Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM-1 kun tuli puheeksi, niin esim. Ranskalla on käytössä vielä pari SM-1 fregattia (Cassard-luokka) ja julkaisivat vasta hienon videon SM-1 ammunnoista. Nuo kaksi Cassardia tosin korvataan aika pian kahdella FREMM/Aquitane-luokan IT-fregatilla joissa ompi sitten Aster 30.Ainakin Perryn ohjuslaukaisin on ikivanhaa designia. Yksi SM-1 ohjuslaukaus kerran kymmenessä sekunnissa... jep jep, ei ihan vastaa nykysiiloja. Valaisututkia on kai kaksi kappaletta, mikä sekin on paha rajoitus.
Alkujaan taas Horizon-luokan fregatteja piti tehdä neljä kahden sijaan Ranskalle, jotta niillä oli saatu korvattua myös nuo Cassardit (ilmeisesti myös hieman nopeammalla aikataululla?), mutta budjetti tuli vastaan, joten nyt odottelevat vähän kevyempää alusluokkaa niiden korvaajaksi.Alkujaan noita Cassardeja piti tehdä seitsemän mutta ne olivat kiistanalainen alusluokka koska SM-1MR oli tuolloin jo vanhahtava järjestelmä, seaskimmereitä vastaan se ei voinut mitään ennen joskus 90-luvun taitteessa tullutta Block VIA (vai oliko VIB) - päivitystä ja senkin jälkeen se oli matalalla lentäviä kohteita vastaan aika huono. Isommissa aluksissa ranskiksilla oli kaksikiskoinen Masurca-järjestelmä jonka ohjus oli vissiin Standard-ohjuksille jotain sukua mutta kun Cassardit tehtiin niin sen tuotanto oli jo loppunut.
Colbertista kuvaa.Kyllä vaan, Ranskan laivastolta on aina leikattu noita rakennusohjelmia. Suffren-luokkaa piti alunperin tehdä kuusi kappaletta, mutta se leikattiin kahteen. Cassardien ohjuslaukaisimet ovat peräisin vanhoista T47-luokan hävittäjistä (eli niille tulee kohta kuusikymppiä täyteen). Cassardeja piti tehdä seitsemän, neljään ensimmäiseen tulisi T47:stä kierrätetyt Mk13:t ja loppuihin Asterit. Aster kuitenkin viivästyi ja Cassardien määrä jäi kahteen. Niinpä 80-luvulla Ranskalla oli vain viisi ilmatorjunta-alusta: Suffrenit, Cassardit ja risteilijä Colbert. Näistäkin vielä myöhemmin Colbert ja toinen Suffren poistettiin.
FREMMejä laitettiin ohjelmaan aluksi mahtipontiset 17 fregattia, se leikattiin kahdeksaan joista vain kaksi on Aster 30:llä varustettuja AAW-versioita. Marine Nationale on vahvasti siirtomaalaivasto, suurin osa laivoista on kevyesti aseistettuja 'aviso' tyyppejä ja moderneja, vahvasti aseistettuja aluksia on melko vähän.
Colbert säilöttiin joksikin aikaa museolaivaksi Bordeauxiin, mutta paikalliset NIMBYilijät torpedoivat aluksen (kuvaannollisesti) ja tämä kaunis ja ainutlaatuinen laiva on tänä vuonna romutettu.
Katsotaan nyt tuleeko meidän paatteihin mitään muuta kuin keula tykki ja harhamaaliheittimet joilla torjua kohti tulevaa. Toki jos ne ajetaan jonnekin saaren taakse ja naamioidaan sodan ajaksi eikä niitä liikuteta niin voihan olla...Perry luokka eli vanhaa designia? Ja pk 7000tn maaliin?
Kuinka paljon vaikuttaa jos kohteena häivähtävä 1500tn korvetti tai 250tn Hamina modernimmilla vastatoimilla?
Täähän saa meidän paatit kuulostamaan kuolemattomilta, mitä ne tuskin ovat..
Niistä voi säästää hyvin vielä moottoritkin, jos tarkoituksena on hillota niitä saaren kyljessä. Torpedot ja PTO:t, joista jo on hankintasopimukset, jätetään tietysti asentamatta, jotta saadaan tyydetettyä syvän reservin pessimismin kaipuu...Katsotaan nyt tuleeko meidän paatteihin mitään muuta kuin keula tykki ja harhamaaliheittimet joilla torjua kohti tulevaa. Toki jos ne ajetaan jonnekin saaren taakse ja naamioidaan sodan ajaksi eikä niitä liikuteta niin voihan olla...
Niin kauan kuin rahoitus on rajallinen niin myön hankinnan ovat rajallisia ja käytönnössä suorituskyvystä joudutaan tinkimään. En erityisesti kaipaa tai hae pessimismiä mutta jotenkin vain olen tottunut siihen, että katsellaan rauhassa ja hurrataan vasta sitten kun tässä tapauksessa kaikki neljä purkkia ovat vesillä ja haminat peruskorjattu. Sittenhän se nähdään onko aihetta hurraa huutoihin vai ostettiinko näön vuoksi suorituskykyä. PV on hyvin kunnostautunut aikasemminkin tuossa hehkutuksessa ja ainahan meillä on ollut maailman tehokkain suorituskyky ja iskuvoimaa on vaikka muille jakaa.Niistä voi säästää hyvin vielä moottoritkkn, jos tarkoituksena on hillota niitä saaren kyljessä. Torpedot ja PTO:t, joista jo on hankintasopimukset, jätetään tietysti asentamatta, jotta saadaan tyydetettyä syvän reservin pessimismin kaipuu...
...PV on hyvin kunnostautunut aikasemminkin tuossa hehkutuksessa ja ainahan meillä on ollut maailman tehokkain suorituskyky ja iskuvoimaa on vaikka muille jakaa.
Rahojen loppuminen on ehkä vähän väärin sanottu. Rahaa on usein alunperinkin liian vähän. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka johtamisjärjestelmät ja vaikkapa jalkaväkitaistelijoiden varustus ja sieltä esim. pimeänäkölaitteet. Eletään 2010 lukua ja kohta 2020 lukua ja epäilen, että meillä ei edelleenkään ole jakaa operatiivisille riittäviä määriä pimeänäkölaitteita.Miten usein meille on muuten hankittu täysin vajaata suorituskykyä kun rahat on loppuneet? Verrataan vaikka Ruotsin Visby-korvetteihin joista puuttuu IT.
Rahojen loppuminen on ehkä vähän väärin sanottu. Rahaa on usein alunperinkin liian vähän. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka johtamisjärjestelmät ja vaikkapa jalkaväkitaistelijoiden varustus ja sieltä esim. pimeänäkölaitteet. Eletään 2010 lukua ja kohta 2020 lukua ja epäilen, että meillä ei edelleenkään ole jakaa operatiivisille riittäviä määriä pimeänäkölaitteita.
Merivoimien puolella yritään taas omasta mielestäni mopolla liikoja. Katsotaan nyt mikä it järjestelmä noihin uusiin saadaan.
Nyt siirsit maalitolppia! Tarkoitin että onko isoissa määrin ollut projekteja, jotka ovat sitten jääneet paljon suunniteltua vajaammiksi kun rahat on loppunut.
Eli kun sanoit että paatteihin tulisi vain keulatykki, niin onko vastaavaa tapahtunut?
Juuri vastaavaa tapahtui Turunmaa-luokalle 1960-luvulla. Niitä piti tulla 4 kpl, mutta kahta laivaa varten tuli ainostaan (kallis) keulatykki. Itse laivoihin ei sitten enää riittänytkään rahaa!Eli kun sanoit että paatteihin tulisi vain keulatykki, niin onko vastaavaa tapahtunut?
Pohjanmaa sai ainakin keulaan 120mm. Muistaakseni vasta 1998? telakoinnissa vaihdettiin 57mm.Juuri vastaavaa tapahtui Turunmaa-luokalle 1960-luvulla. Niitä piti tulla 4 kpl, mutta kahta laivaa varten tuli ainostaan (kallis) keulatykki. Itse laivoihin ei sitten enää riittänytkään rahaa!
Siis tilattiin 4:n laivan sarjaa varten 4 kpl 120 mm automaattista tykkitornia Boforsilta mutta hankintamäärärahat riittivätkin ainoastaan kahteen alukseen. Kaksi tykkiä jäi siten ylimääräiseksi. Asiasta ei sen enenpää tiedoteltu, joten tämä hölmöläisten homma jäi julkisen keskustelun ulottumattomiin.
Juuri vastaavaa tapahtui Turunmaa-luokalle 1960-luvulla. Niitä piti tulla 4 kpl, mutta kahta laivaa varten tuli ainostaan (kallis) keulatykki. Itse laivoihin ei sitten enää riittänytkään rahaa!
Siis tilattiin 4:n laivan sarjaa varten 4 kpl 120 mm automaattista tykkitornia Boforsilta mutta hankintamäärärahat riittivätkin ainoastaan kahteen alukseen. Kaksi tykkiä jäi siten ylimääräiseksi. Asiasta ei sen enenpää tiedoteltu, joten tämä hölmöläisten homma jäi julkisen keskustelun ulottumattomiin.
Pohjanmaa sai ainakin keulaan 120mm. Muistaakseni vasta 1998? telakoinnissa vaihdettiin 57mm.
Pohjanmaa sai ainakin keulaan 120mm. Muistaakseni vasta 1998? telakoinnissa vaihdettiin 57mm.
Nyt siirsit maalitolppia! Tarkoitin että onko isoissa määrin ollut projekteja, jotka ovat sitten jääneet paljon suunniteltua vajaammiksi kun rahat on loppunut.
Eli kun sanoit että paatteihin tulisi vain keulatykki, niin onko vastaavaa tapahtunut?