Tulevaisuuden näkymät ovat nämä: torpedoa ei ole eikä tule. Huikeaan suto-kykyyn turha satsata vähiä rahoja koska sukellusveneen uhka on ensisijassa avomerellinen ja sinne ei ole asiaa vihollisen pinta-, ilma, ja sukellusveneuhan takia kuin hetkellisesti eli tilannekuvan niin salliessa. Mutu-pohjalta luulen, et torpedon tehokas käyttö edellyttäisi sille sopivaa alustaa eli sukellusvenettä tai suto-hekoa joita ei ole eikä tule. Ampuminen edellyttää havaintoa ja sitä ei meikäläisellä kalustolla taida saada tarpeeksi ajoissa ja tarkasti. Sukellusvene kuulee pinta-aluksen varmaan aina enemmin kuin pinta-alus sukellusveneen. Tasajako ei ole taktiikkaa muutenkaan, niinpä en näe tulevaisuutta torpedolle Suomessa lähiaikoina.
Tiedossa on jo et tulee monitoimialus MTA 2020. Eka uuden luokan paateista toimii koululaivana. Rauma-luokka, Pohjanmaa, Hämeenmaa ja Uusimaa korvataan näillä, sekin tiedossa. Uutta luokkaa voidaan rakentaa jopa suurempi määrä kuin mitä arvuutellaan. Jos laivoja poistuu 7, voi olla ettei 7 kpl saada tilalle, mut 4-6. Kolmea pitäisin surkeana lopputuloksena. Miinakapasiteetti ja tappionsietokyky pienenee liikaa. Isopmpi luokka laskee hiukan hankinnan ykisikkökustannuksia. Paatteja tehdään n. 10 vuoden periodilla, niin et ekan jälkeen on muutaman vuoden tauko ja sit tulee loput eli kustannukset jakautuvat usealle vuodelle. Kunhan saavat valmiiksi ennen kuin hornet-kaluston uusinta alkaa. Raumat, Hämeemaa ja Uusimaa palvelevat uusien rinnalla vielä vuosia.
Aseteknologian kehitys on nyt niin huimaa, et suunnitelmat varmaan muuttuu jonkin verran koko ajan ja kokemustietoa maailman merivoimilta saadaan, esim. jenkkien littoral combat ship ja muut. Moduleissa on varmasti onglemansa ja mikä toimii paperilla hienosti on saletisti todellisuudessa eri asia. Runko ehkä 80-100 metrin kiepukoissa. Tulee UMKHONTO tai sen seuraaja. Puhutaan varmaan n. 15+ km torjuntakorkeuksista, SeaRAM tai vast omasuoja ja 57mm viimeinen inkarnaatio. Suto-touhu edelleen suhteellisen kevyttä ym. syistä. Laivastossa luotetaan operointiin suojasilla merialueilla. Laivoissa kohtalainen miinoituskyky, mut kapasiteetti on per alus monitoimisuuden takia pienempi kuin miinalaivoissa. Hämeenmaa ja Uusimaa jatkavat pitempään kuin kuviteltu. Senkin takia on pakko olla tarpeeksi laivoja et voidaan miinoittaa kun se on koko touhun kulmakivi. Kaikkia aseita ei tule kaikkiin, parhaat ohjusmodulit rajoittuu lukumäärältään pieneksi. Luotetaan et tollasia moduuleja ja/tai aseita saadaan jos tarve ilmenee ja niitä hankitaan vuosien välein et saadaan kuranttia kalustoa aina silloin tällöin ja koska ne ovat pirun kalliita. Tuleeko edes mitään "moduleita" vai aseita joita voi vaihtaa lähes "päittäin"? Sekin on mahdollista, et uusi alusluokka jakaantuu kahteen isoon ja pienempiin periaatteessa melkein samanlaisiin aluksiin. Pari isoa ja 3 tai 4 pientä, mut ohjusvenettä isompaa, +60m. Eka iso on koululaiva ja hoitaa KV-tehtävät. Tällä saadaan kustannuksia hiukan alas, lukumäärää ehkä ylös ja pikkulaivoihin saadaan mahdollisesti pienempi syväys. Mut perusratkaisut, osat, aseet, koneet jne. ovat pitkälti samoja. "MTA 2020" hanke muuttuu "laivue 2020" hankkeksi vielä ennen vuosikymmenen loppua. Lopulta pienet ovat lähinnä ohjusveneen sukulaisia, mut hiukan raskaampia ja isot miinalaivan sukulaisia mun nopeampia ja tulivoimaisempia.
MTA 2020 hankkeen lisäksi on tiedossa, et uusia älykkäitä merimiinoja tulee ja laivastolle tulee multilink- tai link16/22 -järjestelmä. Sitä on jo testattu:
http://www.asdnews.com/news-47747/3SDL_supports_Finnish_Navy_with_Sea_Acceptance_Testing.htm
http://www.viestiupseeriyhdistys.fi/viestimies/vm2_10/Merivoimat%20Multilink_vm_02_10.pdf
Vuosikymmenen lopulla intin pääkalusto on järjestelmiä myöten päätöstä vaille valmis natoon ja jo nyt paljon paremmalla nato-tolalla kuin vähäisillä jäsenmailla. Ja vaikka ei liityttäis niin hyvät systeemit on kuitenkin.
MTO-kalusto päivittyy mark IV versioon jossain vaiheessa kun ase valmistuu. Kantomatka saattaa periaatteessa ylittää jopa 1000 km, mitä sopii hyvinkin epäillä. Joka tapauksessa kantama pitenee huomattavasti. Ensin kokeiluerä ja maasijoitteinenkin kalusto päivittyy. Uusi ohjus on paljon nopeampi tai muuten vaikeampi torjua koska muuten tossa ei ole järkeä. Siksi se ei välttämättä ole Mark IV.
Katanpää-luokan myötä Merivoimiin tulee osaaminen AUV-laitteista ja AUV-vehkeet ovat jokeri. Toinen jokeri on konttisijoitteinen ohjusaseistus jota voidaan siirtää mihin alukseen tahansa, jopa siviilialukseen. Kolmas jokeri on merivoimein tiedustelu-UAV jopa alussijoitteisenakin, kelpaa myös KV-poliisi operaatioihin. Neljäs jokeri on merivoimien heko. Itse veikkaan et Merivoimat tulee olemaan melko konservatiivinen, mut mahdollisuuksia on. Miten raha jaetaan on pirun suuri kysymys.
Suhteellisen pienissä rungoissa on ja tulee vastedeskin olemaan elektroniikkaa jota maailmalla on isommissa laivoissa pitäen ELTI ja ELSO-kyvyn suhteellisen korkeatasoisena.