Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Osastoinsinööri toimii Jehu-luokan veneiden lisähankinnan rakennusprojektin projektipäällikkönä (U-700-luokka).
Eli rannikkojoukkojen kalustoa lisätään ainakin lyhyellä tähtäimellä, ei vähennetä.
Tietysti analyysi voi olla väärä jo hetken päästä tajuttaviin todellisiin, muuttuneisiin tarpeisiin nähden.

Siitä hyvä, että tuotantolinja lämpiää ja voi myös joku muu tarttua onkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Eli rannikkojoukkojen kalustoa lisätään ainakin lyhyellä tähtäimellä, ei vähennetä.
Tietysti analyysi voi olla väärä jo hetken päästä tajuttaviin todellisiin, muuttuneisiin tarpeisiin nähden.

Siitä hyvä, että tuotantolinja lämpiää ja voi myös joku muu tarttua onkeen.

Pessimistinä uskon, että kalustoa menee vanhasta päästä paaliin ja näillä korvataan niitä. Toisaalta, voin kuvitella joidenkin naaman Brysselissä, kun Suomi lähettää korvaushakemukset kalustosta, jolla Ukraina voi nousta maihin Krimillä. :sneaky:
 
Pessimistinä uskon, että kalustoa menee vanhasta päästä paaliin ja näillä korvataan niitä. Toisaalta, voin kuvitella joidenkin naaman Brysselissä, kun Suomi lähettää korvaushakemukset kalustosta, jolla Ukraina voi nousta maihin Krimillä. :sneaky:
Olet oikeilla jäljillä. Jurmot läpikävivät juuri MLU:n, joten korvattavaksi tulevat seuraavaksi Rannikkouiskot. Alkujaankin vähälukuisempi Meriuisko lienee ainakin pääosin jo poistunut. Tätä lovea paikkaavat tietysti osin uudet huoltoveneet, mutta vaikkapa tusina uutta Jehua vasta karkeasti palauttaisi 15 vuotta sitten käytössä olleen kuljetuskyvyn.
 
Sabotaasia rakennustelakalla. Saavat myös pitää varansa Raumalla.
Todellakin.
Muistelen, että ainakin panssarilaivojen aikaan sabotaasia esiintyi Neuvostoliitolle uskollisten äärivasemmistolaisten telakkatyöläisten taholta.
Tykkiveneiden rakentamista koitettiin hidastaa Tehtaankadun masinoimilla lakoilla. On todellakin oltava tarkkana, ettei Suomen nykyiset puna-viher-khmerit pääse missään vaiheessa sabotoimaan "Pohjanmaiden" rakentamista.

Tuollainen kaapelien vahingoittaminen on hyvin tehokas tapa sabotaasiin. Voi olla, että kaapeli menee kymmenien osastojen läpi ja on semmoinen, että se on uusittava kokonaan (ei voi jatkaa ja erikoisliittimet päissä). Lisäksi jo materiaalin toimitusajat voi olla kuukausia. Tuo sabotaasi voi viivyttää aluksen valmistumista kuukausia ja tuoda jopa miljoonien kustannukset kun logistista ketjua joudutaan säätämään ehkä kymmenien alitoimittajien kohdalla.
 
Todellakin.
Muistelen, että ainakin panssarilaivojen aikaan sabotaasia esiintyi Neuvostoliitolle uskollisten äärivasemmistolaisten telakkatyöläisten taholta.
Tykkiveneiden rakentamista koitettiin hidastaa Tehtaankadun masinoimilla lakoilla. On todellakin oltava tarkkana, ettei Suomen nykyiset puna-viher-khmerit pääse missään vaiheessa sabotoimaan "Pohjanmaiden" rakentamista.

Tuollainen kaapelien vahingoittaminen on hyvin tehokas tapa sabotaasiin. Voi olla, että kaapeli menee kymmenien osastojen läpi ja on semmoinen, että se on uusittava kokonaan (ei voi jatkaa ja erikoisliittimet päissä). Lisäksi jo materiaalin toimitusajat voi olla kuukausia. Tuo sabotaasi voi viivyttää aluksen valmistumista kuukausia ja tuoda jopa miljoonien kustannukset kun logistista ketjua joudutaan säätämään ehkä kymmenien alitoimittajien kohdalla.
Suomessa on onneksi niin laaja yhteisymmärrys puolustuksen kehittämisestä, että minkään ammattiliiton kautta hankkeita ei ainakaan pääse jarruttamaan. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että harvalukuiset kommarit, tai haittaisänmaalliset putinistit eivät päädy telakalle töihin.
 
Suomessa on onneksi niin laaja yhteisymmärrys puolustuksen kehittämisestä, että minkään ammattiliiton kautta hankkeita ei ainakaan pääse jarruttamaan. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että harvalukuiset kommarit, tai haittaisänmaalliset putinistit eivät päädy telakalle töihin.
Eiköhän se uhka tule näiden liettualaisten (=valkovenäläisten) vuokramiesten taholta. Ainakaan pansiossa ei näy juuri ainoatakaan kotimaista.
 
Eiköhän se uhka tule näiden liettualaisten (=valkovenäläisten) vuokramiesten taholta. Ainakaan pansiossa ei näy juuri ainoatakaan kotimaista.
Veikkaan että Raumalle kaivetaan varusteluvaiheeseen ihan muut tekijät. Eikä runkovaiheessakaan voi ainakaan laajempia suunnitelmia olla ulkomaan eläville esillä, vaikka Sergei Minskistä turvatsekkaukset läpäisikin.
 
Suomessa on onneksi niin laaja yhteisymmärrys puolustuksen kehittämisestä, että minkään ammattiliiton kautta hankkeita ei ainakaan pääse jarruttamaan. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että harvalukuiset kommarit, tai haittaisänmaalliset putinistit eivät päädy telakalle töihin.
Muitakin keinoja löytyy, telakalla havaitaan "epäilyttävä ympäristö vahinko" ja ymrpäristötarkastaja junttaa läpi täiden puysäyttämisen, tai luodaan väite työsuojelun puutteista ja työsuojelutarkastaja laittaa hommat poikki. Keinoja kyllä löytyy täysin laillisesti. Ne ovat kuitenkin "vain" viivyttäviä, eivätkä ihan samaa kaliberia kuin esimerkki tapauksessa.
 
Todellakin.
Muistelen, että ainakin panssarilaivojen aikaan sabotaasia esiintyi Neuvostoliitolle uskollisten äärivasemmistolaisten telakkatyöläisten taholta.
Tykkiveneiden rakentamista koitettiin hidastaa Tehtaankadun masinoimilla lakoilla. On todellakin oltava tarkkana, ettei Suomen nykyiset puna-viher-khmerit pääse missään vaiheessa sabotoimaan "Pohjanmaiden" rakentamista.

Tuollainen kaapelien vahingoittaminen on hyvin tehokas tapa sabotaasiin. Voi olla, että kaapeli menee kymmenien osastojen läpi ja on semmoinen, että se on uusittava kokonaan (ei voi jatkaa ja erikoisliittimet päissä). Lisäksi jo materiaalin toimitusajat voi olla kuukausia. Tuo sabotaasi voi viivyttää aluksen valmistumista kuukausia ja tuoda jopa miljoonien kustannukset kun logistista ketjua joudutaan säätämään ehkä kymmenien alitoimittajien kohdalla.
Käsittääkseni panssarilaivojen tulenjohtojärjestelmä ainakin onnistuttiin peukaloimaan. Paljastui vasta talvisodan aikana. (Ed perustunee muistaakseni Jukka L Mäkelän vähemmän luotettavaan kirjalliseen tuotantoon, tai sitten ei).
 
Muitakin keinoja löytyy, telakalla havaitaan "epäilyttävä ympäristö vahinko" ja ymrpäristötarkastaja junttaa läpi täiden puysäyttämisen, tai luodaan väite työsuojelun puutteista ja työsuojelutarkastaja laittaa hommat poikki. Keinoja kyllä löytyy täysin laillisesti. Ne ovat kuitenkin "vain" viivyttäviä, eivätkä ihan samaa kaliberia kuin esimerkki tapauksessa.
Häiriköinti on varmasti helpompaa kuin suoranainen kohdennettu sabotointi. Eikä se että joku on suomalainen ja läpäisee turvaseulan tarkoita todellisuuden osalta vielä yhtään mitään. Konstit on monet.
 
Tämä vielä alleviivaa äsken keskusteltua. Ei niitä Pohjanmaa-luokan salaisuuksia välttämättä vain Venäjälle luiskahda. Otilla on useampia.
 
Tämä vielä alleviivaa äsken keskusteltua. Ei niitä Pohjanmaa-luokan salaisuuksia välttämättä vain Venäjälle luiskahda. Otilla on useampia.
Suomalainen suunnittelutoimisto Deltamarin Oy myytiin kymmenisen vuotta sitten kiinalaiselle valtionyhtiölle, joka toimii myös puolustussektorilla. Tietoväylä on siis auki tarpeen mukaan ihan ilman varastamistakin.
 
Back
Top