Merivoimien kehitysnäkymät

Insinööriupseeri-lehden vuoden 2022 numero on viimein julkaistu verkossa.

Linkki lehteen

Ketjun aihetta sivuaa juttu Sota merellä tiedoston sivulta 17 alkaen. Mielenkiintoista tarinaa mm. miehittämättömistä vehkeistä. ( sisällysluetteloa ei kannata paljoa katsella, siinä ei ole mitään tolkkua )

On siellä paljon muutakin, mutta tuo juttu oli lähimpänä merimiehen sydäntä.
 
Mie oon miettinyt, pystyykö autolauttujen/ rorolaivojen rampin laskemaan veteen asti, jolloin uintikykyisiä panssariajoneuvoja voisi laskea liikkeelle rannan läheisyydestä. Pitäis ainakin olla tuollaisia laivoja. Rannikojoukoilla voisi olla tällainen maihinnousu pataljoona.
Tuommosen videon heitti Youtuben algoritmi juhannuksen ratoksi..alkaa tulla vainottu olo🫣
 

Tuo Wikin artikkelin videossa näkyvä Herakles-tutkan epäkesko vimmatusti pyörivä pyramidi on pelottava ja ilmiselvästi toisesta ulottuvuudesta. Mitä ilmeisimmin sen sisällä on jonkinlainen mustalla magialla vangittu tarkkaajademoni, säteilee saatanallista energiaa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Herakles_(radar)

Suorituskykykin on ihan muusta maailmasta:

"It has a track capacity of 400[2] air and surface targets and is able to achieve automatic target detection, confirmation and track initiation in a single scan, while simultaneously providing mid-course guidance updates to the MBDA Aster missiles launched from the ship.[3]"
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?

Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.


 
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?

Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.


Lisää Jehujakin lienee lähiaikoina tulossa. Jatkohankintaanhan rekrytoitiin hiljattain vetäjää. Jurmo vs. Jehu voisi olla vähän samanlainen valintatilanne, kuin 6x6 vs. AMV. Jurmossa saadaan hyvin todennäköisesti enemmän jakkaroita samalla rahalla. Jurmo maksaa noin puolet Jehun hinnasta, mutta kuljettaa lähes saman kokoisen porukan ja on täysin riittävä moniin tehtäviin.

Tämä hankinta yllätti silti ainakin minut. Rannikkojoukkojen varustaminen on jäänyt aiemmin vajaaksi ja nyt kalusto täydennetään lähemmäs sa-kokoonpanon todellista tarvetta. PV:ssa on nähtävästi arvioitu, että rannikolle tarvitaan jatkossakin pari vesitse siirtyvää pataljoonan taisteluosastoa. Krh-veneitä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?

Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.


Nato Suomessa aletaan tehdä hankintoja toisella logiikalla kuin ennen Nato jäsennyyttä. Jurmolla on hyvä lasketella rantaan, kun se on ensiksi putsattu mattopommituksilla. Liittokunnassa ollaan osa suurempia kokonaisuuksia.
 
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?

Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.


Oma veikkaus on että sitä parannetaan missä on puutteita. Jehuja on 12 kpl ja Jurmoja 38 kpl, joista vain 15 kpl päivitettiin. Kun katsoo suomen rannikkoa ja saaristoa niin onhan tuo aika vähän siihen nähden ja Jurmotkin on olleet käytössä yli 20v. Verrokiksi ruotsissa on käytössä yli 200 CB-90 venettä, joten 1 amf on paljon liikkuvampi muiden rannikkojoukkojen kera kuin suomen rannikkojääkärit. Taistelussa myös materiaalin kuljetuksella sekä haavoittuneiden evakuoinnilla on suuri rooli. Tämä edellyttää nopeata kuljetuskalustoa riittävästi, joka kykenee myös rantautumaan hankalissa rannoissa.
https://www.marinelink.com/news/navy-swedish-combat-boat-a-warrior-a-500735

Lisäksi Jurmot ovat paljon edullisempia kuin Jehu, joka on suojattu ja reippaasti suurempi. Eroa on tietysti käyttökustannuksissa myös. Näillä alusluokilla on myös eri tehtävät.
2015 vuonna Jehuista tehty sopimus maksoi silloin 34 miljoonaa (12 kpl). Nyt hinta voi olla melkein tuplat siitä ja Jurmotkin ovat hintavampia.
https://yle.fi/a/3-8041404

Vuonna 2020 tehty päätös 15 Jurmon peruskorjauksesta maksoi 22 miljoonaa eli hulppeasti, vaikka varsinaisesti mitään uutta merkittävää suorituskykyä ei tullut. Toki paljon tehtiin uudistuksia (moottorit, vaihteisto, ohjaamo, taittuvat penkit, trimmilevyjen lisäys ym.).
https://www.totalvene.fi/lue/uutinen/merivoimat-laski-ensimmaeiset-peruskorjatut-jurmot-vesille
 
Oma veikkaus on että sitä parannetaan missä on puutteita. Jehuja on 12 kpl ja Jurmoja 38 kpl, joista vain 15 kpl päivitettiin. Kun katsoo suomen rannikkoa ja saaristoa niin onhan tuo aika vähän siihen nähden ja Jurmotkin on olleet käytössä yli 20v. Verrokiksi ruotsissa on käytössä yli 200 CB-90 venettä, joten 1 amf on paljon liikkuvampi muiden rannikkojoukkojen kera kuin suomen rannikkojääkärit. Taistelussa myös materiaalin kuljetuksella sekä haavoittuneiden evakuoinnilla on suuri rooli. Tämä edellyttää nopeata kuljetuskalustoa riittävästi, joka kykenee myös rantautumaan hankalissa rannoissa.
https://www.marinelink.com/news/navy-swedish-combat-boat-a-warrior-a-500735

Lisäksi Jurmot ovat paljon edullisempia kuin Jehu, joka on suojattu ja reippaasti suurempi. Eroa on tietysti käyttökustannuksissa myös. Näillä alusluokilla on myös eri tehtävät.
2015 vuonna Jehuista tehty sopimus maksoi silloin 34 miljoonaa (12 kpl). Nyt hinta voi olla melkein tuplat siitä ja Jurmotkin ovat hintavampia.
https://yle.fi/a/3-8041404

Vuonna 2020 tehty päätös 15 Jurmon peruskorjauksesta maksoi 22 miljoonaa eli hulppeasti, vaikka varsinaisesti mitään uutta merkittävää suorituskykyä ei tullut. Toki paljon tehtiin uudistuksia (moottorit, vaihteisto, ohjaamo, taittuvat penkit, trimmilevyjen lisäys ym.).
https://www.totalvene.fi/lue/uutinen/merivoimat-laski-ensimmaeiset-peruskorjatut-jurmot-vesille
Jurmoihinhan tehtiin kahdentasoisia korjauksia. 15 läpikävi täyden peruskorjauksen, mutta jokaisen rungon kunto tarkastettiin ja tehtiin tarvittavat korjaavat toimenpiteet. Koko kalustohan ei ole aktiivikäytössä, vaan osa odottaa pukeilla tilannetta, jossa tarvitaan täysi vahvuus vesille.

Meillähän on ollut kuormaa jakamassa myös tukiorganisaation kolmisenkymmentä meri- ja rannikkouiskoa, joista alkaa aika jättää. Utö-luokka on huomioitava juuri sinne huollon kuljetuksiin, joihin vanhemmat uiskotyypitkin oli varattu. Ja lisäksi tietysti ottokalusto, kuten isot Busterit yms, sekä rannikkojoukkojen G-veneet.
 
Lisää Jehujakin lienee lähiaikoina tulossa. Jatkohankintaanhan rekrytoitiin hiljattain vetäjää. Jurmo vs. Jehu voisi olla vähän samanlainen valintatilanne, kuin 6x6 vs. AMV. Jurmossa saadaan hyvin todennäköisesti enemmän jakkaroita samalla rahalla. Jurmo maksaa noin puolet Jehun hinnasta, mutta kuljettaa lähes saman kokoisen porukan ja on täysin riittävä moniin tehtäviin.

Tämä hankinta yllätti silti ainakin minut. Rannikkojoukkojen varustaminen on jäänyt aiemmin vajaaksi ja nyt kalusto täydennetään lähemmäs sa-kokoonpanon todellista tarvetta. PV:ssa on nähtävästi arvioitu, että rannikolle tarvitaan jatkossakin pari vesitse siirtyvää pataljoonan taisteluosastoa. Krh-veneitä odotellessa...

Nyt olen hetken aikaa ammattilainen ja mietin logistiikkaa:

Eikö tuo Marine Alutech (sama firma jossa Frisk on töissä?) ole aika pieni paja? Wikipedian mukaan 70 työntekijää. Riittääkö siellä kyky tehdä samaan aikaan vielä Jehujakin?
 
Nyt olen hetken aikaa ammattilainen ja mietin logistiikkaa:

Eikö tuo Marine Alutech (sama firma jossa Frisk on töissä?) ole aika pieni paja? Wikipedian mukaan 70 työntekijää. Riittääkö siellä kyky tehdä samaan aikaan vielä Jehujakin?
Jurmo-tilauksen vaikutukseksi mainittiin 110 henkilötyövuotta. Marine Alutecissa arvatenkin noin vuoden kuorma omaa työtä ja alihankkijoille sitten jotakin siihen päälle. 2-3 vuodelle jakautuessa jättäisi pelivaraa muullekin tuotannolle. Eiköhän Jehu-jatkohankinta joka tapauksessa pääse sujuvasti etenemään tuossa rinnalla.

Laskelmani voi tietysti onnahtaa siinä ettei minulla ole hajuakaan firman henkilöstörakenteesta, eli tekijäpuolelle tulee kuormaa, mutta suunnitteluun ei valmiin tuotteen kyseessä ollen niinkään. Mikä osa porukasta on tekijöitä?
 
Jurmo-tilauksen vaikutukseksi mainittiin 110 henkilötyövuotta. Marine Alutecissa arvatenkin noin vuoden kuorma omaa työtä ja alihankkijoille sitten jotakin siihen päälle. 2-3 vuodelle jakautuessa jättäisi pelivaraa muullekin tuotannolle. Eiköhän Jehu-jatkohankinta joka tapauksessa pääse sujuvasti etenemään tuossa rinnalla.

Laskelmani voi tietysti onnahtaa siinä ettei minulla ole hajuakaan firman henkilöstörakenteesta, eli tekijäpuolelle tulee kuormaa, mutta suunnitteluun ei valmiin tuotteen kyseessä ollen niinkään. Mikä osa porukasta on tekijöitä?

Ydintehtävät turvataan ja inkkarit potkitaan pellolle. 😇
 
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?

Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.


Jehu on vaan nyt liian kallis. Mielestäni käy niin, että rannikkojoukkojen "kehittäminen" jatkuu hetken aikaa inertialla, kunnes tajutaan, että koko konsepti on muutettava. Miten ja millä välinein, sen aika näyttää.

Eli tuossa hankinnassa ostetaan paljon Zilejä hienon muutaman Unimogin sijaan, jos vertaus sallitaan.

Joka tapauksessa Suomen Merivoimien tulevaisuus on eniten erilainen puolustushaaroista. Enää ei piileskellä saariston "suojassa" vaan taistellaan Nato-osastojen mukana avomerellä aina valtameria myöten. Onneksi "Pohjanmaa" -luokka on kuin sattumalta sopiva tähän uuteen tilanteeseen.
 
Joka tapauksessa Suomen Merivoimien tulevaisuus on eniten erilainen puolustushaaroista. Enää ei piileskellä saariston "suojassa" vaan taistellaan Nato-osastojen mukana avomerellä aina valtameria myöten. Onneksi "Pohjanmaa" -luokka on kuin sattumalta sopiva tähän uuteen tilanteeseen.
Enpä usko moiseen. Ei meillä ole sellaista resurssia että lähtisimme suurten merimahtien kelkkaan, vaan NATOn sekä suomen etu on puolustaa Suomenlahtea sekä sen rannikoita ml. ruotsi. Harjoitukset yhdellä-kahdella purkilla jossain Pohjanmerellä on toki tulossa ja tärkeitä. Jos olemme menossa Brunssumin alaisuuteen niin sehän ei johda pohjois-Atlantin puolustamista vaan idän maarajan ml. Itämeri.

Ei Pohjanmaiden kyvyt ole myöskään mitoitettu mihinkään merisotaan Atlantilla, vaan miinasodänkäyntiin ja matalahkoille Itämeren rannikkovesille. Suurilla aavoilla tarvitaan erilaista suto-kykyä(kiinteä heko-platta), eikä siellä miinoittamisesta ole hyötyä. Aluksen suunnittelukin on tehty huomioiden jäissäliikkuminen Itämerellä.
 
Enpä usko moiseen. Ei meillä ole sellaista resurssia että lähtisimme suurten merimahtien kelkkaan, vaan NATOn sekä suomen etu on puolustaa Suomenlahtea sekä sen rannikoita ml. ruotsi. Harjoitukset yhdellä-kahdella purkilla jossain Pohjanmerellä on toki tulossa ja tärkeitä. Jos olemme menossa Brunssumin alaisuuteen niin sehän ei johda pohjois-Atlantin puolustamista vaan idän maarajan ml. Itämeri.

Ei Pohjanmaiden kyvyt ole myöskään mitoitettu mihinkään merisotaan Atlantilla, vaan miinasodänkäyntiin ja matalahkoille Itämeren rannikkovesille. Suurilla aavoilla tarvitaan erilaista suto-kykyä(kiinteä heko-platta), eikä siellä miinoittamisesta ole hyötyä. Aluksen suunnittelukin on tehty huomioiden jäissäliikkuminen Itämerellä.
Et tiedä aluksesta näköjään yhtään mitään. "Pohjanmaiden" syväys on n. 5 m, mikä on ihan samassa luokassa Meko-200 fregattien kanssa. Ne ovat käytännössä ihan samassa kokoluokassa ja suorituskyvyt myös. Itse asiassa "Pohjanmaiden" suorituskyky on jopa näitä verrokkeja parempi. Mm. vaiheohjattu päätutka, ESSM-ohjukset (useammassa Meko-200:ssa on vain lyhyen kantaman ohjukset), Gabriel-5 jne jne...

Aluksella on NH90:lle mitoitettu lentokansi ja hangaari. Pohjanmaiden miinoituskyky on modulaarinen, jonka tilalle voidaan ottaa muuta varustusta tarpeen mukaan, joten se ei ole millään tavoin haittaamassa aluksen toimintaa. Suto-kyky on täydellisen sonar-suiten ja aivan huippuluokkaa olevan torpedoaseistuksen ansiosta täysin vertailukelpoinen muihin saman kokoluokan aluksiin. Alus on myös suunniteltu rajoittamattomalle kulkualueelle, eikä pelkästään Itämerelle. Jäävahvistuksesta ei ole mitään haittaa valtamerilläkään.

Nato-osastossa ollessa ei ole merkitystä, kumman esikunnan alaisuuteen Suomi alueellisesti kuuluu. Esim Saksan fregatit ovat jatkuvasti SNMG1:ssä. Se taas voi olla alistettuna mille tahansa johtoportaalle tilanteen mukaan. Suomea puolustetaan merellisessä asiayhteydessä tästä lähtien kaukana Suomen rannikoista. Koko Itämeri muuttuu Nato-mereksi, jonka herruus on Natolla 100-prosenttisesti. Siinä Suomen on oltava mukana siellä etulinjassa.

Halventava "purkki" sanan käyttö jo paljastaa mikä sinua harmittaa. Suomen Merivoimat astuu ihan uuteen ja upeaan aikakauteen, josta ei juuri kukaan uskaltanut edes haaveilla 10 v sitten. Paitsi tietenkin jotkut visionäärit.
 
Yllättävä uutinen, miksi ylipäätään käytetään rahaa nykytilanteessa rannikkojoukkojen liikkuvuuteen ja miksei sitten Jehuja??? @Analysti onko näkemystä?

Ei nyt äkkiseltään aukea tämä hankinta, jollei sitten korvata vanhempia jurmoja jolloin uusiutuu edelleen kysymys, miksei Jehuja.



Muistatko tarinan ruotsalaisesta upseerista joka kertoi suomen ja ruotsin solmineen sopimuksen Gotlannin, Tukholman ja Lapin puolustukseen varatuista joukoista?

Pidemmät matkat = enemmän veneitä. Ilmeisesti ollaan huomattu ettei edellisilllä pystytty tekemään uusia haasteita. Seuraavaksi ihmetellään ruotsalaisten helikopterien käyttöä esim PorPR harjoituksissa.
 
Muistatko tarinan ruotsalaisesta upseerista joka kertoi suomen ja ruotsin solmineen sopimuksen Gotlannin, Tukholman ja Lapin puolustukseen varatuista joukoista?

Pidemmät matkat = enemmän veneitä. Ilmeisesti ollaan huomattu ettei edellisilllä pystytty tekemään uusia haasteita. Seuraavaksi ihmetellään ruotsalaisten helikopterien käyttöä esim PorPR harjoituksissa.
En muista tuollaista uutista, Ahvenanmaan yhteisestä puolustuksesta kyllä on jäänyt muistijälki.

Karuja kavereita on ne jotka jurmolla, tai edes jehulla rätkyttää Gotlantiin tekemään rannikkorynnäkköä. Voin heti sanoa, etten ole vapaaehtoinen tuomoselle reissulle. Eiköhän nämä ole parhaimmillaan suojaisemmilla vesillä, ei sillä etteikö näillä Gotlantiinkin pääsisi. Äijät kyydissä voi kyllä olla toimintakyvyttömiä, jos keli sattuu olemaan kuoppaisempi.
 
Back
Top