On tosiaan harmi ettei pintasotalaivoista ja moottoritorpedoveneistä ole kirjoitettu enempää. Sukellusveneistähän on muutama perinpohjainen opus. Syynä on varmaan vain kirjoittajien puute yhdistettynä tiedetysti vähäiseen lukijakuntaan, Laukkaset ja Paulaharjut ei kuitenkaan joka oksalla kasva. Toivottavasti kylmän sodan aikaisista aluksista sellaisia tehdään ennenkuin kaikki omakohtaisesti asioita kokeneet ovat siirtyneet haamuviirikköön.
Niklanderin kirjahan on informatiivinen ja hauskasti kirjoitettu, vaikkakin selvästi harrastelijapohjalta tehty minkä hän itsekin myöntää. Eikä siinä piilotella alusten ilmeisiä puutteita ja syitä jotka siihen johtivat.
Uskon kyllä että tykkiveneistä on oltu maailmalla kiinnostuneita, samalla tavoin kuin vaikka Redigoista ja ruotsalaisten Visbyistä. Kyllä renkaanpotkijoita riittää. Harva telakka tekee sotalaivoilla maailmalla bisnestä koska tilausmäärät on pienet ja useimmat maa pyrkivät pykäämään ne itse, syteen tai saveen. Blohm+Vossin MEKO on lähes ainoa oikeasti menestyksekäs konsepti.
Lähes kaikista merkittävistä sotalaivaluokista löytyy puutteita, joskus
pahojakin. Syy on se että ne ovat mutkikkaita laitteita joita tehdään pieninä sarjoina: panssarivaunussa tai lentokoneessa ensimmäiset 10-20 on usein susikappaleita, kyllä viat voidaan seuraaviin sarjoihin korjata. Laivassa jota tehdään 2-6 kappaletta sama ei onnistu...