Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä Denel varmaankin säilyy ylläpitävänä organisaationa, mutta mitään uutta ja myyntikelpoista se tuskin tulee jatkossa kehittämään.

Innovaattorit ja ns varsinainen aivokapasiteetti siirtyi jo 1990 - ja 2000-luvun taitteessa ulkomaille alan yritysten palvelukseen, ja loputkin siirtynevät lähivuosina...?

Denel on ainakin lehtijuttujen perusteella niin köysissä ettei sieltä voi odottaa edes pätevää ylläpitotoimintaa lähitulevaisuudessa. Muistanette 2019 syyskuun Denelin bailoutin, jonka perimmäinen syy oli ilmeisesti kehitysmaatason taloudenhoito? https://www.reuters.com/article/saf...ompany-denel-gets-state-bailout-idUSL5N25Q4QY

No tänä vuonna haetaan uutta bailouttia lokakuulle ja Saudit/emiraatit niistävät iljettävät valkonaamainsinöörit firmasta ilmeisen tehokkaasti.

"It is becoming increasingly clear though that in the absence of yet another bailout, the loss of contacts, the delays in the delivery of Project Hoefyster (delayed by four years due to Denel’s inability to perform), salary backlogs and outstanding pension fund obligations, and the poaching of engineering skills by parties in the Middle East, the writing is on the wall for Denel.”

edit: lähde jäi https://www.engineeringnews.co.za/a...re-opportunities-it-has-identified-2020-06-18
 
Jos Ito 04 jää vaille ylläpitoa ja se joudutaan karsimaan Haminoista, alusluokan omasuoja typistyy samaan kuin Visbyillä ja Rauma-luokalla. Se siis ei pysty itse uskottavasti puolustautumaan pintamaaliohjuksilta eikä hävittäjiltä. Se olisi varsin onnetonta koska Haminoiden kyky operoida vapaammin ja ilman Pohjanmaiden tuottamaa ohjussuojaa heikentää merivoimien kykyä torjua merellistä uhkaa.

Vaikeata on kuvitella että kohtalaisen suolaisen MLU:n jälkeen it-ohjuksia alettaisiin vaihtamaan vaikkapa Seaceptoriin, vaikka ohjusjärjestelmä muuten olisi naitettavissa teknisesti. Rahat on tiukasti PTO 2020 ja Pohjanmaa projekteissa lähivuodet.
 
Joo, ei kannattane vaihtaa vaikka keksisi kierrättää taas seuraavaan. Niin vanha ja tarvitsee paljon kenkälusikkaa.
Eri asia on sitten jos Hamina ajetaan kokonaan paaliin hieman etuajassa.

Ehkä niiden tarvittavien parin logistiikka-alusten kanssa kannattaa katsella.
 
Hei me tienataan tällä™, Patria ostaa Umkhonton tuotantolinjat ja -oikeudet. Satojen miljoonien arvoinen asiakas valmiina, eikä tarvitse enempää miettiä mistä hommataan Crotalen korvaaja. :devilish: Emoyhtiö Kongsbergkin tykkää kun saa portfolioon vahvistusta mutta ei tarvitse ottaa suoraa taloudellista riskiä. Suomalainen veronmaksaja kantaa kyllä...

Ja Ruotsi tilaa Patria Dynamicsilta Umkhontot Visbyille osana Gripen-vastakauppoja! Näin tämä tästä lutviutuu... :cool:

Sivumennen sanoen, Ruotsin Umkhonto-hankinnan peruuntuminen näyttää Denel Dynamicsille näin jälkikäteen melko kohtalokkaalta. Siinä olisi ollut kohtuullisen kokoinen tilaus ja hyvä myyntireferenssi. Sillä olisi ehkä rahoitettu jatkokehittelyäkin ja näin saatu tilauskirjaa enemmänkin auki. Toisaalta, olisiko sitten käynyt vaan niin että enemmän jaettavaa rahaa olisi houkutellut paikalle enemmän kleptokraatteja sitä varastamaan...
 
Kyllä me kaikki tiedetään mikä_tulee_tilalle jos umkhontosta luovutaan ennenaikaisesti :) Ohjussiilosta saisi helposti hissin millä se nousisi kannelle, putket valmiiksi eteenpäin tietty

:salut:
640px-Kurki_51_bow_23_mm.JPG
 
Sivumennen sanoen, Ruotsin Umkhonto-hankinnan peruuntuminen näyttää Denel Dynamicsille näin jälkikäteen melko kohtalokkaalta. Siinä olisi ollut kohtuullisen kokoinen tilaus ja hyvä myyntireferenssi. Sillä olisi ehkä rahoitettu jatkokehittelyäkin ja näin saatu tilauskirjaa enemmänkin auki. Toisaalta, olisiko sitten käynyt vaan niin että enemmän jaettavaa rahaa olisi houkutellut paikalle enemmän kleptokraatteja sitä varastamaan...
Eiköhän tuo ole politiikasta ja sitten Denelistä konsernina lähtöisin. Dynamicsilla on väliä vain jos joku ostaa vain sen liiketoiminnan.
En tiedä miksi ostaisi jos se on jo junnannut paikoillaan. Usein ostetaan kilpailijoita pois tai osaajia (acqui-hire), mutta tässä molemmat tapahtuu itsestään kun vain antaa niin käydä.
 
Eiköhän tuo ole politiikasta ja sitten Denelistä konsernina lähtöisin. Dynamicsilla on väliä vain jos joku ostaa vain sen liiketoiminnan.
En tiedä miksi ostaisi jos se on jo junnannut paikoillaan. Usein ostetaan kilpailijoita pois tai osaajia (acqui-hire), mutta tässä molemmat tapahtuu itsestään kun vain antaa niin käydä.

Denelistä löytynee jotain terveitäkin osia, mahdollinen kehityskulku voi olla että siitä ruvetaan lohkomaan pois sellaista liiketoimintaa joka vielä voisi kannattaa. Tosin sekin voi olla vaikeaa jos oikein paljon osaajia ehtii kadota.
Ehkä lopulta kun firmasta on jäljellä enää tyhjä kuori, niin insinöörit palkanneet emiraatit ostavat oikeudet hardwareenkin...
 
Denel on 100% valtio-omisteinen yhtiö kun on tapana Etelä-Afrikassa, ja mikään suurempi yksityistäminen olisi poliittisesti tulenarka päätös, vaikka koskiskeluja onkin tullut mm. Saudeilta ja emiiraateista. Todennäköisempää voisi olla immateriaalioikeuksien myynti, esim A-Darter Brasiliaan Mectronille. Itse yrityksellähän meni varsin hyvin kunnes ANC alkoi tehdä omistajaohjausta vähän rankemmalla kädellä ja erotti koko hallituksen ja muutaman keskeisen johtajan, siihen vielä Zuman ja Guptan korruptiohässäkät päälle niin edellytykset menestyä olivat aika kehnot.
 

Nyt olisi miinoitus- ja kuljetuskapasiteettia edullisesti tarjolla, buffetmahdollisuudella! Voisiko mennä tuhat sarvimiinaa kerralla? Näin vakavammin, nyt jos koskaan pitäisi oikeasti alkaa kiinnittämään huomiota Suomen kauppalaivaston kriisiajan kapasiteettiin ja sen vaatimiin erityispiirteisiin - tarvittaessa vaikkapa tietyillä korjaus- ja modifiointitöillä joilla voisi myös nopeasti tukea telakoiden työllisyyttä.
 
Joo, ei kannattane vaihtaa vaikka keksisi kierrättää taas seuraavaan. Niin vanha ja tarvitsee paljon kenkälusikkaa.
Eri asia on sitten jos Hamina ajetaan kokonaan paaliin hieman etuajassa.

Ehkä niiden tarvittavien parin logistiikka-alusten kanssa kannattaa katsella.
Tämä olisi karmaiseva isku merivoimien suorituskyvylle ja vaarantaisi päätehtävät eli meriliikenteensuojaamisen sekä pintatorjunnan. Se tarkoittaisi 50% torjuvien alusten katoamista ja ennen kuin yksikään on uponnut vihollisen osumista. No, ei tarvitse sotaa odotella jos me upotetaan ne itse.....
 
Joo, ei kannattane vaihtaa vaikka keksisi kierrättää taas seuraavaan. Niin vanha ja tarvitsee paljon kenkälusikkaa.
Eri asia on sitten jos Hamina ajetaan kokonaan paaliin hieman etuajassa.

Ehkä niiden tarvittavien parin logistiikka-alusten kanssa kannattaa katsella.
Miksi Hamina-lk pitäisi poistaa käytöstä ennen aikojaan? En keksi siihen yhtään syytä. Sitten 30-luvulla se korvataan uudella isommista aluksista koostuvalla tilauksella.
 
Miksi Hamina-lk pitäisi poistaa käytöstä ennen aikojaan? En keksi siihen yhtään syytä. Sitten 30-luvulla se korvataan uudella isommista aluksista koostuvalla tilauksella.
No jos syntyisi tilanne ettei sillä olisi enää ito-kykyä niin pitäisi arvioida onko se ilman sitä riittävä. Vai saisiko kyseisellä tilalla motivoitua rahoittajaa uusimaan aluskantaa hieman etuajassa.
Ilman erillisrahoituskonseptia sitä tuskin uusittaisiin, sillä kyllä omia rahoja käytettäessä PV venyttäisi penniä.
 
No jos syntyisi tilanne ettei sillä olisi enää ito-kykyä niin pitäisi arvioida onko se ilman sitä riittävä. Vai saisiko kyseisellä tilalla motivoitua rahoittajaa uusimaan aluskantaa hieman etuajassa.
Ilman erillisrahoituskonseptia sitä tuskin uusittaisiin, sillä kyllä omia rahoja käytettäessä PV venyttäisi penniä.
En usko, että semmoista tilannetta syntyy nyt jäljellä olevan elinkaaren aikana. Hamina-lk:n kohdallahan puhutaan siis puhtaasti omasuojajärjestelmästä.
 

Nyt olisi miinoitus- ja kuljetuskapasiteettia edullisesti tarjolla, buffetmahdollisuudella! Voisiko mennä tuhat sarvimiinaa kerralla? Näin vakavammin, nyt jos koskaan pitäisi oikeasti alkaa kiinnittämään huomiota Suomen kauppalaivaston kriisiajan kapasiteettiin ja sen vaatimiin erityispiirteisiin - tarvittaessa vaikkapa tietyillä korjaus- ja modifiointitöillä joilla voisi myös nopeasti tukea telakoiden työllisyyttä.
Onko Viking Line sittenkin sijoittamassa Gloryn Mariellan tilalle? Tällähän hetkellä Tallink Silja on suvereeni Tukholman reitillä.
SORRY offtopic. Kommentit vaikkapa Laivateollisuus ketjuun.
 
Nyt joku ostamaan paatti, tienaa uivana hotellina kun seuraava pakolaisaalto tulee. Voi myydä palvelua Punaiselle Ristille.
 
Nyt vaan ostamaan konkurssipesästä kaikki Umkhontot ja niiden suunnitelmat ja tuotantolaitteistot. Omavaraiseksi vaan noissa ja myydään samalla muillekin. Joku muu näkisi tämän tilaisuutena eikä uhkana.
 
Nyt vaan ostamaan konkurssipesästä kaikki Umkhontot ja niiden suunnitelmat ja tuotantolaitteistot. Omavaraiseksi vaan noissa ja myydään samalla muillekin. Joku muu näkisi tämän tilaisuutena eikä uhkana.
Niin, ostetaan kovaa vauhtia vanhenevan ohjusperheen tuotantolinjat. Helppo varmasti kehittää meikäläisten jämäkällä ohjusinsinööri-prikaatilla tästä uusi Wunderwaffe. Ehkä käytetään rahat kuitenkin johonkin muuhun
 
Kovia ovat käryämään yhdysvaltalaiset alukset näinä päivinä. Nyt meni 1/2 rannikkovartioston jäänmurtajasta pajalle. Se jäljellä oleva raskas on naimisissa Etelämantereen McMurdon huoltokuljetusten kanssa, joten Pohjoisnavan suuntaan ei tapahdu mitään tällä kaudella.

 
Niin, ostetaan kovaa vauhtia vanhenevan ohjusperheen tuotantolinjat. Helppo varmasti kehittää meikäläisten jämäkällä ohjusinsinööri-prikaatilla tästä uusi Wunderwaffe. Ehkä käytetään rahat kuitenkin johonkin muuhun

Ehkä Umkhontosta voitaisiin kehitellä kotimainen ohjusajan vastine Tampella PSTK 100:lle tai kotimaiselle sähkötorpedolle? <3
 
Ehkä Umkhontosta voitaisiin kehitellä kotimainen ohjusajan vastine Tampella PSTK 100:lle tai kotimaiselle sähkötorpedolle? <3

Ehdottomasti näin. Kotimaiselle aseteollisuudelle on aika saada uusi lippulaiva. Ja kun ihan ite parannellun Finnkhonton kehitystyö aloitetaan heti saadaan se käyttökokeisiin hetkohta 2040-luvulla.
 
Back
Top