Merivoimien kehitysnäkymät

juhapar kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Raketinheitin on anteeksiantavampi rekyylin suhteen kuin perinteiset tykistö-/krhaseet. Tulentarkkuus on vastaavasti heikompi, mutta tulinopeus korvaa sitä.

Taisi BM-21 jossain paatti-alustalla ollakin. Mihinkähän ne meidän vanhemmat putket on säilötty vai onko stenaturoitu?

Ne (122RakH76) on kierrätetty metallinkeräykseen jo kauan aikaa sitten. :mad:
 
Mielenkiinnosta kysyn niiltä jotka tietävät. Kuluuko raketinheittimen putki ammuttaessa? Eli onko sillä jokin XXXX laukausta per putki ikä?
Rekyylin ei luulisi rasittavan laitosta suuresti, ajoaineen jäämät voivat olla syövyttäviä, mutta luukisi, ettei putkeen kauheaa rasitusta kohdistu.
 
Kuluu. Kitkajarrut, kuumuus ja palamisjätteet yhdessä kuluttavat putkea/putkia. Kuluuhan se savupiippukin vaikka sen aikaajoin nuohoaa.
 
Nyt olis uusi miinanraivaaja taas tulossa: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288561518708.html

BTW: ei voi kuin olla kysymysmerkkinä miten tyhmää tuulipukukansa on, meinaan vaan kun noita kommentteja lukee.
 
^samaa nauroin, toi oli hyvä..
 
yrjö kirjoitti:
Nyt olis uusi miinanraivaaja taas tulossa: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288561518708.html

BTW: ei voi kuin olla kysymysmerkkinä miten tyhmää tuulipukukansa on, meinaan vaan kun noita kommentteja lukee.

Olisiko kuitenkin tietämätöntä? Mielikuviensa varassa itse kukainenkin elää...
 
On on, mut se ei näköjään estä tuomitsemista. Se taas on silkkaa tyhmyyttä.

e: niin ja vielä toi Italian aliarvioiminen teboilin kahvipöytä-tyyliin on kanssa aivan uskomatonta paskaa et ei toi avautuminen vain tietämättömyyteen kohdistu. Tehdään siellä nyt vaikka Ferrareita ja Lambojakin. Ihan paskoja tietty ovat... Mitä niin helvetin hyviä autoja (tai ylipäätään mitään) täällä tehdään et meillä olis varaa suhtautua noin ylimielisesti italialaiseen teollisuuteen ja sen tuotteisiin? Sitä vois noista kommenteista luulla et meillä olis isokin liuta kotimaisia automerkkejä kun hetki sitten täällä jengi ajeli lähinnä ladalla (mikä btw on sekin kopio-fiiatti).
 
yrjö kirjoitti:
On on, mut se ei näköjään estä tuomitsemista. Se taas on silkkaa tyhmyyttä.

Joo, olen huomannut. Mutta sen suon anteeksi... toisinaan.
 
Oli siellä asiallista krittiikkiäkin. Itse en omilla tiedoillani ole keksinyt mitä hyötyä nosita pääteistä olisi tosipaikassa. Omasuoja on onneton ja niille veneille jotka jotain suojausta kykenesivat antamaan on varmaan muitakin hommia jonoksi asti.
 
RDF kirjoitti:
Oli siellä asiallista krittiikkiäkin. Itse en omilla tiedoillani ole keksinyt mitä hyötyä nosita pääteistä olisi tosipaikassa. Omasuoja on onneton ja niille veneille jotka jotain suojausta kykenesivat antamaan on varmaan muitakin hommia jonoksi asti.

Itselläkin menee arvailun puolelle, mutta jos opponentti pudottelee sukellusveneellä älykkäämpiä pohjamiinoja niille väylille, joita laivastomme tai kauppamerenkulkumme kovassa tilanteessa käyttää, niin nuo purtilot voisivat käydä etsimässä ja posauttamassa haitat pois.

Edit: tietenkin lähivesissämme lilluu vielä varmaan tuhansia edellisen kahinan aikaisia sarvimiinoja ja merivoimamme niitä raivailee ja räjäyttelee.

ps. toivottavasti vielä Kuhia ja Kiiskiä pidetään rivissä, vähän epäilen ettei meillä kolme miinantorjuntapurtiloa ole riittävä määrä.
 
Olen yrittänyt miettiä sitä, että onko ko. hankinta jotenkin synkrossa Ruotsin kanssa? Eli onko jollain tasolla olemassa jotain tehtäväjakoa....tarvittaessa?
 
baikal kirjoitti:
Olen yrittänyt miettiä sitä, että onko ko. hankinta jotenkin synkrossa Ruotsin kanssa? Eli onko jollain tasolla olemassa jotain tehtäväjakoa....tarvittaessa?

No ihan varmasti on. Ei kai kukaan kuvittele, että suomen kauppalaivasto kruisailee kansainvälisiä vesireittejä myöten suoraan Katajanokalle ihan vaan itsekseen?
 
baikal kirjoitti:
Olen yrittänyt miettiä sitä, että onko ko. hankinta jotenkin synkrossa Ruotsin kanssa? Eli onko jollain tasolla olemassa jotain tehtäväjakoa....tarvittaessa?

En tiedä Ruotsista, mutta poliitikot visioivat sitä, että me otettaisiin merimiinojen raivaus tehtäväksemme KV operaatioissa.
 
me eletään valtiossa jossa on:

- maailman karikkoisimmat vedet
- hyvin matalat vedet
- "maailman eniten" väyliä
- "maailman eniten" merimerkkejä
- päälle 30000 aluskäyntiä vuodessa
- jotain n. 20 pääsatamaa pitkin rannikkoa (vrt. esim. Hollanti)
- päälle 80% kaikesta kaupasta kulkee meritse eli vajaat 100000 miljoonaa tonnia
- 1250 km merirajaa (eli käytännössä sama kuin maaraja Venäjän kanssa mikä on 1340 km)

(nää ei ole kaikki mitään tarkkoja faktoja! Mut vois ihan hyvin olla ja jos noita tarkistais niin aika moni vois ollakin, ainakin jos niitä suhteutetaan rantaviivaan. Mut mä nyt tarkoitan kuvainnollisesti et täällä on maailman pahimmat vedet ja laivalla ei voi ajella muualla kuin väylää pitkin.)

Tuskin 3 miinanraivaajaa on niin paljon et olis suunniteltu tolla hoidettavan muutakin kuin omaa (maailman vaikeinta) väylästöä ja satamia. Miksikäs noilla ei rauhan aikana voisikin ihan hyvin hoitaa KV-raivaamista? Siitähän tulis hyvää praktiikkaa, (ai niin, KV-opsit oli aina paskaa palstalaisten mielestä), mut en mä sitä sano etteikö svenskien kans olis jotain voitu sopiakin. Mut en mä tätä kovin mutkikkaasti lähtisi avaamaan, tuskin tästä mitään salaliittoa tai likaista kulissien takaista peliä löytyy. Kyl mä uskon et noille vaan oli ihan oma tarve ilman mitään taka-ajatuksia, mut tän hyväksyminen on ilmeisesti ihan täydellinen mahdottomuus.

Mut se mitä mä nyt tarkoitan on se, et kolme raivaajaa ei todellakaan ole näihin merenkulku-olosuhteisiin mitenkään ylimitoitettua et tuon lukumäärän pohjalta vois vedellä sellasia johtotpäätöksiä et jotain muutakin olis taustalla. Silti noille on voitu suunnitella vaiks mitä KV-hommia, mut viimeistään listattujen "faktojen" tajuamisen pohjalta pitäis käsittää, et toi on investointi liikenteen sujuvuuteen jos jotain ikävää sattuis. Itämerellä merisodankäynin historia on osoittanut, et merimiina-ase on ollut tehokas eli kyl siihen pitää myös varautua. Jos me meinataan laskea miinoja niin kai ehkä sama idea on käväissyt muidenkin mielessä...

Ei noilla, vitun vittu sentään, ole tarkoitus ajaa lujaa jossain avomerellä keula kohisten ja ampua kaikki alas. Noi on ihan eri vehkeitä. Jos ohjus tulee kohti niin on ihan yksi ja sama mennäänkö 13 vai 31 solmua. Torjuntaan on yksi tykki, ihan kuten lähes samankokoisissa ohjusveneissäkin. Mitä eroa? Luuleeko joku et se ohjusvene ajaa karkuun MT-ohjusta?
 
Miinanetsijöiden myötä meille tulee ensimmäistä kertaa edes teoriassa mahdollisuus havaita väylille toimitettuja miinoja muuten kuin niihin ajamalla, tai miinan pudotus havaitsemalla. Erittäin tärkeitä vehkeitä siis. Alusten määrä on erittäin pieni tehtäväkentän laajuus huomioiden, mutta tuon enempää eivät finanssit tietenkään mahdollista.

Mikä lie muiden raivaajien kohtalo. Kuha-luokan poistaminen on ainakin jo aloitettu, eli neljä on vielä rivissä. Tuskin ainakaan Kuhat enää pitkään satamassa happanevat? Kun maavoimat on palauttamassa traktorin kunniaansa, niin ehkä merelläkin voidaan palata troolariraivaajiin, raivauskalustoja pitäisi ainakin olla vielä varastossa.

Nyt olisi muuten kolme Valasta myynnissä, jos joku on hiukan tuhdimpaa rautapaattia vailla...
 
Maallikon silmin näyttää siltä että nuo eivät heikon omasuojan vuoksi voi toimia yksin ja kun niitä suojaajia ei hirveästi ole on noiden käyttömahdollisuudet ennestäänkin jo rajatut. Toisekeen maallikkona uskon että vastapuolen laivasto ja ilmavoimat kykenevät aiheuttamaan ihan tarpeeksi onglemia kauppamerenkululle ja me emme siihen kykene vastaamaan mitenkään. Miinat tuntuisivat olevan ongelmana sieltä pienimmistä päästä.
 
RDF kirjoitti:
... ihan tarpeeksi onglemia kauppamerenkululle ja me emme siihen kykene vastaamaan mitenkään. Miinat tuntuisivat olevan ongelmana sieltä pienimmistä päästä.

Emme yksin. Sotilasliitto NATO:n jäsenenä asia olis hiukan paremmin.

PS. on noissa sun jutuissa hyvinkin vinha perä, ei toi mitään helppoa oo, mut mikä sodassa on vaaratonta?

Hande kirjoitti:
Alusten määrä on erittäin pieni tehtäväkentän laajuus huomioiden, mutta tuon enempää eivät finanssit tietenkään mahdollista.

tätä mä yritin sanoa, mut en oikein onnistunut noin ytimekkäästi paitsi sitä en tiedä onko toi määrä pieni vai ei, mut ei se ainakaan liikaa voi olla.
 
yrjö kirjoitti:
RDF kirjoitti:
... ihan tarpeeksi onglemia kauppamerenkululle ja me emme siihen kykene vastaamaan mitenkään. Miinat tuntuisivat olevan ongelmana sieltä pienimmistä päästä.

Emme yksin. Sotilasliitto NATO:n jäsenenä asia olis hiukan paremmin.

PS. on noissa sun jutuissa hyvinkin vinha perä, ei toi mitään helppoa oo, mut mikä sodassa on vaaratonta?

Ja mitä me vastapalvelukseksi antaisimme?
 
^jaa-a ei kuulu mun hommiin niitä miettiä ja on ns. mun palkkaluokan yläpuolisia juttuja eli kai noi niitä ravintoketjun topilla olevien päätöksiä on. Mut eihän toi ole tietty mitään keskustelua noin vastata eli vastaan silti myös kysymykseen: ehkä joku panttipataljoona vois olla ihan jees. 4 hornettia ja sen seuraajaa eri tehtäviin ja joku pintataistelualus 2020 sit kun se tulee heko mukana välimerelle saartamaan syyriaa, jaagaamaan piraatteja, upseereja esikuntiin, sotilastarkkalijoita jne. Kentät&satamat NATO:n käyttöön. Sitä mitä enennenkin ja millä ollaan oltu leikisitikin mukana, kyl te tiedätte.
 
Back
Top