Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä käyty läpi noita erilaisia laivojen keuloja ja niiden etuja ja haittoja ja sitä miksi niitä on erilaisia
 
Alkaakohan naivien päättäjiemme silmät avautumaan? Suomen Pohjanmaatkin tarvitsisivat heti päätöksen toisen moduulin hankinnasta. Heti.
Pessimisti ei pety -sektorilta soitettiin ja muistutettiin, että röörejä on monen mittaisia. Onhan brittien uudessa Type 26-fregatissakin 72 siiloa, mutta niistä vain kolmannes on mallia Mk41 ja loput CAMM:lle. 96 kpl Strike-mittaisia olisi asiallinen setti Hollannille. En kyllä usko tuota todeksi ennen kuin näen.
 
Pessimisti ei pety -sektorilta soitettiin ja muistutettiin, että röörejä on monen mittaisia. Onhan brittien uudessa Type 26-fregatissakin 72 siiloa, mutta niistä vain kolmannes on mallia Mk41 ja loput CAMM:lle. 96 kpl Strike-mittaisia olisi asiallinen setti Hollannille. En kyllä usko tuota todeksi ennen kuin näen.
Sain joskus semmoisen käsityksen, ettei USA mielellään tarjoa FMS:ään muuta kuin STRIKE-pituutta. Mikä lienee syynä, haluavat, että asiakas saa aina voimakkainta mahdollista eikä siilojen koko muodosta rajoitettua tulevaisuuden hankinnoille? Esim Hollanti ja Tanska ovat tainneet molemmat halua/saada Tomahawkeja?

Suomelle ainakin tuli STRIKE.

 
Sain joskus semmoisen käsityksen, ettei USA mielellään tarjoa FMS:ään muuta kuin STRIKE-pituutta. Mikä lienee syynä, haluavat, että asiakas saa aina voimakkainta mahdollista eikä siilojen koko muodosta rajoitettua tulevaisuuden hankinnoille? Esim Hollanti ja Tanska ovat tainneet molemmat halua/saada Tomahawkeja?

Suomelle ainakin tuli STRIKE.

Minä olen antanut itseni ymmärtää, ettei lyhyempiä enää edes valmistettaisi. Eli ainoa keino saada lyhyempiä siiloja olisi purkaa ne irti jostain vanhasta laivasta. Tai ostaa Sylver.
 
Sain joskus semmoisen käsityksen, ettei USA mielellään tarjoa FMS:ään muuta kuin STRIKE-pituutta. Mikä lienee syynä, haluavat, että asiakas saa aina voimakkainta mahdollista eikä siilojen koko muodosta rajoitettua tulevaisuuden hankinnoille? Esim Hollanti ja Tanska ovat tainneet molemmat halua/saada Tomahawkeja?

Suomelle ainakin tuli STRIKE.

Mk41 on varmaankin tuota mittaa ihan jo Tomahawk-option takia. Esim. CAMM:n VLS on kuitenkin Type 26:ssa kevyempää mallia, joten VLS ei automaattisesti ole yhtä kuin Strike-pituinen(syvyinen?) Mk41.
 
Mk41 on varmaankin tuota mittaa ihan jo Tomahawk-option takia. Esim. CAMM:n VLS on kuitenkin Type 26:ssa kevyempää mallia, joten VLS ei automaattisesti ole yhtä kuin Strike-pituinen(syvyinen?) Mk41.
Johan se kävi selväksi Umkhontosta jos ei puhuta vain Mk41:sta VLS:na. On noita kaikenlaista ExLS yms. mutta standardi on Mk41 ja Eurolassa Sylver A50 (vain Malesiassa A35 wikin mukaan).
 
Johan se kävi selväksi Umkhontosta jos ei puhuta vain Mk41:sta VLS:na. On noita kaikenlaista ExLS yms. mutta standardi on Mk41 ja Eurolassa Sylver A50 (vain Malesiassa A35 wikin mukaan).
Varmasti. Itseäni minä oppuuttelinkin etten nuolaise ennen kuin tipahtaa. Hollannin tulevien järeiden korvettien 96kpl VLS voi kuulostaa paljon paremmalta kuin mitä se lopulta on.
 
Sain joskus semmoisen käsityksen, ettei USA mielellään tarjoa FMS:ään muuta kuin STRIKE-pituutta. Mikä lienee syynä, haluavat, että asiakas saa aina voimakkainta mahdollista eikä siilojen koko muodosta rajoitettua tulevaisuuden hankinnoille? Esim Hollanti ja Tanska ovat tainneet molemmat halua/saada Tomahawkeja?

Suomelle ainakin tuli STRIKE.


Minulla on hatara muistikuva, ettei muita pituuksia enää edes valmisteta?
 
Mietin vaan, olisko kuitenkin lyhyemmälle siiloille tarvetta?
Pienempiin aluksiin kuten ohjusveneet, olisi tuollainen lyhyt malli johon sopisi se 8x 4x ESSM kasetti.
Järjeestelmä on lyhyimpänäkin versiona liian järeä ohjusveneeseen. Puhutaan n. 1500 tn ja siitä ylöspäin.
Ohjusveneessä joku RAM/vast tai muutama CAM-siilo voi tulla kyseeseen.
 
Mietin vaan, olisko kuitenkin lyhyemmälle siiloille tarvetta?
Pienempiin aluksiin kuten ohjusveneet, olisi tuollainen lyhyt malli johon sopisi se 8x 4x ESSM kasetti.
ESSM:lle on Mk48 ja Mk56 kevyt-VLS:t. Ensinmainitusta on aika monta erilaista alaversiota, niin kyllä noista löytää alukseen kuin alukseen sopivan variantin.
 
Tälle nauraa kyllä jo koko maailma.
Joku kommenteissa herjasi näin:
Unfortunately, it's just a littoral combat ship the size of a destroyer at the price of a frigate.

No, ehkä tämän voi yrittää kuitata logistiikka-alus FGS Frankfurt am Mainin viaksi. Vaikka onhan totuus liiallisesta aseistuksen keveydestä ilmeinen.
In 2024, Frankfurt am Main was selected to undertake an around the world deployment, accompanying the frigate Baden-Württemberg. The tanker along with Baden-Württemberg participated in the Maritime Partnership Exercise (MPX) with the Indian Navy's INS Delhi from 21 to 23 October 2024 in the Bay of Bengal and the Indian Ocean
 
Joku kommenteissa herjasi näin:


No, ehkä tämän voi yrittää kuitata logistiikka-alus FGS Frankfurt am Mainin viaksi. Vaikka onhan totuus liiallisesta aseistuksen keveydestä ilmeinen.
No, kyllä taistelualuksen tulee kyetä suojaamaan oma huoltoaluksensa! Tuo on kyllä nöyryyttävää.
Ja kommenttiin rannikkotaistelualuksesta (viittaus USA:n alusluokkaan?) sanon sen, että juuri semmoisen tulisi kyetä tuollaisia uhkia torjumaan, niitä kun juuri rannikon lähellä on...
 
Hiukan noloa, mutta olisihan se vielä nolompaa jos roskaväki osuisi. Mutta kun on aikanaan noille vesille operoimaan suunniteltu.
127mm tykki, 2x27mm tykki. 2x searam. Näitä tukee 2x AESA G-bandilla ja 250km kantamalla. Varmaan on jokin järki laittaa vehkeeseen kohtalaisen modernit tutkat ja aseeksi 8km kantamalla operoiva Searam.

Saksalaisilla tässä lienee huolena ettei searamilla voi suojata saattuetta.
 
127mm tykki, 2x27mm tykki. 2x searam. Näitä tukee 2x AESA G-bandilla ja 250km kantamalla. Varmaan on jokin järki laittaa vehkeeseen kohtalaisen modernit tutkat ja aseeksi 8km kantamalla operoiva Searam.

Saksalaisilla tässä lienee huolena ettei searamilla voi suojata saattuetta.
No, yksi siinä parin kaapelin päässä kulkeva huoltoalus ei nyt kovin laaja saattue ole.

Mutta ongelma saattaa olla myös päätykki, onko kykyä ampua ilmamaaliin lainkaan? Tai, ainakin seuranta on hidas ja ammuksissa... mitähän tyyppejä on ostettu? Vaiko pelkkiä maa-ammuntoihin tarkoitettua kranaattia (tosin, kyllä sillä joku pommivene kuolee, jos saa osuman). Tietääkseni Saksassa ei edes parallaksikorjausta tehdä, "hajonta hoitaa". Että semmoiseksi on taantunut.

Ja voihan siinä pyytää vaikka kreikkalaisten vanhan Meko-200:sen tukea... :)
 
127mm tykki, 2x27mm tykki. 2x searam. Näitä tukee 2x AESA G-bandilla ja 250km kantamalla. Varmaan on jokin järki laittaa vehkeeseen kohtalaisen modernit tutkat ja aseeksi 8km kantamalla operoiva Searam.

Saksalaisilla tässä lienee huolena ettei searamilla voi suojata saattuetta.

Tuon aluksen nimeksi oli pitänyt laittaa FSG Angela Merkel.

Koko alusluokka oli jo lähtökohdiltaan haihattelua ja typeryyttä. Ikäänkuin tarve oikealle sotakalustolle olisi ollut ohi, ja kun määrärahat piti sitten käyttää niin tehtiin sitten kehitysmaa-risteilijä auttamaan maailman kriisipesäkkeissä. Kai noilla olisi ollut salainen tehtävä tuoda lähi-itäläisiä Eurooppaan laivalasteittain.

Samaan aikaanhan mm. toimivia Eurofightereitä aseineen oli vahvuudessa vain kourallinen.
 
Back
Top