Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuli muuten sellainen mieleen, että mitenköhän rannikkopuolustuksessa toimisi

A) Miehittämätön pienvene räjähdelastissa
B) "SACLOS" rannikkotorpedo?

Vaihtoehto A ei äkkiseltään vaikuta kovin uhkaavalta, mutta kuitenkin mm. USN kokee pienten veneiden aiheuttaman uhan varsin suureksi, niitä vastaan on haluttu ja halutaan muutakin aseistusta kuin pelkkiä tykkejä. Littoral Combat Ship saa Hellfiret ja Cyclone-luokassa on Griffin-ohjukset. Voisiko tässä olla mahdollisuus myös Suomelle? Mitä maksaa pakko-otettu siviili-Busteri varustettuna kauko-ohjauksella ja usealla sadalla kilogrammalla trotyyliä?


Torpedon käyttöä rannikkopuolustuksessa pinta-aluksia vastaan taas on käsitelty foorumilla pariin kertaan ennenkin. Ajatus torpedon käytöstä rannikolta ei kuitenkaan ole propellihattukamaa, esim. Atlas mainostaa Seahake-torpedoa sukellusveneestä, pinta-aluksesta ja rannikolta laukaistavaksi.

Saisikohan torpedon hintaa selkeästi alaspäin ottamalla SACLOS-tyyppinen ohjaus ja luopumalla torpedon omasta hakupäästä? Pintamaali on kuitenkin yleensä varsin iso, joten torpedon ei tarvitse osua ihan metrilleen. Torpedo olisi varsin immuuni vastatoimille, kun ohjauskomennot tulisivat kaapelia pitkin, ja myös torpedon laukaisu olisi hyvin huomaamaton tapahtuma verrattuna ilmassa lentävään ohjukseen, kun savunpöllähdykset ja rakettimoottorin käynnistyminen jäisivät historiaan. Saaristossa ase ei tosin olisi järin käyttökelpoinen, jos maalin ja ampujan välissä on luotoja tms. esteitä.

Vai olisiko ainoa oikea ratkaisu hankkia sarjavalmisteista torpedoa, esim. Torped 47? Liekö taistelukärjellä iso merkitys, pitäisikö rannikkokäyttöön sovittaa isompi, raskas torpedo?

Iranin vallankumouskaartin merivoimilla on tuollaisia räjähdepaatteja ainakin ollut.
 
Ja vielä toisessa maailmansodassa oli niitä maanpäällisiä torpedoasemia. Miksiköhän niistä luovuttiin?
 
Saabin mainosvideoissa näkynyt jonkinlaisia torpedoasemia pinnan alla. Liekö sellaisia edes olemassa tai koskaan ollutkaan?
 
Iranin vallankumouskaartin merivoimilla on tuollaisia räjähdepaatteja ainakin ollut.

-80-luvulla ko. firma kokeili myös sellaista melko isoa kylkimiinaa veneen kyydissä. Eli tarkoitus oli se, että tuo megamiina räjähtää sopivan etäisyyden päässä laivan kyljestä herätesytyttimin ja sytytys oli varmistettu myös mekaanisella tangolla. Laivojen lähitorjuntaa harjoiteltiin tuolloin Usan merivoimissa ihan oikeasti ja konetuliaseita oli kansilla tarpeeksi.

Kehno, kun en enää muista, miten painava kylkimiinanpökäle tuohon oli tarkoitettu.
 
Ja vielä toisessa maailmansodassa oli niitä maanpäällisiä torpedoasemia. Miksiköhän niistä luovuttiin?

Jotenkin omaan korvaan nuo tuntuisivat vähän tyhmältä idealta. Torpedon kantama (riippuen asetettavasta nopeudesta) voi olla esim. 50km (minulla ei riitä osaamista kertomaan onko se "riittävä"). Torpedoasema on tietysti kiinteä kohde, ja se ei liiku sieltä mihinkään ampumaan torpedoita kohteen perässä. Myös jos asema tulee vihollisen tietoon, ei se pääse mihinkään pakoon. Ehkä tässä on käynyt sama kuin rannikkotykeissäkin (kiinteät), niiden aika meni jo.
 
Jos luitte aiemmin linkkaamani artikkelin niin torpedoasemia kyllä Suomeen suunniteltiin, mutta rajoituksena nähtiin Suomen saariston rikkonaisuus, sellaisia todella kriittisiä väyliä mitä niillä olisi voinut sulkea oli vähän, toisin kuin Norjassa. Vielä 70-luvulla ajatus otettiin esille Helsingin suojaamiseksi, mutta tarkoituksenmukaisemmaksi nähtiin laittaa torpedot aluksiin. Lisäksi rannikko-ohjuksiakin oli jo käytössä.
 
Iranin vallankumouskaartin merivoimilla on tuollaisia räjähdepaatteja ainakin ollut.

Ilmeisesti kuitenkin miehitettyinä? Suomessa voi olla vaikeampi löytää vapaaehtoisia...

Anyway, olisi mielenkiintoista tietää, onko Iranissa kyse ohjusaseistuksen heikosta saatavuudesta ja/tai kustannustehokkuudesta vai jostakin "kulttuurillisesta seikasta". Kuuman sodan olosuhteissa tarvittaneen aika jäätävä massoitus, jotta veneillä on mitään toivoa päästä läpi maalin puolustuksista - ja onko se sitten välttämättä enää edullista verrattuna ohjusaseistukseen.
 
Jos luitte aiemmin linkkaamani artikkelin niin torpedoasemia kyllä Suomeen suunniteltiin, mutta rajoituksena nähtiin Suomen saariston rikkonaisuus, sellaisia todella kriittisiä väyliä mitä niillä olisi voinut sulkea oli vähän, toisin kuin Norjassa. Vielä 70-luvulla ajatus otettiin esille Helsingin suojaamiseksi, mutta tarkoituksenmukaisemmaksi nähtiin laittaa torpedot aluksiin. Lisäksi rannikko-ohjuksiakin oli jo käytössä.

Norjan maantiede on tosiaan enemmän kuin kiitollinen torpedoasemille.

Näistä Suomen torpedokuvioita on mielenkiintoista lukea näin jälkikäteen kun oikeastaan ainoa merkki koko aseen olemassaolosta olivat vuosikymmenien ajan matruusien koulutushaaramerkit.
 
Ilmeisesti kuitenkin miehitettyinä? Suomessa voi olla vaikeampi löytää vapaaehtoisia...

Anyway, olisi mielenkiintoista tietää, onko Iranissa kyse ohjusaseistuksen heikosta saatavuudesta ja/tai kustannustehokkuudesta vai jostakin "kulttuurillisesta seikasta". Kuuman sodan olosuhteissa tarvittaneen aika jäätävä massoitus, jotta veneillä on mitään toivoa päästä läpi maalin puolustuksista - ja onko se sitten välttämättä enää edullista verrattuna ohjusaseistukseen.

Jos oikein muistan niin olen nähnyt kuvia ihan tavallisista missä vaan lukitaan ruori ja hypätään kyydistä, että sellaisia missä veneessä on vesijetti jolla kuski voi lähteä lipettiin.

Iranilla on maa- ja merisodassa kahden kärjen taktiikka. Varsinainen armeija hoitaa symmetrisen sodankäynnin ja vallankumouskaarti sitten epäsymmetrisen puolen. Nämä massoittain käytettävät pikaveneet on kaartin heiniä, niitä on aseistettu myös raketinheittimin ja konekiväärein.

Koska teknologisesti alivoimainen tarvitsee kyvyn piiloutua, taktiikan implementointi ilmasodankäyntiin on ollut haastavaa...
 
Blücher 1940.
http://www.nortfort.ru/oscarsborg/foto_nk4_e.html
http://www.nortfort.ru/oscarsborg/foto_nk5_e.html
http://www.nortfort.ru/oscarsborg/foto_nk7_e.html
http://www.nortfort.ru/oscarsborg/foto_nk8_e.html
http://www.nortfort.ru/oscarsborg/foto_nk9_e.html

"The retired torpedoes the officer was aiming at the cruiser were 40-year-old Whitehead weapons of Austro-Hungarian manufacture. These torpedoes had been practice-launched well over 200 times before, but no one was certain if they would function or not." :oops: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Drøbak_Sound
 
Viimeksi muokattu:
Nykypäivänä torpedojen pitkällä kantamalla, ohjautuvuudella ja hyvällä kuljetuskalustolla nosturilla varustettu riittävän kokoinen kuorma-auto olisi näppärä peli torpedon laukaisuun maalta. Sillä voisi ajaa sopivalle laiturille, rannan läheisyyteen tms. ja laittaa kalan uimaan. Rannalta laukaistavassa torpedossa ei tarvitsisi ajatella niin paljon torpedon kokorajoituksia, joten torpedoon mahtuisivat helposti isommat paristot / polttoainesäiliö suuremman kantaman ja nopeuden aikaansaamiseksi. Jos torjuntaa ei tulisi, sitten torpedo uiskentelemaan takaisin sopiviin koordinaatteihin.
 
Nykypäivänä torpedojen pitkällä kantamalla, ohjautuvuudella ja hyvällä kuljetuskalustolla nosturilla varustettu riittävän kokoinen kuorma-auto olisi näppärä peli torpedon laukaisuun maalta. Sillä voisi ajaa sopivalle laiturille, rannan läheisyyteen tms. ja laittaa kalan uimaan. Rannalta laukaistavassa torpedossa ei tarvitsisi ajatella niin paljon torpedon kokorajoituksia, joten torpedoon mahtuisivat helposti isommat paristot / polttoainesäiliö suuremman kantaman ja nopeuden aikaansaamiseksi. Jos torjuntaa ei tulisi, sitten torpedo uiskentelemaan takaisin sopiviin koordinaatteihin.
Tottahan tuo tavallaan on mitä kirjoitat, mutta kiinteä torpedo oli vanhentunu ase jo II MS:ssa. Saksalaisilla oli Norjan operaatiossa kiire ja siksi he laiminlöivät tiedustelun. Jos olisivat tienneet torpedopatterista, olisivat varmaan toimineet toisin. Meillähän tätä pohdittiin vielä sodan jälkeenkin mutta päädyttiin kuitenkin ohjuksiin. Rannikkopuolustustahan ei enää juuri kehitetä joten kustannuksetkin jäisivät yksin Suomelle. Siis: Ei jatkoon!
Turunmaa-projektissa kävi myös niin että laivasto-ohjelma (johon sisältyi 6 tykkivenettä) suunniteltiin kun ohjukset oli vielä kiellettyjä.
Tämä mystinen laivasto-ohjelma on usein esillä Forumilla, milloin 4 milloin 6 Turunmaata. Mistähän oikein on ollut kysymys? Onko asiaan lähteitäkin vai olisiko ainoastaan joskus kauan sitten luetun muistelua/mutuilua?
 
Tottahan tuo tavallaan on mitä kirjoitat, mutta kiinteä torpedo oli vanhentunu ase jo II MS:ssa. Saksalaisilla oli Norjan operaatiossa kiire ja siksi he laiminlöivät tiedustelun. Jos olisivat tienneet torpedopatterista, olisivat varmaan toimineet toisin. Meillähän tätä pohdittiin vielä sodan jälkeenkin mutta päädyttiin kuitenkin ohjuksiin. Rannikkopuolustustahan ei enää juuri kehitetä joten kustannuksetkin jäisivät yksin Suomelle. Siis: Ei jatkoon!

TMS-projektin myötä jotain tuollaista olisi voinut tulla. Suomella ei toki ole yksin tähän resursseja. Sinänsä kuituohjattu torpedo, jonka voisi laittaa vaikka lepäilemään Kronstadtin redin tienoolle odottamaan sopivia äänijälkiä olisi pätevä peli, kysehän on aivan eri asiasta kuin 2MS kiinteistä torpedoista. Näppärää olisi myös, jos taistelukärjen voisi halutessa jättää sopivaan paikkaan herätemiinaksi ja käydä noutamassa uuden.
 
Merivoimat alkoi varautua moottoritykkiveneiden muuttamiseen torpedoveneiksi heti, kun Suomen puolustus- ja liikekannallepanosuunnittelu jälleen 1940-luvun lopulla aloitettiin.

Pariisin rauhansopimus kielsi Suomelta moottoritorpedoveneet, mutta Merivoimat kiersi kieltoa röyhkeästi – ”Tietyllä tavalla se oli riski”

Merivoimien moottoritykkiveneissä piili vaiettu ominaisuus. Kriisin uhatessa ne olisi voinut käden käänteessä varustaa torpedoin.

https://www.helsinginsanomat.fi/kotimaa/art-2000005747777.html

Salaisesta suunnitelmasta vaiettiin niin tehokkaasti, ettei torpedoaseistuksella varustetuista veneistä tunneta julkisuudessa edes valokuvia.

Veneisiin ei ollut tarkoitus lisätä sota-aikana perinteisiä torpedoputkia vaan heittimet, jotka viskasivat torpedon 2–4 metrin päähän veneen viereen. Heitinten asennuksen arvioitiin kestävän kriisitilanteessa noin viikon.

Nuoli-luokan veneet olivat niin pieniä, etteivät ne voineet toimia samaan aikaan sekä tykkiveneinä että torpedoveneinä.

”Jos niihin olisi laitettu torpedot, niin vain kolmasosa tykeille tarkoitetusta ammuskuormasta olisi voitu pitää veneessä. Kantavuus ja nopeus muuttuivat niin paljon, ettei voitu pitää molempia”, kertoo Maanpuolustuskorkeakoulun merisotataidon historian dosentti Juuso Säämänen.

Suunnitelmana oli, että aluksen perässä oleva 40 millimetrin Bofors-tykki olisi tarvittaessa korvattu torpedoilla.

Vuonna 1960 Nuolia varten ostettiin Britanniasta uudet torpedot. Tosin kauppa viivästyi, koska Britannian ulkoministeriö epäili, sen olevan Pariisin rauhansopimuksen vastainen. Suomalaiset joutuivat vakuuttamaan, ettei torpedoja käytettäisi rauhansopimuksen vastaisesti.

Merivoimat suunnitteli rakentavansa Nuoli-veneiden pääaseeksi oman, kevyemmän sähkötorpedon.

Vielä 1970-luvun puolivälissä se oli yksi Merivoimien tärkeimmistä hankkeista.

Oman torpedon rakentaminen kuitenkin epäonnistui, ja lopulta meritorjuntaohjukset tekivät hankkeesta tarpeettoman.

”Nuoli-luokka oli merkittävä, koska alusten valmistuttua Merivoimat pystyi ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan ulottamaan operaatiot saariston ulkopuolelle.

Vaikka moottoritorpedoveneet oli kielletty, Suomessa pidettiin Säämäsen mukaan yllä osaamista torpedojen käyttöön.

Reserviläisille opetettiin moottoritykkiveneiden kertausharjoituksissa vuonna 1966 tiettävästi ensimmäistä kertaa sotien jälkeen torpedohyökkäyksen teoreettiset perusteet.
 
Tämä mystinen laivasto-ohjelma on usein esillä Forumilla, milloin 4 milloin 6 Turunmaata. Mistähän oikein on ollut kysymys? Onko asiaan lähteitäkin vai olisiko ainoastaan joskus kauan sitten luetun muistelua/mutuilua?

Yksityiskohtia en muista mutta näitä erilaisia laivaston kehitysohjelmia on ollut 1950/60/70-luvuilla useampikin erilainen. Yhteistä niille oli ainakin se etteivät kummoisella prosentilla toteutuneet. Laivaston historia -teoksissa niitä ainakin on esitelty. Verkosta ei näytä paljoa ainakaan nopealla haulla löytyvän.

Tykkiveneiden kohdalla tykkien hankintamäärä toimii jonkinmoisena todisteena siitä että neljää alusta tavoiteltiin.
 
TMS-projektin myötä jotain tuollaista olisi voinut tulla. Suomella ei toki ole yksin tähän resursseja. Sinänsä kuituohjattu torpedo, jonka voisi laittaa vaikka lepäilemään Kronstadtin redin tienoolle odottamaan sopivia äänijälkiä olisi pätevä peli, kysehän on aivan eri asiasta kuin 2MS kiinteistä torpedoista. Näppärää olisi myös, jos taistelukärjen voisi halutessa jättää sopivaan paikkaan herätemiinaksi ja käydä noutamassa uuden.
Mä olen StmSvejkin kanssa samoilla linjoilla. Tähän olisi kuin köyhän miehen sukellusvene tietyssä mielessä. Kun laivat liikkuvat merellä (esim. miinoitustehtävissä) niin ne saatetaan havaita helpommin kuin mantereella oleva ajoneuvo.
Jos kyseessä olisi jokin ohjelmoitava vedenalaisen UAV:n ja torpedon/miinan yhdistelmä, jolla olisi liikkumiskyky veden alla, kyky olla paikoillaan stand by -tilassa päiviä tai viikkoja havannoimassa tiettyä aluetta ja tarvittaessa hyökätä, ja jos räjähdystä ei tule, niin laite uisi sitten takaisin uudelleen ohjelmoitavaksi ja akkujen latausta varten.
Tuollaisen voisi todella huomaamattomasti ujuttaa mereen kaikkialta rannikolta.
Tällaisia UAV/torpedojahan ei edes tarvitsisi olla kauhean montaa varastossa kun niillä saisi jo varmaankin melkoisen peiton aikaiseksi. Tai ainakin uhkamahdollisuuden joka pitäsi ottaa vihollisen huomioon.
Tällaisessa olisi sukellusvenemäistä uhkaa kun laite liikkuisi huomaamattomasti toiminta-alueelle veden alla ja tarvittaessa palaa takaisin uudelleen käytettäväksi.
Mutta resussikysymyshän tämäkin olisi. Koulutus, varaosat, varastointi, miehet jne. Mutta sika paljon halvempaa kuitenkin kuin oma sukellusvene miehistöineen, aseineen, simulaattoreineen ja pelastus sukellusveneineen jos jotain meneekin mönkään.
 
Mä olen StmSvejkin kanssa samoilla linjoilla. Tähän olisi kuin köyhän miehen sukellusvene tietyssä mielessä. Kun laivat liikkuvat merellä (esim. miinoitustehtävissä) niin ne saatetaan havaita helpommin kuin mantereella oleva ajoneuvo.
Jos kyseessä olisi jokin ohjelmoitava vedenalaisen UAV:n ja torpedon/miinan yhdistelmä, jolla olisi liikkumiskyky veden alla, kyky olla paikoillaan stand by -tilassa päiviä tai viikkoja havannoimassa tiettyä aluetta ja tarvittaessa hyökätä, ja jos räjähdystä ei tule, niin laite uisi sitten takaisin uudelleen ohjelmoitavaksi ja akkujen latausta varten.
Tuollaisen voisi todella huomaamattomasti ujuttaa mereen kaikkialta rannikolta.
Tällaisia UAV/torpedojahan ei edes tarvitsisi olla kauhean montaa varastossa kun niillä saisi jo varmaankin melkoisen peiton aikaiseksi. Tai ainakin uhkamahdollisuuden joka pitäsi ottaa vihollisen huomioon.
Tällaisessa olisi sukellusvenemäistä uhkaa kun laite liikkuisi huomaamattomasti toiminta-alueelle veden alla ja tarvittaessa palaa takaisin uudelleen käytettäväksi.
Mutta resussikysymyshän tämäkin olisi. Koulutus, varaosat, varastointi, miehet jne. Mutta sika paljon halvempaa kuitenkin kuin oma sukellusvene miehistöineen, aseineen, simulaattoreineen ja pelastus sukellusveneineen jos jotain meneekin mönkään.

Suomihan on juuri hankkimassa vähän tuon tyyppistä torpedoa. Mutta ei sen kantama ole mitenkään erikoinen.

Torpedomiina esimerkki: https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_60_CAPTOR

Sitten jos halutaan kantamaa ja autonomista kykyä, niin sitten puhutaan miehittämättömästä sukellusveneestä. Se ei enää ole halpa. Voi olla kalliimpi kuin vastaava miehitetty.
 
Suomihan on juuri hankkimassa vähän tuon tyyppistä torpedoa. Mutta ei sen kantama ole mitenkään erikoinen.

Torpedomiina esimerkki: https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_60_CAPTOR

Sitten jos halutaan kantamaa ja autonomista kykyä, niin sitten puhutaan miehittämättömästä sukellusveneestä. Se ei enää ole halpa. Voi olla kalliimpi kuin vastaava miehitetty.

Jep. Varmaankin aletaan tosiaankin jo puhua miehittämättömästä sukellusveneestä. Ja jos niissä on hinnat vielä pilvissä, niin sitten voidaankin unohtaa koko juttu.
Mutta ehken tulevaisuudessa hinnat putoaa. Silmällä pidettävä asia joka tapauksessa.
 
@Hanski

Lunttasin tuosta ”Tyrskyjä Terästä Tekniikka” -kirjasta ja siinä oli tosiaan maininta että Nuolilla oli komentosillalla analogiset laskimet ja alukset oli varustettu myös torpedotähtäimillä. Torpedovarustus oli siis suunnilleen aseita ja oheiskilkkeitä vaille. Torpedohyökkäyksiä myös harjoiteltiin ahkerasti.
Kiitoksia tiedosta! Ei se siis suuri salaisuus ole voinut olla, jos tähtäimet ovat selkeästi olleet paikallaan.
 
Back
Top