Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jukkis kirjoitti:
Miksi ihmeessä Britannia ostaa Suomesta käytetyn vartioaluksen? Mihin mahdolliseen tarpeeseen heillä ei ole tarpeeksi omia eikä kapasiteettia rakentaa?

Rajavartioston tiedotteen mukaan ostajana on UK Border Force. Sen tehtävän putoavat vähän tullin ja rajavartioston välimaastoon: alukset eivät ole aseistettuja. Ennestään heillä on näköjään viisi kutteria jotka ovat Tavia pienempiä paatteja. Tavi näyttää oikeastaan melkein ylivarustellulta heidän tarpeisiinsa.
 
Hande kirjoitti:
Jos pitää paikkansa, että nuo eivät kunnolla pärjänneet meikäläisessä merenkäynnissä...

Julkisuuteen annettujen tietojen mukaan Rajavartiolaitos luopui Tavista ja muista Telkkä-luokan vartiolaivoista lähinnä siksi, ettei niiden käyttöön ollut määrärahoja ja alusluokkaa ei oltu vahvistettu jäissäkulkua varten. En usko, että alusten merikelpoisuudessa on mitään erityistä vikaa.
 
Tups kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Jos pitää paikkansa, että nuo eivät kunnolla pärjänneet meikäläisessä merenkäynnissä...

Julkisuuteen annettujen tietojen mukaan Rajavartiolaitos luopui Tavista ja muista Telkkä-luokan vartiolaivoista lähinnä siksi, ettei niiden käyttöön ollut määrärahoja ja alusluokkaa ei oltu vahvistettu jäissäkulkua varten. En usko, että alusten merikelpoisuudessa on mitään erityistä vikaa.

Merenkäyntiä se on se jäissä kulkukin.
 
SJ kirjoitti:
Tups kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Jos pitää paikkansa, että nuo eivät kunnolla pärjänneet meikäläisessä merenkäynnissä...

Julkisuuteen annettujen tietojen mukaan Rajavartiolaitos luopui Tavista ja muista Telkkä-luokan vartiolaivoista lähinnä siksi, ettei niiden käyttöön ollut määrärahoja ja alusluokkaa ei oltu vahvistettu jäissäkulkua varten. En usko, että alusten merikelpoisuudessa on mitään erityistä vikaa.

Merenkäyntiä se on se jäissä kulkukin.

Aivan onneton alus(luokka)!
-Kolmannes VL Merikarhun koosta, mutta samalla syväyksellä, tehden siitä erittäin herkän poikittaistuulelle ja -aallokolle.
-Elektroniikka ja rakenne ei kestä syvyyspommien käyttöä (edes kokeiluun ei saatu RVLE:n lupaa vastaanotossa tai myöhemminkään).
-Koko rajoittaa myös miehistön määrää sekä tehtäviä merellä esim. öljyntorjunta.

Raskas Rannikkokanootti.
 
Tvälups kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Tups kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Jos pitää paikkansa, että nuo eivät kunnolla pärjänneet meikäläisessä merenkäynnissä...

Julkisuuteen annettujen tietojen mukaan Rajavartiolaitos luopui Tavista ja muista Telkkä-luokan vartiolaivoista lähinnä siksi, ettei niiden käyttöön ollut määrärahoja ja alusluokkaa ei oltu vahvistettu jäissäkulkua varten. En usko, että alusten merikelpoisuudessa on mitään erityistä vikaa.

Merenkäyntiä se on se jäissä kulkukin.

Aivan onneton alus(luokka)!
-Kolmannes VL Merikarhun koosta, mutta samalla syväyksellä, tehden siitä erittäin herkän poikittaistuulelle ja -aallokolle.
-Elektroniikka ja rakenne ei kestä syvyyspommien käyttöä (edes kokeiluun ei saatu RVLE:n lupaa vastaanotossa tai myöhemminkään).
-Koko rajoittaa myös miehistön määrää sekä tehtäviä merellä esim. öljyntorjunta.

Raskas Rannikkokanootti.

Ei voine verrata R-luokkaan?
 
Ei todellakaan voi.

"R-luokan vartioveneet olivat käytännössä uppoamattomia. Niiden suurin mahdollinen kallistuskulma on jopa 115 astetta. Laiva voi siis kovassa merenkäynnissä kierähtää yli puolenvälin, mutta se nousee vielä takaisin pystyyn"

VL:t Valpas ja Turva olivat tuon Telkkä-luokan edeltäjiä ja miehistön suosimia aluksia. Pettymys oli karvas.
 
SJ kirjoitti:
Merenkäyntiä se on se jäissä kulkukin.

merenkäynti

1. meren aaltoilu. esim. Ankara, kova merenkäynti. Merenkäynti yltyy, laantuu.

Tavallisesti jäät vaimentavat merenkäyntiä tehokkaasti, mutta toisaalta tuli sitä viime keväänä koettua sellainenkin tilanne, jossa puolitoistametrinen maininki heitteli isoja jäälauttoja laivaa vasten.

Enivei, ettet vain sekoittaisi merenkulkuun... :>
 
Tups kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Merenkäyntiä se on se jäissä kulkukin.

merenkäynti

1. meren aaltoilu. esim. Ankara, kova merenkäynti. Merenkäynti yltyy, laantuu.

Tavallisesti jäät vaimentavat merenkäyntiä tehokkaasti, mutta toisaalta tuli sitä viime keväänä koettua sellainenkin tilanne, jossa puolitoistametrinen maininki heitteli isoja jäälauttoja laivaa vasten.

Enivei, ettet vain sekoittaisi merenkulkuun... :>

Kyllä nyt pitää myöntää, että opin juuri jotakin uutta.
 
Tvälups kirjoitti:
Aivan onneton alus(luokka)!
-Kolmannes VL Merikarhun koosta, mutta samalla syväyksellä, tehden siitä erittäin herkän poikittaistuulelle ja -aallokolle.
-Elektroniikka ja rakenne ei kestä syvyyspommien käyttöä (edes kokeiluun ei saatu RVLE:n lupaa vastaanotossa tai myöhemminkään).
-Koko rajoittaa myös miehistön määrää sekä tehtäviä merellä esim. öljyntorjunta.

Raskas Rannikkokanootti.

Ajattelin että nuo on varmaan tarkoitettu jonkunlaisiksi kriisiajan "vara-aluksiksi", joihin voisi sotaa varten pultata vähän enemmän ja kovempaa aseistusta. Mutta jos elektroniikkaa ei ole tärähdyssuojattu niin eihän niitä voi siihenkään käyttää.

Ihmettelin itsekin tuota suurta syväystä. Syväys toki parantaa merenkulkuominaisuuksia tiettyyn rajaan asti (liian matalasyväyksiset alukset ovat hankalia ohjata) mutta liika on varmaan liikaa, ja sopii erikoisolosuhteisiimme muutenkin huonosti.

Mutta Border Force ei taida omata tuon kummempia aluksia joten varmaan se heille on vahvistus.
 
Kiitos kaikille tyhjentävistä vastauksista. Näyttää siis siltä että alus menee ihan alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa. Lienevätkö he laajentamassa laivastoaan vai tuleeko tuo korvaamaan HMC Sentinelin joka on (wikipedian mukaan, katso sigini) UKBA:n kuttereista pienin ja vanhin.
 
Jukkis kirjoitti:
Kiitos kaikille tyhjentävistä vastauksista. Näyttää siis siltä että alus menee ihan alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa. Lienevätkö he laajentamassa laivastoaan vai tuleeko tuo korvaamaan HMC Sentinelin joka on (wikipedian mukaan, katso sigini) UKBA:n kuttereista pienin ja vanhin.

Veikkaan että laajentavat, viisi kutteria kuulostaa aika vähältä voimalta jolla vartioida tuollaista kuitenkin kohtuullisen suurta saarta. Briteissä perinteisesti Royal Navy on huolehtinut osasta niistä tehtävistä joita useimmilla mailla hoitaa raja/rannikkovartiosto: Border Force on aika uusi instanssi, ja voi olla että se on pikkuhiljaa muuttumassa lähemmäksi normaalia rajavartiostoa. Kuka tietää vaikka ostaisivat nuo muutkin, syyskuun lopulla pitäisi tulla tietoa käyvätkö ne kaupaksi (Telkässä tosin on toinen pääkone sökönä, voi olla ettei se mene kaupaksi).

Her Majesty's Cutter Tavi on tainnut juuri lähteä seilaamaan kohti Britanniaa. Saapa nähdä mikä tulee paatin uudeksi nimeksi.

917093e01454519d3ef952219a112e0bed94c273.jpg
 
Hong Sang Eo (Red Shark) torpedo (Hangul: 홍상어 어뢰), also called the K-ASROC, is a vertically launched anti-submarine missile successively developed and tested by South Korea's University of Science and Technology, the Korea Agency for Defense Development (ADD) and the Republic of Korea Navy in 2009.[1] The Red Shark missile has a range of 12 miles (19 km)[2] and carries a K745 Blue Shark torpedo that is deployed by parachute near the intended target. After release, the Blue Shark independently searches for the target.
http://www.xklsv.org/viewwiki.php?title=K-ASROC


Tällä menolle meillä ei ole tarvetta niin pinta-aluksille, kuin sukellusveneillekään, koska me voidaan ladata tuo etelä-korean keksintö pitkin ja poikin rannikkoa tiputettaviin kontteihin naapuria pelottamaan.
 
Last edited by a moderator:
ctg kirjoitti:
Tällä menolle meillä ei ole tarvetta niin pinta-aluksille, kuin sukellusveneillekään, koska me voidaan ladata tuo etelä-korean keksintö pitkin ja poikin rannikkoa tiputettaviin kontteihin naapuria pelottamaan.

Näkisin, että tuon kantama ei oikein riitä meidän tarpeisiin.
 
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tällä menolle meillä ei ole tarvetta niin pinta-aluksille, kuin sukellusveneillekään, koska me voidaan ladata tuo etelä-korean keksintö pitkin ja poikin rannikkoa tiputettaviin kontteihin naapuria pelottamaan.

Näkisin, että tuon kantama ei oikein riitä meidän tarpeisiin.

Kuinka pitkälle sä ajattelit ampua kun meriraja menee 18 kilsassa?
 
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tällä menolle meillä ei ole tarvetta niin pinta-aluksille, kuin sukellusveneillekään, koska me voidaan ladata tuo etelä-korean keksintö pitkin ja poikin rannikkoa tiputettaviin kontteihin naapuria pelottamaan.

Näkisin, että tuon kantama ei oikein riitä meidän tarpeisiin.

Kuinka pitkälle sä ajattelit ampua kun meriraja menee 18 kilsassa?

Kun tiedetään, että kuinka paljon MTO:ita puolustusvoimilla on kaikkiaan ja etenkin noiden KA -alustalla olevien laukaisimien määrän, niin lienee tuskallisen selvää, että noitakaan ei ikinä tultaisi hankkimaan suuria määriä, joten niillä ei merkittäviä matkoja rantaa kateta. Ja jos meriraja menee 18 kilsassa, niin pitäisihän sen yltää ainakin laivareiteille asti. Ja silloinkin toivoisin, että kantamaa on riittävästi, että sen laivareitin pystyy kattamaan hieman leveämmältä kaistalta.

NH-90 ASW -varustuksella alkaa kuulostaa ihan kätevältä. Valitettavasti suklaritkin alkavat kuskata IT -ohjuksia. Toisaalta kun ajattelee asiaa, niin NH-90 tai jokin käsillä oleva laivaston purkki voisi käydä pudottamassa muutaman sopivan miinan sen suklarin tielle, jos siis sitä suklaria voidaan seurata rannalta kylliksi hyvin. Miinat voitaisiin vissiin säätää tekemään itsensä vaarattomaksi tai tuhoamaan itsensä vaikka jo parin tunnin päästä pudotuksesta, jos suklari ei kompastu niihin.
 
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tällä menolle meillä ei ole tarvetta niin pinta-aluksille, kuin sukellusveneillekään, koska me voidaan ladata tuo etelä-korean keksintö pitkin ja poikin rannikkoa tiputettaviin kontteihin naapuria pelottamaan.

Näkisin, että tuon kantama ei oikein riitä meidän tarpeisiin.

Kuinka pitkälle sä ajattelit ampua kun meriraja menee 18 kilsassa?

Kun tiedetään, että kuinka paljon MTO:ita puolustusvoimilla on kaikkiaan ja etenkin noiden KA -alustalla olevien laukaisimien määrän, niin lienee tuskallisen selvää, että noitakaan ei ikinä tultaisi hankkimaan suuria määriä, joten niillä ei merkittäviä matkoja rantaa kateta. Ja jos meriraja menee 18 kilsassa, niin pitäisihän sen yltää ainakin laivareiteille asti. Ja silloinkin toivoisin, että kantamaa on riittävästi, että sen laivareitin pystyy kattamaan hieman leveämmältä kaistalta.

NH-90 ASW -varustuksella alkaa kuulostaa ihan kätevältä. Valitettavasti suklaritkin alkavat kuskata IT -ohjuksia. Toisaalta kun ajattelee asiaa, niin NH-90 tai jokin käsillä oleva laivaston purkki voisi käydä pudottamassa muutaman sopivan miinan sen suklarin tielle, jos siis sitä suklaria voidaan seurata rannalta kylliksi hyvin. Miinat voitaisiin vissiin säätää tekemään itsensä vaarattomaksi tai tuhoamaan itsensä vaikka jo parin tunnin päästä pudotuksesta, jos suklari ei kompastu niihin.

Johan sä nyt murjasit kun rupeaisit ampumaan aluksia kansainvälisillä vesillä, että vaan puolustaisi omaa tilaa. Tuo ohjus lentää paperin mukaan yhdeksäntoista kilsaa, jonka jälkeen torpedo menee sen oman matkansa. Ja jos suklari rupeaa IT toimiin, niin samalla sä väität että se pystyy tuhoamaan risteilyohjuksia tuosta vaan kun toisessa ketjussa ei mikään käynyt päihinsä. :a-rolleyes:
 
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tällä menolle meillä ei ole tarvetta niin pinta-aluksille, kuin sukellusveneillekään, koska me voidaan ladata tuo etelä-korean keksintö pitkin ja poikin rannikkoa tiputettaviin kontteihin naapuria pelottamaan.

Näkisin, että tuon kantama ei oikein riitä meidän tarpeisiin.

Kuinka pitkälle sä ajattelit ampua kun meriraja menee 18 kilsassa?

Kun tiedetään, että kuinka paljon MTO:ita puolustusvoimilla on kaikkiaan ja etenkin noiden KA -alustalla olevien laukaisimien määrän, niin lienee tuskallisen selvää, että noitakaan ei ikinä tultaisi hankkimaan suuria määriä, joten niillä ei merkittäviä matkoja rantaa kateta. Ja jos meriraja menee 18 kilsassa, niin pitäisihän sen yltää ainakin laivareiteille asti. Ja silloinkin toivoisin, että kantamaa on riittävästi, että sen laivareitin pystyy kattamaan hieman leveämmältä kaistalta.

NH-90 ASW -varustuksella alkaa kuulostaa ihan kätevältä. Valitettavasti suklaritkin alkavat kuskata IT -ohjuksia. Toisaalta kun ajattelee asiaa, niin NH-90 tai jokin käsillä oleva laivaston purkki voisi käydä pudottamassa muutaman sopivan miinan sen suklarin tielle, jos siis sitä suklaria voidaan seurata rannalta kylliksi hyvin. Miinat voitaisiin vissiin säätää tekemään itsensä vaarattomaksi tai tuhoamaan itsensä vaikka jo parin tunnin päästä pudotuksesta, jos suklari ei kompastu niihin.

Johan sä nyt murjasit kun rupeaisit ampumaan aluksia kansainvälisillä vesillä, että vaan puolustaisi omaa tilaa. Tuo ohjus lentää paperin mukaan yhdeksäntoista kilsaa, jonka jälkeen torpedo menee sen oman matkansa. Ja jos suklari rupeaa IT toimiin, niin samalla sä väität että se pystyy tuhoamaan risteilyohjuksia tuosta vaan kun toisessa ketjussa ei mikään käynyt päihinsä. :a-rolleyes:

Oletko sinä ihan tosissasi, vai koetatko vain väittää vastaan väittelyn vuoksi? MTO:t kantaa 75 kilsaa ja se ei tietääkseni ole ollut ongelma kenellekään. Meinasitko myös odottaa aina, että vihollis laivasto päättää tulla aluevesille, eikä ammuta silloin kuin se meille sopii (sinällään ihan hyvä asia päästää ne aluevesille, koska silloin voisi olla rannikkolinnakkeet kantamalla, mutta rannikkolonnakkeita ei isommin ole jäljellä)? Tuon torpeedon kantamaa ei oikein voi käyttää kantaman lisäämiseen, koska torpeedon oma kantama on rajallinen ja sen pitäisi etsiä ja ottaa suklari kiinni ennen kuin löpö loppuu. Ja mistähän risteilyohjuksista nyt on kyse? Sukellusveneiden IT kyky mainittiin helikopterien kanssa ja ASROC itse on tyhmä ballistinen "ohjus" (oikeastaan raketti).
 
Back
Top