Merivoimien kehitysnäkymät

Uuden laivueen myötä varmaan kasvaa entisestään. Varmasti myös sotilasasiamiehet näitä lukevat.

Ulkomailla on kiinnostusta suomalaisen "korvetti-fregatin" konseptiin (noin mielenkiinnosta, tuskin kaupallisesti). Samanlaista mielenkiintoa herätti aikoinaan Helsinki/Rauma/Hamina-luokan ohjusveneet.

Maailmalla on maita, joille moiset vempeleet (korvetit ja ohjusveneet) sopisivat mainiosti.
 
Eräs maa, jolla on hyvin pitkälle samantyylisiä aluksia kuin Suomella on Israel.

Sa'ar 6-luokan korvetit ovat varsin raskaasti aseistettuja kokoonsa nähden. Israelille merireittien ja etenkin nykyisin merellisten kaasukenttien turvaaminen on hyvin tärkeää.


Armament:
Hieman enemmän meritorjuntaohjuksia ja C-Dome ja ei miinakantta, mutta muutoin periaatteessa aivan samanlainen konsepti kuin Pohjanmaa-luokalla. 1900t/90m.
 
Eräs maa, jolla on hyvin pitkälle samantyylisiä aluksia kuin Suomella on Israel.

Sa'ar 6-luokan korvetit ovat varsin raskaasti aseistettuja kokoonsa nähden. Israelille merireittien ja etenkin nykyisin merellisten kaasukenttien turvaaminen on hyvin tärkeää.


Armament:
Hieman enemmän meritorjuntaohjuksia ja C-Dome ja ei miinakantta, mutta muutoin periaatteessa aivan samanlainen konsepti kuin Pohjanmaa-luokalla. 1900t/90m.
On vaan tonneiltaan puolta pienempi, 24 m lyhyempi ja turbiini jäi koneistosta pois. Tyypillisesti israelilaiset ovat suunnitteluvaiheessa sijoittaneet alukseen jäätävän kokoisen aselastin, jota ei sitten käytännössä kyetä vakavuuden takia kantamaan. Tuo 16 SSM:ää yläkannella voi osoittautua tekemättömäksi paikaksi noilla tonneilla. Ehkä 8 kpl käytännössä?

Muutoin aluksissa on jonkin verran samankaltaisuutta, mutta ei mitään sukulaisuutta. Niin kuin ei LCS:nkään kanssa.
 
Eräs maa, jolla on hyvin pitkälle samantyylisiä aluksia kuin Suomella on Israel.

Sa'ar 6-luokan korvetit ovat varsin raskaasti aseistettuja kokoonsa nähden. Israelille merireittien ja etenkin nykyisin merellisten kaasukenttien turvaaminen on hyvin tärkeää.


Armament:
Hieman enemmän meritorjuntaohjuksia ja C-Dome ja ei miinakantta, mutta muutoin periaatteessa aivan samanlainen konsepti kuin Pohjanmaa-luokalla. 1900t/90m.

Uppoumassa kuitenkin ~2000 tonnia eroa. Mistäköhän tuo syntyy Pohjanmaa-luokassa, kun varustus on kuitenkin varsin samankaltainen? Miinoista ja jäissäkulkykyvystä?
 
On vaan tonneiltaan puolta pienempi, 24 m lyhyempi ja turbiini jäi koneistosta pois. Tyypillisesti israelilaiset ovat suunnitteluvaiheessa sijoittaneet alukseen jäätävän kokoisen aselastin, jota ei sitten käytännössä kyetä vakavuuden takia kantamaan. Tuo 16 SSM:ää yläkannella voi osoittautua tekemättömäksi paikaksi noilla tonneilla. Ehkä 8 kpl käytännössä?

Muutoin aluksissa on jonkin verran samankaltaisuutta, mutta ei mitään sukulaisuutta. Niin kuin ei LCS:nkään kanssa.

Juu, jäätävä "yliaseistaminen" on israelilaisten tyyli. Ihmettelin itsekin asiaa vakavuuden kannalta. Ja ei se C-Domekaan nyt ihan kevyt ole...ja sekin joudutaan yläkannelle laittamaan.

Sukulaisuuttahan aluksissa ei ole, mutta tietty tehtävän samankaltaisuus on. LCS nyt on sellainen asia joka on jo osittain humoristinen. Mielettömän kallis "partiovene".
 
Uppoumassa kuitenkin ~2000 tonnia eroa. Mistäköhän tuo syntyy Pohjanmaa-luokassa, kun varustus on kuitenkin varsin samankaltainen? Miinoista ja jäissäkulkykyvystä?

Varmaan osittain. Ja @Analysti mainitsikin turbiineista.

Sa'ar 6 kun perustuu tähän löysästi: https://en.wikipedia.org/wiki/Braunschweig-class_corvette

Niin arvelisin koneiden olevan samoja (ehkä).

Propulsion:2 MTU 20V 1163 TB 93 diesel engines producing 14.8MW, driving two controllable-pitch propellers.

Suomalaisiin korvetteihinhan tulee ilmeisesti tämänlainen koneisto: https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_diesel-electric_and_gas
 
Miksi tuo Corporal Frisk kirjoittaa englanniksi? Paljon tietopuolisemmatkin bloggaajat kuten se Uuden Suomen Venäjän asiantuntija jonka nimeä en tähän hätään muista kirjoittaa kotimaisella. Kyllä ne ketkä oikeasti ovat asioista kiinostuneita saavat kirjoitukset omalla kielellään lähetystöjen tulkkien kääntämänä.
Se on myös ok kompromissi sen suhteen, että taitaa olla äidinkieleltään ruotsinkielinen. Vaikka toki suomi samaa tasoa.

US:n Venäjä-asiantuntija... oliko se se Dobrowolski? Vai se Z-sukunimialkuinen nuori, jolla on täysin venäläinen nimi? US:sta tulee ekana mieleen ei todellakaan asiantuntija Pesonen.
 
Se on myös ok kompromissi sen suhteen, että taitaa olla äidinkieleltään ruotsinkielinen. Vaikka toki suomi samaa tasoa.

US:n Venäjä-asiantuntija... oliko se se Dobrowolski? Vai se Z-sukunimialkuinen nuori, jolla on täysin venäläinen nimi? US:sta tulee ekana mieleen ei todellakaan asiantuntija Pesonen.
Pesosta tarkoitin.
 
Hei.
Kirjoitin aikaisemmin rannikkotykistön aihepiirissä, mutta keskeytin osallistumiseni joksikin aikaa. Tuo aihepiiri on nyt hiljainen. Siksi kerron asiani täällä.

Olen perustanut syyskuussa 2019 Kaleva-nimisen lehden sivuille blogin nimeltä “Eino lukee ja kertoo“. Pääpaino pn sotahistoriassa, muussa historiassa ja vähän kulttuuriakin. Kahden uusimman kirjoituksen otsikot ovat:

Suomen mervoimien ja Perämeren satamien historiaa.
Talvisodan ensimmäiset päivät suomalaisten näkökulmasta.

Olen käynyt rannikkotykistön asepalvelun. Sen varmaan huomaa kirjoituksistani. Tavoitteeni on saada tavalliset ihmiset kiinnostumaan myönteisesti maanpuolustuksesta. Siksi yritän olla kansantajuinnen ja käytän aika paljon aitoja historiallisia valokuvia. Valitsen nuo kuvat huolellisesti tekstini mukaisesti. Hyvin harvar lukijat kommentoivat kirjoituksiani, mutta kommentit ovat olleet mielenkiintoisia ja aika hyviä.

Enimmillään lukukertoja on tilastoitu yli 1600 kpl artikkelia kohti. Blogini löytyy tästä osoitteesta:

blogit.kaleva.fi
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa kaksi jurmoa juuri nyt?
194.111.67.245:1935/live/turku-laiturit.stream/playlist.m3u8
Linkitys ei toimi näköjään mutta tuon saa kopioitua osoiteriville.98BDF84F-2BEB-477A-ACAB-9D25FCA81DEC.png
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan nyt tällä kertaa jättäisivät Rovaniemen polttamatta. Se saattaisi siellä opiskeleville siskolleni ja lankomiehelleni olla aika ikävä yllätys.
Meidän foorumin mouhojen pitää nyt vuokrata vesibussi ja suorittaa Tornioon maihinnousu. No vitsi vitsinä. Eikös tuollaiset järjettömät tutkinnat vie resursseja tärkeimmiltä kohteilta?
 
Ja kun se vielä kokonaiset 650 metriä oli meidän puolella. Miten ihmeessä edes pystyvät mittaamaan noin tarkasti rajan ylitysta.
 
Uppoumassa kuitenkin ~2000 tonnia eroa. Mistäköhän tuo syntyy Pohjanmaa-luokassa, kun varustus on kuitenkin varsin samankaltainen? Miinoista ja jäissäkulkykyvystä?
Luulen että suurin ero on jäävahvistuksessa ja vaurionkestävyydessä rungon osalta. Suomi-korvetin suunnittelijat ovat maininneet näiden olleen erityisiä huomionkohteita. Suomessa operoidaan myös karikkoisen rannikon läheisyydessä ja sisällä, joten rungon täytyy kestää jään murtamista, pohjakosketuksia ja karikolle ajoa uppoamatta. Sellaista ympäristöä ei ole välimeren pohjukassa.

Tuo Saàr 6 pohjaa Thyssenkruppin MEKO-A100 korvettiin eli rakennetaan Saksassa. Se on modifioitava alustyyppi, jota myydään ympäri maailman. Pohjanmaat ovat erityisesti suunniteltu Itämerelle erityispiirteineen.
 
Back
Top