Mazut, tuo kaikkien himoitsema jumalten nektari, on oikeasti vain Neuvostoliitosta periytyvän GOST standardin mukainen polttoöljy. Pelkkä sana mazut ei speksaa tätä tarunhohtoista lientä, mutta Kuznetsovissa käytettäneen jotain residual (raskas polttoöljy) laatua. Raskasta polttoöljyä poltetaan onnistuneesti ilman tuollaista savutusta. Siksi polttoaine ei ole syyllinen savutukseen.Tarkoitatko tuota aukkoa kansirakenteen perän puolella? Se on lentokonehissi.
Laivassa ei myöskään ole "mottia" vaan "koneita". Eli pääkoneet, joilla laivaa liikutetaan ja apukoneita, joilla tuotetaan sähköä. "Admiral Flota Sovetskogo Sojuza Kuznetsov" on höyrylaiva.
Eli siinä on kattilalaitos joka tuottaa korkeapaineista tulistettua höyryä, joka taas pyörittää turbiineita (4 kpl jokainen 37 000 kW) jotka on kytketty neljään potkuriakseliin. Apukoneita on yhteensä 15 kpl, joista 6 on dieselkäyttöisiä (ei tarvitse satamassa tai ankkurissa lämmittää kattilalaitosta). Savutus ei ole semmoinen ongelma kuin se olisi autossa, se johtuu vain mazutin käyttämisestä polttoaineena ilmeisestikin/mahdollisesti ranskalaisilta kopioiduissa Sural-tyyppisissä kattiloissa. Tiettävästi tässä remontissa on uusittu joko osa tai kaikki kattiloista. Alkaa tosin näyttää siltä, ettei remontti koskaan valmistu eikä tuota laivaa taideta enää nähdä merellä operatiivisessa kunnossa. Se on harmi, koska se olisi ollut niin lihava upotus mahdollisessa Naton ja Venäjän välisessä sodassa.
Kuznetsovissa käytetään samanlaisia kaasuturbiinilla ahdettuja kattiloita kuin Kiev luokassa. Venäjä toimitti samankaltaiset kattilat (KVG-3) Intian Vikramadityaan. Tässä kerrotaan olevan tehoa 33,5 MW turbiinia kohti eli kattilat pääsevät helpommalla Kuznetsoviin verrattuna (37,5 MW / turbiini). Kuvissa Vikramaditya ei juurikaan savuta. Toki siinä käytetään myös erilaista polttoainetta.
Kuznetsovin kattiloissa on ollut höyrystin ja/tai tulistinputkien puhkemisia. Ilmeisin syy tällaiseen on huono vesikemia jolloin tulee kertymiä putkien vesi / höyrypuolelle -> lämmönsiirto heikkenee -> putkimateriiaali kuumenee yli kestorajan. Jossakin kerrottiin myös, että miehistö on jättänyt ilmaamatta jotain putkia (olisiko oikeasti koko kattila kuivana) kattilan käynnistämisen yhteydessä jolloin kuiva putki on hajonnut. Laivalla ei ole ollut saatavilla varaosaputkia joten kattiloita on tekohengitetty tulppaamalla hajonneet putket. Tällöin kattilahyötysuhde huononee ja joudutaan polttamaan enemmän samalla höyryntuotolla. Tällöin mennään ilmakertoimessa savutusrajaa kohti.
Kattiloiden väitetään olevan alunperinkin alimitoitettuja.
mukaan kattilassa on mahdollisuus ajaa tarvittaessa ylitehoa jota tarvitaan yli 18 kn nopeuteen. Säätöjärjestelmä on kuitenkin neukkuaikainen hydrauliikkaan perustuva ja se ei kykene tekemään oikeita säätöjä tässä tilanteessa.
Based on 18 years of experience in operating aircraft carriers, I believe that their power plant does not have enough power to achieve the design speed. At a speed of 18 knots or more, the unit operates in overload mode, forcing capacities occurs due to an increase in the pressure of the fuel supplied to the boilers. At the same time, the "ancient" hydraulic type automation does not always provide a corresponding increase in air supply in a timely manner. Hence - intense smoke, the operation of boilers in limiting modes.
Kuznetsoville pitäisi olla toimitettu uudet KVG-4 nimellä kutsutut kattilat. Jos venäläiset joskus saavat tuon vielä liikkeelle, niin saattaa savutus olla hillitympää. Epäilemättä r*ssäläisellä ylläpidolla nuokin saadaan rikottua hyvin nopeasti.