Merivoimien kehitysnäkymät

SJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Määrä hiipuu hiljalleen ja 2025 tienoilla tst-aluksia lienee 6kpl, kun niitä nyt on 11kpl. Sama kehitys on tosiaan nähty myös maavoimissa. Ilmavoimissa se on vasta tulossa uuteen kalustoon siirtymisen myötä.

No, jos MTO:t siirretään maihin ja miina/monitoimi -aluksiin saadaan SUTO varustus, niin homma voisi jopa toimiakin.

Ja jos merikuljetukset pidetään visusti ahvenanmaan ja tukholman pohjois puolella. MTO:t hornetteihin ja tuleviin lento vehkeisiin ei olisi huono vaihtoehto mutta siinä loppuu koneet auttamattomasti kesken...
 
Pohjanmaa oli Turussa telakalla vuonna 1996.
Tuolloin keulan 120mm vaihtui 57mm Boforssiin. Muista muutoksista en tiedä, mutta käsittääkseni päivitys oli aika laaja.
Mulla olla oli Upiniemessä luutnantti kouluttajana joka oli palvellut Pohjanmaalla Tsernobylin räjähtäessä, että myös vuoden 1991 Venäjän vallankaappaus yrityksen aikana. Pohjanmaa esitti puolustusvoimien pääosaa noissa molemmissa tapahtumissa merellä.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Pohjanmaa oli Turussa telakalla vuonna 1996.
Tuolloin keulan 120mm vaihtui 57mm Boforssiin. Muista muutoksista en tiedä, mutta käsittääkseni päivitys oli aika laaja.
Mulla olla oli Upiniemessä luutnantti kouluttajana joka oli palvellut Pohjanmaalla Tsernobylin räjähtäessä, että myös vuoden 1991 Venäjän vallankaappaus yrityksen aikana. Pohjanmaa esitti puolustusvoimien pääosaa noissa molemmissa tapahtumissa merellä.

Tuo peruskorjaushan pitkittyi muistaakseni aika reilustikin telakan konkurssin takia. Muistan itsekin käyneeni Pohjanmaata siellä korjaustelakalla ihmettelemässä. Aseistuksen puolella iso muutos oli ainakin kaiken sutovälineistön poistaminen, syvyyspommeja on peräkannelle toki saattanut jäädä.
 
Ne uudet nopeat maihinnousuveneet (Watercat M18 AMC) saa tämmöinen aseistus

The Watercat™ M18 AMC’s will be armed with a dual weapon Trackfire RWS (mounting the 12.7mm NSV or alternatively the 40mm Grenade Machine Gun, as well as a coaxial PKM machine gun) and features a video tracker module, dual-command Human Machine Interfaces (HMI) and high performance Sensor Module

http://www.deagel.com/news/Finland-Orders-Trackfire-Remote-Weapon-Station-for-its-Watercat-M18-AMC-Crafts_n000011088.aspx
 
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla. Tykki 57 mm, Umkhontot/NASAMS II:n meriversio, miinat, meritorjuntaohjuksia en menisi edes kirkossa kuuluttamaan. Ja vuonna 2025 on joko Pansio tai Upinniemi ajettu alas.
 
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla. Tykki 57 mm, Umkhontot/NASAMS II:n meriversio, miinat, meritorjuntaohjuksia en menisi edes kirkossa kuuluttamaan. Ja vuonna 2025 on joko Pansio tai Upinniemi ajettu alas.

Eikös jossain suunnitelmassa ole jo mainita, että merivoimiiin kuuluvat jatkossa Laivasto (Pansio) ja Rannikkoprikaati (Upinniemi) sekä tietty Uudenmaan prikaati ( sitähän ei lakkauteta vaikka mitä tapahtuisi).
Tällöin kaikki laivastoyksiköt keskitetään (?) Pansioon ja Öbiksestä tulee vain rannikkojoukkoja kouluttava varuskunta.
Muistaakseni laivastoon kuuluisi kolme laivuetta, 2 taistelulaivuetta ( miinalaivat/monikäyttöalukset/ohjusveneet ) ja yksi tukilaivue ( miinantorjunta-alukset/kuljetus- ja huoltoalukset ).
 
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla.

Tai kahdella? Jotain isokokoista ja kevyesti aseistettua sieltä kaiketi on tulossa, jotta kalusto sopii paremmin päätehtävään.
 
Hande kirjoitti:
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla.

Tai kahdella? Jotain isokokoista ja kevyesti aseistettua sieltä kaiketi on tulossa, jotta kalusto sopii paremmin päätehtävään.


Vahvensin. Maakravuille tuota on vähän avattava?:angel:
 
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla.

Tai kahdella? Jotain isokokoista ja kevyesti aseistettua sieltä kaiketi on tulossa, jotta kalusto sopii paremmin päätehtävään.


Vahvensin. Maakravuille tuota on vähän avattava?:angel:

Eikös se jo ole selvää, mikä on Suomen laivastovoimien päätehtävä. Sitä suoritetaan jatkossa Itämeren ulkopuolella, viimeksi siellä Afrikan sarven tienoilla. Siihen suuntaanhan ollaan menossa....
 
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla.

Tai kahdella? Jotain isokokoista ja kevyesti aseistettua sieltä kaiketi on tulossa, jotta kalusto sopii paremmin päätehtävään.


Vahvensin. Maakravuille tuota on vähän avattava?:angel:

luulen että päätettävällä tarkoitettiin kansainvälisiä tehtäviä... Merirosvo jahdissa ei tarvita raskasta aseistusta ;)
 
Bodyguard kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla.

Tai kahdella? Jotain isokokoista ja kevyesti aseistettua sieltä kaiketi on tulossa, jotta kalusto sopii paremmin päätehtävään.


Vahvensin. Maakravuille tuota on vähän avattava?:angel:

Eikös se jo ole selvää, mikä on Suomen laivastovoimien päätehtävä. Sitä suoritetaan jatkossa Itämeren ulkopuolella, viimeksi siellä Afrikan sarven tienoilla. Siihen suuntaanhan ollaan menossa....

Siltä se näyttää ja varmasti intokin on kova. Yksi vaihtoehto voi olla myös se, että Merivoimaa ja sen kalustoa kehitetään siihen suuntaan, että Avun vastaanottaminen voisi mahdollistua tai ainakin voidaan kirjaimellisesti olla mukana raivaamassa esteitä tuollaiselta avulta? Satamia ja muuta logistiikkaa on Nato-yhteensopeutettu jo vuosia, voisiko tuleva Merivoimien malli ollakin sellainen, että painopiste on nimenomaan "suojaaminen ja raivaus"?

Jos ajatellaan tilannetta, jossa Venäjän Laivasto seilaa agressiivisesti Itämerellä, niin jäisivätkö esim. Saksan, Ruotsin ja Tanskan Laivastot satamiin seuraamaan Latena tilannetta? Toimijoita olisi ymmärtääkseni monen valtion pursiseuroista tuolloin, onko Suomelle jyvitetty jo yksi palikka? Vai onko Suomi Iha ite jyvittänyt yhden itselleen sopivan palikan toivoen hartaasti muiden huomaavan tämän peliliikkeen?
 
baikal kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Naulaaja kirjoitti:
Voipi olla, että 4 ohjusvenettä ja kolme miinalaivaa korvataan kolmella miinalaivan kokoisella korvetilla.

Tai kahdella? Jotain isokokoista ja kevyesti aseistettua sieltä kaiketi on tulossa, jotta kalusto sopii paremmin päätehtävään.


Vahvensin. Maakravuille tuota on vähän avattava?:angel:

Eikös se jo ole selvää, mikä on Suomen laivastovoimien päätehtävä. Sitä suoritetaan jatkossa Itämeren ulkopuolella, viimeksi siellä Afrikan sarven tienoilla. Siihen suuntaanhan ollaan menossa....

Siltä se näyttää ja varmasti intokin on kova. Yksi vaihtoehto voi olla myös se, että Merivoimaa ja sen kalustoa kehitetään siihen suuntaan, että Avun vastaanottaminen voisi mahdollistua tai ainakin voidaan kirjaimellisesti olla mukana raivaamassa esteitä tuollaiselta avulta? Satamia ja muuta logistiikkaa on Nato-yhteensopeutettu jo vuosia, voisiko tuleva Merivoimien malli ollakin sellainen, että painopiste on nimenomaan "suojaaminen ja raivaus"?

Jos ajatellaan tilannetta, jossa Venäjän Laivasto seilaa agressiivisesti Itämerellä, niin jäisivätkö esim. Saksan, Ruotsin ja Tanskan Laivastot satamiin seuraamaan Latena tilannetta? Toimijoita olisi ymmärtääkseni monen valtion pursiseuroista tuolloin, onko Suomelle jyvitetty jo yksi palikka? Vai onko Suomi Iha ite jyvittänyt yhden itselleen sopivan palikan toivoen hartaasti muiden huomaavan tämän peliliikkeen?

Juu, se on kyllä yksi hyvinkin mahdollinen valinta. Tosin niiden tulevien "monikäyttöaluksien" on sitten omattava nykyistä huomattavasti parempi suto-kyky. Tällä hetkellä se kyky on ehkä jossain tyydyttävän tasolla. Sutohekot+sutotorpedot, niin sitten olisi hyvällä tasolla. Mutta ne hekot maksavat ja edellyttävät myös uusilta aluksilta jonkin verran suurempaa kokoa. Silloin ne alukset voisivat suoriutua siitä suojaamistehtävästä. Raivauskapasiteetti onkin jo nyt paremmallaa tolalla.
Varmaankin suomalaisille on varattuna "oma lokeronsa" Itämeren mahdollisessa kapinassa. Eikä se varmaankaan ole aktiivinen taistelutoiminta.
 
Nykyisiä miinalaivoja suurempi jäissä kulkeva alus, joka kykenee ainakin miinoitukseen ja vetenalaiseen valvontaan, sekä omasuojailmatorjuntaan. Tuollaisena minä näen tulevan alusluokan.

Tuollaisen voi ajatella soveltuvan paitsi maailman merillä reissaamiseen, myös kotivesien valvontaan. Pintamaalien torjuntaan olisi edelleen olemassa Hamina-luokan ohjusveneet, mikäli niille päätetään hankkia uudet ohjukset tulevan peruskorjauksen yhteydessä.
 
Pystytäänkö tuollaisen alusluokka Handen mukainen alus rakentamaan Suomessa? Tilpehööri tulee tietysti ympäri maailmaa.
 
baikal kirjoitti:
Pystytäänkö tuollaisen alusluokka Handen mukainen alus rakentamaan Suomessa? Tilpehööri tulee tietysti ympäri maailmaa.

En näe mitään estettä em. aluksen rakentamiselle Suomessa. OK, ainoa este on raha. Jossain muualla se voitaisiin tehdä halvemmalla. Suomella on ehkäpä eniten kokemusta ja tietotaitoa maailmassa jäissä kulkevien alusten rakentamisesta. Samaten meillä on tarpeellinen määrä tietoa sota-alusten rakentamisesta. Osa ( suurin osa ) varustuksesta toki tulee muualta, mutta rungon yms. ja koneiston osalta homma on hoidossa. Tietty, jos koneistotyyppi on CODOG tai CODAG, niin se kaaasuturbiini pitäää sitten hankkia muualta. Todennäköisesti myös dieselit, koska tuommoisissa aluksissa dieseleinä käytetään yleensä nopeakäyntisiä moottoreita ja niitä meillä ei valmisteta. Tunnetuin valmistaja lienee saksalainen MTU.
 
Bodyguard kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Pystytäänkö tuollaisen alusluokka Handen mukainen alus rakentamaan Suomessa? Tilpehööri tulee tietysti ympäri maailmaa.

En näe mitään estettä em. aluksen rakentamiselle Suomessa. OK, ainoa este on raha. Jossain muualla se voitaisiin tehdä halvemmalla. Suomella on ehkäpä eniten kokemusta ja tietotaitoa maailmassa jäissä kulkevien alusten rakentamisesta. Samaten meillä on tarpeellinen määrä tietoa sota-alusten rakentamisesta. Osa ( suurin osa ) varustuksesta toki tulee muualta, mutta rungon yms. ja koneiston osalta homma on hoidossa. Tietty, jos koneistotyyppi on CODOG tai CODAG, niin se kaaasuturbiini pitäää sitten hankkia muualta. Todennäköisesti myös dieselit, koska tuommoisissa aluksissa dieseleinä käytetään yleensä nopeakäyntisiä moottoreita ja niitä meillä ei valmisteta. Tunnetuin valmistaja lienee saksalainen MTU.

Eli Etelä-Korean pankkiirien ratkaisuja odotellessa.....saa nähdä, ottaako E-Korean telakkateollisuuden jytkytoimijat hoteisiinsa Suomineidon erityisosaamisen? Toivoa sopinee, sillä euro-omistus saattaa tarkoittaa pelkkää alasajoa. Neuvotteluja on kaiketi käyty myös kreml-osapuolen kanssa.

On se kirottua, kun kansa (kassa) on pieni. Lainaus Paasikiveltä.
 
Bodyguard kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Pystytäänkö tuollaisen alusluokka Handen mukainen alus rakentamaan Suomessa? Tilpehööri tulee tietysti ympäri maailmaa.

En näe mitään estettä em. aluksen rakentamiselle Suomessa. OK, ainoa este on raha. Jossain muualla se voitaisiin tehdä halvemmalla. Suomella on ehkäpä eniten kokemusta ja tietotaitoa maailmassa jäissä kulkevien alusten rakentamisesta. Samaten meillä on tarpeellinen määrä tietoa sota-alusten rakentamisesta. Osa ( suurin osa ) varustuksesta toki tulee muualta, mutta rungon yms. ja koneiston osalta homma on hoidossa. Tietty, jos koneistotyyppi on CODOG tai CODAG, niin se kaaasuturbiini pitäää sitten hankkia muualta. Todennäköisesti myös dieselit, koska tuommoisissa aluksissa dieseleinä käytetään yleensä nopeakäyntisiä moottoreita ja niitä meillä ei valmisteta. Tunnetuin valmistaja lienee saksalainen MTU.

Handen lista laivan vaatimuksista kuulosti näin maakravun korviin oikein hyvältä. Kuinkahan hyvin onnistuu käytännössä yhdistää jäissäkulkuvaatimus ja tarvittaessa nopea vauhti? Saattanee aiheuttaa haasteita rungon suunnitteluun?

Suomessa on hyvää osaamista laivojen suunnittelusta ja rakentamisesta - myös sotalaivoihin liittuen. Olisi hienoa, jos uudetkin alukset pystytään toteuttamaan suomalaisin voimin.

Uusille aluksille mielenkiintoinen lisä olisi pitkän kantaman IT, esimerkiksi Aster tai ESSM. Tilanteen salliessa laivat voisivat ulottaa Helsingin ilmapuolustusta etelän suunnassa pidemmälle merelle. Tällöin tietenkin laivojen tulisi pystyä suojaamaan itsensä mahdollisimman hyvin vihollisen MTO:ilta ja pommeilta.
 
Hanski kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Pystytäänkö tuollaisen alusluokka Handen mukainen alus rakentamaan Suomessa? Tilpehööri tulee tietysti ympäri maailmaa.

En näe mitään estettä em. aluksen rakentamiselle Suomessa. OK, ainoa este on raha. Jossain muualla se voitaisiin tehdä halvemmalla. Suomella on ehkäpä eniten kokemusta ja tietotaitoa maailmassa jäissä kulkevien alusten rakentamisesta. Samaten meillä on tarpeellinen määrä tietoa sota-alusten rakentamisesta. Osa ( suurin osa ) varustuksesta toki tulee muualta, mutta rungon yms. ja koneiston osalta homma on hoidossa. Tietty, jos koneistotyyppi on CODOG tai CODAG, niin se kaaasuturbiini pitäää sitten hankkia muualta. Todennäköisesti myös dieselit, koska tuommoisissa aluksissa dieseleinä käytetään yleensä nopeakäyntisiä moottoreita ja niitä meillä ei valmisteta. Tunnetuin valmistaja lienee saksalainen MTU.

Handen lista laivan vaatimuksista kuulosti näin maakravun korviin oikein hyvältä. Kuinkahan hyvin onnistuu käytännössä yhdistää jäissäkulkuvaatimus ja tarvittaessa nopea vauhtia? Saattanee aiheuttaa haasteita rungon suunnitteluun?

Suomessa on hyvää osaamista laivojen suunnittelusta ja rakentamisesta - myös sotalaivoihin liittuen. Olisi hienoa, jos uudetkin alukset pystytään toteuttamaan suomalaisin voimin.

Uusille aluksille mielenkiintoinen lisä olisi pitkän kantaman IT, esimerkiksi Aster tai ESSM. Tilanteen salliessa laivat voisivat ulottaa Helsingin ilmapuolustusta etelän suunnassa pidemmälle merelle. Tällöin tietenkin laivojen tulisi pystyä suojaamaan itsensä mahdollisimman hyvin vihollisen MTO:ilta ja pommeilta.

Monitoimialus on aina kompromissi. Se on syy, miksi suurvalloilla on eri tehtäviin tarkoitettuja aluksia. Tällöin niistä saadaan paras mahdollinen hyöty. Tietty Suomella ei ole varaa hankkia erilaisia aluksia kaikkiinn tehtäviin. Miinantorjunta/-raivaus on semmoista, mihin pitää olla oma aluksensa.
Täällä nyt käsitelty monitoimialus hoitaisi saatto-, suojaus- ja miinoitustehtävät. Niihin ei tarvita ohjusveneen nopeutta, joten siitä nopeudesta voitaneen tinkiä. Tosin 25 solmua voi olla jo haasteellista saavuttaa jäissä kulkuun tarkoitetulla rungolla, mutta sitten tyydytään 18-20 solmuun. muutama ohjusvene olisi kyllä hyvä olla olemassa nopeita hyökkäyksiä ( ja tiedustelua ) varten.
 
Eli alusluokka lisää ei välttämättä poistakaan entisten tarvetta? Tai sitten tehdään laajoja kompromissejä?
 
Suomella on kuitenkin olemassa aikamoinen jäänmurtajalaivasto ja niistä ainakin vanhemmat ( Urho-lk ) voidaan muistaakseni aseistaa ( vanhemmissa ruotsalaisissa vastaavissa jäänmurtajissa oli aikanaan aseistus ). Silloin tuo monitoimalus voisi olla rungoltaan jäävahvistettu, eli ei välttämättä yhtä leveä ja raskas kuin varsinaisissa jäänmurtajissa. Saataisiin ehkä sitä kautta lisää nopeutta, josta voisi taas sulan veden aikana ja kv. tehtävissä olla hyötyä.
 
Back
Top