Bodyguard
Kenraali
Eiköhän se viesti ole, että nuo Hamina- ja Hämeenmaa-luokkien Umkhontot ovat riittävät alusten omasuojaksi, mutta riittävätkö ne saattueen suojaksi. Täällä ovat muutkin kuin minä penänneet monitoimikorvetteja, jotka voisi sitten aseistaa riittävällä it:llä ja riittävällä sutolla. Tällöin voitaisiin puhua siitä meriliikenteen suojaamisesta. OK, miinoituksilla voidaan sitä osittain suojata sulkemalla joitain väyliä, mutta niillä miinoilla ei pystytä saattuesuojaukseen. Olen ymmärtänyt, että merivoimien tullevaisuuden päätehtävä on juurikin meriliikenteen suojaus. Nykyiset alukset kykenevät ehkäpä 1-3 aluksen saattueen suojaamiseen joten kuten, mutta eivät sitten enempään. Isommilla saattueilla alkavaat ne etäisyydet olla jo aika isoja, laivat kun eivät aja samanlaisissa jonoissa kuin autot. Ohjusveneet eivät ole saaattajia. Ne on suunniteltu iskualuksiksi, siksi niitä on vaikea muuntaa saattotoimintaan. Hämeenmaa-luokasta voisi saada jonkin tason saattajan lisäämällä it:taa ja asentamalla sutotorpedot. Tää oon sit vaan mun mielipide, kenenkään ei tarvii "hermostua".