Merivoimien kehitysnäkymät

Yhtähyvin kuin valtaosa palstan keskustelusta noin yleensäkin:rolleyes:

Venäjän Merivoimat -keskustelussa puhutaan meikäläisestä tykkiveneistä, täällä siviilialuksista, Laivue 2020 -keskustelussa varmaankin HX-projektista ja mulla on näköjään ollut lontoonkielinen automaattikorjaus päällä. "Uusi", ei "unusual".

Enivei, tuo on puhdas siviililaiva, joka tulee Aussien tiedeohjelmaa Etelänapamantereella.
 
Se on yleistä arktisten kykyjen kehitystä ja kertoo, että myös Romaniassa on paja, jolla olisi voinut teettää vaikka Laivue 2020:n.
Ei sotilaallinen, mutta huoltoalus. Alempi arktinen harjoitusjuttu oli se ketjuun suoranaisesti liittyvä.
 
Antarktisten. Alus korvaa Suomessa suunnitellun mutta Australiassa 1980-luvun lopussa rakennetun Aurora Australiksen.

Romanialaistelakan omistaa hollantilainen Damen. En tiedä, tekevätkö tuolla myös harmaita laivoja.
 
Tekevät Damenin alihankintana. Siis lähinnä teräslohkoja. Laatu... voitte arvata. LV2020 aluksia EI OLISI koskaan voitu teettää tuolla.
No ei ihan pelkkiä teräslohkoja. Toki jos se olisi sotalaiva niin käytännössä kaikki päällispuoli taitaisi mennä Hollannissa. "This will allow teams of equipment installers from Western Europe to access the ship for final commissioning of essential propulsion, electrical and navigation systems, after work was suspended due to the pandemic."

Toki koko Damenin kädenjälkeä eikä Galatin, mutta Euroopassa syntyi kuitenkin Suomen ulkopuolella tuon näköinen jäänmurtaja, joten kaipa myös jäävahvisteinen runko olisi kiipelissä naputeltu kasaan. Kotimaisella on toki se huoltovarmuus eikä siinä vikaa ole kun hyvää tulee. Vaihtoehdottomuus LV2020 liittyen oli kuitenkin tarkoituksenmukainen hetkellinen illuusio. Alkuperäinen ajatus tuskin oli saada vain yhtä tarjousta ja hinkata sen kelvollisuutta vuositolkulla.

Damen Galati pitäisi ehkä ottaa viivalle niitä huoltoaluksia pohtiessa kirittämään suomalaisia. Niissä on muilla enemmän kokemusta vähän kuten Katanpää-luokkaa ajatellen. Toki sielläkin voidaan toistaa vain Suomessa jäävahvisteinen tarina, mutta se alkaa jo näyttää irvokkaalta.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ihan pelkkiä teräslohkoja. Toki jos se olisi sotalaiva niin käytännössä kaikki päällispuoli taitaisi mennä Hollannissa. "This will allow teams of equipment installers from Western Europe to access the ship for final commissioning of essential propulsion, electrical and navigation systems, after work was suspended due to the pandemic."

Toki koko Damenin kädenjälkeä eikä Galatin, mutta Euroopassa syntyi kuitenkin Suomen ulkopuolella tuon näköinen jäänmurtaja, joten kaipa myös jäävahvisteinen runko olisi kiipelissä naputeltu kasaan. Kotimaisella on toki se huoltovarmuus eikä siinä vikaa ole kun hyvää tulee. Vaihtoehdottomuus LV2020 liittyen oli kuitenkin tarkoituksenmukainen hetkellinen illuusio. Alkuperäinen ajatus tuskin oli saada vain yhtä tarjousta ja hinkata sen kelvollisuutta vuositolkulla.

Damen Galati pitäisi ehkä ottaa viivalle niitä huoltoaluksia pohtiessa kirittämään suomalaisia. Niissä on muilla enemmän kokemusta vähän kuten Katanpää-luokkaa ajatellen. Toki sielläkin voidaan toistaa vain Suomessa jäävahvisteinen tarina, mutta se alkaa jo näyttää irvokkaalta.
Siis kyllähän lohkossa on yleensä asennettuna ainakin osa sisustuksesta. Esim ilmastointi, sähköt (hotellisähkö), putkisto ja eristykset ja vuoraukset. Sota-aluksen kohdalla varmaan Damen suorittaa järjestelmäasennukset Hollannissa. Mutta mikään laatutoimija tuo ei ole. Omin silmin nähneenä. Se ei olisi ollut Suomelle vaihtoehto, mikäli alus olisi tilattu ulkomailta.

Ihmettelen kovasti (yleisellä tasolla) kun täällä aina tiedetään nämä asiat ko paikassa olevia viranomaisia paremmin, niin miten ihmeessä olette pitäneet ehkä vuosikymmeniä kynttilää vakan alla? Eikö noilla taidoilla pitäisi olla Merivoimien komentaja tai vähintaan Logistiikkalaitoksen päällikkö tekemässä niitä oikeita ratkaisuja?
 
Ihmettelen kovasti (yleisellä tasolla) kun täällä aina tiedetään nämä asiat ko paikassa olevia viranomaisia paremmin, niin miten ihmeessä olette pitäneet ehkä vuosikymmeniä kynttilää vakan alla? Eikö noilla taidoilla pitäisi olla Merivoimien komentaja tai vähintaan Logistiikkalaitoksen päällikkö tekemässä niitä oikeita ratkaisuja?
Alä nyt hermostu; eihän edellä noin väitetty. Sä paremmin asiat tietävänä voit laittaa forumin erilaiset väitteet ja haaveet nopeasti oikealle paikalleen. On täällä tykkien alallakin ehdotettu yhtä sun toista.
 
Mutta mikään laatutoimija tuo ei ole. Omin silmin nähneenä. Se ei olisi ollut Suomelle vaihtoehto, mikäli alus olisi tilattu ulkomailta.
Tämä meidän tietämättömämpien pohdiskelu tulee lähinnä siitä, että näytti irvokkaalta ettei syntynyt kilpailutilannetta. Varsinkin verrattuna HX:ään.
Sitä puolusteltiin vähän turhan rennosti perinteisillä erityisolosuhteilla.

Ei meillä ole eväitä eikä halua tehdä niitä päätöksiä. Voidaan vain kovistella perusteista. Niitä ollaan oltu hieman vastahakoisia antamaan. Toki jos joku odottaa, että myönnettäisiin kesken valmistuksen ettei mennyt kuten suunniteltiin kun saatiin vain 1 vastaus niin ehkä se on epärealistista. Kritiikki oli se itsekritiikkiä tai toiselta omiin nimiin otettua vahvistaa kokonaiskuvan uskottavuutta. Onhan se kovistelijoiden parissakin myönnetty, että paperilla on todella suorituskykyinen konsepti eli vastaantuloa on ainakin täältä. Ehkä sitä odotetaan, että myönnetään ulkomaillakin osattavan jotain. Sillä onhan esim. tuo Damenin valmiiden alusten lista aika näyttävä, katsottiin sitten kokonaisuutta tai tuota lohkoalihankkijaa.

Voisihan asian vetää myös huumoriksi jos on halua olla rehvakkuuteen asti itsevarma: "Galatin pojat on tunnetusti kovia takomaan, mutta meillä Raumalla..." ;)

Viime vuosina on yllättävän paljon menty uniikkikonsepteista koeteltuihin luokkiin. Nyt tuo FFGX viimeisenä, mutta myös Kanada jne.

ps. :sneaky:
1596893815252.png
(meikä on 2015 tullut, joten ei taida olla enää kovin yhteiskuntakelpoinen)
 
Viimeksi muokattu:
Tämä meidän tietämättömämpien pohdiskelu tulee lähinnä siitä, että näytti irvokkaalta ettei syntynyt kilpailutilannetta. Varsinkin verrattuna HX:ään.
Sitä puolusteltiin vähän turhan rennosti perinteisillä erityisolosuhteilla.

Ei meillä ole eväitä eikä halua tehdä niitä päätöksiä. Voidaan vain kovistella perusteista. Niitä ollaan oltu hieman vastahakoisia antamaan. Toki jos joku odottaa, että myönnettäisiin kesken valmistuksen ettei mennyt kuten suunniteltiin kun saatiin vain 1 vastaus niin ehkä se on epärealistista. Kritiikki oli se itsekritiikkiä tai toiselta omiin nimiin otettua vahvistaa kokonaiskuvan uskottavuutta. Onhan se kovistelijoiden parissakin myönnetty, että paperilla on todella suorituskykyinen konsepti eli vastaantuloa on ainakin täältä. Ehkä sitä odotetaan, että myönnetään ulkomaillakin osattavan jotain. Sillä onhan esim. tuo Damenin valmiiden alusten lista aika näyttävä, katsottiin sitten kokonaisuutta tai tuota lohkoalihankkijaa.

Voisihan asian vetää myös huumoriksi: "Galatin pojat on tunnetusti kovia takomaan, mutta meillä Raumalla..." ;)

Viime vuosina on yllättävän paljon menty uniikkikonsepteista koeteltuihin luokkiin. Nyt tuo FFGX viimeisenä, mutta myös Kanada jne.
Ulkomailla kyllä osataan. Mutta ei Romaniassa. Damen kyllä muuten osaa, mutta turvautuu romanialaisiin vain kehitysmaakorveteissa ja OPV:ssa.

Eikö LOGL ole julkistanut mitään aiemmista tarjouskilpailun vaiheista... en nimittäin sitä kohtaa ole seurannut lainkaan?

Kilpailutilannetta on vaikea synnyttää, kun alukseen pitää ängetä sekä miinoituskyky, että ainakin auttava jäissätoimimiskyky kolmeen dimensioon tapahtuvan taistelun lisäksi. Ei se minkään asiantuntevan telakan (sotalaivatelakan) TEKNISELLE väelle ole ongelma. Mutta se kaupallinen alkaa varmaan yskimään... riskit, jos asiaa ei ole koskaan ennen tehty ovat isot, ja ne on hinnoiteltava. Sitten kun projektin hintakatto tiedetään niin siinä voi alkaa puntti tutisemaan niillä, jotka seisoo osakkeenomistajien edessä tulosvaatimusten alla.

No, kyllä vastauksia osallistumishakemukseen on tullut (8), mutta voidaan näin ulkopuolelta ainoastaan arvioida/arvata, että näiden vastausten jälkeen ja niiden analysoinnin sekä muiden tarjouspyyntöjen ja neuvottelujen jälkeen on päädytty siihen, missä hankkeessa nyt ollaan.


Sitten seuraavassa on linkki siihen, miten hankeen laatua (sen varmistamiseksi, että veronmaksajat saavat rahoilleen parhaan mahdollisen vastineen) on valvottu:


Tietenkin, kaiken tämänkin jälkeen "väärinhän siellä on kaikki tehty". On se harmi, kun vain niin kyvyttömät pääsee täällä niin kuin Pentagonissakin näitä hommia hoitelamaan...
 
Kyllä se on ymmärrettävää noilla perusteilla miksi näin kävi. Pieni sarja ja kitsas maksaja = huonohko bisnes, joten päästään kantamaan isompaa riskiä itse.
Tässä vaiheessa kun ei ole valmista mitä arvioida niin tuppaa pitämään kiinnostusta tarjota jonkinlaisena välitodistuksena hankkeen etenemisestä. Mikään itseisarvohan se ei ole, vaan vain lopulta saatu suorituskyky merkitsee.
Taistelujärjestelmästä (osallistumishakemukset koski vain niitä) ja yksittäisistä komponenteista oli onneksi mukavat kisat. Ensin mainittua voisikin pitää koko Laivue 2020 -kisana jos hakee HX:ään kansantajuista vertailukohtaa.

Eikö LOGL ole julkistanut mitään aiemmista tarjouskilpailun vaiheista..
Tuo on tosiaan enemmän hämärän peitossa olevaa. Ei ole paljoa palstalla käsitelty
Tietenkin, kaiken tämänkin jälkeen "väärinhän siellä on kaikki tehty".
Eipä taida kukaan näin olla sanonut. HX:n myötä LV:llle (molemmat poliittisesti näyttäviä budjetin ulkopuolisia hankkeita) on minusta syntynyt jonkinlainen odotus kilpailutilanteesta eikä sitä ole välttämättä huomioitu miksi näin ei voinut tapahtua. Voi olla, että myös HX:ssä seuraavan puolentoista vuoden aikaiset huoltovarmuuspohdinnat ja teollisen yhteistyöhön valittavat kuviot kertovat kotimaisuuden merkityksestä. Nyt se on vain kova kansainvälinen kisa.
 
Viimeksi muokattu:
(meikä on 2015 tullut, joten ei taida olla enää kovin yhteiskuntakelpoinen)
Minä en enää edes muista alkua :LOL:.

Olen jo seuraavan vaiheen uhri eli siirtynyt piiroshahmoksi pysyvästi foorumiin:
54d1ad5d93bd2_-_esq-cartoons-butthead.jpg

Tervetuloa perässä!
 
Back
Top