me eletään valtiossa jossa on:
- maailman karikkoisimmat vedet
- hyvin matalat vedet
- "maailman eniten" väyliä
- "maailman eniten" merimerkkejä
- päälle 30000 aluskäyntiä vuodessa
- jotain n. 20 pääsatamaa pitkin rannikkoa (vrt. esim. Hollanti)
- päälle 80% kaikesta kaupasta kulkee meritse eli vajaat 100000 miljoonaa tonnia
- 1250 km merirajaa (eli käytännössä sama kuin maaraja Venäjän kanssa mikä on 1340 km)
(nää ei ole kaikki mitään tarkkoja faktoja! Mut vois ihan hyvin olla ja jos noita tarkistais niin aika moni vois ollakin, ainakin jos niitä suhteutetaan rantaviivaan. Mut mä nyt tarkoitan kuvainnollisesti et täällä on maailman pahimmat vedet ja laivalla ei voi ajella muualla kuin väylää pitkin.)
Tuskin 3 miinanraivaajaa on niin paljon et olis suunniteltu tolla hoidettavan muutakin kuin omaa (maailman vaikeinta) väylästöä ja satamia. Miksikäs noilla ei rauhan aikana voisikin ihan hyvin hoitaa KV-raivaamista? Siitähän tulis hyvää praktiikkaa, (ai niin, KV-opsit oli aina paskaa palstalaisten mielestä), mut en mä sitä sano etteikö svenskien kans olis jotain voitu sopiakin. Mut en mä tätä kovin mutkikkaasti lähtisi avaamaan, tuskin tästä mitään salaliittoa tai likaista kulissien takaista peliä löytyy. Kyl mä uskon et noille vaan oli ihan oma tarve ilman mitään taka-ajatuksia, mut tän hyväksyminen on ilmeisesti ihan täydellinen mahdottomuus.
Mut se mitä mä nyt tarkoitan on se, et kolme raivaajaa ei todellakaan ole näihin merenkulku-olosuhteisiin mitenkään ylimitoitettua et tuon lukumäärän pohjalta vois vedellä sellasia johtotpäätöksiä et jotain muutakin olis taustalla. Silti noille on voitu suunnitella vaiks mitä KV-hommia, mut viimeistään listattujen "faktojen" tajuamisen pohjalta pitäis käsittää, et toi on investointi liikenteen sujuvuuteen jos jotain ikävää sattuis. Itämerellä merisodankäynin historia on osoittanut, et merimiina-ase on ollut tehokas eli kyl siihen pitää myös varautua. Jos me meinataan laskea miinoja niin kai ehkä sama idea on käväissyt muidenkin mielessä...
Ei noilla, vitun vittu sentään, ole tarkoitus ajaa lujaa jossain avomerellä keula kohisten ja ampua kaikki alas. Noi on ihan eri vehkeitä. Jos ohjus tulee kohti niin on ihan yksi ja sama mennäänkö 13 vai 31 solmua. Torjuntaan on yksi tykki, ihan kuten lähes samankokoisissa ohjusveneissäkin. Mitä eroa? Luuleeko joku et se ohjusvene ajaa karkuun MT-ohjusta?