Merivoimien kehitysnäkymät

n. 1500-tonninen korvetti
Tuo kuulostaa jo realistiselta. Ainoa kysymys on vaan rahoitus. 2030-luvulla sotakalusto on mitä todennäköisimmin kalliimpaa kuin nyt, niin mikä on hinta tuolle. Riittäisikö ilman erillisrahoituksen kinuamista hankintabudjetti kolmeen 1500-tonniseen korvettiin. Siinä saattaisi olla realistinen tavoite.
 
Tuo kuulostaa jo realistiselta. Ainoa kysymys on vaan rahoitus. 2030-luvulla sotakalusto on mitä todennäköisimmin kalliimpaa kuin nyt, niin mikä on hinta tuolle. Riittäisikö ilman erillisrahoituksen kinuamista hankintabudjetti kolmeen 1500-tonniseen korvettiin. Siinä saattaisi olla realistinen tavoite.
Tämän päivän hinnoilla ehkä 250 - 300 M/kpl. Eli se vajaa 1 500 M kaikkine juttuineen pitäisi neljään laivaan kinuta. Ilman "erillisrahoitusta" ei taideta pärjätä...
 
Tämän päivän hinnoilla ehkä 250 - 300 M/kpl. Eli se vajaa 1 500 M kaikkine juttuineen pitäisi neljään laivaan kinuta. Ilman "erillisrahoitusta" ei taideta pärjätä...
Ja mikäli erillisrahoitusta ei tule, niin saattaa meripuolustus jäädä Pohjanmaa-luokan varaan...
 
Kaiken kaikkiaan aivan raivostuttava tapaus, olin aivan yhtä huonolla tuulella kuin norjalaiset, kun uutisen kuulin. Hieno sota-alus menetettiin aivan turhan takia. Yksi seikka, joka asiaan saattoi vaikuttaa, oli väsymys. Alus oli palaamassa 2 viikon harjoituksesta ja jos siellä harjoitellaan samalla tavalla kuin Suomessa, eli porukkaa oikein tarkoituksellisesti väsytetään, niin sillä on saattanut olla vaikutusta henkilöstön toimintakykyyn. Olisiko jonkinlainen törmäyksenesto-ohjelmisto voinut auttaa, jos semmoinen olisi ollut olemassa?
Olihan tuo väsymys jotenkin mainittu raportissa, mutta kyllä kokemuksen puute nousi enemmän esiin.
Mutta tuo tummennettu ihmetyttää, onko kyse samasta henkilöstä joka ymmärsi vasta 30s ennen törmäystä,että edessä näkyvät valot onkin toinen alus.

Sekin kyllä ihmetyttää, että alus ei täyttänyt "damage stability" standardeja. Vesi virtasi onttoja akseleita pitkin osastolta toiselle.




"HNoMS Helge Ingstad, the navigator in charge did not pick up on the signals of danger or that the navigator’s own situational awareness was inaccurate. A more experienced navigator would have been better equipped to realise this. As a consequence of the clearance process, the career ladder for fleet officers in the Navy and the shortage of qualified navigators to man the frigates, officers of the watch had been granted clearance sooner, had a lower level of experience"


"In combination with the officer of the watch’s limited experience, the training being conducted for two watchstanding functions on the bridge reduced the bridge team’s capacity to address the overall traffic situation


"Organisation, leadership and teamwork on the bridge of HNoMS Helge Ingstad were not expedient. In addition, the governing bridge service documents (the bridge manual) provided insufficient job support with regards to risk assessment and ensuring a safe voyage."


"The investigation of the collision in the Hjeltefjord in the early hours of 8 November 2018, has found that the personnel on the bridge on HNoMS Helge Ingstad was not correctly put together with regards to the requirements for vision in current regulations. Medical fitness assessment and follow-up is meant to ensure that everyone who serves in a given position, is medically fit to perform such service safely and effectively
."
 
Ja mikäli erillisrahoitusta ei tule, niin saattaa meripuolustus jäädä Pohjanmaa-luokan varaan...

Eiköhän Rauma-Hamina jatkumoa uusita samantyyppisellä 50m ohjusveneellä. Hintaahan näillä oli 22m kappale, joten inflaationkin jälkeen puhutaan maltillisesta investoinnista. MLU maksoi 220m/4kpl.

Seuraava nimi voisi olla itäänpäin mentäessä vaikka viipuri-luokka.
 
Eiköhän Rauma-Hamina jatkumoa uusita samantyyppisellä 50m ohjusveneellä. Hintaahan näillä oli 22m kappale, joten inflaationkin jälkeen puhutaan maltillisesta investoinnista. MLU maksoi 220m/4kpl.

Seuraava nimi voisi olla itäänpäin mentäessä vaikka viipuri-luokka.

Vuoden 2003 hintatasossa yhden Haminan hinnaksi tuli noin 60meur. Nyt saisi pulittaa pari centtiä päälle. ;)
 
Vuoden 2003 hintatasossa yhden Haminan hinnaksi tuli noin 60meur. Nyt saisi pulittaa pari centtiä päälle. ;)
Nykyrahassa siis 75 miljoonaa euroa. Ja kiitos sotamateriaalin kallistumisen, varmaan tulevaisuudessa silloin 2030-luvulla tämä summa on varmasti isompi suhteessa puolustusbudjettiin kuin nyt.
 
Eiköhän Rauma-Hamina jatkumoa uusita samantyyppisellä 50m ohjusveneellä. Hintaahan näillä oli 22m kappale, joten inflaationkin jälkeen puhutaan maltillisesta investoinnista. MLU maksoi 220m/4kpl.

Seuraava nimi voisi olla itäänpäin mentäessä vaikka viipuri-luokka.
Tuskinpa. Ajan uhkakuviin vastaavia järjestelmiä ei vaan saa mahtumaan enää tuollaiseen veneeseen. Ei ne tainneet oikein kunnolla mahtua sinne Haminallekaan aikanaan... Kun sitä katsoo, siinä on semmoisen väkisin tehdyn tuntua.
 
Nykyrahassa siis 75 miljoonaa euroa. Ja kiitos sotamateriaalin kallistumisen, varmaan tulevaisuudessa silloin 2030-luvulla tämä summa on varmasti isompi suhteessa puolustusbudjettiin kuin nyt.
En usko kenenkään alkavan vakaviin keskusteluihin, jos esitetään tuota hintalappua. Tai ainakin sitten aluksen tehtävät ovat hyvin, hyvin paljon vaatimattomammat.

Esim Egyptin "Ambassador III" VT Halter Marinen (USA) tekemänä hintalappu oli 322,5 M USD/ kpl. :). Tässä on siis eräät yksittäiset kulut jaettu tasan valmistuneiden alusten kesken, mitä ei siis oikeasti niin tehty. Siitä vähän suuruusluokkia tämän päivän puuhailuihin. Ja tietenkin 2030-luvut ovat suuremmat, mutta hintataso tietenkin samalla suuruusluokalla, hintojen kallistuminen tietty tapahtuu joka puolella.
 
Viimeksi muokattu:
En usko kenenkään alkavan vakaviin keskusteluihin, jos esitetään tuota hintalappua. Tai ainakin sitten aluksen tehtävät ovat hyvin, hyvin paljon vaatimattomammat.

Esim Egyptin "Ambassador III" VT Halter Marinen (USA) tekemänä hintalappu oli 322,5 M USD/ kpl. :). Siitä vähän suuruusluokkia tämän päivän puuhailuihin. Ja tietenkin 2030-luvut ovat suuremmat, mutta hintataso tietenkin samalla suuruusluokalla, hintojen kallistuminen tietty tapahtuu joka puolella.
Olisikohan kolmen 1500 tonnin korvetin viirikkö kohtalainen ratkaisu? Kun jo ennestään on neljä Pohjanmaata niin siihen päälle kolme 1500 tonnin korvettia kuulostaisi jo meidän budjetilla aika hyvältä suoritukselta ja seitsemän varsinaisnen sota-aluksen merivoimat ovat jo hyvä saavutus meille.
 
Olisikohan kolmen 1500 tonnin korvetin viirikkö kohtalainen ratkaisu? Kun jo ennestään on neljä Pohjanmaata niin siihen päälle kolme 1500 tonnin korvettia kuulostaisi jo meidän budjetilla aika hyvältä suoritukselta ja seitsemän varsinaisnen sota-aluksen merivoimat ovat jo hyvä saavutus meille.
Saa nähdä. Tällä hetkellä minulla on se kuva, että maan poliittisessa johdossa ei haluta tehdä 1930-luvun virhettä vaan maanpuolustukseen suunnataan suhteellisen riittävä rahoitus. Toivottavasti suuntaus jatkuu v. 2028 jälkeen, jolloin nuo pitää jo viedä kehyksiin. Ihan sama sanotaanko sitä erillisrahoitukseksi vai vaan puolustusbudjetiksi.
 
Saa nähdä. Tällä hetkellä minulla on se kuva, että maan poliittisessa johdossa ei haluta tehdä 1930-luvun virhettä vaan maanpuolustukseen suunnataan suhteellisen riittävä rahoitus. Toivottavasti suuntaus jatkuu v. 2028 jälkeen, jolloin nuo pitää jo viedä kehyksiin. Ihan sama sanotaanko sitä erillisrahoitukseksi vai vaan puolustusbudjetiksi.
Samaa mieltä.

Mikäli Haminan korvaaja ja Hawkin korvaaja molemmat saadaan erillisrahoitukselle, se vapauttaa jo yllättävän paljon rahaa maavoimille ensi vuosikymmenenä.
 
Nykyrahassa siis 75 miljoonaa euroa. Ja kiitos sotamateriaalin kallistumisen, varmaan tulevaisuudessa silloin 2030-luvulla tämä summa on varmasti isompi suhteessa puolustusbudjettiin kuin nyt.

Ihan hyvän hintainen. Miksi muuten luulette ettei paatti jaksaisi 40 luvun alkuun? MLU tuli noin 20v jälkeen ja hinnasta päätellen kaikki laitteisto vaihdettiin. Kyllä siitä olisi syytä saada enemmäin kuin 15v tehokasta käyttöikää irti.
 
Ihan hyvän hintainen. Miksi muuten luulette ettei paatti jaksaisi 40 luvun alkuun? MLU tuli noin 20v jälkeen ja hinnasta päätellen kaikki laitteisto vaihdettiin. Kyllä siitä olisi syytä saada enemmäin kuin 15v tehokasta käyttöikää irti.
Ei toiveitakaan. Alumiinirunko ei jaksa millään. Helsinki-luokka on aikanaan tehty niin ylimoitetuksi, että se kestää vielä, mutta sen jälkeen ei ole tehty mitään niin "paksusti". Lännessä ei suuria alumiinrakenteita (esim koko kansirakenne) sisältäviä aluksia ole lainkaan ajateltu pidettävän yli 20 vuotta. Eli sangen lyhyt elinkaari. Teräs olisi ihan eri juttu...
 
Tuskinpa. Ajan uhkakuviin vastaavia järjestelmiä ei vaan saa mahtumaan enää tuollaiseen veneeseen. Ei ne tainneet oikein kunnolla mahtua sinne Haminallekaan aikanaan... Kun sitä katsoo, siinä on semmoisen väkisin tehdyn tuntua.

Äläs nyt, kaikki mahtui loistavasti. Tosin TRS-tutkan laitekaapit vaativat pientä ujuttamista portaikossa, että saatiin laitehuoneeseen. Siellä ovat ja pysyvät :)
 
Ei toiveitakaan. Alumiinirunko ei jaksa millään. Helsinki-luokka on aikanaan tehty niin ylimoitetuksi, että se kestää vielä, mutta sen jälkeen ei ole tehty mitään niin "paksusti". Lännessä ei suuria alumiinrakenteita (esim koko kansirakenne) sisältäviä aluksia ole lainkaan ajateltu pidettävän yli 20 vuotta. Eli sangen lyhyt elinkaari. Teräs olisi ihan eri juttu...
Aww dang. Ajattelin että Adrianmerellä tjsp. ajelisivat vielä jonkun vuoden sitten aikanaan...
 
Belgia asentaa vain yhden kahdeksansoluisen Mk 41 laukaisimen kun Hollanti laittaa omaansa kaksi.
Puikoksi on tulossa ESSM block 2 nelikanisterissa, eli 32 ja 64 max.
Eli tuota belgiversiota ei tarvitse tämän myötä ainakaan kuvitella BMD-tehtävään.

Purkki on Pohjanmaata noin 40% suurempi vetoisuudeltaan.

 
Back
Top