Suomen EI TARVITSE ostaa uusia suto-hekoja. Nykyinen TTH voidaan modifioida merkittävästi uutta konetta halvemmalla. Ei Ruotsinkaan NH-90 ole oikeasti se alkuperäinen NFH, se on myös modattu TTH. Kopterissa on jo kaikki "reiät" valmiina, ts. TTH:n ja NFH:n pohja on sama (tietenkin, kustannusten säästämiseksi) samoin kuin roottori ja pyrstö taittuvat, ne pitää vain motorisoida. Eli otetaan neljä tai viisi TTH:ta ja modataan ne meritoimintaa sopiviksi (tutka, sonar, torpedonpudottimet + CMS), huolto, koulutus ja järjestelmävastuu säilytetään edelleen Utissa, mutta koneet operoivat eteentyönnetystä tukikohdasta (Pansio) sekä aluksilta.Kylla mina SuTo-taktiikan osalta olen samaa mielta, mutta seuraava kysymys on kustannus.
Ruotsista tuota lukua on turha etsia ,kun he ovat pallotelleet SuTo-koptereidensa varustamista (siis omia juttuja, joihin me tuskin sorrumme) melkein kasi vuosikymmenta - ja vihdoinkin saaneet ne (7 yht. kai) palvelukseen, valiversioiden jalkeen.
Mutta 'lentavat fregatit' ovat aika kalliita, kun pinta-aluksissakin rahat riittivat vain "korvettiin".
Ilman inflaatiokorjausta (mutta myos ilman extra-kustannusta varustamisen pallottelusta)
"France are splitting their purchase between the "NFH version combat" costing €42m in FY2012 and the "NFH version soutien" (support) at €35.3m in FY2012.[4]" Support kaiketi on maavoimien versiota lahinna vastaava, eli VERTREP toimituksien tekoon.
- vaikka vain viisi kertaa tuo (4 laivoille ja yksi varikkokiertoon) ja vahan infl. korjausta paalle
... niin mitahan maavoimien tykisto saisi aikaan neljannes-yaardilla euroja?
Eikä meritoimintaheko ole mikään "lentävä fregatti", ei sinne päinkään. Sen sijaan modernin fregatin asejärjestelmän olennainen osa se on.
Ja Maavoimille riittää hyvin 16 konetta. Muistankohan oikein, että kuulin joskus jonkun huhun, että olisi jopa esitetty luopumista osasta koneista, esim joko romuksi tai myyntiin...
Viimeksi muokattu: