SJ kirjoitti:Hande kirjoitti:Kokoluokka on oikea, mutta miinakansi tarvitaan ja aluksen pitää kulkea jäissä. En usko, että tuon tyyppisiä paatteja lähdettäisiin tilaamaan ulkomailta, jos kotimaan telakat ovat samaan aikaan tyhjäkäynnillä. Katanpää ja kumppanit edustivat hiukan erikoisempaa tekniikkaa, joten niiden osalta maailmalla teettäminen oli paremmin perusteltua.
Mistähän tuossa pitäisi luopua, jotta se miinakansi mahtuu mukaan?
Jäävahvistushan tarkoittaa käytännössä paksumpaa peltiä vesirajan rakenteissa, eli ei syö tilavuutta. Uppouma toki kasvaa jonkin tonnin. Olisikohan muuten Argentiinan Mekoissa (hih :a-grin sellaiset? Toki ne ovat muuten vanhempaa mallia.
Miinoja varten, suurin yksittäinen tilavuus tuossa näyttää olevan hangaari. A-100:ssa on nähtävästi mahdollisuus ainakin yhden 10 tonnin kokoluokan (esim. NH-90) kopterin hangaarille. Sinne mahtuisi tietysti siirtämään toimintoja kopterikannen alta. Toinen vaihtoehto olisi säilöä miinat hangaariin ja työntää ne urakiskoilla kopterikannen yli perästä pudotettavaksi. KV-intoilijatkin tykkäisivät jos kopterin tukeutuminen alukselle jäisi mahdolliseksi.