Merivoimien kehitysnäkymät

Nuo on uppoumaltaan samassa sarjassa kuin Ticonderogat. Onhan välissä lähes puoli vuosisataa joten siinä ajassa kehityskin ehtii kehittyä. Nämä kanadalaiset on hyvä ottaa verrokiksi kun joku taas vääntää Pohjanmaasta fregattia :D

Koko luokitus on tietysti pitkälti makuasia ja sitä kautta herkullinen päättymättömän somekeskustelun aihe. Korvetti voisi yhtä hyvin olla fregatti ja fregatti taas voisi yhtä hyvin olla hävittäjä. ( olisi vaan meillä otettu uusiokäyttöön se saattaja-luokitus )

Noh noh, onhan se kuitenkin jo keskiraskas fregatti noin maailman mittakaavassa. :censored:

Pari sivua takaperin keskusteltu pohjanmaata vastaava type 54A frigate on 4050t ja 052D "chinese aegis" on 7500t destroyer. Kiinalaisten korvetti on 1500t hujakoilla. Pakistaniin myyty 53H3 frigate on 2200t ja varustus vastaa kotimaista Haminaa(8mto, 8 IT ohjusta).

Eli jos suomesta korvettia katselee, voisi aloittaa Haminan vertailusta esim PLA type 56 korvettiin.
 
"Saattajassa" on vain yksi huono puoli noin kansainvälisesti katsoen. Esim "Escort Destroyer" oli sillä tavalla astetta vaatimattomampi, takalinjojen alus kuin "Destroyer". Britit käytti sitten siitä sanaa "Fregatti", osa amerikkalaisista saattajista oli "sloop" jne jne... Tämä nyt ei taas "Pohjanmaan" suorituskyvyn huomioon ottaen ole oikein kansainvälisesti katsoen oikea luokitus. Fregatti olisi ihan ok, niin ei somepalstoilla tarvitsisi vääntää. Mutta kun tämä on laajalle levinnyt "poliittisten nimitysten" ilmiö. Ei "Pohjanmaakaan" siltä välttynyt.

"Riga"lk oli kansainvälisesti fregatti, joten Suomella oli silloin kolme fregattia.

Kaikkialla näytetään seurailevan Naton luokitteluperiaatteita, eli uppouma on toissijainen asia, kun taas tehtävätyyppien määrä ratkaisee...
 
Viimeksi muokattu:
The federal government has quietly revealed that it plans to pay nearly $1 billion to build a new ocean research vessel for the Canadian Coast Guard whose original cost was supposed to be one-tenth that amount.
Voisi kuvitella @Merten sheriffi oikein innostuvan lainauksesta. Mieti jos olisit Kanadassa miten korpeaisi asian tila.
 

Initially estimated to cost $14 billion, the price tag quickly climbed to $26 billion, then to $70 billion in 2019.

“We estimate the fleet of new ships, based on the Type 26 design, will cost $77.3 billion to build”, Giroux said in his report. That number could go even higher if the project is further delayed.


Vaatimattomat päälle 5 jaardia per paatti. Halpaa kuin saippua.
 

Initially estimated to cost $14 billion, the price tag quickly climbed to $26 billion, then to $70 billion in 2019.

“We estimate the fleet of new ships, based on the Type 26 design, will cost $77.3 billion to build”, Giroux said in his report. That number could go even higher if the project is further delayed.


Vaatimattomat päälle 5 jaardia per paatti. Halpaa kuin saippua.
Mielenkiintoista nähdä montako runkoa hankkeesta leikataan?
 

Initially estimated to cost $14 billion, the price tag quickly climbed to $26 billion, then to $70 billion in 2019.

“We estimate the fleet of new ships, based on the Type 26 design, will cost $77.3 billion to build”, Giroux said in his report. That number could go even higher if the project is further delayed.


Vaatimattomat päälle 5 jaardia per paatti. Halpaa kuin saippua.
Eli USD 60 mrd. Sillä voisi naapurista ostaa 37 DDG-51 Flight III:sta. Tai miten olisi 2 CVN-78, 12 DDG-51 ja 6 SSN-774?
 
Tuosta summasta noin 50-60% menee itse laivoihin. Mutta on se silti tahtitieteellinen hinta omavaraisuudesta, kun Royal Navy vastaavista omistaan maksaa n. 5 mrd £ (kaikenlaista perustamiskustannusta mukana) kolmesta ensimmaisesta ja siita eteenpain miljardi per kpl.

Kanadassahan ei uskottu ilmavoimien laskelmia F-35 elinkaarikustannuksista ollenkaan ja laitettiin Department of Public Works laskemaan ne uusiksi. Talla kertaa asialla ollut lahinna Valtioneuvoston Kansliaa vastaava elin, jonka tuottaman arvion tuoteseloste nayttaa talta:
"estimate of CAN$56-60 Billion, which includes all construction activities as well as studies, design, analysis and engineering support, system tests, trials and evaluations, new and modified infrastructure (jetties and facilities), ammunition, training, and project support personnel costs. Ammunition costs alone for a class of 15 ships that are designed to support SM-2, ESSM, Tomahawk, Sea Ceptor, NSM, 127mm and 30mm guns, will account for about CAN$3Billion of the total. Also, the cost to operate the ships for the first 5 years is normally included, so as to give the DND a good basis of actual operating costs before running an in-service support competition.
 
Niin tuossa uutisessahan puolustusministeriö sanoo että feik nyys! Todellinen summa on VAIN 60 miljardia CA$. Eli aluskohtaiseksi hinnaksi tulisi noin neljä miljardia dollaria, eli 2.6 miljardia euroa. Royal Navyn Type 26:t, toki hiukan pienempi versio, maksaa vain 1.4 miljardia. Vertailun vuoksi, FREMMien ilmapuolustusversio maksaa noin 800 miljoonaa.
 
Eli USD 60 mrd. Sillä voisi naapurista ostaa 37 DDG-51 Flight III:sta. Tai miten olisi 2 CVN-78, 12 DDG-51 ja 6 SSN-774?

Mitä ajattelit lentää noilta Fordeilta? F-35:ttä on vannouduttu ostamasta ja Boeing taas ei ole kovassa huudossa kiusattuaan Bombarderia. Navalisoitu Typhoon tai Gripen vaiko kenties Rafale?
 
Back
Top