Uppoumasta päätellen korvetti?
Suomessahan se olisi ilmiselvä korvetti. 8500t ja miljardin kappalehinnalla kyllä ollaan hävittäjän painoluokassa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Uppoumasta päätellen korvetti?
Mie oon miettinyt, pystyykö autolauttujen/ rorolaivojen rampin laskemaan veteen asti, jolloin uintikykyisiä panssariajoneuvoja voisi laskea liikkeelle rannan läheisyydestä. Pitäis ainakin olla tuollaisia laivoja. Rannikojoukoilla voisi olla tällainen maihinnousu pataljoona.
Huippumoderni ranskalaisalus seisoo Helsingin satamassa â tältä aluksen sisällä näyttää
Monitoimialuksen päällikön mukaan Venäjä ei pyrkinyt häiritsemään Naton Baltops 23 -harjoitusta mutta tarkkaili toimintaa ilmasta silmä kovana.yle.fiFrench frigate Auvergne - Wikipedia
en.wikipedia.org
Lisää Jehujakin lienee lähiaikoina tulossa. Jatkohankintaanhan rekrytoitiin hiljattain vetäjää. Jurmo vs. Jehu voisi olla vähän samanlainen valintatilanne, kuin 6x6 vs. AMV. Jurmossa saadaan hyvin todennäköisesti enemmän jakkaroita samalla rahalla. Jurmo maksaa noin puolet Jehun hinnasta, mutta kuljettaa lähes saman kokoisen porukan ja on täysin riittävä moniin tehtäviin.Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?
Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.
Puolustusvoimille yli 25 miljoonalla eurolla miehistönkuljetusveneitä
Hankinnan työllistävä vaikutus Suomessa on noin 110 henkilötyövuotta.www.aamulehti.fi
Nato Suomessa aletaan tehdä hankintoja toisella logiikalla kuin ennen Nato jäsennyyttä. Jurmolla on hyvä lasketella rantaan, kun se on ensiksi putsattu mattopommituksilla. Liittokunnassa ollaan osa suurempia kokonaisuuksia.Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?
Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.
Puolustusvoimille yli 25 miljoonalla eurolla miehistönkuljetusveneitä
Hankinnan työllistävä vaikutus Suomessa on noin 110 henkilötyövuotta.www.aamulehti.fi
Oma veikkaus on että sitä parannetaan missä on puutteita. Jehuja on 12 kpl ja Jurmoja 38 kpl, joista vain 15 kpl päivitettiin. Kun katsoo suomen rannikkoa ja saaristoa niin onhan tuo aika vähän siihen nähden ja Jurmotkin on olleet käytössä yli 20v. Verrokiksi ruotsissa on käytössä yli 200 CB-90 venettä, joten 1 amf on paljon liikkuvampi muiden rannikkojoukkojen kera kuin suomen rannikkojääkärit. Taistelussa myös materiaalin kuljetuksella sekä haavoittuneiden evakuoinnilla on suuri rooli. Tämä edellyttää nopeata kuljetuskalustoa riittävästi, joka kykenee myös rantautumaan hankalissa rannoissa.Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?
Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.
Puolustusvoimille yli 25 miljoonalla eurolla miehistönkuljetusveneitä
Hankinnan työllistävä vaikutus Suomessa on noin 110 henkilötyövuotta.www.aamulehti.fi
Jurmoihinhan tehtiin kahdentasoisia korjauksia. 15 läpikävi täyden peruskorjauksen, mutta jokaisen rungon kunto tarkastettiin ja tehtiin tarvittavat korjaavat toimenpiteet. Koko kalustohan ei ole aktiivikäytössä, vaan osa odottaa pukeilla tilannetta, jossa tarvitaan täysi vahvuus vesille.Oma veikkaus on että sitä parannetaan missä on puutteita. Jehuja on 12 kpl ja Jurmoja 38 kpl, joista vain 15 kpl päivitettiin. Kun katsoo suomen rannikkoa ja saaristoa niin onhan tuo aika vähän siihen nähden ja Jurmotkin on olleet käytössä yli 20v. Verrokiksi ruotsissa on käytössä yli 200 CB-90 venettä, joten 1 amf on paljon liikkuvampi muiden rannikkojoukkojen kera kuin suomen rannikkojääkärit. Taistelussa myös materiaalin kuljetuksella sekä haavoittuneiden evakuoinnilla on suuri rooli. Tämä edellyttää nopeata kuljetuskalustoa riittävästi, joka kykenee myös rantautumaan hankalissa rannoissa.
https://www.marinelink.com/news/navy-swedish-combat-boat-a-warrior-a-500735
Lisäksi Jurmot ovat paljon edullisempia kuin Jehu, joka on suojattu ja reippaasti suurempi. Eroa on tietysti käyttökustannuksissa myös. Näillä alusluokilla on myös eri tehtävät.
2015 vuonna Jehuista tehty sopimus maksoi silloin 34 miljoonaa (12 kpl). Nyt hinta voi olla melkein tuplat siitä ja Jurmotkin ovat hintavampia.
https://yle.fi/a/3-8041404
Vuonna 2020 tehty päätös 15 Jurmon peruskorjauksesta maksoi 22 miljoonaa eli hulppeasti, vaikka varsinaisesti mitään uutta merkittävää suorituskykyä ei tullut. Toki paljon tehtiin uudistuksia (moottorit, vaihteisto, ohjaamo, taittuvat penkit, trimmilevyjen lisäys ym.).
https://www.totalvene.fi/lue/uutinen/merivoimat-laski-ensimmaeiset-peruskorjatut-jurmot-vesille
Lisää Jehujakin lienee lähiaikoina tulossa. Jatkohankintaanhan rekrytoitiin hiljattain vetäjää. Jurmo vs. Jehu voisi olla vähän samanlainen valintatilanne, kuin 6x6 vs. AMV. Jurmossa saadaan hyvin todennäköisesti enemmän jakkaroita samalla rahalla. Jurmo maksaa noin puolet Jehun hinnasta, mutta kuljettaa lähes saman kokoisen porukan ja on täysin riittävä moniin tehtäviin.
Tämä hankinta yllätti silti ainakin minut. Rannikkojoukkojen varustaminen on jäänyt aiemmin vajaaksi ja nyt kalusto täydennetään lähemmäs sa-kokoonpanon todellista tarvetta. PV:ssa on nähtävästi arvioitu, että rannikolle tarvitaan jatkossakin pari vesitse siirtyvää pataljoonan taisteluosastoa. Krh-veneitä odotellessa...
Jurmo-tilauksen vaikutukseksi mainittiin 110 henkilötyövuotta. Marine Alutecissa arvatenkin noin vuoden kuorma omaa työtä ja alihankkijoille sitten jotakin siihen päälle. 2-3 vuodelle jakautuessa jättäisi pelivaraa muullekin tuotannolle. Eiköhän Jehu-jatkohankinta joka tapauksessa pääse sujuvasti etenemään tuossa rinnalla.Nyt olen hetken aikaa ammattilainen ja mietin logistiikkaa:
Eikö tuo Marine Alutech (sama firma jossa Frisk on töissä?) ole aika pieni paja? Wikipedian mukaan 70 työntekijää. Riittääkö siellä kyky tehdä samaan aikaan vielä Jehujakin?
Jurmo-tilauksen vaikutukseksi mainittiin 110 henkilötyövuotta. Marine Alutecissa arvatenkin noin vuoden kuorma omaa työtä ja alihankkijoille sitten jotakin siihen päälle. 2-3 vuodelle jakautuessa jättäisi pelivaraa muullekin tuotannolle. Eiköhän Jehu-jatkohankinta joka tapauksessa pääse sujuvasti etenemään tuossa rinnalla.
Laskelmani voi tietysti onnahtaa siinä ettei minulla ole hajuakaan firman henkilöstörakenteesta, eli tekijäpuolelle tulee kuormaa, mutta suunnitteluun ei valmiin tuotteen kyseessä ollen niinkään. Mikä osa porukasta on tekijöitä?
Frisk ei ole töissä siellä. Se on muutaman henkilön pienessä tilannekuvafirmassa. Aiemmin oli Kewatecilla ja sitten Rolls Royce/Kongsberg Marinella.Eikö tuo Marine Alutech (sama firma jossa Frisk on töissä?) ole aika pieni paja?
Jehu on vaan nyt liian kallis. Mielestäni käy niin, että rannikkojoukkojen "kehittäminen" jatkuu hetken aikaa inertialla, kunnes tajutaan, että koko konsepti on muutettava. Miten ja millä välinein, sen aika näyttää.Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?
Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.
Puolustusvoimille yli 25 miljoonalla eurolla miehistönkuljetusveneitä
Hankinnan työllistävä vaikutus Suomessa on noin 110 henkilötyövuotta.www.aamulehti.fi
Enpä usko moiseen. Ei meillä ole sellaista resurssia että lähtisimme suurten merimahtien kelkkaan, vaan NATOn sekä suomen etu on puolustaa Suomenlahtea sekä sen rannikoita ml. ruotsi. Harjoitukset yhdellä-kahdella purkilla jossain Pohjanmerellä on toki tulossa ja tärkeitä. Jos olemme menossa Brunssumin alaisuuteen niin sehän ei johda pohjois-Atlantin puolustamista vaan idän maarajan ml. Itämeri.Joka tapauksessa Suomen Merivoimien tulevaisuus on eniten erilainen puolustushaaroista. Enää ei piileskellä saariston "suojassa" vaan taistellaan Nato-osastojen mukana avomerellä aina valtameria myöten. Onneksi "Pohjanmaa" -luokka on kuin sattumalta sopiva tähän uuteen tilanteeseen.
Et tiedä aluksesta näköjään yhtään mitään. "Pohjanmaiden" syväys on n. 5 m, mikä on ihan samassa luokassa Meko-200 fregattien kanssa. Ne ovat käytännössä ihan samassa kokoluokassa ja suorituskyvyt myös. Itse asiassa "Pohjanmaiden" suorituskyky on jopa näitä verrokkeja parempi. Mm. vaiheohjattu päätutka, ESSM-ohjukset (useammassa Meko-200:ssa on vain lyhyen kantaman ohjukset), Gabriel-5 jne jne...Enpä usko moiseen. Ei meillä ole sellaista resurssia että lähtisimme suurten merimahtien kelkkaan, vaan NATOn sekä suomen etu on puolustaa Suomenlahtea sekä sen rannikoita ml. ruotsi. Harjoitukset yhdellä-kahdella purkilla jossain Pohjanmerellä on toki tulossa ja tärkeitä. Jos olemme menossa Brunssumin alaisuuteen niin sehän ei johda pohjois-Atlantin puolustamista vaan idän maarajan ml. Itämeri.
Ei Pohjanmaiden kyvyt ole myöskään mitoitettu mihinkään merisotaan Atlantilla, vaan miinasodänkäyntiin ja matalahkoille Itämeren rannikkovesille. Suurilla aavoilla tarvitaan erilaista suto-kykyä(kiinteä heko-platta), eikä siellä miinoittamisesta ole hyötyä. Aluksen suunnittelukin on tehty huomioiden jäissäliikkuminen Itämerellä.
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?
Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.
Puolustusvoimille yli 25 miljoonalla eurolla miehistönkuljetusveneitä
Hankinnan työllistävä vaikutus Suomessa on noin 110 henkilötyövuotta.www.aamulehti.fi
En muista tuollaista uutista, Ahvenanmaan yhteisestä puolustuksesta kyllä on jäänyt muistijälki.Muistatko tarinan ruotsalaisesta upseerista joka kertoi suomen ja ruotsin solmineen sopimuksen Gotlannin, Tukholman ja Lapin puolustukseen varatuista joukoista?
Pidemmät matkat = enemmän veneitä. Ilmeisesti ollaan huomattu ettei edellisilllä pystytty tekemään uusia haasteita. Seuraavaksi ihmetellään ruotsalaisten helikopterien käyttöä esim PorPR harjoituksissa.