Tällainen
laite on keksitty. Se laskee pienimmän kohtaamisetäisyyden ja jos se on 0 eikä mitään tehdä, yhteentörmäys tapahtuu. Laite on hyödyllisin avomerellä. Vastaava ominaisuus on AIS-laiteissa ja se voidaan esittää elektronisella karttakäytöllä.
Jos ilmailussa lennettäisiin hyvin rajoitetussa ilmatilassa, ajatusleikkinä esim. valtavan kanjonin sisällä (vrt. lahti tai vuono), niidenkin automatiikat piippaisivat lähitilanteesta jatkuvasti. Toinen ongelma on, että laivat ovat yksittäistapauksia tai sisaralusten kesken yksittäissarjoja. Samanlaisia lentokoneita valmistetaan suurempia määriä jolloin on muodostunut standardeja ja parempaa tuotekehitystä. Esim. lentokoneessa on sanallisia varoituksia, kone saattaa kertoa lentäjälle "pull up" tai että jossain moottorissa on tietty vika. Lentokoneissa onkin tämän takia mahdollisuus antaa tyyppikoulutus.
Stressitilanteessa komentosillan eri laitteiden samankaltainen piippaus ei automaattisesti lisää turvallisuutta vaan lähinnä stressiä entisestään. Laitteet hälyttävät default-asetuksilla kaikesta mahdollisesta, koska laitevalmistajille on tärkeää suojautua oikeusvastuulta. Kun tuollainen laiva ajaa vuonossa, elektroninen merikarttalaite antaa lukuisia hälytyksiä rantojen läheisyydestä koska se on laitteen spesifikaation perusteella riski karilleajoon, vaikka operatiivinen toiminta on normaalia. Tämän seurauksena käyttäjiin iskee eräänlainen piippaus-fatigue ja hälytysten teho alenee. Hälytyksiä on näyttöruudulla jatkuvasti ja ne eivät eroa juurikaan, tai tyypillisesti eivät mitenkään, sen suhteen kuinka vakavasta vaarasta on kyse.
Automatiikka voisi toimia tutkan avulla tai AIS-laitteen avulla. Tässä on kuitenkin rajoitetun tilan vaikeudet: vuonossa tai rajoitetulla merialueella kuten esim. Saaristomerellä suihkii satoja pikkuveneitä ja vesiskoottereita ja jos joka kerta kun laite osoittaisi törmäysvaaraa laiva muuttaisi kurssia tai hiljentäisi (mitä se ei mitenkään ehtisi tehdä) laiva kiemurtelisi tämän seurauksena miten sattuu. Taas vertauksena: jos lentokoneen ympärillä lentelisi droneja, riippuliitäjiä, huvittelulentäjiä ja taitolentäjiä vain siksi, että on kiva lentää ison lentokoneen perävirtauksen läpi.
Ilmailussa on tiukempi kuri ja sehän on helppoa koska pienkoneita on vähemmän kuin huviveneilijöitä. Ammatti-ilmailun lentopinnoille ei ole asiaa säheltämään. Kauppamerenkulun reiteillä saa ajella kuka tahansa.
Isojen alusten väliseen yhteentörmäysvaaraan olisi mielestäni kehitettävissä teknisiä parannuksia ja automatiikkaa. Esim. ilmailusta tuttu sanallinen ilmaisu tai että toisten alusten kulkematon eli aiottu reitti näkyisi graafisena esityksenä elektronisten karttalaitteiden näytöllä esim. himmeämpänä reittiviivana kun tietyt yhteentörmäysriskin parametrit täyttyvät ja vahvistuen riskiparametrien mukaisten riskien lisääntyessä.