Merivoimien kehitysnäkymät

Meillä on puhuttu noin tuhannesta miestyövuodesta per korvetti. Se tekee yhteensä 7-8 miljoonaa työtuntia koko laivueelle.
Kiinalaisten keskiarvo ensimmäiselle neljälle on 1,861m työtuntia ja 7,446 yhteensä. Toisaalta noissa on lähteenä USA:n sotavoimien raportti, joten kiinnostaa onko siellä käytetty oikeita vakoilutietoja vai omia laskelmia. Hudong viittaa Hudong Zhonghua telakkaan, joka nykyisin sijaitsee shanghaista hieman pohjoiseen.

Yllättävän kova olisi kiinalaisten tuottavuus per työtunti.
 
Kiinalaisten keskiarvo ensimmäiselle neljälle on 1,861m työtuntia ja 7,446 yhteensä. Toisaalta noissa on lähteenä USA:n sotavoimien raportti, joten kiinnostaa onko siellä käytetty oikeita vakoilutietoja vai omia laskelmia. Hudong viittaa Hudong Zhonghua telakkaan, joka nykyisin sijaitsee shanghaista hieman pohjoiseen.

Yllättävän kova olisi kiinalaisten tuottavuus per työtunti.
Emme toisaalta tiedä puhutaanko noissa ihan samasta asiasta. Jos puhutaan niin yllättävän kova tosiaan.
 
Mikä helvetin pakkomielle noilla visiönääreillä on taaksepäin kallistettuihin tasopintoihin? Tuolla alimman kuvan kiikottimella vasta-aaltoon ajaminen on takuulla melkoista rynkytystä.
Kipon tyyppi näyttäisi olevan MAACS (Multihull Air Amphibious Carrier - Small). Ihan kelluva kenkälaatikko tuo ei ole, vaan keulastaan suht normaalinnäköinen trimaraani. Visionäärien vaikutteet on ilmeisesti haettu US Navyn Sea Shadow häivekoealuksesta.

1613225808330.png
1024px-US_Navy_Sea_Shadow_stealth_craft.jpg


Sea_shadow_1.jpg

 
Jos on korvetit paisumassa niin sama koskee näköjään fregatteja.
Yleismaailmallinen suuntaus? Ehkä 3900 tonnia olisi kuitenkin fregatti ja puolestaan yli 9000 tonnia hävittäjä, jopa risteilijä? No, asiaa tietenkin voidaan lähestyä muutakin kautta kuin tonnien mukaan pelkästään ja luokitella alukset sitten vaikka korvetiksi ja fregatiksi...
 
Yleismaailmallinen suuntaus? Ehkä 3900 tonnia olisi kuitenkin fregatti ja puolestaan yli 9000 tonnia hävittäjä, jopa risteilijä? No, asiaa tietenkin voidaan lähestyä muutakin kautta kuin tonnien mukaan pelkästään ja luokitella alukset sitten vaikka korvetiksi ja fregatiksi...
Nuo on uppoumaltaan samassa sarjassa kuin Ticonderogat. Onhan välissä lähes puoli vuosisataa joten siinä ajassa kehityskin ehtii kehittyä. Nämä kanadalaiset on hyvä ottaa verrokiksi kun joku taas vääntää Pohjanmaasta fregattia :D

Koko luokitus on tietysti pitkälti makuasia ja sitä kautta herkullinen päättymättömän somekeskustelun aihe. Korvetti voisi yhtä hyvin olla fregatti ja fregatti taas voisi yhtä hyvin olla hävittäjä. ( olisi vaan meillä otettu uusiokäyttöön se saattaja-luokitus )
 
Nuo on uppoumaltaan samassa sarjassa kuin Ticonderogat. Onhan välissä lähes puoli vuosisataa joten siinä ajassa kehityskin ehtii kehittyä. Nämä kanadalaiset on hyvä ottaa verrokiksi kun joku taas vääntää Pohjanmaasta fregattia :D

Koko luokitus on tietysti pitkälti makuasia ja sitä kautta herkullinen päättymättömän somekeskustelun aihe. Korvetti voisi yhtä hyvin olla fregatti ja fregatti taas voisi yhtä hyvin olla hävittäjä. ( olisi vaan meillä otettu uusiokäyttöön se saattaja-luokitus )
"Saattajassa" on vain yksi huono puoli noin kansainvälisesti katsoen. Esim "Escort Destroyer" oli sillä tavalla astetta vaatimattomampi, takalinjojen alus kuin "Destroyer". Britit käytti sitten siitä sanaa "Fregatti", osa amerikkalaisista saattajista oli "sloop" jne jne... Tämä nyt ei taas "Pohjanmaan" suorituskyvyn huomioon ottaen ole oikein kansainvälisesti katsoen oikea luokitus. Fregatti olisi ihan ok, niin ei somepalstoilla tarvitsisi vääntää. Mutta kun tämä on laajalle levinnyt "poliittisten nimitysten" ilmiö. Ei "Pohjanmaakaan" siltä välttynyt.

"Riga"lk oli kansainvälisesti fregatti, joten Suomella oli silloin kolme fregattia.
 
"Saattajassa" on vain yksi huono puoli noin kansainvälisesti katsoen. Esim "Escort Destroyer" oli sillä tavalla astetta vaatimattomampi, takalinjojen alus kuin "Destroyer". Britit käytti sitten siitä sanaa "Fregatti", osa amerikkalaisista saattajista oli "sloop" jne jne... Tämä nyt ei taas "Pohjanmaan" suorituskyvyn huomioon ottaen ole oikein kansainvälisesti katsoen oikea luokitus. Fregatti olisi ihan ok, niin ei somepalstoilla tarvitsisi vääntää. Mutta kun tämä on laajalle levinnyt "poliittisten nimitysten" ilmiö. Ei "Pohjanmaakaan" siltä välttynyt.

"Riga"lk oli kansainvälisesti fregatti, joten Suomella oli silloin kolme fregattia.
Kyllä ne luokitukset kansainvälisesti asiantuntijoiden toimesta löytyvät. Mielenkiintoista nähdä minkä otsakkeen alle Pohjanmaat laivastoluetteloissa päätyvät. Tykkiveneethän olivat aikanaan korvetteja ja saattajat tosiaan fregatteja.
 
Nuo on uppoumaltaan samassa sarjassa kuin Ticonderogat. Onhan välissä lähes puoli vuosisataa joten siinä ajassa kehityskin ehtii kehittyä. Nämä kanadalaiset on hyvä ottaa verrokiksi kun joku taas vääntää Pohjanmaasta fregattia :D

Koko luokitus on tietysti pitkälti makuasia ja sitä kautta herkullinen päättymättömän somekeskustelun aihe. Korvetti voisi yhtä hyvin olla fregatti ja fregatti taas voisi yhtä hyvin olla hävittäjä. ( olisi vaan meillä otettu uusiokäyttöön se saattaja-luokitus )
Monestihan se menee tehtävän mukaan. Burket eivät juuri eroa kooltaan Ticonderogasta, mutta toisessa on tilat amiraalille ja toisessa ei, joten toinen on risteilijä ja toinen hävittäjä. Ticonderoga oli alkujaan myös hävittäjä, mutta risteilijöitä ei ollut riittävästi joten asiat muuttuivat. Briteissä Type 45 on ilmapuolustushävittäjä, tuleva Type 26 on fregatti, luokitus tehtävän mukaan. Ranskan ja Italian Horizonit, jotka perustuvat alkujaan samaan projektiin kuin Type 45, ovat fregatteja. Kyljessä seisoo kuitenkin D. Se on pelkkää politiikkaa lopulta.
 
Monestihan se menee tehtävän mukaan. Burket eivät juuri eroa kooltaan Ticonderogasta, mutta toisessa on tilat amiraalille ja toisessa ei, joten toinen on risteilijä ja toinen hävittäjä. Ticonderoga oli alkujaan myös hävittäjä, mutta risteilijöitä ei ollut riittävästi joten asiat muuttuivat. Briteissä Type 45 on ilmapuolustushävittäjä, tuleva Type 26 on fregatti, luokitus tehtävän mukaan. Ranskan ja Italian Horizonit, jotka perustuvat alkujaan samaan projektiin kuin Type 45, ovat fregatteja. Kyljessä seisoo kuitenkin D. Se on pelkkää politiikkaa lopulta.
Omalla logiikalla brittien systeemi on pääosin järkevä. Jostain syystä yleinen suuntaus on jo pidempään ollut kohti fregattiluokitusta. Aukottomaksi järjestelmää ei tietysti saa millään eikä sillä onneksi ole merkitystäkään.
 
Olipa sekava. Martlet oli keskiössä, lisäksi puhutiin ja näytettiin Hellfireä, puhuttiin RAMista ja Sea Venomista sekä näytettiin videota LRASM:stä ja Starstreakistä (jolle Martlet toki on sukua), joita ei puheessa mainittu. Minulle jäi nyt hyvin epäselväksi, oliko oikeasti tulossa jotain muuta kuin Martlet pintamaaleja vastaan laivoilta 30 mm mountista ja ehkä Wildcateistä joskus. Sitten oliko se taistelulataus nyt HE, HEAT vai joku muu suunnattu?

En jaksa katsoa uudestaan, vaikka varmaan osaan kysymyksistä saisi vastauksen.
 
Minulle jäi nyt hyvin epäselväksi, oliko oikeasti tulossa jotain muuta kuin Martlet pintamaaleja vastaan laivoilta 30 mm mountista ja ehkä Wildcateistä joskus

On, uusi puikko joka on tarkoitettu lähisuojeluun ja täydentämään laivaston ongelmia. Kyseinen puikko on säteen seuraaja ja terminaalissa se käyttää apuna optoelektroniikkaa. Sillä voi myös kurmoottaa pintamaaleja kuten esim swarmaavia pikaveneitä.
 
Back
Top