Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä @magitsu sanoi plus huoltovarmuus. Eiköhän jokainen mitenkään kykenevä maa halua pystyä huoltamaan ja korjaamaan omat laivansa mahdollisimman omavaraisesti.Onko muuten pelkkää teollisuuspolitiikkaa, ettei maailmalla juurikaan ole "standardisotalaivoja"? Vai eikö kaikissa olosuhteissa toimivaa monitoimisotalaivaa osata kehittää?
Yhteisiä komponentteja toki käytetään, esim. APAR + SMART-L Saksassa, Hollannissa ja Tanskassa. Mutta muissa sensoreissa, taistelunjohtojärjestelmässä, rungoissa, koneistossa jne. onkin sitten eroja. Sama esim. FREMM-luokassa, ei ole ihan yksi yhteen italialaisten ja ranskalaisten paatit.
Täydennysmielessähän olisi mielekästä, että laivat olisivat identtisiä. Voisi sitten suoraan ajaa täydennyskalustoa palvelukseen. Mutta sen sijaan jokaiselle laivastolle tehdään omat laivansa. Mikä järki?
Mitä @magitsu sanoi plus huoltovarmuus. Eiköhän jokainen mitenkään kykenevä maa halua pystyä huoltamaan ja korjaamaan omat laivansa mahdollisimman omavaraisesti.
Toki. Ajanmukainen laiva nyt vaan on paljon helpompi ja halvempi suunnitella ja rakentaa kuin hävittäjä. Sen takia siis helpompi kohde teollisuuspolitiikalle. Huoltovarmuus on ehkä enemmän tekosyy.Huoltovarmuudenhan voisi ratkaista lisenssivalmistuksella, kotimaisella kokoonpanolla tai kuuluisalla teollisella yhteistyöllä... kuten hävittäjissä usein tehdään. Ei olisi pakko keksiä pyörää uudestaan, kuten nykyään tehdään.
Tuo on teollisuuden alan kokonaisvaltaista tukemista. Työllistetään koko ketju suunnittelusta valmistukseen. Omassa suunnittelussa voidaan myös huomioida juuri sen oman alihankintaketjun maksimaalinen hyödyntäminen. Maksaa hiukan extraa mutta on poliittisesti järkevää, ellei jopa välttämätöntä.Huoltovarmuudenhan voisi ratkaista lisenssivalmistuksella, kotimaisella kokoonpanolla tai kuuluisalla teollisella yhteistyöllä... kuten hävittäjissä usein tehdään. Ei olisi pakko keksiä pyörää uudestaan, kuten nykyään tehdään.
While work is currently underway on the two A26 submarines for the Swedish Navy in Karlskrona, Sweden, the Navy hopes to get the green light for a third A26 next year. There is also already talk about the next series of submarines. Meanwhile, plans for the update of the Visby-class corvettes are becoming clearer, studies are underway for new corvettes and Sweden is looking at a change of focus within the Marine Corps. This became apparent during a recent visit by MarineShips.nl to Sweden.
Lähin tällainen lienee MEKO. Siinäkin tosin yhteistä on lähinnä rungon piirteet, varustelu vaihtelee.Onko muuten pelkkää teollisuuspolitiikkaa, ettei maailmalla juurikaan ole "standardisotalaivoja"? Vai eikö kaikissa olosuhteissa toimivaa monitoimisotalaivaa osata kehittää?
Yhteisiä komponentteja toki käytetään, esim. APAR + SMART-L Saksassa, Hollannissa ja Tanskassa. Mutta muissa sensoreissa, taistelunjohtojärjestelmässä, rungoissa, koneistossa jne. onkin sitten eroja. Sama esim. FREMM-luokassa, ei ole ihan yksi yhteen italialaisten ja ranskalaisten paatit.
Täydennysmielessähän olisi mielekästä, että laivat olisivat identtisiä. Voisi sitten suoraan ajaa täydennyskalustoa palvelukseen. Mutta sen sijaan jokaiselle laivastolle tehdään omat laivansa. Mikä järki?
Olettamia Kiinan tukialuksesta nro 4
Kiitokset tiedosta. Suhtaudutaan jatkossakin varauksella. En tunne ko. mediaa millään tavalla. Surffaillessa vain osuu kaikenlaista silmiin.SCMP on nykyisin täysin valtion propagandalehti, jossa vapaan journalismin osuus on lähellä nollaa. Tulkitsisin pääviestiksi vanhan "peaceful rise of china", eli tässä koitetaan liennyttää USA:n "kiinapelkoa" sumuttamalla tämäntyyppistä roskaa tuutti täyteen. 2030 4kpl carrier grouppia on ainakin täyttä potaskaa, kun 005 tukialus valmistuu viimeistään 2025. Todellisuudessa laivaston osalta runkolukumäärässä (noin 500) oltaneen aika tasoissa 2030 tienoilla kiinan valmistaessa 15 sotalaivaa per vuosi.
Ydinreaktoria ei ilmeisesti ole saatu teollisuusvakoiltua vaikka esim sähköinen katapultti ja f35 on viety suunnittelupyödältä. Tämä on hyvä uutinen.
Komian kokoinen peli tuo Turva luonnossa. Käytiin eilen Helsingissä illallisristeilyllä ja Turva oli kiinni siinä kauppatorin kupeessa. Melkoinen järkäle vanhoihin vartiolaivoihin verrattuna. Vieressä ollut oljyntorjunta-alus (Hylje?) näytti sekin aika vaatimattomalle.Rajavartiolaitoksen uusien vartiolaivojen rakentaminen Turun telakalla varmistui
https://www.ts.fi/uutiset/5699343
Katsotaan kuinka paljon tehokkaammin Pansion rutinoitunut laivatehdas sylkee alukset valmiiksi kuin RMCn fregattiporukka. Siis suhteutettuna projektin vaativuuteen myös. Toinen käynnistelee hommaansa ja toinen tauotta suoltanut aluksia vuosikymmenet niin tietty siinä on ero.
Joo näin paatin 2017 Kaivarin lentonäytöksessä ulapalla ja yllätyin miten vaikuttavan näköinen laitos oli kyseessä.Komian kokoinen peli tuo Turva luonnossa. Käytiin eilen Helsingissä illallisristeilyllä ja Turva oli kiinni siinä kauppatorin kupeessa. Melkoinen järkäle vanhoihin vartiolaivoihin verrattuna. Vieressä ollut oljyntorjunta-alus (Hylje?) näytti sekin aika vaatimattomalle.
Sotilasreaktorien puolella Kiinalla on tosiaan kirittävää. Lentotukialukset eivät tässä kohdin ole merkittävin juttu, vasn sukellusveneet. Asiaa tuntevat ovat arvioineet kiinalaisilla olevan jo 2030-luvulla kyky kiistää USA:n liittokunnan ilma- ja merenherruus, mutta pinnan alla USA:n toimintakyky olisi ylivoimainen vielä pitkään tuon jälkeenkin.Olettamia Kiinan tukialuksesta nro 4
Turun telakka on toki viime vuodet keskittynyt yksinomaan isojen matkustajalaivojen rakentamiseen, joten ei ulkovartiolaivojen rakentaminen tule olemaan heillekään mikään läpihuutojuttu....Pansion rutinoitunut laivatehdas... ...tauotta suoltanut aluksia vuosikymmenet...
Jaa, ei rakenneta Turussa siis. Ei liene tarpeeksi turvallinen paikka sensitiiviselle teknologialle. Mayer ei ole tehnyt sotilasaluksia puolustusvoimille tuolla.Rajavartiolaitoksen uusien vartiolaivojen rakentaminen Turun telakalla varmistui
https://www.ts.fi/uutiset/5699343
Katsotaan kuinka paljon tehokkaammin Pansion rutinoitunut laivatehdas sylkee alukset valmiiksi kuin RMCn fregattiporukka. Siis suhteutettuna projektin vaativuuteen myös. Toinen käynnistelee hommaansa ja toinen tauotta suoltanut aluksia vuosikymmenet niin tietty siinä on ero.