Allies testing naval readiness in Canada's Arctic
U.S., Denmark and France join annual, 3-week exercise
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Yhtähyvin kuin valtaosa palstan keskustelusta noin yleensäkinMiten tho Aussien unusual tutkimuslaiva liittyy merivoimiin?
Yhtähyvin kuin valtaosa palstan keskustelusta noin yleensäkin
Tekevät Damenin alihankintana. Siis lähinnä teräslohkoja. Laatu... voitte arvata. LV2020 aluksia EI OLISI koskaan voitu teettää tuolla.Antarktisten. Alus korvaa Suomessa suunnitellun mutta Australiassa 1980-luvun lopussa rakennetun Aurora Australiksen.
Romanialaistelakan omistaa hollantilainen Damen. En tiedä, tekevätkö tuolla myös harmaita laivoja.
No ei ihan pelkkiä teräslohkoja. Toki jos se olisi sotalaiva niin käytännössä kaikki päällispuoli taitaisi mennä Hollannissa. "This will allow teams of equipment installers from Western Europe to access the ship for final commissioning of essential propulsion, electrical and navigation systems, after work was suspended due to the pandemic."Tekevät Damenin alihankintana. Siis lähinnä teräslohkoja. Laatu... voitte arvata. LV2020 aluksia EI OLISI koskaan voitu teettää tuolla.
Niin toki, mutta Euroopassa syntyi kuitenkin Suomen ulkopuolella tuon näköinen jäänmurtaja...
Siis kyllähän lohkossa on yleensä asennettuna ainakin osa sisustuksesta. Esim ilmastointi, sähköt (hotellisähkö), putkisto ja eristykset ja vuoraukset. Sota-aluksen kohdalla varmaan Damen suorittaa järjestelmäasennukset Hollannissa. Mutta mikään laatutoimija tuo ei ole. Omin silmin nähneenä. Se ei olisi ollut Suomelle vaihtoehto, mikäli alus olisi tilattu ulkomailta.No ei ihan pelkkiä teräslohkoja. Toki jos se olisi sotalaiva niin käytännössä kaikki päällispuoli taitaisi mennä Hollannissa. "This will allow teams of equipment installers from Western Europe to access the ship for final commissioning of essential propulsion, electrical and navigation systems, after work was suspended due to the pandemic."
Toki koko Damenin kädenjälkeä eikä Galatin, mutta Euroopassa syntyi kuitenkin Suomen ulkopuolella tuon näköinen jäänmurtaja, joten kaipa myös jäävahvisteinen runko olisi kiipelissä naputeltu kasaan. Kotimaisella on toki se huoltovarmuus eikä siinä vikaa ole kun hyvää tulee. Vaihtoehdottomuus LV2020 liittyen oli kuitenkin tarkoituksenmukainen hetkellinen illuusio. Alkuperäinen ajatus tuskin oli saada vain yhtä tarjousta ja hinkata sen kelvollisuutta vuositolkulla.
Damen Galati pitäisi ehkä ottaa viivalle niitä huoltoaluksia pohtiessa kirittämään suomalaisia. Niissä on muilla enemmän kokemusta vähän kuten Katanpää-luokkaa ajatellen. Toki sielläkin voidaan toistaa vain Suomessa jäävahvisteinen tarina, mutta se alkaa jo näyttää irvokkaalta.
Alä nyt hermostu; eihän edellä noin väitetty. Sä paremmin asiat tietävänä voit laittaa forumin erilaiset väitteet ja haaveet nopeasti oikealle paikalleen. On täällä tykkien alallakin ehdotettu yhtä sun toista.Ihmettelen kovasti (yleisellä tasolla) kun täällä aina tiedetään nämä asiat ko paikassa olevia viranomaisia paremmin, niin miten ihmeessä olette pitäneet ehkä vuosikymmeniä kynttilää vakan alla? Eikö noilla taidoilla pitäisi olla Merivoimien komentaja tai vähintaan Logistiikkalaitoksen päällikkö tekemässä niitä oikeita ratkaisuja?
Tämä meidän tietämättömämpien pohdiskelu tulee lähinnä siitä, että näytti irvokkaalta ettei syntynyt kilpailutilannetta. Varsinkin verrattuna HX:ään.Mutta mikään laatutoimija tuo ei ole. Omin silmin nähneenä. Se ei olisi ollut Suomelle vaihtoehto, mikäli alus olisi tilattu ulkomailta.
Ulkomailla kyllä osataan. Mutta ei Romaniassa. Damen kyllä muuten osaa, mutta turvautuu romanialaisiin vain kehitysmaakorveteissa ja OPV:ssa.Tämä meidän tietämättömämpien pohdiskelu tulee lähinnä siitä, että näytti irvokkaalta ettei syntynyt kilpailutilannetta. Varsinkin verrattuna HX:ään.
Sitä puolusteltiin vähän turhan rennosti perinteisillä erityisolosuhteilla.
Ei meillä ole eväitä eikä halua tehdä niitä päätöksiä. Voidaan vain kovistella perusteista. Niitä ollaan oltu hieman vastahakoisia antamaan. Toki jos joku odottaa, että myönnettäisiin kesken valmistuksen ettei mennyt kuten suunniteltiin kun saatiin vain 1 vastaus niin ehkä se on epärealistista. Kritiikki oli se itsekritiikkiä tai toiselta omiin nimiin otettua vahvistaa kokonaiskuvan uskottavuutta. Onhan se kovistelijoiden parissakin myönnetty, että paperilla on todella suorituskykyinen konsepti eli vastaantuloa on ainakin täältä. Ehkä sitä odotetaan, että myönnetään ulkomaillakin osattavan jotain. Sillä onhan esim. tuo Damenin valmiiden alusten lista aika näyttävä, katsottiin sitten kokonaisuutta tai tuota lohkoalihankkijaa.
Voisihan asian vetää myös huumoriksi: "Galatin pojat on tunnetusti kovia takomaan, mutta meillä Raumalla..."
Viime vuosina on yllättävän paljon menty uniikkikonsepteista koeteltuihin luokkiin. Nyt tuo FFGX viimeisenä, mutta myös Kanada jne.
Tuo on tosiaan enemmän hämärän peitossa olevaa. Ei ole paljoa palstalla käsiteltyEikö LOGL ole julkistanut mitään aiemmista tarjouskilpailun vaiheista..
Eipä taida kukaan näin olla sanonut. HX:n myötä LV:llle (molemmat poliittisesti näyttäviä budjetin ulkopuolisia hankkeita) on minusta syntynyt jonkinlainen odotus kilpailutilanteesta eikä sitä ole välttämättä huomioitu miksi näin ei voinut tapahtua. Voi olla, että myös HX:ssä seuraavan puolentoista vuoden aikaiset huoltovarmuuspohdinnat ja teollisen yhteistyöhön valittavat kuviot kertovat kotimaisuuden merkityksestä. Nyt se on vain kova kansainvälinen kisa.Tietenkin, kaiken tämänkin jälkeen "väärinhän siellä on kaikki tehty".
Tekevät Damenin alihankintana. Siis lähinnä teräslohkoja. Laatu... voitte arvata. LV2020 aluksia EI OLISI koskaan voitu teettää tuolla.
Juu. Johan de Witt myös.Eikös Karel Doormannin runko tehty Romaniassa?
Juu. Johan de Witt myös.
Galați shipyard - Wikipedia
en.wikipedia.org
Se jää tästä yhdellä t:llä ja kaikilla muillakin tavoin.Marcolle sukua?
Sekin on varmaan enemmän siviilistandardeilla rakennettu?Eikös Karel Doormannin runko tehty Romaniassa?
Minä en enää edes muista alkua .(meikä on 2015 tullut, joten ei taida olla enää kovin yhteiskuntakelpoinen)