Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihmisellä. :)

Lämmin punkka-systeemi tarkoittaa sitä, että aluksessa on yksi vuode kahta ihmistä kohti. Kun toinen lähtee vahtiin, toinen pääsee nukkumaan. Oma makuupussi sentään on... Ei liene monessa paikassa enää käytössä. Entisaikoina tavalliset merimiehet muuten nukkui riippumatoissa, vielä 1930-luvulla suunnitelluissa aluksissa sängyt oli vain upseereille ja ehkä erikoismestareille (vrt. Suomen panssarilaivat) ja miehistölle vain riippumattojen ripustustangot. Päivällä makuutilat muuttui messeiksi, joiksi niitä sanottiinkin. Silloin riippumatot rullattiin pois ja tilalle pystytettiin kokoontaitettavat pöydät ja penkit.

Nyt on käytössä "skanssi" (usean hengen majoitus), "hytti" (1 - n. 6 henkeä) ja "messi", joka on ruokailu-, oleskelu ja virkistäytymistila. Nykyään moderneissa länsilaivastoissa pyritään siihen, että miehistölläkin on ehkä 4 - 6 henkilön hytit. USA:n aluksissa on isompia skansseja kun miehistöä on niin paljon. Messit on yleensä jaettu siten, että miehistölle, aliupseereille, erikoismestareille ja upseereille kaikille omansa. Isommissa aluksissa saattaa olla vielä amiraalille/vast oma salonkinsa hänen majoitustilojen yhteydessä. Joissakin laivastoissa päällikkö syö yksin omassa hytissään ja upseerimessiinkin tuloon tarvitaan messin vanhimman, yleensä aluksen 1-upseerin lupa... Upseerit ei mene koskaan miehistön tiloihin muuten kuin sen alueen vanhimman kanssa jne jne jne...
Jenkkien majoitussysteemiä laivoilla valottaa hyvin taistelulaiva new jerseyn tube kanava. Käyttävät paljolti edelleen kolmen hengen "räkkejä" jotka on edelleen niputettu kokonaisuuksiksi (esim. Ford luokassa on 40 räkkiä nipussa).
 
Tämä on kyllä mieltä lämmittävä kysymys joka kulminoituu munattomaan velliperseilyyn ja omia lihaksiaan häpeäviin poliitikkoihin. Ne (Pohjanmaa) pitäisi luokitella "UberSchlachtschiff-Arktis" ja hieroa niitä edestakaisin Viipurin ja Pietarin edessä.
Nimiksi Viena, Inkeri, Aunus ja Vepsä?
Miinalaiva Uudenmaan voisi nimetä moottoriremppansa jälkeen Jumindaksi. 😎
 
Aika jännä, ettei tullut kelpoisaa tarjousta ruotsalaisten murtajapyyntöön... kohta pitäisi omat väylien avaajat uusia vanhimmasta päin. Luulisi olevan tyhjää Meyer Turussa ja Davie Helsingissä. Toisaalta myöhästymiset on näissä arkipäivää, kuten hyvin tiedämme...
Ennustetaan siis kovempia jäätalvia, mihin käy hyvin myös jäävahvistetut Pohjanmaat.
He cannot comment on what deficiencies are involved in the tenders that have been submitted, citing that tenderers have requested confidentiality. Hopefully, the delay will be less than a year, and the first new icebreaker can be commissioned in 2028.
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä, ettei tullut kelpoisaa tarjousta ruotsalaisten murtajapyyntöön... kohta pitäisi omat väylien avaajat uusia vanhimmasta päin. Luulisi olevan tyhjää Meyer Turussa ja Davie Helsingissä. Toisaalta myöhästymiset on näissä arkipäivää, kuten hyvin tiedämme...
Ennustetaan siis kovempia jäätalvia, mihin käy hyvin myös jäävahvistetut Pohjanmaat.

Ruotsalaiset päätyivät uushankinnan sijaan ostamaan käytetyn Polar Circle -jäänmurtajan. Murtaja on aikanaan rakennettu Norjassa ja juuri ennen Ukrainan sotaa alus toimi Sahalinin saarella. https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-vill-kopa-begagnad-isbrytare/
 
Ruotsalaiset päätyivät uushankinnan sijaan ostamaan käytetyn Polar Circle -jäänmurtajan. Murtaja on aikanaan rakennettu Norjassa ja juuri ennen Ukrainan sotaa alus toimi Sahalinin saarella. https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverket-vill-kopa-begagnad-isbrytare/
Det handlar om en mindre isbrytande resurs som primärt är tänkt att förstärka och komplettera Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale. Fartyget, Polar Circle, har legat i Helsingborg för att bunkra och avgick under torsdagen mot Bottenviken för att provköras.

Se on pienempi jäänmurtaja, joka on ensisijaisesti tarkoitettu vahvistamaan ja täydentämään Ruotsin merenkulkulaitoksen pienintä jäänmurtaja Alea. Alus Polar Circle on ollut Helsingborgissa ottamassa bunkkeria ja lähti torstaina Pohjanlahdelle testattavaksi.



Eli uusien murtajien hankinta edelleen käynnissä.
Ruotsin merenkulkulaitos on tosin sen tasoinen instanssi, että ei yllätä; tehty tarjouspyyntö johon ei kukaan voi/halua tarjota.
Ehkä vielä joskus saadaan jokin järkevämpi kilpailutus aikaiseksi.
 
Punaisellamerellä paiskottu jo sen verran, että lisärahoitusta tarvitsee siilojen täyttöön. Raha (150M) sinänsä on kärpäsenpaska suhteessa kulutustahtiin ja kykyyn valmistaa uutta.

Kallista puuhaa huthien droonien ampuminen SM-2 ja SM-6 tason ohjuksilla. ESSM vielä kertaluokkaa edullisempi, mutta kallis sekin pitkässä juoksussa. Näitä low-tech sotia varten soisi olevan joku edullisempi tapa ampua massoja, ammusilmatorjuntaa on ilmeisesti jonkin verran käytetty, mutta siinä torjunta-aika alkaa olla aika lyhyt varsinkin jos maaleja on useampia.
 
Singaporen MCRV. Kommentoijat toteaa tästä esim. "Upsized Absalon class" "Intriguing design. 8,000 tons, notably featuring ABM-capable interceptors (Aster B1 NT), crew of 80 (I suspect this carries some caveats), large mission bays."
 
RAS on RN:n tutkinnan alla.
Royal Navy exploring replenishing missiles at sea - "The Ministry of Defence is actively investigating options for alternative means of replenishing VLS, including underway replenishment."
 
Saas nähdä yleistyykö tämä keksintö myös sotalaivojen suunnittelussa ja toteutuksissa?

Suurin propellikeksintö sitten 1800-luvun – syntyi vahingossa​

Keksintö syntyi vahingossa kehitettäessä hiljaisempia droneja.


Veneiden ja laivojen potkureiden suuri ongelma on kavitaatio. Se on ilmiö, jossa vesi alkaa kiehua paikallisesta alipaineesta potkureiden kärjissä. Kavitaatiokuplat kuluttavat potkuria mekaanisesti ja niistä syntyy ääntä. Ne myös laskevat hyötysuhdetta.

Sharrow Engineeringin potkureiden lavoissa ei ole kärkeä ollenkaan. Kavitaatiosta on käytännössä päästy eroon.

Ensimmäinen versio tuli markkinoille vuonna 2023 ja se voitti jo palkintoja. Se oli yhteen suuntaan pyörivä, pienempiin veneisiin tarkoitettu potkuri. Uudessa versiossa, nimeltään Sharrow CX, on kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää potkuria.

Yhtiön oman ilmoituksen mukaan Sharrow’n yhteen suuntaan pyörivä potkuri säästää polttoainetta noin 30 prosenttia ja melutaso laskee 80 prosenttia.
 
Näyttää aika oudolta, mutta voinee ollakin...
Joo ei sitä kai virallisesti tunnusteta, on vain povailua ja tällaista.
Joka viittaa tähän:
The Moroccan frigate Floreal is equipped with long-range Blue Spear missiles
by Nour El-Din 3 months ago 1.6k Views

The Moroccan high seas patrol frigate Floreal appeared for the first time with 8 anti-ship missile cells instead of 2 cells for the French Exocet missiles. According to recent photos of the frigate, the new cells are similar to the “Blue Spear” missiles manufactured by the Israeli company IAI, with a range of 300 kilometers.

The Moroccan frigate Floreal is equipped with long-range Blue Spear missiles

The Blue Spear missile is an advanced anti-ship and anti-land target missile, which can operate in all weather and environmental conditions. It was developed by Proteus Advanced Systems, a joint venture between Israel Aerospace Industries (IAI) and Singapore Technologies Engineering (ST Engineering).

The Blue Spear missile is based on the new IAI Gabriel 5 anti-ship missile, but has a more advanced guidance and control system and an active data link that allows the missile to be updated during flight. The missile has a range of 290 kilometers, and carries an insensitive warhead weighing 150 kilograms.Estonia has selected the Blue Spear missile for coastal defense, and will mount it on trucks carrying missile launch boxes inside 20-foot containers. The missile is also competing in the UK under the name Sea Serpent to replace the Harpoon anti-ship missile.

Kirjoittaja: Nour El-Din, born in 1984, Morocco, is a writer and expert on the Arab Defense website. He holds a diploma in special effects, and has a deep interest in issues related to defense and geopolitics. He is interested in the impact of technology on foreign policy objectives as well as geopolitical processes in the Middle East and North Africa region. read more
Eli perustuu Defense-Arabicin kuvatulkintaan. Taitaa olla juuri tuo sama kuva.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta veikkaisin kuitenkin Exocetia, jonka tyhjät laukaisulavetit näkyvät X:n kuvissa.

Marokon merivoimilla on Floreal-luokkaa uudempia Sigma-luokan fregatteja ja vielä uudempi FREMM-luokan fregatti, joiden kohdalla wiki kirjoittaa Exocet MM40 Block 3 -meritorjuntaohjuksista.


Defensopedia Instagram-tilillä kerrotaan yhtäpitävää tarinaa.


Video ja kuvakaappaus ranskalaiselta FREMM-luokan fregatilta, jossa kohdassa 1:08 näkyy, että Exocet MM40:lla on kompakti kulmikas lavetti, johon pyöreissä laukaisuputkissa olevat ohjukset sijoitetaan kuvan mukaisesti.

1711981631123.png

 
Enemmän tältä näyttää. Mutta tuon 611:n sileys on kuin RBS-laukaisimissa ja nämä on tällaiset ristikkoiset.
2:08 kohdassa Scania-asennus.
1711984013934.png1711985046701.png

1711984216177.jpeg
Marokon laukaisulaitteen laatikoiden sileys on näitä vastaava.

1711984448530.jpeg
Exocetin loota, minusta kaikkein kauimpana nähdystä.


Kyllähän se Marokon fregatin lavetti on kuin nyrkki silmään tuon punakantisen Scanian kantaman kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top