Juu, näinhän se on. kaikkea tarvitaan. Tosin olen aika skeptinen raivauskyvyn omaavaan ohjusveneeseen. Tosin tuo meidän ohjusveneittemme it on lähinnä omasuoja-it, mutta toki parempi kuin ei mitään. Ja integroituna maalla oleviin järjestelmiin voidaan sitä toki käyttää täydentämään esim. Stadin tai Turun ilmatorjuntaa. Tietty se antaa jonkinlaista it:n paikallista vahventamismahdollisuutta rannikolla. Mutta niitäkin on vain neljä.
Jos ajatellaan ilmatorjuntaa, niin monitoimikorvetti on ohjusvenettä parempi. Tosin ne ovat isompia, kalliimpia ja niitä olisi sitten vähemmän. Mutta it-tehtävää varten ne ehkäpä voitaisiin varustaa pitemmän kantaman it:llä.
Miinantorjunta taitaa olla sellainen osa-alue, että se vaatii ne omat aluksensa. Siksi niitä pitää olla sopiva määrä. Meritorjuntaakin tarvitaan, siksi ohjusveneet. Saattoaluksiakin tarvittaisiin, niitä vain ei tällä hetkellä ole. Kaksi kolmessta tehtävästä pystytään kohtuullisesti hoitamaan, kolmatta ei. Siksi iihmettelenkin merivoimien ilmoitusta, jonka mukaan meriliikenteen suojaus on yksi päätehtävistä. Missä ne saattajat ovat, jotka oikeasti pystyvät meriliikennettä suojaamaan? Siihen suojaukseen ensisijaiset välineet ovat it ja suto.
Merivoimat, kuten muutkin puolustushaarat, koostuvat useammasta erilaisesta komponentista. Tietysti painopiste on jossain, mutta muita tarvitaan tukemaan pääkomponentin toimintaa.
Laitan lusikkani tähän soppaan, lörppö kun olen
Olen samaa mieltä henkivartijan kanssa siitä että on hieman kyseenalaista jotenkin järkevällä tavalla yhdistää tehokas miinantorjunta ja tehokas pinta-torjunta/suto. Ohjusveneet on liian pieniä moiseen monitoimisuuteen. Toki noilla hinattavilla sonareilla voi mahdollisesti havaita ainakin jotain meressä killuvaa mutta mihinkään pitkälliseen ja perusteelliseen raivaamiseen niistä ei varmasti ole. Miksi sitten miinantorjuntakykyä ei ole yhdistetty esim. jo suunnitteluvaiheessa Hamina-luokkaan?
Luulen että vähintään korvetti-luokkaa oleva alus 70-100m lienee pienin mahdollinen alustyyppi joka pystyy jotenkin uskottavasti olemaan monitoimialus.
Länsinaapurin Visby-luokan häivekorvetti olisi hyvä esimerkki pienestä monitoimialuksesta joka soveltuu sutoon ja pintasodankäyntiin mutta se on puolitekoinen. Luokan 4 ensimmäistä alusta on suunniteltu toimivan vain miinan- ja sukellusveneentorjunnassa kun alus no.5 toimii vain yksinään pintatorjunnassa(HMS Karlstad, 2013). RBS-15 ohjuksen alus-integraatiotestit suoritettiin vasta 2012, jonkajälkeen Karlstad sai kelpuutuksen!
Surullista ja yllättävää on että aluksen IT-ohjusjärjestelmää (Umkhonto-IR) ei koskaan tilattu säästösyistä. Ilmiselvää että tuonkaan kokoiseen alukseen ei saada mahtumaan yhtään suurempaa ja kantavampaa IT-ohjusjärjestelmää kuin ohjusveneeseen, mikäli aluksen täytyy suoriutua myös pintasodankäynnistä. Tosin Visbyn heko-kansi vie tilaa muulta ja se on älytön tuonkokoisessa aluksessa sotaa ajatellen koska sillä ei ole omaa hangaaria johon heko voisi tukeutua. Kannella kököttävä heko vie pois aluksen parhaan ja ainoan selviytymiskeinon eli häive-ominaisuuden. Tuskin ruotsi koskaan ajatteli rehellisesti että se santsaisi johonkin pieneen Lynx-luokan hekoon säästöpaineiden alla. Ehkä kansi on enemmänkin kansainvälisiä kriha-tehtäviä ja meripelastusta varten.
Kun tutustuin Visby-luokan tietoihin ensi kertaa nyt, niin täytyy sanoa että petyin pahasti. Alusluokka on puolittain tehty ja surullinen esimerkki ruotsin surkeasta tilanteesta maanpuolustuksessa. Aluksella ei ole mitään tehokasta ilmasuojaa tykin lisäksi. Koko alusluokka syntyi samoin säästöpaineiden vuoksi koska alunperin laivastolle piti rakentaa erikseen suto- ja pintatorjuntatyypit muuta määrärahaleikkaukset johtivat yhteen tyyppiin. Näin ainakin kaikentietävä Wikipedia kertoo
Lisää tietoa:
http://www.naval-technology.com/projects/visby/
Ainakin paperilla meidän Hamina-luokka on kovempi luu aseistukseltaan ja se on pienempi kooltaan. Asejärjestelmätkin on testattu toimiviksi jo 10 v. sitten. Ainoa missä Hamina on huonompi on suto-kyky ja ehkä johtamistilat. Muutoinkin meikäläinen ohjusvene on todellinen sotakone verrattuna tuohon ruotsalaiseen kriisinhallinta-katiskaan ja varmasti kovin peli pohjoisella Itämerellä..
Jenkkien LCS-prototyypissä (trimaraani, Independence) testataan uutta laserkeilainta jolla kyetään hekosta käsin havaitsemaan matalassa vedessä olevat miinat. Lisäksi aluksessa testataan ROV- miinarobottia.
Kohdasta 24:00 suunnilleen kerrotaan miinantorjunnasta. ROV:n nostamisessa vauhdissa on tosin suuria vaikeuksia eikä systeemi vaikuta kovin pätevältä vaikka keli on tyyni.
Huomattavaa on että alus on 127 m pitkä ja siis riittävän suuri jotta se kykenee moniin tehtäviin (mm. suuri hangaari).