Merivoimien kehitysnäkymät

Ja kun se vielä kokonaiset 650 metriä oli meidän puolella. Miten ihmeessä edes pystyvät mittaamaan noin tarkasti rajan ylitysta.

Toiset havaitsee, toiset ei ;)

2.8.2019 klo 19.08

Merivoimat kertoo, että sen miinalaiva Hämeenmaa kulki torstaina lyhyen matkaa Venäjän aluevesillä suorittaessaan Itäisellä Suomenlahdella alueellisen koskemattomuuden valvontatehtävää. Syvimmillään alus oli Venäjän alueen puolella noin 600 metriä.

Havaintomenetelmiä voi vain arvailla. Saksalaisaluksen toimintaa on voitu haluta tarkkailla/analysoida, koska uunituore sota-alus on hyvä testikohde omille järjestelmillekin. Havainnot on voitu tehdä/mitata hydrofoneilla, tutkalla, Rajavartiolaitoksen Puma, Dornier, vartiolaiva alueella tai kenties Puolustusvoimien salainen kaiken näkevä silmä.
 
Ja kun se vielä kokonaiset 650 metriä oli meidän puolella. Miten ihmeessä edes pystyvät mittaamaan noin tarkasti rajan ylitysta.

Marinetraffic...

 
Marinetraffic...


Testiohjelmaa/tehtävää suorittava Saksan laivaston uusin fregatti tuskin seilaa transponderi loistaen? Eihän marinetrafficissa sota-alukset näy käytännössä muutenkaan koskaan...
 
Testiohjelmaa/tehtävää suorittava Saksan laivaston uusin fregatti tuskin seilaa transponderi loistaen? Eihän marinetrafficissa sota-alukset näy käytännössä muutenkaan koskaan...

Päinvastoin. Esim NATOn isoja harjoituksia on voinut AIS lähetysten avulla seurata jo pitkään. Jokainen alus näkyy. Operatiiviset ajot on eri asia, mutta kyseinen alus ei ole sellaisella.

Viimeinen havainto pari minuuttia sitten ja piirtänyt tasaisesti reittiä jo pidemmän aikaa. Alus on Söderhamnin edustalla eli lähempänä ruotsin rannikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Päinvastoin. Esim NATOn isoja harjoituksia on voinut AIS lähetysten avulla seurata jo pitkään. Jokainen alus näkyy. Operatiiviset ajot on eri asia, mutta kyseinen alus ei ole sellaisella.

Viimeinen havainto pari minuuttia sitten ja piirtänyt tasaisesti reittiä jo pidemmän aikaa. Alus on Söderhamnin edustalla eli lähempänä ruotsin rannikkoa.

Hyvä että loukkaavat välillä ruotsalaisia...
 
Tämänkin ymmärrän mutta paljonko härmän laivasto kiinnostaa maailmalla?
No, kyllähän jotkut suhtautuvat kovin intohimoisesti vuosikymmeniä vanhaan neuvostoliittolaiseen ilmatorjuntakanuunaan. :D

Maailmassa on sen verran paljon ihmisiä, että obskuurimmillekkin aiheille löytyy seuraajansa.
 
Mk13 yksikätinen ohjuslaukaisin ja kannen alla 40 ohjuksen makasiini
Pikkupoikana Helsingissä vierailin jollain Perry-luokan fregatilla (olisiko peräti ollut itse Olivard H. Perry) ja aluksella esiteltiin ohjuslaukaisimen ja latauslaitteen toimintaa. Mieleen jäi latauslaitteen kova meteli hydraulipumppujen paukuttaessa ja ripeys, jolla uusi jööti siirtyi laukaisimeen. Montaa sekuntia itse lataustapahtumaan ei kulunut...
 
Viimeksi muokattu:
Offtopic:
Kesäkuussa 1993 alkoi meikäläisen kiinostus pikkupoikana sotalaivoihin. Heko kannen cocktail tilaisuudessa sain juoda jotain todella herkullista punaista juomaa. Vasta 25 vuotta myöhemmin ensimmäisellä jenkkireissulla valkeni mitä se oli.
Ot, tuli seriffin jutusta mieleen.
Minun tytär oli muutaman viikon, kun oli USAn sotalaivassa tutustumassa, ja hän sai ansaittua huomiota. (Muistaakseni U.S.S. Clark , FFG-11)
 
Pikkupoikana Helsingissä vierailin jollain Perry-luokan fregatilla (olisiko peräti ollut itse Olivard H. Perry) ja aluksella esiteltiin ohjuslaukaisimen ja latauslaitteen toimintaa. Mieleen jäi latauslaitteen kova meteli hydraulipumppujen paukuttaessa ja ripeys, jolla uusi jööti siirtyi laukaisimeen. Montaa sekuntia itse lataustapahtumaan ei kulunut...
Red Storm Rising kirjassa tuon toiminta on kuvailtu hyvin elävästi, kun USS Nimitz laivasto-osastoon kohdistuu MTO isku.
 
Pikkupoikana Helsingissä vierailin jollain Perry-luokan fregatilla (olisiko peräti ollut itse Olivard H. Perry) ja aluksella esiteltiin ohjuslaukaisimen ja latauslaitteen toimintaa. Mieleen jäi latauslaitteen kova meteli hydraulipumppujen paukuttaessa ja ripeys, jolla uusi jööti siirtyi laukaisimeen. Montaa sekuntia itse lataustapahtumaan ei kulunut...
Ei oikein noista uusista sotalaivoista tule samanlaisia mielikuvia kuin Perry luokasta. Newfoudlandin rannikko ja pintautunut venäläinen sukellusvene. Tähystäjä huutaa englanniksi warship, Perry class.
 
Pikkupoikana Helsingissä vierailin jollain Perry-luokan fregatilla (olisiko peräti ollut itse Olivard H. Perry) ja aluksella esiteltiin ohjuslaukaisimen ja latauslaitteen toimintaa. Mieleen jäi latauslaitteen kova meteli hydraulipumppujen paukuttaessa ja ripeys, jolla uusi jööti siirtyi laukaisimeen. Montaa sekuntia itse lataustapahtumaan ei kulunut...


 
Ja kun se vielä kokonaiset 650 metriä oli meidän puolella. Miten ihmeessä edes pystyvät mittaamaan noin tarkasti rajan ylitysta.
Tutkalla. Maalinosoitukseenkin pitäisi pystyä, joten 650 metrin tarkkuus ei edes ihan vielä riitä.

Toki voidaan mitata tarkka sijainti tulenjohtoryhmällä saaresta, mutta tuskin valmiutta on kohotettu siinä määrin, että kallioilla vielä on kukaan piirukiikareiden kanssa
makaamassa.
 
Testiohjelmaa/tehtävää suorittava Saksan laivaston uusin fregatti tuskin seilaa transponderi loistaen? Eihän marinetrafficissa sota-alukset näy käytännössä muutenkaan koskaan...
Ja AIS tiedot nyt on mitä on. Niitten varaan ei kannata laskea mitään, eikä maanpuolustuksen osalta lasketakaan.
 
Back
Top