Jäävahvistaminen jälkikäteen taitaa olla tekemätön paikka. Mutta ei se jäävahvistus tässä ole se ongelma, tälle riittää kyllä, että avatussa uomassa pääsee ulos. Oisko se joku 1C kun riittää.
Mutta se STANAGin mukainen RAS-kalusto, työpajat, varastot, heko-kansi jne jne...
Mikähän mahtais olla sopiva käytetty alus... onko jotain "Laivatallia" tai "Nettilaivaa", josta käytettyjä laivoja voi katsella?
Runkoa ei (käytännössä) jäävahvisteta jälkikäteen. Jossain tapauksissa jos jääluokka riippuu propulsiosta (potkurit), niin näin voi tehdä vaihtamalla vahvemmat rusetit.
Vinssiä ja letkuliitäntää saa rakenneltua kannelle tarpeen mukaan.
HEKO-kansi ihan normi juttu (mm. Arctialla olis yksi ylimääräinen nopeaan toimitukseen...)
Verstas on about joka laivassa. Sen varustusta voi parantaa, tai tehdä jostain tilasta uusi verstas. Moduuli kannelle esim.
Kommunikaatiopuoli vaatii laitteistoa, mutta sekin "pulttaa kiinni".
Riippuen tarvittavasta nopeudesta, niin se voi rajoittaa. Tosin onko NATOlla jokin 14kn "saattuenopeus"?
Tämä menee helposti rikki.
Mikäli halutaan 18kn+ että pysytään esim. Pohjanmaiden kanssa samassa muodostelmassa, niin rajoittaa jo enemmän.
Kanadan konsepti oli tavallaan hyvä; Konttilaiva (nopea) jossa paljon muokattavaa tilaa kannella ja ruumassa.
Vanha Panamax-luokka vanheni käsiin, niin jos näitä on vielä tarjolla, niin saa halvalla rungon.
Britit osti offshore-aluksia, mitkä ovat hitaampia, mutta muuten jo valmiiksi aika monipuolisia.