihollisen välttely, saarelta toiselle hyppiminen. Yksiköt mahdollisimman pieniä ja itsenäisiä. Kommunikaatio osin "free-space optical"-laitteilla, ts. lasereilla. Lähettimien kantama max. 4km, hyvin vaikea havaita, lähes mahdoton salakuunnella. Miehittämättömiä minikokoisia veneitä tiedusteluun, uiviksi miinoiksi, siltojen tuhoamiseen jne.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Unelmoidaan: Sisävesilaivaston etu on, että hyökkääjältä kestää tuoda paikalle minilaivaston juurimiseen kykenevää kalustoa. Etenkin jos valmistelujen laajuus onnistutaan pitämään salassa. Koko vesisissi-toiminnan laajempana tarkoituksena sitoa mahdollisimman paljon vihollisen joukkoja toisarvoiselle alueelle, vaikeuttaa huoltoa, tuottaa viholliselle tappioita ja turhautumista.

Saimaan syvimmät kohdat ovat yli 80m, joten minikokoiset sukellusveneet olisivat mahdollisia. Torpedojen sijaan aseistus olisi esim. nemo tai 155mm tykki. Tulitoiminta uppeluksista niin, että vain piippu veden pinnalla. Ammukset suurelta osin laserohjattuja, koska epävakaan alustan vuoksi tarkkuus on muuten huono.

Tukeutumispaikoiksi kallion sisään koverrettuja tukikohtia, sisäänkäynnit pääosin veden alla. Kätköjä, varikkoja ja varastoja riittävästi, koska todennäköisesti alue jäisi nopeasti vihollisen selustaan. Muutamia kauko-ohjattuja linnakkeita, jotta viholliselle saadaan tekemistä. Paras tilanne olisi, jos vihollinen saataisiin luulemaan miehittämätöntä tukikohtaa miehitetyksi ja keskittämään ison määrän voimia tuhoamiseen/valtaamiseen. Näitä joukkoja voidaan kiusata selustasta, antaa heidän vallata tukikohta/saari ja sen jälkeen räjäyttää paikka h-vettiin jne. jne.

Liikkuvia rannikkojääkäri- tai tst-sukeltajaosastoja maalien laservalaisuun, ilmatorjuntaan, räjähteiden kaukolaukaisuun jne. Taistelutapana yllättävät tuli-iskut, häirintä, vihollisen välttely, saarelta toiselle hyppiminen. Yksiköt mahdollisimman pieniä ja itsenäisiä. Kommunikaatio osin "free-space optical"-laitteilla, ts. lasereilla. Lähettimien kantama max. 4km, hyvin vaikea havaita, lähes mahdoton salakuunnella. Miehittämättömiä minikokoisia veneitä tiedusteluun, uiviksi miinoiksi, siltojen tuhoamiseen jne.

Ja kaikki tämä vakavalla naamalla. Respect. Minä kun luulin että jo muutamasta Stingeristä per alueellinen pataljoona haaveileminen oli toiveajattelua... :a-grin:
 
Samses kirjoitti:
Ja kaikki tämä vakavalla naamalla. Respect. Minä kun luulin että jo muutamasta Stingeristä per alueellinen pataljoona haaveileminen oli toiveajattelua... :a-grin:
Ei ollut vakavalla naamalla, en vain jaksa hymiöitä. Jo yksistään sisävesi-minisukellusveneen kehittäminen olisi järkyn hintaista, vaikka speksit olisivat matalammat kuin normaalisti. Täällä on esitetty lentotukialusta jne., joten ajattelin että ei tämä tästä enää pahene... Resurssien puolesta homma olisi ollut toteutettavissa esim. Ruotsin kaltaisessa maassa 70-80-luvulla, jos maantiede olisi toisenlainen.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Unelmoidaan: Sisävesilaivaston etu on, että hyökkääjältä kestää tuoda paikalle minilaivaston juurimiseen kykenevää kalustoa. Etenkin jos valmistelujen laajuus onnistutaan pitämään salassa. Koko vesisissi-toiminnan laajempana tarkoituksena sitoa mahdollisimman paljon vihollisen joukkoja toisarvoiselle alueelle, vaikeuttaa huoltoa, tuottaa viholliselle tappioita ja turhautumista.

Saimaan syvimmät kohdat ovat yli 80m, joten minikokoiset sukellusveneet olisivat mahdollisia. Torpedojen sijaan aseistus olisi esim. nemo tai 155mm tykki. Tulitoiminta uppeluksista niin, että vain piippu veden pinnalla. Ammukset suurelta osin laserohjattuja, koska epävakaan alustan vuoksi tarkkuus on muuten huono.

Tukeutumispaikoiksi kallion sisään koverrettuja tukikohtia, sisäänkäynnit pääosin veden alla. Kätköjä, varikkoja ja varastoja riittävästi, koska todennäköisesti alue jäisi nopeasti vihollisen selustaan. Muutamia kauko-ohjattuja linnakkeita, jotta viholliselle saadaan tekemistä. Paras tilanne olisi, jos vihollinen saataisiin luulemaan miehittämätöntä tukikohtaa miehitetyksi ja keskittämään ison määrän voimia tuhoamiseen/valtaamiseen. Näitä joukkoja voidaan kiusata selustasta, antaa heidän vallata tukikohta/saari ja sen jälkeen räjäyttää paikka h-vettiin jne. jne.

Liikkuvia rannikkojääkäri- tai tst-sukeltajaosastoja maalien laservalaisuun, ilmatorjuntaan, räjähteiden kaukolaukaisuun jne. Taistelutapana yllättävät tuli-iskut, häirintä, vihollisen välttely, saarelta toiselle hyppiminen. Yksiköt mahdollisimman pieniä ja itsenäisiä. Kommunikaatio osin "free-space optical"-laitteilla, ts. lasereilla. Lähettimien kantama max. 4km, hyvin vaikea havaita, lähes mahdoton salakuunnella. Miehittämättömiä minikokoisia veneitä tiedusteluun, uiviksi miinoiksi, siltojen tuhoamiseen jne.

Samaa tarkoitusta osin ajaisi 30-50 kpl 50 metristä 5000 hepan moottorilla ajettavaa lentotukialusta a 12 kpl 300 000 euron rynnäkkökoneineen..se hajauttaisi toisenlaiseen doktriiniin perustuvan sodankäynnin täysin.

Pakan sekoittais lopullisesti tosi kauas sijoitetut kopiot ko hävittäjästä ( esim talkoovoimin rakennetut noin 50 000 euron hintaset aseistamattomat experimentalit 30 x 12 metrisellä "tukialuksella" ).

V-TRIKE-%2BAEROmini45.JPG


Tosin en hirveesti ajatellut tota meidän ankaraa talvea...
 
Okei mä ratkaisin tämän " talviongelman " !

Laitetaan tää värkki maaefektiin "liitämään"..talvella akselit pyörittää 4:ää roottoria aluksen sisäkulmissa.

Maaefektissä syntyy normi siipeen verrattuna 250% enemmän nostovoimaa..eli meillä on 700 m2 siipi joka kulkee 45 kts..jos se lasketaan ensin vaikka Cl 1 arvolla ja sitten kerrotaan 2.5:llä syntyy nostovoima joka on 608558 newtonia !

Eli laite saa painaa 60856 kiloa ja se on edelleen juuri ja juuri ilmassa. Nopeus vaikuttaa..tässä nopeudessa kova vastatuuli voisi nostaa sen ilmaan muutaman metrin..jolloin patja alta katoaa ja se rojahtaa taas jäähän/lumeen missä se liikkuu.

Kesällä se voi toimia potkureilla. Roottorit asennetaan talveksi.

---

edit;

Tota tehoa saattaa olla nyt liikaa turha sitä laitetta on ilmaan ottaa 1000-1500 wattia per mylly ( 4 moottoria ) riittää näin pieneen laitteeseen hyvin.

Vertasin tähän; http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-36 ..painaa 186 tonnia.
 

Liitteet

  • Surface-Effect-Carrier.webp
    Surface-Effect-Carrier.webp
    9 KB · Luettu: 11
Tähän Chakriin jos edelleen vertaa niin tää on siitä massaltaan 0,5 %, mutta tehoa on silti n. 10% siitä niin..uskoisin että se menee melkoista haikappaa oloissa kuin oloissa. Toki se vedessä tietty liikkuu myös 4 x 200 hepallakin..muttei nouse lumella plaaniin. Kansi Chakrissa on noin 5 kertaa isompi pinta-alaltaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/HTMS_Chakri_Naruebet
 
Ihan jos normaalia pulkkaa ajattelee niin olisko se 1/3 m2 pohjan ala..tässä mini carrierissa se olisi 3 m x 50 m x 2 = 600 m2...eli jos pulkkaa vedetään vaikka 15 kilon voimalla niin se jo nytkähtää liikkeelle..ja liikkeelle päästyä lumesta riippuen se saattaa jo sitten liikkua jopa 5 kg ( 50 N ) voimalla ( tai 20 jos nihkeää lunta ).

Tähän poikkeuksellisen epätavallisen ajattelumallin kautta oletan että 8 000 kw teholla puhaltavat fanit jaksaisivat kiidättää meren/järven jäällä noin 125 000 kiloa painavaa ( vauhdin kiihtyessä kevenevää ) lentotukialusta ! Olettaen että lumella liikkuvan ison kapineen vastus lumessa tavallaan pienenee suhteellisesti ( jokainen töyssy on suhteessa pienempi kuin pulkalla ).

Tässä olisi pääsosin metallirakenne ja lämpöeristetyt ( osin panssaroidut ) miehistö ja konesuojat ( miehistosuojat 40-100 miehelle/naiselle )..suksiosat jotakin muovia.

Mikäli plaaniin nouseminen vedessä onnistuu 8 000 kw:llä ja laitteen nopeus saavuttaa vaikka 120 km/t uskoisin edelleen että tällä saisi "pyydystettyä" myös Hornetteja..niiden nouseminen tältä voisi olla vaikeampaa koska isohko katapultti taitaa viedä painon sitten aluksella yli 125 tonnin.

Mikäli liikkeelle lähtö vaatii lisäenergiaa ( lunta tullut yöllä lisää tms ) laskin että köysistä ( kumpaakiin ponttooniin 40-50 metrinen manillaköysi ) jäällä vetävät 100 miestä voisivat parhaimmillaan tuottaa hetkellisesti 100000 newtonin ( 10 000 kiloa ) työntövoiman..jolloin teho startissa tuplaantuu. Näin alus saadaan nytkähtämään liikkeelle ja ukot hyppää vauhdissa kyytiin asemiinsa.

Eikö olisi melkoinen alueellinen puolustuslaite...4 kpl 2 x 30 mm tutkaohjatuin tykkitornein sillä voisi olla myös merkitystä puolustuksen kanssa ( siirrettävä it-tuki ).

Laitteen voisi tietty myös konvertoida vain yhtä hornettia kuljettavaksi lentotukialukseksi. Selvitin että Hornetin miniminopeus kannelle tultaessa on noin 110 kts ( n 200 km/t ..lähestyminen 134 kts) ..jolloin 120 km/t nopeus aluksella ja Hornetin oma kiihdytys noin 2 sekkaa kannella vain 50 m matkalla voisi jo olla riittävä miltei tyhjän koneen linkoamiseksi kannelta ilmaan..operatiiviseen toimintaa lastatun Hornetin kanssa tulisi aluksen 120 km/t nopeuden lisäksi olla varmaan 80-100 metriä pitkä kansi. Sellaisella alukselle taas jo tarvitaan isommat "myllyt" ( esim 4 x 5 000 wattia ) ja samantien sinne voisi sijoittaa 4 hornettia kannen alle.
 
crane kirjoitti:
Pakko kysyä, mut ootsie Juke ihan tosissas?

En ole täysin tosissani..esitin vain paikallisiin oloihin sopivan minitukialuksen. Lähtökohta on puolustuskyvyn tehostaminen ja hajauttaminen pois muutamilta tunnetuilta varalaskupaikoilta ja tunnin sisään hypoteettisen sodan aloituksesta tuhotuilta lentokentiltä.

Nyt kun STX on kuralla ja 25 000 ihmistä kohta lomautettu telakalta tässä voisi olla uusi vientituote..operoitiin sieltä sitten Hornetteja ( Hornettia ) tai mikrotulitukikoneita ( 12 kpl ).

Meillä hirveen kernaasti aina ostetaan kaikki hyvä ulkomailta. Toki en yhtään ihmettele..koska Vinkakin painaa tuplasti mitä vaikka Long-EZ canardi ja kulkee hitaampaa tuplateholla ja käyttöönotto-/suunnitteluajankohta oli sama noin 1979. Tähän Vari-EZiin verratuna Vinka liikkuu myös ½ hitaampaa tuplateholla; http://www.aopa.org/aircraft/articles/2008/081230100mpg.html?WT.mc_id=090102epilot&WT.mc_sect=gan

:a-grin:
 
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
Pakko kysyä, mut ootsie Juke ihan tosissas?

En ole täysin tosissani..esitin vain paikallisiin oloihin sopivan minitukialuksen. Lähtökohta on puolustuskyvyn tehostaminen ja hajauttaminen pois muutamilta tunnetuilta varalaskupaikoilta ja tunnin sisään hypoteettisen sodan aloituksesta tuhotuilta lentokentiltä.

Nyt kun STX on kuralla ja 25 000 ihmistä kohta lomautettu telakalta tässä voisi olla uusi vientituote..operoitiin sieltä sitten Hornetteja ( Hornettia ) tai mikrotulitukikoneita ( 12 kpl ).

Meillä hirveen kernaasti aina ostetaan kaikki hyvä ulkomailta. Toki en yhtään ihmettele..koska Vinkakin painaa tuplasti mitä vaikka Long-EZ canardi ja kulkee hitaampaa tuplateholla ja käyttöönotto-/suunnitteluajankohta oli sama noin 1979. Tähän Vari-EZiin verratuna Vinka liikkuu myös ½ hitaampaa tuplateholla; http://www.aopa.org/aircraft/articles/2008/081230100mpg.html?WT.mc_id=090102epilot&WT.mc_sect=gan

:a-grin:
Erittäin mahtavaa ajatusleikittelyä! Out of the box sanoi tykkimies Rummukainen kun RsHaup155-kontti pintautui Saimaalla tulitehtävään...
Mitenhän tällaisten erityisolosuhde-ajatusten kanssa nykyään, kun kaikki joka ei ole ydintä, ulkoistetaan ja kilpailutetaan ja hankitaan ulkomailta. Sen kun näkisi että Pv laittaisi euroopan puolustusvälinevalmistajille tarjouspyynnön Kalla-tukialusreen suunnittelusta ...Toisenlaiset trendit ja muodit pitää tulla kehiin ennenkuin mitään tällaista "eriskummallista" tapahtuu. En halua olla ilonpilaaja, kommentoin vaan yleislinjaamme.
 
OldSkool kirjoitti:
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
Pakko kysyä, mut ootsie Juke ihan tosissas?

En ole täysin tosissani..esitin vain paikallisiin oloihin sopivan minitukialuksen. Lähtökohta on puolustuskyvyn tehostaminen ja hajauttaminen pois muutamilta tunnetuilta varalaskupaikoilta ja tunnin sisään hypoteettisen sodan aloituksesta tuhotuilta lentokentiltä.

Nyt kun STX on kuralla ja 25 000 ihmistä kohta lomautettu telakalta tässä voisi olla uusi vientituote..operoitiin sieltä sitten Hornetteja ( Hornettia ) tai mikrotulitukikoneita ( 12 kpl ).

Meillä hirveen kernaasti aina ostetaan kaikki hyvä ulkomailta. Toki en yhtään ihmettele..koska Vinkakin painaa tuplasti mitä vaikka Long-EZ canardi ja kulkee hitaampaa tuplateholla ja käyttöönotto-/suunnitteluajankohta oli sama noin 1979. Tähän Vari-EZiin verratuna Vinka liikkuu myös ½ hitaampaa tuplateholla; http://www.aopa.org/aircraft/articles/2008/081230100mpg.html?WT.mc_id=090102epilot&WT.mc_sect=gan

:a-grin:
Erittäin mahtavaa ajatusleikittelyä! Out of the box sanoi tykkimies Rummukainen kun RsHaup155-kontti pintautui Saimaalla tulitehtävään...
Mitenhän tällaisten erityisolosuhde-ajatusten kanssa nykyään, kun kaikki joka ei ole ydintä, ulkoistetaan ja kilpailutetaan ja hankitaan ulkomailta. Sen kun näkisi että Pv laittaisi euroopan puolustusvälinevalmistajille tarjouspyynnön Kalla-tukialusreen suunnittelusta ...Toisenlaiset trendit ja muodit pitää tulla kehiin ennenkuin mitään tällaista "eriskummallista" tapahtuu. En halua olla ilonpilaaja, kommentoin vaan yleislinjaamme.

Tämä oli hyvin kypsä kommentti..olen tottunut muutamilla saiteilla keksintöineni aivan puhtaaseen nälvimiseen.

Olisi uljas näky kun Päijännettä kiitäisi 120 km/t lasissa 12 tykkiasein ja 2:lla Anti-tank ohjuksella varustettua suihkaria uumenissaan pintakannossa kotimainen lentotukialus ( 4 x 2x30 mm tykkitorenin..tutka vinhasti pyörien )..matkalla kohti uutta tukikohtaa jossain kertausharjoituksessa...siinä moni hieraisisi silmiään...että onko Finnjetti ajanut sumussa harhaan ( tai Millenium Falcon iskeytynyt jäälle ).

Soijaa pukkaisi monella.

:a-cool:
 
Mutta miksi rakennella lentotukialusta sisävesistölle? Eikös suihkumoottorisia lentoveneitä voisi kehitellä? Ja talvella käyttäisivät jääkenttiä.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Saunders-Roe_SR.A/1
 
juhapar kirjoitti:
Mutta miksi rakennella lentotukialusta sisävesistölle? Eikös suihkumoottorisia lentoveneitä voisi kehitellä? Ja talvella käyttäisivät jääkenttiä.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Saunders-Roe_SR.A/1

Tämä olikin suunniteltu merille...mutta joku ehdotti sitä sisävesille ja toinen sanoi että järvethän jäätyy...

Mutta miksi ylipäänsä...koska mobiliteetti on kaikki kaikessa ja maaefektissä saa 250% enemmän nostovoimaa kuin ilmassa...tämä olisi erittäin huokea tapa liikkua kaiken kaikkiaan...Kaspian seamonster on vastaava esimerkki idässä, mutta suomalainen insinööri keksi tämän ihan ekana..kelirikkoisella rannikolla liikkumiseen ympärivuotisesti...tällä olisi vahva kotimainen tausta...suorastaan perinne.

:a-wink:

PS: Ollaan jo myöhässä; http://www.warisboring.com/2010/03/03/uae-buys-chinese-ground-effect-planes/

Sitten vielä tämä !!!

2.jpg


Se mikä mua näissä kiinalaisten jutuissa rassaa on että niissä ei ole lainkaan ekologista aspektia; http://warisboring.com/wp-content/uploads/2009/06/4.jpg

4.jpg


Aikoinaan suomalainen inssi myi hovercraftille oikeudet valmistaa kehittämäänsä laitetta...en muista nimeä...eikä löydy täältä; http://koti.mbnet.fi/aries/maaefekti.html

Eiku on se siellä...TOIVO KAARIO !

802_19.jpg


http://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_Kaario .. mainitaan täällä myös; http://www.paralumun.com/shiphov.htm

Täällä näitä vesistöjämme...Perämereltä voisi pitkin pohjanmaan lakeuksia kiitää laitteella isoille järvialueille...kunhan reitit ensin kartoitetaan ( yämäkeenhän tää ei mee eikä kovin sankan metsän läpi ); http://www.harwest.fi/suomi.html
 
Juke kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toivo_Kaario .. mainitaan täällä myös; http://www.paralumun.com/shiphov.htm

Täällä näitä vesistöjämme...Perämereltä voisi pitkin pohjanmaan lakeuksia kiitää laitteella isoille järvialueille...kunhan reitit ensin kartoitetaan ( yämäkeenhän tää ei mee eikä kovin sankan metsän läpi ); http://www.harwest.fi/suomi.html

Toivo Kaarion elämän tutkinta toi eteeni itseasiassa Toivon 1939 suunnitteleman assault pintaliitäjän; http://www.alternatehistory.com/discussion/showthread.php?t=185434&page=8

Tämä tarina olikin fiktiota..nuo ovat venäläisiä nuo sota-alukset.
 
Niin että näiden mutkien kautta päädytään Tuuli-luokan ylivertaisuuteen koko Suomen pinta-alan puolustajana?

 
Täällä mainitaan Kaario ja hänen ideansa kopsannut Vladimir Levkov...joka todentotta saavutti 130 km/t nopeuden laitteellaan; http://en.wikipedia.org/wiki/Hovercraft
 
Back
Top