Merivoimien kehitysnäkymät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
SJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Kokoluokka on oikea, mutta miinakansi tarvitaan ja aluksen pitää kulkea jäissä. En usko, että tuon tyyppisiä paatteja lähdettäisiin tilaamaan ulkomailta, jos kotimaan telakat ovat samaan aikaan tyhjäkäynnillä. Katanpää ja kumppanit edustivat hiukan erikoisempaa tekniikkaa, joten niiden osalta maailmalla teettäminen oli paremmin perusteltua.

Mistähän tuossa pitäisi luopua, jotta se miinakansi mahtuu mukaan?

Jäävahvistushan tarkoittaa käytännössä paksumpaa peltiä vesirajan rakenteissa, eli ei syö tilavuutta. Uppouma toki kasvaa jonkin tonnin. Olisikohan muuten Argentiinan Mekoissa (hih :a-grin:) sellaiset? Toki ne ovat muuten vanhempaa mallia.

Miinoja varten, suurin yksittäinen tilavuus tuossa näyttää olevan hangaari. A-100:ssa on nähtävästi mahdollisuus ainakin yhden 10 tonnin kokoluokan (esim. NH-90) kopterin hangaarille. Sinne mahtuisi tietysti siirtämään toimintoja kopterikannen alta. Toinen vaihtoehto olisi säilöä miinat hangaariin ja työntää ne urakiskoilla kopterikannen yli perästä pudotettavaksi. KV-intoilijatkin tykkäisivät jos kopterin tukeutuminen alukselle jäisi mahdolliseksi.

Niinpä. Mikseipä tuota kopterin säilömiseen suunnattua hallia voisi käyttää myös miinoja varten Suomen vesillä? KV:lla tuskin miinoja mukaan tarvitaan, kun ei ne muutkaan niitä käytä. Sama halli toimisi myös kopterin suojaksi KV-hommissa ja eiköhän tuolta muutama NH90 aina satunnaisiin KV-hommiin heltiä, joten tuskin niitä lisää tarvitsisi tilata.

Uskoisin että Saksassa valmistetaan paljon parempia sotalaivoja, kuin Suomessa, enkä näkisi noin pienen purkin rakentamista kovinkaan tuottavana Suomen laivanrakennusteollisuuden kannalta.

Kaukovittuilija kirjoitti:
Israel päätyi ostamaan, Saksassa valmistettuja ja USA-peräiseen teknologiaan perustuvia, MEKO 100A-korvetteja. Olisiko tässä myös Suomen kansainvälisiin tehtäviin suunnatun Monitoimialus 2020:n pohja? Samantyyppisiä kippoja nimittäöin löytyy nykyään vähän joka natovaltiosta.

Näitä aluksia ei ole oikein suunniteltu kv. tehtäviin. Ne on tarkoitettu sisämerille taistelualuksiksi, täydentämään ja osin myös halvemmaksi vaihtoehdoksi isommille sota-aluksille. Kyllähän ne siihen vähän paremmin sopisivat kuin nykyiset miinalaivamme, mutta siihen se jää. Useimmilla laivastoilla jotka ovat tämän kokoluokan aluksia hankkineet on myös raskaampia fregatteja tai hävittäjiä joita käytetään valtamerellä.

Tuossa piilee kyllä totuuden siemen. Fregatti olisi kyllä KV-hommissa paljon parempi ratkaisu. Suomen kohdalla korvetti lienee todennäköisin vaihtoehto, jos ajatellaan tehtävää ja kokoluokkaa. Mutta jos taas ajatellaan noita taannoisia merirosvo-operaatioita Somalian edustalla, niin ainakin Ruotsi kävi siellä Visby-luokan voimin ja Suomi heilahteli siellä pelkällä miinalaivalla.

Tietääkseni Ruotsi oli mukana Somalia-operaatiossa kahdella Stockholm-luokan korvetilla, jotka ovat uppoumaltaan vain hieman Hamina-luokkaa isompia aluksia (380 tn). Mukana kovettunut tukena oli myös HSwMS Carlskrona. Visby-luokan aluksia ei ole vielä piraattijahtiin lähetetty.

Rateko kirjoitti:
Tietääkseni Ruotsi oli mukana Somalia-operaatiossa kahdella Stockholm-luokan korvetilla, jotka ovat uppoumaltaan vain hieman Hamina-luokkaa isompia aluksia (380 tn). Mukana kovettunut tukena oli myös HSwMS Carlskrona.

Carlskrona on sentään kuitenkin iso alus: Stockholmit eivät ilman tukialusta pärjää kaukomailla. Suomi ja Ruotsi ovat lähettäneet tarkoitukseen huonosti sopivia aluksia tuonne, koska muita ei ole ja silti halutaan lippua näyttää. Tietysti jos vain se on tärkeää niin ihan samahan se on sitten millainen kiulu sinne lähtee.

Niinpä. Tuossa uuden alustyypin hankkimisselonteossa ei missään mainita minkäkokoisia aluksia on tarkoitus hankkia, eikä myöskään määrää. Ihan hyvin on mahdollista että Suomeen hankittaisiin myös tukialus. Ainoastaan valtio, josta ne on tarkoitus hankkia ja uudentyyppiset materiaalit, jolloin kyseessä tuskin on muu kuin moderni MEKO-sarja.

Ehkäpä tässä komeilee Suomen merivoimien tuleva lippulaiva (MEKO-200): ;)
25_105439_952b0f128f414bb.jpg

Ainakin Ruotsi suunnittelee vanhenevan Carlskronan korvaajaa ja se tulisi käyttöön joskus 2020-luvulla.

sw_ff_ysny_meko_a200_dristigheten_au-29967.jpg

Olin eilen Turun Messuilla Puolustusvoimien osastolla. Kyselin muunmuassa kommodorilta tulevasta 2020 projektista.
Tiedustelin olisiko Meko luokka myös vaihtoehto Suomelle. Vastaus oli ei. Suomi aikoo suunnitella täysin oman alustyypin itse. Kysymykseeni kannattaako pienen maan mukamas suunnitella kaikki alusta lähtien itse en saanut enää vastausta.

Toisena aiheena oli oli Katanpää luokka. Tiedustelin onko tämä suunniteltu kotimaan puolustusta ajatellen vaiko kansainvälisiä operaatioita varten eräänlaisena NATO korttina. Ehdottomasti kotimaan puolustusta varten oli vastaus mutta sopii erinomaisesti myös kansainvälisiin operaatioihin.

Merten sheriffi kirjoitti:
Olin eilen Turun Messuilla Puolustusvoimien osastolla. Kyselin muunmuassa kommodorilta tulevasta 2020 projektista.
Tiedustelin olisiko Meko luokka myös vaihtoehto Suomelle. Vastaus oli ei. Suomi aikoo suunnitella täysin oman alustyypin itse. Kysymykseeni kannattaako pienen maan mukamas suunnitella kaikki alusta lähtien itse en saanut enää vastausta.

Kas kas. Kyllä Suomessa riittää kompetenssia sotalaivan suunnitteluun ja rakentamiseen, ei se siitä ole kiinni. Suomen telakkateollisuushan on Euroopan mittakaavassa hyvinkin suuri ja merkittävä. Näkisin ongelmana tosin sen että kun alusluokasta on kyse, niin prototyyppiä joudutaan kuitenkin ensiksi testaamaan ennenkuin uskalletaan rakentaa lisää, tämä tekee projektista aika pitkän ja tietenkin myös kalliimman. Vaara että käy kuten Ruotsissa - suunnitellaan huippuhieno runko ja sitten rahat ovatkin niin vähissä että niistä tulee ylikalliita tykkiveneitä.

Toisena aiheena oli oli Katanpää luokka. Tiedustelin onko tämä suunniteltu kotimaan puolustusta ajatellen vaiko kansainvälisiä operaatioita varten eräänlaisena NATO korttina. Ehdottomasti kotimaan puolustusta varten oli vastaus mutta sopii erinomaisesti myös kansainvälisiin operaatioihin.

Nyt tuli viimein sellainen vastaus, jota olen jo jonkin aikaa odotellut. Tuohon on aika hankala enää mitään lisätä. Harmi vain että PV pitäytyy hiljaa koko aiheesta. Nettiä olen turhaan plarannut, eikä mitään varsinaista uutta tietoa, ole sinne enää aikoihin julkaistu, koskien 2020-alusta.

Tuon tyyppisessä taistelualuksessahan ei sinänsä laivana ole mitään kovin erikoista ellei lähdetä tavoittelemaan todella edistyneitä häiveominaisuuksia tms. Pihvinä ovat ne järjestelmät joita laivaan pultataan, ja ne tulevat joka tapauksessa ulkomailta. Sinänsä en siis pidä mitenkään erikoisena sitä, että laivat suunniteltaisiin Suomessa.

Kaukovittuilija kirjoitti:

Nyt tuli viimein sellainen vastaus, jota olen jo jonkin aikaa odotellut. Tuohon on aika hankala enää mitään lisätä. Harmi vain että PV pitäytyy hiljaa koko aiheesta. Nettiä olen turhaan plarannut, eikä mitään varsinaista uutta tietoa, ole sinne enää aikoihin julkaistu, koskien 2020-alusta.

En oikeastaan saanut mitään tietoa ulos. Taisi pikemminkin pitää minua jonkinlaisena kylähulluna, kun kyselin kaikenlaista. Pieni hymy oli kasvoilla koko keskustelutuokion ajan. Näissä tapahtumissa pitää vain rohkeasti uskaltaa mennä kyselemään kapiukoilta keillä on enemmän ja paksumpaa kultaista viivaa poleteissaan.
Muutama vuosi sitten Forum Marinumin kentällä oli merivoimien vuosipäivä. Silloin koko merivoimien komentaja amiraalismies silitteli chihuahua koiraani samalla kun utelin miksi Helsinki luokkaa ei merimuseoon saatu.

YLE kirjoitti:
Suomi myy vartiolaivan Britannialle
Laivakaupan hinta on noin 4 miljoonaa euroa.

Suomi myy vartiolaiva VL Tavin Iso-Britannialle. Valtioneuvosto antoi tänään suostumuksensa kaupalle, jonka arvo on hieman yli neljä miljoonaa euroa.

Tavi kuuluu Telkkä-luokan aluksiin. Vartiolaiva myydään Britannialle, sillä se ei sovellu enää Rajavartiolaitoksen vaatimuksiin. Rajavartiolaitoksen tehtävät edellyttävät aluksilta tehokasta toimintakykyä merellä kaikkina vuodenaikoina.

Telkkä-luokan alukset ovat olleet myynnissä tammikuun alusta lähtien.

Miksi ihmeessä Britannia ostaa Suomesta käytetyn vartioaluksen? Mihin mahdolliseen tarpeeseen heillä ei ole tarpeeksi omia eikä kapasiteettia rakentaa?

Jukkis kirjoitti:
Miksi ihmeessä Britannia ostaa Suomesta käytetyn vartioaluksen? Mihin mahdolliseen tarpeeseen heillä ei ole tarpeeksi omia eikä kapasiteettia rakentaa?

Britanniassa on tietääkseni yksityistetty osa rannikkovartioston palveluita ja toimintoja. Epäilisin että joku osti vartiolaivan pois kun halvalla sai ja näin kuningaskunta suunnittelee saavuttavansa säästöjä. Joku saattaa tietenkin tehdä tuolla myös businesta.

Museo kirjoitti:
Jukkis kirjoitti:

Britanniassa on tietääkseni yksityistetty osa rannikkovartioston palveluita ja toimintoja. Epäilisin että joku osti vartiolaivan pois kun halvalla sai ja näin kuningaskunta suunnittelee saavuttavansa säästöjä. Joku saattaa tietenkin tehdä tuolla myös businesta.

Jos pitää paikkansa, että nuo eivät kunnolla pärjänneet meikäläisessä merenkäynnissä, niin mitenkähän homma toimii Brittein saarten leppeillä lähivesillä?

Briteissä ei liene talviolosuhteet niin haastavat kuin Suomenlahdella. Tai voihan ne kiikuttaa tuon vaikka Gibraltarin vahvistukseksi?

Jukkis kirjoitti:
YLE kirjoitti:
Suomi myy vartiolaivan Britannialle
Laivakaupan hinta on noin 4 miljoonaa euroa.

Suomi myy vartiolaiva VL Tavin Iso-Britannialle. Valtioneuvosto antoi tänään suostumuksensa kaupalle, jonka arvo on hieman yli neljä miljoonaa euroa.

Tavi kuuluu Telkkä-luokan aluksiin. Vartiolaiva myydään Britannialle, sillä se ei sovellu enää Rajavartiolaitoksen vaatimuksiin. Rajavartiolaitoksen tehtävät edellyttävät aluksilta tehokasta toimintakykyä merellä kaikkina vuodenaikoina.

Telkkä-luokan alukset ovat olleet myynnissä tammikuun alusta lähtien.

Saivat halvalla. Luultavasti yhtä halvalla, kuin me olemme ostelleet panssarikalustoa viimeisten vuosikymmenten aikana.

Back