SJ kirjoitti:ctg kirjoitti:SJ kirjoitti:ctg kirjoitti:SJ kirjoitti:Näkisin, että tuon kantama ei oikein riitä meidän tarpeisiin.
Kuinka pitkälle sä ajattelit ampua kun meriraja menee 18 kilsassa?
Kun tiedetään, että kuinka paljon MTO:ita puolustusvoimilla on kaikkiaan ja etenkin noiden KA -alustalla olevien laukaisimien määrän, niin lienee tuskallisen selvää, että noitakaan ei ikinä tultaisi hankkimaan suuria määriä, joten niillä ei merkittäviä matkoja rantaa kateta. Ja jos meriraja menee 18 kilsassa, niin pitäisihän sen yltää ainakin laivareiteille asti. Ja silloinkin toivoisin, että kantamaa on riittävästi, että sen laivareitin pystyy kattamaan hieman leveämmältä kaistalta.
NH-90 ASW -varustuksella alkaa kuulostaa ihan kätevältä. Valitettavasti suklaritkin alkavat kuskata IT -ohjuksia. Toisaalta kun ajattelee asiaa, niin NH-90 tai jokin käsillä oleva laivaston purkki voisi käydä pudottamassa muutaman sopivan miinan sen suklarin tielle, jos siis sitä suklaria voidaan seurata rannalta kylliksi hyvin. Miinat voitaisiin vissiin säätää tekemään itsensä vaarattomaksi tai tuhoamaan itsensä vaikka jo parin tunnin päästä pudotuksesta, jos suklari ei kompastu niihin.
Johan sä nyt murjasit kun rupeaisit ampumaan aluksia kansainvälisillä vesillä, että vaan puolustaisi omaa tilaa. Tuo ohjus lentää paperin mukaan yhdeksäntoista kilsaa, jonka jälkeen torpedo menee sen oman matkansa. Ja jos suklari rupeaa IT toimiin, niin samalla sä väität että se pystyy tuhoamaan risteilyohjuksia tuosta vaan kun toisessa ketjussa ei mikään käynyt päihinsä. :a-rolleyes:
Oletko sinä ihan tosissasi, vai koetatko vain väittää vastaan väittelyn vuoksi? MTO:t kantaa 75 kilsaa ja se ei tietääkseni ole ollut ongelma kenellekään. Meinasitko myös odottaa aina, että vihollis laivasto päättää tulla aluevesille, eikä ammuta silloin kuin se meille sopii (sinällään ihan hyvä asia päästää ne aluevesille, koska silloin voisi olla rannikkolinnakkeet kantamalla, mutta rannikkolonnakkeita ei isommin ole jäljellä)? Tuon torpeedon kantamaa ei oikein voi käyttää kantaman lisäämiseen, koska torpeedon oma kantama on rajallinen ja sen pitäisi etsiä ja ottaa suklari kiinni ennen kuin löpö loppuu. Ja mistähän risteilyohjuksista nyt on kyse? Sukellusveneiden IT kyky mainittiin helikopterien kanssa ja ASROC itse on tyhmä ballistinen "ohjus" (oikeastaan raketti).
En minä yritä väittää väittelyn vuoksi. Helvetti. Mutta tuntuu että kun mä postaan jotakin niin jo sieltä pitää vittu vaikka väkisin väittää vastaan, kun siltä tuntuu.
MTOista pystyy torjumaan alukselta käsin, mutta torpedoiden kanssa on hieman eri asia. Eikä noita vitun vehkeitä tartte pitää missään vitun keravan rajalla ja ampua sieltä sitten pietarin satamassa olevaa kohdetta. Ja sen puolen tuntuu, että sä yrität ampua kaiken alas. Joten painu vittuun. Mä en jaksa, joten pistän sut sulkulistalle. PS. V1 oli lasketaan ensimmäiseksi risteilyohjukseksi, ja tässä korean vehkeessä tuntuu olevan enemmän kykyä väistelyyn. Katso se vitun testi video.